صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به چه علت خاتم پيامبران و امامان(ع) از اعراب برگزيده شده اند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    به چه علت خاتم پيامبران و امامان(ع) از اعراب برگزيده شده اند؟




    اولاً، اگر از هر منطقه و مکاني ظهور مي کردند يا بر انگيخته و انتخاب مي شدند، اين سوال مطرح مي شد که چرا از جايي ديگر برگزيده نشدند؟
    ثانياً، کارهاي خداوند بر مبناي حکمت و مصحلت انجام مي گيرد و حساب شده است، مقام والاي رسالت و امامت لياقت و شايستگي مي طلبد و هر کسي ظرفيت چنين کاري را ندارد. خداوند در عصر نبي گرامي اسلام(ص) لايق تر و مناسب تر از رسالت نديدند و او را برگزيدند. روشن است که وقتي حضرت از سرزمين عربستان باشد، قرآن هم در همان سرزمين بايد نازل شود و فرزندانش هم بايد از همان جا انتخاب شوند؛ چنان که بيش تر انبيا از فلسطين و مصر و نينوا ... برگزيده شدند، زيراشايسته تر از آن ها در آن عصر کسي نبود.
    وقتي نگاه به گذشته و زمان بعثت مي کنيم، متوجه مي شويم که شرايط ظهور اسلام و بقاي آن در شبه جزيره عربستان، از بسياري جهات، بهتر از شرايط سرزمين هاي ديگر بوده است. ويژگي و شرايط به قرار است:
    1ـ در شبه جزيرة عربي به خصوص سرزمين حجاز حکومت مقتدر مرکزي وجود نداشت. اين امر اگر چه باعث يک سري نابساماني هاي اجتماعي مي شد، ليکن در مسير موفقيت انقلابي که پيامبر(ص) به راه انداخت؛ مؤثر بود. خلاء حکومتي يکي از زمينه هاي موفّقيّت در نهضت ها و قيام ها است. اگر حکومت مقتدري همانند حکومت هاي ايران و روم وجود داشت، صداهاي مخالفان توسط حکومت خاموش مي شد و مجالي براي پيامبر(ص) باقي نمي ماند تا مردم را به راه راست، ارشاد نمايد.
    2ـ برقراري نظام قبيلگي و پايبندي افراد به حمايت هاي گسترده از افراد قبيله؛ اين امر سبب مي شد که اگر فردي همانند پيامبر اسلام(ص) بر خلاف نظام حاکم آن ديار (که نظام حکومتي اشرافي يا آريستوکراسي بود) بخواهد اقدامي صورت دهد، افراد قبيله در مجموع از او حمايت مي کردند. حمايت چشمگير سبب مي شد چندان گزندي به وي نرسد، همان گونه که در دورة مکه به رغم آن همه مبارزه هاي رسول گرامي اسلام بر ضد شرک و بت پرستي، نتوانستند پيامبر را بکشند، يا آسيبي بدو برسانند و او را شکنجه دهند. حال اگر پيامبر(ص) در بين مردم ايران مبعوث مي شد، به جهت اين که ايراني ها همانند عرب ها تعصبات قومي و قبيلگي نداشتند، در برابر فشار ها و هجوم حکومت استکباري، سپر دفاعي قوي نمي داشت و زود شکست مي خورد.
    3ـ وجود قانون ماه هاي حرام؛ در محيط عربستان و سرزمين حجاز در چهار ماه از سال، يعني ماه هاي حرام (ذي القعده، ذي الحجه، محرم و رجب) جنگ و خون ريزي ممنوع بود. جنگ در ماه هاي حرام را گناهي بزرگ و نابخشودني (فجار) مي دانستند. چنين قانوني آن هم با آن گسترة حمايتي و پشتوانة فرهنگي، فرصت خوبي براي رساندن پيام پيامبر(ص) به گوش ديگران پديد آورد که اين زمينه و بستر در جاي ديگر نبود.
    4ـ وجود کعبه و سنت حج و زيارت خانة خدا که از زمان حضرت ابراهيم خليل به يادگار مانده بود. اين امر موجب شد که مکه مرکز رفت و آمدها و تبادل امور تجارتي و فرهنگي گردد. پيامبر از اين فرصت استفاده کند تا پيامش را به گوش اقوام و ملل جهان برساند.
    5ـ مکه و حرم؛ در ميان اعراب از قديم قانون حرم و حرمت کعبه و اطراف آن وجود داشت. اين امر موجب شد پيامبر(ص) تا حدودي از شر دشمنانش آسوده باشد.
    6ـ قانون امان؛ عرب هاي جاهلي به رغم همة ضعف هاي اخلاقي، برخي از خصلت هاي پسنديده و مترقي ميان آنان رواج داشت که از آن جمله قانون امان و پناهندگي بود.
    طبق اين قانون اگر کسي (حتي دشمن) در پناه فرد يا قبيله اي قرار مي گرفت، در امان بود و با تمامي وجود از او دفاع مي کردند. در تاريخ آمده است که پيامبر اسلام(ص) در شرايط سخت و بحراني از اين قانون استفاده نمود و از کشته شدن رهايي يافت.
    همچنين مي توان گفت که سرزمين حجاز يک موقعيت تمدني منحصر به فرد داشت، چون در مرکز دايره اي قرار داشت که از هر سو تمدن هاي گذشتة بشري آن را احاطه کرده بودند. در جنوب آن تمدن يمن، در شمال تمدن روم و فنيقيه، در شرق و شمال شرقي تمدن ايران، کلده و آشور و در غرب تمدن مصر باستان وجود داشتند. طبيعي است که چنين موقعيتي بستر خوبي براي رشد و گسترش اسلام گردد و خداوند حکيم و عليم پيامبر اسلام را در مرکز اين دايره برانگيزد تا راه هدايت بشري آسان گردد.
    اين نکته را نيز اضافه کنيم که با توجه به شرايط سرزمين عربستان و مردمي که در جاهليت زندگي مي کردند، از نظر روابط اجتماعي، از نظر رعايت حقوق انسان ها، و نوع دين و آييني که داشتند(بت پرستي)، نيز بعضي سنت ها و آداب زشت مانند زنده به گور کردن دختران و ... از ساير ملت هاي همجوار، پست تر و پايين تر بودند.
    به نظر مي رسد چنين انسان هايي به هدايت و پيام الهي نياز بيشتري نسبت به ملت هاي ديگر در آن زمان مانند ايران و روم داشتند. البته اگر چه از تمدن و ارزش هاي انساني دورتر بودند، اما درون خود نياز به هدايت را بيشتر احساس مي کردند.
    آيه مبارکه "الله اعلم حيث يجعل رسالته؛ خداوند آگاه تر است که کجا رسالت (پيامبري) را قرار دهد" به ما مي فهماند که اسرار بسياري در موضوع رسالت و پيامبري وجود دارد که خداوند از آن آگاهي دارد و ما تنها به بخشي از آن مي توانيم دست يابيم.
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    به نظر می رسد اشاره کردن به این مطلب نیز سودمند باشد که
    زبان عربی ، عامل مؤثرى در پذيرش قرآن از سوى اعراب نخستين بود ; «ولو نزّلنـه على بعض الأعجمين * فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين ; (شعراء198و199) اگر قرآن را بر برخى از غير عرب ها نازل مى كرديم ، عرب ها به آن ايمان نمى آوردند .» پس اگر پیامبر اکرم از بین غیر عربها مبعوث می شد عربها به خاطر خوی عربیت خود بدان ایمان نمی آوردند ولی وقتی بر عربها نازل شد غیر عربها نیز به آن ایمان آوردند و درروایتی که از امامان معصوم نقل شده این خود دلیلی برای برتری غیر عربها برعربها شمرده شده است.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    64
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولی وقتی بر عربها نازل شد غیر عربها نیز به آن ایمان آوردند
    مطمئني ؟
    امروزم را به خاطر فردا از دست نمي دهم .

    A.N.T

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    35
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط terip2008 نمایش پست
    مطمئني ؟
    به نام خدا
    آنچه گفتم بر اساس روايتي بود كه از امام صادق (عليه السلام) كه خود از عربهاست نقل شده ببينيد :


    امام صادق (عليه السلام) فرمودند: ارزش و فضيلت غير عرب اين است كه آنان به سوى قرآنى كه به زبان عربى است گرايش پيدا كردند، ولى اگر قرآن به زبان غير عربى بود، بعضى عرب‏ها ايمان نمى‏آوردند.
    تفسير نور ج‏8 371 نكته‏ها: ..... ص : 371

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به طور مثال چرا از وجود پیامبر و امامان بومی های استرالیا فیض نبردند و اینکه اونا که اصلا خبر نداشتن دینی به نام اسلام هست چیکار باید می کردن که میفهمیدن ؟

    حتما چند وقت پیش اخبارو دیدید که تصویری از قبیله ای در استرالیا نشون داد که وقتی بالگرد (!) رو دیدن به سمتش نیزه پرتاب کردن

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    2,087
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علتش به نظر من جهالت بسيار زياد اعراب درآن زمان بوده وگرنه براي خدا كاري نداشته است كه پيامبر را در خانواده اي در استراليا يا آمريكا متولد كند علت اصلي همان اعراب جاهليت بودن چون تمام كشورها در آن دوران حداقل يك دوره از تمدن را طي كرده بودند الا عربستان
    بهترين كارها سه كار است:
    تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
    پيامبر اكرم (ص)
    http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بومی های استرالیا و آمریکا که اصلا نمی دونستن تمدن چیه ! می دونستن ؟ و به غیر از خودشون کسه دیگه ای رو ندیده بودن

    در اینکه اعراب جاهل بودن و هستن و خواهند بود شکی نیست ولی چرا خدا یکی از امامان رو اونجا نفرستاد که لااقل یکم هم اونا فیض ببرن !

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    223
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط bad boy blue نمایش پست
    بومی های استرالیا و آمریکا که اصلا نمی دونستن تمدن چیه ! می دونستن ؟ و به غیر از خودشون کسه دیگه ای رو ندیده بودن

    در اینکه اعراب جاهل بودن و هستن و خواهند بود شکی نیست ولی چرا خدا یکی از امامان رو اونجا نفرستاد که لااقل یکم هم اونا فیض ببرن !
    با سلام

    دقیقا حرف شما درست هست

    همین الان هم در مناطقی از جنگلهای امازون انسانهائی هستند که بصورت بدوی زندگی می کنند پس این دلیل درستی نیستکه جاهلیت دلیل باشد

    در مورد اینکه اگر به زبان دیگری دین می امد اعراب قبول نمی کردند
    جواب

    خب قبول نکنند مگر حتما باید اعراب قبول کنند و ایا اسلام اوردن اعراب برای خدا مهم تر بوده و ایا خدا متعهد بوده که اعراب را دین دار کند

    در مورد اینکه زبان عربی کامل بوده

    شاید کاملتر بوده ولی همین زبان عربی مشکل ساز هم بوده ان زمان ربان عربی نه اعراب(با کسر الف ) داشته نه چیزی و احتمال به اشتباه افتادن در ان زبان که با یک حرف معنای کل جمله بعضا تغییر میکند بسیار بیشتر بوده کما اینکه الان در خیلی از موارد بین علما اختلاف هست که اینجا فتحه هست یا کسره اینجا که همین تغییر کوچک موجب اختلاف در تفاسیر شده

    بعضا تاریخها و اعدادهم بدلیل نداشتن اعراب گاهی اشتباه می شوند ( البته دوستان عرب زبان بهتر می توتنند تائید یا تکذیب کنند )

    یک مورد دیگر

    چند روز پیش عکسی بدستم رسید که شجره نامه پیامبران هست که ضمیمه می کنم ( نمی دانم درست باشد یا نه )

    ولی چیزی که تقریبا همه قبول دارند تمام پیامبران در محدوده ای خاص ظاهر شدند و همه از یک نسل بودند

    که همین دو مورد جای بحث بسیاری دارد
    تصاوير کوچک فايل پيوست تصاوير کوچک فايل پيوست برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  AllProphets.jpg
مشاهده: 939
حجم:  24.8 کیلو بایت  
    ویرایش توسط oomiidd : ۱۳۸۷/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۸:۳۸
    در گذر از جادهء زندگي آموختم :
    ــ كه، ميتوان به رفتن ادامه داد خيلي بعد از آنكه تصور كني ديگر نميتواني .

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    258
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شید کسی پیدا شد جواب این سوال ها رو داد !!
    خاتمی گفته به من زنده باد دشمن من
    زاهدا من که خراباتی و مستم به تو چه؟ *** ساغر و باده بود بر سر دستم به تو چه؟
    تو اگر گوشه ی محراب نشستی صنمی گفت چرا؟ ***من اگر گوشه ی میخانه نشستم به تو چه؟
    تو که مشغول مناجات و دعـــائی چه به من *** من که شب تا به سحر يکسره مستم به تو چه؟
    آتش دوزخ اگر قصد تو و ما بکند ***تو که خشکی چه به من ، من که ترهستم به تو چه؟
    بسیجی واقعی همت بودو باکری

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا دین اسلام در عربستان ظهور کرد؟


    با سلام و درود


    خداوند فرموده است: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه‏» یعنی او بهتر می داند كه رسالتش را كجا قرار دهد؛ یعنی ما از احاطه به علل این مسائل ناتوانیم.

    فقط ما همین قدر می دانیم كه چون خداوند فاعل حكیم است و برای فعلش غایتی دارد، و ترجیح بلامرجّح برای فاعل مختار عقلاً ممتنع است، حتما ترجیحاتی در عربستان برای نزول دین خاتم بوده است، چه ما آن را كشف كنیم و چه نكنیم.


    بله، احتمالاتی در این مسئله هست؛ كه به بعضی از آن اشاره می كنیم.

    1. اسلام مثل هر دین دیگر معجزه ای دارد، و چون اسلام دین خاتم است معجزه او هم جاوید باید باشد، و معجزه جاوید و ماندگار لاجرم باید ازسنخ كلام باشد. از این رو معجزه جاوید اسلام از سنخ كلام و در قالب الفاظ و عبارات است؛ و در بین زبان های متداول دنیا بهترین زبانی كه می توانست ظرف تجلی این معجزه جاوید قرار گیرد، زبان عربی بود. چنانچه در همان زمان نیز ادبیات عرب در شعر و فصاحت، ترادفات بسیار لغات و امكان بروز شگفتی ها در آن، زبانزد بوده است.


    2. مردم عربستان اغلب امّی بودند و "امّی" به حسب تحقیق برخی از محققان، یعنی هم بیسواد و هم بی كتاب؛ به این معنا كه این قوم كتاب آسمانی نداشتند. تعداد یهودیان و مسیحیان در این منطقه در اقلیت مطلق بود.

    این مطلب دو ثمره مهم در توجیه ظرف ظهور دین خاتم دارد.

    یكی این كه بكارت ذهن آنان قدرت حفظ و نگهداری آیات الهی و انتقال صحیح و كامل آن، البته با ویژگی های خاص آن پیام اعجاز آمیز، را می داشت.(ر.ك. به كتاب "پیامبر امّی"، شهید مطهری)

    ثانیاً، احتمال التقاط و اختلاط با ادیان منسوخ دیگر و اساطیر باستانی و… را می زدود؛ یعنی همان اتفاقی كه بر سر دین مسیحیت آمد، و در فاصله چند قرن(در قرن 4 میلادی) با اساطیر باستانی یونان و رم التقاط یافت.


    3. مناسبات موجود در عربستان مناسباتی بسیط و ساده بود و مانند مناسبات گسترده و پیچیده ایران و روم نبود.
    این مناسبات ساده به مثابه الفبایی بود كه دین آسمانی خاتم می توانست غیر از تعیین تكلیف برای مسلمانان همان زمان، كلیات مناسبات اسلامی را، در همه زمینه های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی، تربیتی و...،برای مسلمانان زمان ها و مكان های بعد از خود نیز بیان نماید.

    امروز وقتی می خواهید عبارات قرآن در زمینه های حقوقی یا سیاسی را بفهمید محتاج تحقیق بسیار مفص لدر شناخت مناسبات پیچیده حقوقی یا سیاسی ظرف نزول قرآن نیستید تا دچار اختلاف آراء شده و اصل مدلولات قرآنی ـ كه متناسب با آن ظرف تاریخی هم بوده است ـ را نفهمیم؛ درحالی كه اگر نزول دین خاتم در روم یا ایران بود چنین اتفاقی می افتاد.
    مثلاً نظام سیاسی این دو تمدن نظامی پیچیده بود كه بدون شناخت درست آن نمی توانستیم پیام دین خاتم را كه در آن ظرف نازل شده و تعرضاتی در نفی و اثبات به وضع موجودش دارد را بفهمیم.


    4. قوم عرب و مناطق گسترده شبه جزیره نیز حق داشتند مورد هدایت الهی قرار گیرند و می بایست پیامبری بر آنان نازل می شد، چنانچه برای سایر اقوام فرستاده شده بود.


    5. ....

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۶/۰۹ در ساعت ۰۰:۰۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود