صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا معجزه علمی قابل استنادی تا به حال مطرح شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا معجزه علمی قابل استنادی تا به حال مطرح شده است؟




    با سلام خدمت دوستان گرامی
    اگر کسی ادعا کند که تمام مطالبی که تحت عنوان اعجاز علمی مطرح شده اند دارای اشکال است، بررسی ادعایش قدری سخت می شود. زیرا
    تا به حال صدها مطلب مختلف تحت عنوان معجزات علمی قرآن مطرح شده اند که مطمئناً پرداختن به تک تکشان از حوصله این تاپیک خارج است.
    در این راستا پیشنهاد می کنم که یکی از پاسخگویان گرامی، تنها یک نمونه معجزه علمی که تصور می شود هیچگونه ایرادی به آن وارد نیست را ذکر بفرمایند تا درباره اش صحبت کنیم.

    با تشکر


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    829 پست
    حضور
    119 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8




    با نام و یاد دوست





    آیا معجزه علمی قابل استنادی تا به حال مطرح شده است؟






    کارشناس بحث: استاد میقات

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا معجزه علمی قابل استنادی تا به حال مطرح شده است؟


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    بابت تاخیر عذرخواهی می شود.

    اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته می شود که در قرآن بیان شده و در عصر نزول قرآن، برای بشر معلوم نبوده و پس از پیشرفت علوم، کشف شده است.

    در اشارات اعجازآمیز علمی قرآن که تا قرن ها بعد از اسلام کسی از این حقایق علمی با خبر نبوده است، نوعی رازگویی و اخبار غیبی قرآن به شمار می ‏آید.

    لازم به ذکر است در این موضوع، عالمان و دانشمندان قرآنی به چند گروه تقسیم شده اند. برخی بطور کلی اسناد هیچ اعجاز علمی را به قرآن صحیح نمی دانند، و در مقابل برخی با استفاده از علوم ظنی و غیر معتبر، موارد بسیاری را به عنوان اعجاز علمی به قرآن نسبت می دهند. گروه سوم خواسته اند از افراط و تفریط به دور باشند و فقط مواردی که به صورت علوم قطعی تجربی، ثابت شده را به قرآن نسبت می دهند.

    این گروه سوم قائلند اکثر معجزات علمی که به قرآن نسبت داده می شود، نقدپذیر و اشکال بر آن ها وارد است. البته می توان آن ها را از شگفتی های قرآن دانست ولی اعجاز علمی که خدشه ای بر آن وارد نباشد نیستند.

    ایشان از مواردی که می توان آن ها را به عنوان اعجاز علمی قرآن معرفی کرد و از آن دفاع نمود، تنها به این موارد اشاره می کنند:

    ـ مراحل تطورات جنین و آفرینش انسان (حج، 5؛ مومنون، 12-14)
    ـ لقاح ابرها (حجر، 22)
    ـ زوجیت عام موجودات (یس، 36)
    ـ نیروی جاذبه (رعد، 2؛ لقمان، 10)
    ـ حرکت‏ های خورشید (یس، 38)

    بنابر نظر این افراد، موارد فوق، جزو اعجاز علمی قرآن محسوب می شوند و قابل دفاع هستند و در صدر اسلام، بشر آگاهی و علمی به این موضوعات نداشته و توسط قرآن اشاره شده است.

    _____________
    (ر.ک: "روش برداشت علمی از قرآن"، محمد علی رضایی اصفهانی، فصلنامه پژوهش های قرآنی، شماره 45)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلبی دیگر:


    در زمینه اعجاز علمی قرآن مطلبی را بطور کلی عرض می کنم:

    تفسیر علمی ـ علاوه بر در نظر گرفتن ویژگی های مفسر، و رعایت ویژگی های روش شناسی ـ باید به وسیله علوم قطعی صورت گیرد، یعنی علومی که علاوه بر تجربه به وسیله دلیل عقلی و ... تأیید شود.

    لازم به ذکر است که علوم تجربی، به تنهایی نمی تواند یقین به معنای اخص بیاورد، چرا که قوانین علوم تجربی، از طریق استقراء ناقص تعمیم می یابد و یا این که اطمینان می آورد، اما احتمال طرف مقابل را به صفر نمی رساند.

    بنابر این، علوم تجربی، یقین به معنای اخص (اطمینان به یک طرف و عدم احتمال طرف مقابل یعنی یقین مطابق با واقع) نمی آورد، و حتی طبق آخرین نظریات دانشمندان، قوانین علمی نداریم، بلکه نظریات مفید و کاربردی داریم.

    از این جهت در قضایای علمی چند احتمال وجود دارد:

    اول: قضیه علمی که یقین به معنای اخص می آورد، چرا که تجربه علمی همراه با دلیل عقلی است، (و يا به مرحله بداهت حسى رسيده باشد).

    دوم: قضیه علمی، یقین به معنای اعم می آورد، یعنی اطمینان حاصل می شود ولی احتمال طرف مقابل به صفر نمی رسد، چنانچه بیشتر قضایای اثبات شده علوم تجربی، این گونه است.

    سوم: قضیه علمی، به صورت تئوری یا نظریه ظنی باشد که هنوز به مرحله اثبات نرسیده است.

    بنابر این:

    در صورت نخست، تفسیر علمی جایز است، زیرا قرآن و علم قطعی (که به قطع عقلی بر می گردد) معارضت ندارد.

    در صورت دوم، تفسیر علمی، اگر به صورت «احتمال» ذکر شود، صحیح به نظر می رسد برای مثال، گفته شود: چون ظاهر قرآن، با حرکت انتقالی خورشید، مطابق است به احتمال قوی منظور قرآن، همین حرکت است.

    در صورت سوم هم، تفسیر علمی صحیح نیست، زیرا اشکالاتی را پدید می آورد که مخالفان تفسیر علمی بدان پرداخته اند.

    ____________
    (پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، ص 50)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام جناب میقات
    ممنون از پاسخ بسیار خوب شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    ایشان از مواردی که می توان آن ها را به عنوان اعجاز علمی قرآن معرفی کرد و از آن دفاع نمود، تنها به این موارد اشاره می کنند:

    ـ مراحل تطورات جنین و آفرینش انسان (حج، 5؛ مومنون، 12-14)
    ـ لقاح ابرها (حجر، 22)
    ـ زوجیت عام موجودات (یس، 36)
    ـ نیروی جاذبه (رعد، 2؛ لقمان، 10)
    ـ حرکت‏ های خورشید (یس، 38)
    واقع
    واقعیتش به همین چند مورد هم اشکالاتی وارد هست. اگر موافق بودید، فقط یکی از این موارد را مشخص بفرمایید تا درباره اش مفصلاً صحبت کنیم.
    ممنون


  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام جناب میقات
    ممنون از پاسخ بسیار خوب شما

    واقع
    واقعیتش به همین چند مورد هم اشکالاتی وارد هست. اگر موافق بودید، فقط یکی از این موارد را مشخص بفرمایید تا درباره اش مفصلاً صحبت کنیم.
    ممنون


    با سلام و درود

    فرقی نمی کند. اگر می خواهید از همان تطورات جنین و مراحل تکوین و آفرینش انسان، شروع کنیم.

    قرآن کریم در موارد متعددی سخن از خلقت انسان گفته و مراحل آن را تذکر داده است، هر چند که این آیات به ما درس خداشناسی و معادشناسی می دهد، اما نکات و اشارات علمی ارزنده ای را در بر دارد که موجب حیرت متخصصان علوم پزشکی در اعصار مختلف شده است. و آن را نه تنها دلیل اعجاز علمی قرآن، بلکه دلیل اعجاز بلاغی قرآن نیز گرفته اند.

    «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَنَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ثمُ‏َّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فىِ قَرَارٍ مَّكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَمًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَالِقِينَ»
    و ما انسان را از عصاره ‏اى از گِل آفريديم، سپس او را نطفه ‏اى در قرارگاه مطمئن [رحم‏] قرار داديم، سپس نطفه را بصورت علقه [خون بسته‏]، و علقه را بصورت مضغه [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، و مضغه را بصورت استخوانهايى درآورديم و بر استخوانها گوشت پوشانديم سپس آن را آفرينش تازه ‏اى داديم پس بزرگ است خدايى كه بهترين آفرينندگان است.‏(مؤمنون، 12ـ14)

    «فَإِنَّا خَلَقْنَاكمُ مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مخَّلَّقَةٍ وَ غَيرِ مخَلَّقَةٍ لِّنُبَينِ‏َّ لَكُمْ وَ نُقِرُّ فىِ الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثمُ‏َّ نخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُواْ أَشُدَّكُمْ وَ مِنكُم مَّن يُتَوَفىَ‏ وَ مِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلىَ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيًا‏»
    ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه» [چيزى شبيه گوشت جويده شده‏]، كه بعضى داراى شكل و خلقت است و بعضى بدون شكل تا براى شما روشن سازيم (كه بر هر چيز قادريم)! و جنين ‏هايى را كه بخواهيم تا مدّت معيّنى در رحم (مادران) قرار مى‏ دهيم (و آنچه را بخواهيم ساقط مى ‏كنيم) بعد شما را بصورت طفل بيرون مى ‏آوريم سپس هدف اين است كه به حدّ رشد و بلوغ خويش برسيد. در اين ميان بعضى از شما مى ‏ميرند و بعضى آن قدر عمر مى ‏كنند كه به بدترين مرحله زندگى (و پيرى) مى ‏رسند آن چنان كه بعد از علم و آگاهى، چيزى نمى ‏دانند.(حج، 5)

    و آیات دیگر .............


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما
    برای بررسی این موضوع، بایستی یک نگاه به تاریخچه علم جنین شناسی داشته باشیم. از زمانهای قدیم دو تا نظریه در مورد جنین شناسی مطرح بوده:

    1- نظریه پیش ساخت: که معتقده یک انسان کامل در منی وجود داره و در رحم رشد می کنه.
    2- نظریه رویان زایی: که معتقده جانداران از یک تخم بی شکل به وجود می آیند و به مرو شکل می گیرند.

    نظریه پیش ساخت رو اولین بار فیثاغورث پیشنهاد میده. بعدها ارسطو نظریه رویان زایی رو مطرح می کنه که این نظریه تا قرن 17 ام به دیدگاه غالب تبدیل میشه. در قرن 17 ام با کشف اسپرم، دانشمندان این طور تصور می کنند که احتمالاً یک آدمک در سر اسپرم وجود داره و دوباره نظریه پیش ساخت قوت می گیره. در نهایت نظریه پیش ساخت در قرن 18 با کشفیات جدید علمی رد میشه.

    با توجه به این موضوع، می توان گفت که نظریه ارسطو، نظریه غالب در زمان صدر اسلام بوده. ارسطو نظریاتش رو با مشاهده مراحل شکل گیری جنین در تخم مرغ، کالبد شکافی برخی حیوانات و تفکرات خودش ایجاد کرده بود. بر اساس نظریه ارسطو، پیدایش جنین از یک خون بسته شروع میشه و منی نقش کنترل کننده و محرک را در بسته شدن این خون ایفا می کند (همان طور که مایه پنیر باعث بسته شدن شیر می شود). در روند شکل گیری جنین، ابتدا قلبش تشکیل می شود، بعد اعضای درونی و در آخر اعضای بیرونی. یک مرحله دمیدن روح هم داریم که پس از آن جنین به یک موجود جاندار تبدیل می شود.

    جالینوس که تقریباً چهارصد سال قبل از اسلام می زیسته، هم یکی از پیروان ارسطو در این زمینه است. برخی سایتهای انگلیسی زبان، نظریه جالینوس رو در این زمینه به نقل از کتاب ایشان با عنوان "درباره نطفه" (On semen) نقل کرده اند. در متن نقل قول شده روندی را برای شکل گیری جنین معرفی شده که دقیقاً همان روند اشاره شده در قرآن هست. اما شخصاً اصل کتاب را ندیده ام و نمی دانم که آیا متن به طور دقیق از کتاب نقل شده یا نه.
    http://www.scribd.com/doc/24665426/I...logy-and-Galen
    این که مراحل ذکر شده ناشی از یک علم ماورایی است یا تحت تاثیر نظریات رایج آن زمان، جای سوال دارد. اگر ما احتمال تاثیر گرفتن از نظریات رایج آن زمان را نادیده بگیریم و با این فرض وحیانی بودن قرآن را نتیجه بگیریم، در این صورت استدلالمان حالت ظنی خواهد داشت و نمی توان ان را به عنوان یک اثبات در نظر گرفت.
    در مورد اینکه آیا امکان آشنایی پیامبر با علوم آن زمان وجود داشته یا نه، باید توجه داشت که حارث بن کلده (از اصحاب پیامبر) دانشجوی جندی شاپور بوده است. همچنین پیامبر یک تاجر بوده است و با مردم کشورهای اطراف مراوداتی داشته است.


    برخی سایتها هم سوالاتی را در مورد تطابق این روند با علوم جدید مطرح کرده اند. به طور مثال:
    1- آیا جنین در یک مرحله از رشدش به صورت خون بسته در می آید؟ (این مسئله را شاید بتوان با توجه به معانی دیگر علقه رفع کرد)
    2- آیا جنین در یک مرحله خاص تبدیل به استخوان می شود و بعد گوشت رویش را می پوشاند؟

    از آنجا که خودم تخصصی در این مورد ندارم، سوال دوم رو من در یک سایت زیست شناسی مطرح می کنم تا ببینیم نظر افراد متخصص در این زمینه چی هست. به محض اینکه نتیجه رو بگیرم خدمتتون اعلام می کنم.

    به هر حال برای یه تحقیق خوب،نیاز به آشنایی کافی با علم جنین شناسی داریم. اون کتاب جالینوس رو هم باید بگیریم و ببینیم آیا چنین مطلبی داخلش هست یا نه. اجازه بدید من در پستهای بعدی به سه مورد آخر بپردازم، چرا که در مورد نحوه بررسی این سه مطالعه بیشتری داشته ام:
    ـ زوجیت عام موجودات (یس، 36)
    ـ نیروی جاذبه (رعد، 2؛ لقمان، 10)
    ـ حرکت‏ های خورشید (یس، 38)
    ممنون از توجهتون
    ویرایش توسط Mostafa4 : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ در ساعت ۰۹:۳۹


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    برای این که گفتگو به انحراف نرود لازم است عرض کنم:

    اگر چه مراحل خلقت انسان که در قرآن بیان شده، از شگفتی های قرآن است ولی مدعی نیستیم که هر یک از مراحل تکوین و خلقت انسان، به تنهایی و مستقل، اعجاز علمی است؛ بلکه ادعا این است که این مراحل که به صورت منظم و مرتب در قرآن بیان شده اند، در عصر نزول قرآن، مطالبی بدیع و تازه بوده و مردم آن زمان از آوردن مثل آن ناتوان بوده اند.

    لذا آیات مربوط به خلقت انسان و نظم و ترتیب بیان مراحل آن، در مجموع، دلیلی بر اعجاز علمی قرآن است و عظمت آیات این کتاب الهی و اتصال آن به منبع غیبی را اثبات می کند.

    بنابر این، آگاهی از نطفه و چگونگی تبدیل آن به جنین و رشد و نمو آن، رد اعجاز قرآن نیست زیرا اعجاز قرآن در بیان این مراحل به صورت منظم و مرتب، است. این نظم و ترتیب در بیان مراحل تکوین انسان، آن چیزی است که آن زمان آگاهی و علم نسبت بدان وجود نداشته است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فهرست مراحل خلقت انسان تامرگ:

    بر اساس آیات قرآن می توان مراحل خلقت انسان از ابتدای کار پدر و مادر تا تولد کودک و پس از آن را این گونه دسته بندی کرد:

    1. مرحله خاک (تراب ـ طین)
    2. مرحله آب (ماء ـ ماء دافق ـ ماء مهین)
    3. مرحله منی (نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى‏)
    4. مرحله نطفه مخلوط (مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاج‏)
    5. مرحله علقه (َ عَلَقَة)
    6. مرحله مضغه (مُضْغَة)
    7. مرحله تنظیم و تصویر و شکل گیری (تسویه و تصویر) (ثُمَّ سَوَّاهُ)
    8. مرحله شکل گیری استخوان ها (عِظاماً)
    9. مرحله پوشاندن گوشت بر استخوان ها (فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً)
    10. مرحله آفرینش جنس جنین (مذکر و مونث) (فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثى‏)
    11. مرحله آفرینش روح یا دمیدن جان در انسان (خَلْقاً آخَر) و (وَ نَفَخَ فيهِ مِنْ رُوحِهِ)
    12. مرحله تولد طفل (ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلا)
    13. مرحله بلوغ
    14. مرحله کهن سالی
    15. مرحله مرگ.(پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، ص 432)

    البته برخی مفسران و دانشمندان به گونه ای دیگر از آیات قرآن استفاده کرده و مراحل خلقت انسان را از نظر قرآن هفت مرحله دانسته اند.

    در تفسیر نمونه، مراحل هفتگانه چنین آمده اند: خاک، نطفه، علقه، مضغه تا تولد، طفولیت، بلوغ، پیری. (تفسیر نمونه، ج 20، ص 165؛ ج 14، ص 23)

    و آیت الله معرفت، مراحل هفتگانه را چنین بیان می کند: نطفه، علقه، مضغه (مخلّقه و غير مخلّقه)، عظام، لحم، تسویه و تصویر، نفخ روح.(التمهید فی علوم القرآن، ج 6، ص 80)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست

    برخی سایتها هم سوالاتی را در مورد تطابق این روند با علوم جدید مطرح کرده اند. به طور مثال:

    آیا جنین در یک مرحله خاص تبدیل به استخوان می شود و بعد گوشت رویش را می پوشاند؟


    «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً» (مؤمنون، 14)

    «فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ» (حج، 5)


    یک شبهه علمی این جا مطرح است و آن این که در زیست شناسی امروزی اعتقاد بر این است که جنین ابتدا به حالت گوشت در می آید و سپس درون این گوشت، استخوان پدید می آید؛ ولی قرآن می گوید استخوانی که روی آن گوشت پوشانده می شود. این با علم منافات دارد.

    در پاسخ باید گفت برخی بر این نظرند که ترجمه آیه، تنها ایجاد استخوان نیست بلکه ایجاد گوشت کوبیده با با کیفیت خاص (استخوانی و محکم شده) است.

    به عبارت دیگر، این استخوان همان «مُضْغَةٍ مُخَلَّقَة» است یعنی گوشت کوبیده ای که تسویه و تعدیل شده و تمایز یافته است.

    توضیح: مضغه (جنین گوشتی) به دو مرحله متمایز و غیر متمایز تقسیم می شود و مرحله استخوان بندی جنین (عظام) مصداق مرحله تمایز یافتن جنین (مخلقه) است.

    لذا مضغه، دو قسم است: مخلقه و غیر مخلقه. و مضغه مخلقه همان جنین تمایز یافته است (که اعضاء و استخوان بندی و ...آن مشخص شده است). پس مضغه به دو قسم استخوانی (عظام) و غیر استخوانی تقسیم می شود.

    لذا نمی توانیم بگوییم مقصود قرآن این است که تمام «مضغه» (جنین گوشتی) تبدیل به استخوان شده است؛ بلکه قسمت استخوانی جنین قسمتی از تمایز جنین است به اعضاء و جوارح و گوشت و استخوان و ... .

    ________
    ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ص 510 تا 512.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۸:۴۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  16. تشکر


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود