جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: «شیطان»؛ دشمن همیشه بیدار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,460
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 5 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    161

    «شیطان»؛ دشمن همیشه بیدار




    «شیطان»؛ دشمن همیشه بیدار

    آیت‌الله شهید دستغیب شیرازی
    اگر مخبر صادق به تو خبر داد که امشب یک عده دزد مسلح در کمین هستند که به خانه‌ات بریزند و اموالت را ببرند، خود و عائله‌ات را بکشند، اگر شخص عاقلی باشی می‌روی یاورانی پیدا می‌کنی، در‌ها را محکم می‌بندی، راه‌هایی را که از آن ممکن است بیایند سد می‌کنی سنگربندی می‌نمایی.

    اگر عقل نداشته باشی می‌پرسی این دزد‌ها اهل کجایند؟ لباسشان چگونه است؟ چه شکلی هستند، پیرند یا جوان؟ تا از این موضوعات سر در بیاوری وقت گذشته است و آنها کار خودشان را کرده‌اند.

    آنچه بر تو لازم است راه فرار از شیطان است. حالا کیفیت خلقتش را بدانی، بفهمی چگونه وسوسه می‌کند یا نفهمی از راز آفرینش او سر درآوردی یا سر در نیاوری به این چیز‌ها چه کار داری؟ کار اصلی تو باید همان باشد.

    پس از اینکه مخبر صادق خبر داد که دشمن سرسخت، ابلیس در کمین است، راه نجات را از دست مده و وقت را تلف نکن.


    اخلاق و عرفان، اوج نیاز
    «شیطان»؛ دشمن همیشه بیدار



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آقای دکتر نجارزادگان و آقای رضا برنج کار

    سوال – چرا خدا موجود شر مطلقی مثل شیطان را آفرید و هدف از آفرینش او چه بود ؟
    پاسخ – بطور کلی قرآن می فرماید : ما خیر و شر را آفریدیم برای امتحان و آزمایش . البته آزمایش های الهی به منظور این نیست که خدا وضعیت ما را بداند بلکه برای تکامل انسانهاست . وقتی در دانشگاه آزمون برقرار می شود بنظر می رسد که استاد می خواهد نمره ی دانشجوی خود را بداند ولی این علت اصلی نیست . امتحان بخاطر این است که دانشجو برای تکامل علمی آماده بشود. شر هم برای همین است . حضرت علی (ع) بیمار بودند و یکی از اصحاب به دیدن ایشان آمدند و گفتند : حالتان چطور است . حضرت فرمود : شر . مگر قرآن را نخواندی که می فرماید : شر یک مرض است و من هم الان بیمار هستم و مبتلا به شر شده ام . خدا چرا شرور ، امراض ، سل و زلزله را آفریده است ؟ اینها برای آزمایش است . خیر و شر برای آزمایش است و آزمایش برای کمال انسان است . ابلیس خودش شر شد. خدا ابلیس را شر نیافرید . ممکن است که انسان کار بد انجام بدهد و یک فرد شرور بشود یا ممکن است که کارهای خوب انجام بدهیم و یک انسان با تقوا بشویم . ابلیس با اراده ی و اختیار خودشان بد شد و خدا هم دست او را باز گداشته است که ما را فریب بدهند ولی فریب آنها به آن معنا نیست که ما را مجبور به کار بد بکنند .
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال – خدا از شر بودن شیطان آگاهی داشته است . پس چرا خدا این فرصت را به شیطان داده است تا شر را در دنیا زیاد بکند ؟
    پاسخ – سنجش برای این است که انسانها به حرکت وادار بشوند تا متکامل بشوند . در این دنیا حجت الهی هم باید تمام بشود که کسی در قیامت نگوید که وضع من باید از دیگری بهتر بود . ما تا امتحان ندهیم و با سختی ها مبارزه نکنیم ساخته نمی شویم . در اینجا مسئله ی علم الهی مطرح نیست و خدا به همه چیز آگاه است . اینکه خدا دست شیطان را باز گذاشت برای این است که خدا امتحان را ایجاد بکند. ما باید در دو راهی قرار بگیریم . خدا به ما عقل داده است و پیامبرهم برای ما فرستاده است و از طرف دیگر باید دعوتی باشد که این دعوت از طرف ابلیس است . البته به جز شیطان انسانهای دیگر هم ما را فریب می دهند . در قرآن داریم که شیطان کسی است که ما را فریب بدهد . انسانی که دوستش را به کار بدی دعوت می کند . چرا خدا این اجازه را به انسان می دهد که او را دعوت به بدی بکند ؟ اگر این شخص او را مجبور می کرد این اشکال به خدا وارد بود . ولی از طرفی عقل هم ما را به خوبی ها دعوت می کند و پیامبران هم ما را به خوبی ها دعوت می کنند . پس باید دو تا دعوت باشد که ما یکی را انتخاب بکنیم و به کمال برسیم . پس مهلت دادن خدا به ابلیس برای این است که او انسان را به بدیها دعوت بکند . همان طور که خدا پیامبران را فرستاده تا انسان را به خوبی ها دعوت کنند . مسئله صرفا دعوت است .
    خدا در قرآن به شیطان می فرماید : ما به تو مهلت دادیم ولی تو بر بندگان من تسلط نداری که آنها را به چنگ آوری و با خود ببری . اینکه خدا به شیطان مهلت داد بحث جدی است . اگر خدا به شیطان مهلت داد ، ما را هم بدون تجهیزات و امکانات در این میدان مبارزه رها نکرد . در ضمن اگر خدا به شیطان مهلت داد باید وجود حریف باشد تا ما نشان بدهیم که توانا هستیم و می توانیم بر این حریف سیطره پیدا بکنیم . و او را از میدان بدر بریم و نشان بدهیم که واقعا شایسته خلافة اللهی هستیم و می توانیم که نشان بدهیم که ما شایسته بهشت خدا هستیم و در ظل رحمت خدا به حیات ابدی مان ادامه بدهیم . اگر افرادی که در کنکور شرکت می کنند تعدادشان هزار نفر باشد و اگر نه صد و نود نفر آنها در دانشگاه در رشته ی عالی قبول بشوند ، در اینجا فرد دیگر خیلی تلاش نمی کند. ولی وقتی وجود حریف ها زیاد باشند و انتخاب دشوار باشد ، شخص را وادار به کار می کند. این کار به خود شخص نشان می دهد که چقدر تواناست . برای خود شخص هم وجود توانمندی هایش آشکار نیست ولی وجود حریف است که این استعداد را برای شخص آشکار می کند. وجود حکمت شیطان هم همین است .
    سوال – اگر وجود شیطان حکمت دارد پس چرا شیطان در آخرت مواخده می شود زیرا اگر او نبود انسان آزموده نمی شد ؟
    پاسخ – شیطان با اختیار خودش سجده نکرد و تکبر ورزید و از درگاه خدا رانده شد و لعنت ابدی را برای خود خرید و با اختیار خودش نماد شر شد و به مبارزه با انسان برخواست . اگر شیطان هم نبود ، نفس اماره که باعث فریب شیطان شد در ما وجود داشت .
    در برخی از روایت داریم که پاداش شش هزار سال عبادت شیطان ( که ما نمی دانیم شش هزا رساله دنیا بوده یا شش هزا سال آخرت بوده است . هر روز آخرت پنجاه هزار سال است) مهلتی بود که خدا به او داد . یکی از سجده های شیطان دویست سال به طول انجامید. از طرفی می توان گفت که وقتی شیطان تمرد می کند شیطان اعمالش حبط می شود. پس اگر خدا به شیطان مهلت می دهد حکمت آنرا باید در جای دیگری جستجو کرد . همین اندازه که ابلیس از جن است و در سلک فرشتگان حضور دارد و فرشتگان او را فرشته می بیند همین برای پاداش شش هزار سال عبادتی کافی است .
    پاداش چیزی است که به نفع پاداش گیرنده است . این مهلتی که ابلیس گرفت به ضرر ابلیس است زیرا او را لحظه به لحظه به قعر جهنم نزدیکترمی کند و وضعیت او را بدتر می کند . پس ما نمی توانیم بگوییم که این مهلت پاداش شیطان است . این مهلت با برنامه ای که خدا برای خلقت انسان داشت سازگار بود . عبادت وقتی است که مبارزه باشد . اگر شما عبادتی بکنید که هیچ سختی و مبارزه ای نیست ، به آن عبادت به معنای متعالی گفته نمی شود.
    طبق آیات و روایات شکی نیست که شیطان از جنس جن است و شیطان اختیار داشت که فرمان خدا را عملی کند یا تمرد بکند و تکبر بورزد و نافرمانی بکند . قرآن می فرماید : شیطان می گوید که من بهتر از انسان هستم . من را از آتش آفریدی و انسان را از گل آفریدی . در جای دیگری می فرماید که شیطان را از شعله های آتش آفریدیم . شیطان یک جن مردود است که در امتحان مردود می شود. و بعد مهلت می گیرد . در روایات می فرماید : شیطان از جنس فرشتگان نبود بلکه بر اثر کثرت عبادت و سجدهای طولانی موجودی فرشته خو شده بود و فرشتگان او را نور و فرشته می دیدند . در اعمال وجودی شیطان تکبر و کفر نهفته بود و بر اثر یک آزمون آن تکبر و کفر درونی به نمایش گذاشت .

    ویرایش توسط طاهره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۸:۱۶
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال – آیا شیطان همان نفس اماره است ؟ آیا شیطان هم نفس اماره داشت؟
    پاسخ – نفس اماره ی انسان همان شیطان نیست . نفس اماره همان حالتی از نفس است که انسان را به بدی ها دعوت می کند. شیطان یک موجود بیرونی است . شیطان می تواند شیاطنی جن باشند که ابلیس رئیس آنهاست که اینها وسوسه و القاء می کنند یا شیاطین انس باشند که ما را وسوسه می کنند . یک حالتی در درون ما هست که ما را به بدی ها دعوت می کند که به آن نفس اماره می گوییم . نیروی دیگری از درون ما هست که ما را به خوبی ها دعوت می کند. گاهی می خواهیم کار خوبی بکنیم و چیزی به ذهن ما خطور می کند . الهام الهی که ما را به سوی خوبی ها دعوت می کند همان نورانیت عقل است که نفس با آن نورانی شده است . آن حالتی که درنفس است به جهل تعبیر شده است که منظور از جهل نادانی نیست . جهل یک نیرویی است در نفس که می توانیم آنرا تعبیر به نفس اماره بکنیم . که بر اساس آن جهل انسان را به بدی ها دعوت می کند.
    شیطانی چیزی در درونش بود که او را به بدیها دعوت می کرد . ابلیس از جنیان بود یعنی هم عقل و هم نفس داشت . لذا اجنه هم خوب و بد دارند . جن های بد شیطان هستند و شیاطین جن هستند .
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال – با وجود نفس اماره ، شیاطین انس و جن ، انسان چطور می تواند از عهده ی این مبارزه بیرون بیاید؟
    پاسخ – همان طور که برای اغوای ما نفس اماره و شیاطین جن و انس وجود دارد ،برای هدایت انسان هم امورهایی هست . خدا برای روح انسان دو تا چیزرا قرار داده است . روایتی از امیرالمومنین است که در حیوانات فقط شهوت وجوددارد ، ملائک فقط عبادت خدا را می کند و انسان هم شهوت ( نفس اماره ) دارد و هم عقل دارد . پس نفس به لحاظ روح نورانی است ، به لحاظ نفس اماره روح تاریکی است . در بیرون ما شیاطین انس داریم که ما را دعوت به بدی ها می کنند و در مقابل آنها انسانهای خوب داریم که ما را دعوت به خوبی ها می کنند. در مقابل شیاطین جن هم 124 هزار پیامبر داریم . فطرت الهی هم از امور مثبت است که خدا معرفت خودش را در قلب ما قرار داده است . پس انسان تجهیزاتش بیشتر از تجهیزات دشمن است یا لااقل مساوی است . پس انسان در مقابل دو راهی است که گاهی برای انسان شرایطی رخ می دهد که نیروهایی که انسان را به سمت خیر دعوت می کنند بیشتر هستند ، گاهی نیروهایی که انسان را به سمت شر دعوت می کنند بیشتر هستند . اما در هر دو صورت انسان اختیار و اراده دارد . گاهی کار سختتر است و گاهی کار آسانتر است . در نهایت ما هستیم که انتخاب می کنیم .
    وحی بیرونی ، عقل درونی ، نفس لوامه ، الهام های الهی و امدادهای فرشتگان در این مبارزه با ما هستند . در این مبازره خدا برای ما الگو ها قرار داد . و به ما گفت که می توانید به مقام مخلصین برسید و از تیر رس شیطان بیرون بروید . شیطان می گوید که اگر به رتبه ی مخلصین بروید من دیگر نمی توانم شما را وسوسه کنم . در این مبارزه خدا یک کار خیر ما را ده برابر بلکه دهها برابر پاداش می دهد ، در این مبارزه خدا توبه ما را عمل صالح تلقی کرد و پاداش های فراوان دارد . خداوند تجهیزات و سلاح های گوناگون در دست ما قرار داد مثل نماز ، دعا ، استغفار . ما از تجهیزات و امکانات خود غافل هستیم . اگر انسان در این مبارزه مصمم باشد می تواند بر دشمنان پیروز بشود. پس تجهیزات انسان در جبهه ی حق و باطل با هم برابر است .
    ما انسانی را نداریم که نه خوبی داشته باشد و نه بدی داشته باشد . ما وقتی به واقعیت نگاه می کنیم می بینیم که در درون انسان دو تا نیرو وجود دارد . یکی نیروی عقل است که انسان را دعوت به خوبی ها می کند . خدا اول عقل را آفرید و به انسان داد و بعد جهل را آفرید . البته ما فطرت را هم داریم . اینها در درون ماست . در بیرون ما پیامبران را داریم . ممکن است که انسانها در موقعیتی قرار بگیرند که فشارهای منفی بیشتر باشد . همانجا که فشار نیروهای منفی بیشتر است آزمایش ها متفاوت است . وقتی در کنکور سوالها را سخت می دهند یا آسان می دهند فرقی نمی کند زیرا امتحان کنکور است . در امتحانات سخت نمره های پایین تر است . یعنی در امتحانات سخت نمره ی قبولی ده است ولی در امتحانات آسانتر نمره ی قبولی بالاتر است . انسانی که در غرب که پر از فحشاء است زندگی می کند ، امتحان سختی دارد .

    ویرایش توسط طاهره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۸:۱۲
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود