صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *** مسجد بهشت مومن***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    *** مسجد بهشت مومن***




    *** مسجد بهشت مومن***
    جايگاه مسجد در اسلام

    واژه مسجد در قرآن




    واژه‎ي مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كريم ذكر شده كه در 22 مورد به صورت مفرد[1] و در 6 مورد ديگر، به صورت جمع آمده است.[2]در اين آيات، به اهميت و جايگاه رفيع مسجد در اسلام، پاره اي از احكام مسجد و مسجد الحرام و احكام خاص آن، مسجد الاقصي و مسجد اصحاب كهف، اشاراتي شده است.البته، آيه هاي ديگر نيز در قرآن درباره‎ي مسجد و اهميت آن آمده است كه هر چند لفظ مسجد در آنها نيامده است، ولي بنابر مفهوم اين آيات و گفته‎ي تمامي مفسران، مي توان در مورد مساجد، اين آيات را نيز ذكر كرد.از آنجا كه در اين كتاب بر آن نيستيم تا به تفسير و تبيين تمامي اين آيات بپردازيم، تنها به ذكر آياتي كه بيانگر ابعاد گوناگون مسجد در جامعه اسلامي است، بسنده مي كنيم.
    *** مسجد بهشت مومن***
    نخستين خانه‎ي توحيد


    (انّ اوّل بيت وضع للنّاس للّذي ببكّة مباركا و هدي للعالمين).
    «همانا نخستين خانه اي كه براي عمومي مردم قرار داده شد، همان است كه در مكه قرار دارد، و مايه‎ي بركت و هدايت جهانيان است».«به خاطر بياوريد هنگامي كه ما خانه‎ي كعبه را مركز امن و امان براي مردم قرار داديم، و (فرمان داديم كه)از مقام ابراهيم، محلي براي نماز خود انتخاب كنيد و ما به ابراهيم و اسماعيل ـ عليهما السلام ـ امر كرديم كه خانه‎ي مرا براي طواف كنندگان و مجاوران و سجده كنندگان پاك و پاكيزه كنيد».[3]همان گونه كه از اين دو آيه‎ي شريفه بر مي آيد، خانه‎ي كعبه در مكه نخستين خانه‎ي توحيد و يكتا پرستي و اولين جايگاه و مركزي است كه براي پرستش خداي يگانه ساخته شده است.در اينكه آيا اين خانه از زمان حضرت آدم ـ عليه السلام ـ بر پا شده يا حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ آن را بنيان كرده، ميان مفسران اختلاف است. بعضي بر آنند كه بنيانگذار اين خانه از ابتدا، حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ بوده و در زمان آدم ـ عليه السلام ـ اين خانه اصلاً وجود نداشته است.[4]برخي ديگر بر اين عقيده اند كه خانه‎ي كعبه نخست به دست آدم ـ عليه السلام ـ ساخته شد و بر اثر مرور زمان از بين رفت، لكن حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ آن را تجديد بنا كرد.[5]

    ویرایش توسط طاهره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۸:۲۰
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    - ویژگی تربیتی مسجد نمونه

    عبادت پرورش دهنده روح انسان و پاسخگوی یك نیاز طبیعی و مهم اوست. كسی كه نیازهای جسمی و روانی خود را به شكل منطقی پاسخ دهد، شخصیتی متعادل خواهد داشت و بالعكس، عدم پاسخ منطقی به نیازهای واقعی و فطری، شخصیت انسان را دچار كمبود و یا تباهی می كند.

    ائمه معصومین (علیهم السلام) در سخنان خویش مسجد را آشیانه و پناهگاه مؤمن بر شمرده اند كه انسان در آن جا از اضطراب فاصله گرفته و به آرامش دست می یابد.

    امام صادق (ع) به مسلمانان سفارش می كردند كه به هنگام مواجهه با مشكلات دنیوی، به نماز و مسجد پناه ببرند. (9)

    مؤمن باید تلاش كند تا در مسجد مرتكب گناه نشود ، سخنان ظالمانه بر زبان نیاورد، مراقب حفظ آبروی دیگران باشد، غیبت و سخنان لغو و بی فایده را كنار بگذارد و از سخنانی كه بوی دنیا پرستی و دنیا خواهی می دهد، اجتناب كند.

    مراقبت در به كار بستن این امور، نوعی تمرین بر كارهای خیر و دوری از منكرات است و بدین گونه آثار سازنده و تربیتی حضور در مسجد، رفته رفته به دیگر اعمال مؤمن نیز سرایت خواهد كرد، زیرا حضور در مسجد، حضور در خانه خداست و طبیعی است كسیكه با خانه خدا اُنس دارد، در خارج از مسجد نیز سعی در مراقبت رفتار و گفتار خود خواهد داشت.

    این نقش تربیتی، هنگامی مؤثرتر است كه مؤمن به یاد داشته باشد ،هنگام حضور در مسجد باید علاوه بر زینت های مادی، زینت های معنوی خویش همچون راستگویی و صداقت ، اخلاص و ... را همراه خودداشته باشد . «خُذُوا زِینَتَكُمْ عِندَ كُل مَسجِد» (10) را درعمل ثابت كند.

    مسجد با ایجاد آشنایی و پیوند میان مؤمن با نخبگان و صالحان جامعه، بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی انسان فراهم می كند. كسی كه با خوبان پیوند خورد، حتّی اگر به آنان درجه از تكامل نرسد كه به سبب ترس از خداوند به گناه دست نیازد، دست كم از سر حیا و شرم از برادران دینی خود، راه انحراف را در پیش نمی گیرد.

    در مكتب تربیتی اسلام اجتماعی بودن ( در حد معقول ) نشان دهنده سلامت روان و تعادل فكری انسان به شمار می آید. مسجد با فراخوانی پیوسته مسلمانان به وحدت روح جمع گرایی و نظم پذیری را در آنان تقویت می كند.

    علاوه بر این، مسجد معمولاً جایگاه طرح مشكلات اجتماعی است. حضور در چنین مكانی روح تعهد و مسئولیت را در فرد می دمد. پرورش این خصلت پسندیده در افراد، خود نوعی مبارزه با بی تفاوتی است؛ روحیه ای كه هر گاه در افراد جامعه ای به ویژه نسل جوان آن بروز كند، آسیب های جدی بر آن اجتماع وارد خواهد شد.

    در اینجا لازم است نكاتی را پیرامون ابعاد فرهنگی ، آموزشی مسجد مورد تأكید قرار گیرد:

    - مسجد با ویژگی های خاص خود به عنوان آموزشگاه مبانی دینی و معارف اسلامی است. به همین دلیل، مسجدی كه نقش مؤثر خود را در زمینه های فرهنگی، آموزشی به درستی ایفا نكند، از ادای بخش مهمی از رسالت خویش باز مانده و از«مسجد نمونه» فاصله گرفته است.

    ـ طرح علوم و دانش های گوناگون در مسجد، كمال محسوب می شود، هر چند پرداختن به این امور، نباید موجب فراموش شدن وظیفه اصلی مسجد كه پرداختن به دانش های دینی است، بشود.

    امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: از رسالت های مهم و اساسی مسجد آن است كه به معنای حقیقی كلمه، «كانون هدایت» مسلمانان باشد. (11)

    - پرداختن به علوم قرآنی در مسجد در مقایسه با سایر علوم ، اهمیتی ویژه دارد ، زیرا قرآن و مسجد پیوندی ناگسستنی با هم دارند.

    پیامبر اسلام (ص) فرموده است:«اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای(خواندن و فهمیدن) قرآن بنا كرده اند.» (12)


    - مسجد و كتابخانه همواره در كنار هم بوده اند. از همان زمان كه قرآن به صورت مكتوب درآمد، مسلمانان قرآن های نوشته را به مسجد اهدا و یا وقف می كردند. با افزایش تعدادكتابها، كتابخانه های مساجد شكل گرفت و به مرور زمان رشد یافت.

    این نوشتار را با فرمایشی ازحضرت امام خمینی (ره) به پایان می بریم ، او كه در قیام و نهضت اسلامی خود بر ضد باطل ، با اهمیت دادن به نقش محوری مسجد، آن جا را تبدیل به پایگاه ارتباط و انسجام نیروهای مردمی كرد و مساجد را سنگر نامید.

    ایشان فرمود: « اگر حرم و كعبه و مسجد و محراب، سنگر و پشتیبان سربازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیاء نیست، پس مأمن و پناهگاه آنان در كجاست؟»

    ادامه...

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    - ویژگی عبادی مسجد نمونه

    نام مسجد یادآور بندگی در برابر پروردگار متعال است. مسجد ، جایگاه سجده است و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خدا: ؛ «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَم» (2)

    «وَ اَنَّ المَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدعُو مَعَ اللَّهِ أَحَدا» (3)

    در كلام ائمه اطهار( علیهم السلام ) نیز بر این ویژگی مسجد تأكید زیادی شده است.

    درحدیثی قدسی از پیامبر(ص) است كه خداوند مسجد را زیارتگاه خویش برشمرده: « اَلا طُوبَی لِعَبْدٍ تَوَضَّأ فِی بِیْتِهِِ ثُمَّ زارَنی فِی بَیْتی؛ خوشا به حال بنده ای كه در خانه خویش وضو بگیرد، آنگاه مرا در خانه ام زیارت كند.» (4)

    حضور در مساجد و عبادت در خانه خدا ، جدای از این كه توفیقی بزرگ است، كمالات روحی را نیز در پی دارد.

    رحمت خاص خداوند (5) ، مغفرت الهی (6)، بهشت (7) و همنشینی با فرشتگان ا لهی(8) از جمله این كمالات است.

    بنابراین یكی از نقش های اصلی و محوری مسجد آن است كه زمینه را برای عبادت خالصانه و پر جمعیت فراهم كند تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و دعا، با خداوند متعال به معنای واقعی كلمه اُنس بگیرند. هر اندازه مسجد در ایفای این نقش حیاتی موفق و قوی عمل كند، به مسجدی كه قرآن و سنت آن را ترسیم نموده، یعنی «مسجد نمونه» نزدیكتر است.


    منابع:

    1- بحار الانوار، علامه مجلسی، ج40 ، ص 45

    2- همان ، ج 82، ص 164

    3- قرآن كریم ، سوره جن ، آیه 18

    4- وسائل الشیعه، محمد بن حسن عاملی، ج 1، ص 268، باب 10 از ابواب وضو

    5- همان ، ج 3، ص 480، باب 3 از ابواب احكام المساجد، روایت 1

    6- مستدرك الوسائل، میرزا حسین نوری، ج 3، ص 361، باب 3، از ابواب احكام المساجد، روایت 13

    7- همان

    8- وسائل الشیعه، ج 5، ص 372، باب 1 از ابواب صلوه الجماعه، روایت 7

    9- وسائل الشیعه، ج 5، ص 263، باب 31 از ابواب بقیه الصلوات المندوبه، روایت 3

    10- سوره اعراف،‌آیه 31

    11- من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج1، باب فضل المساجد و حرمتها، ص 237






    ویرایش توسط طاهره : ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۶:۵۷
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله
    ـ در مسجد خویش آیه های قرآنی، احكام و معارف دینی و حتی مسائل تاریخی را به مردم آموزش می داد.[1]مطالبی كه در این جلسات ارائه می شد، متناسب با میزان توان فكری شنوندگان بود.[2] این جلسات از نظر فاصله زمانی به گونه ای تنظیم شده بود كه باعث خستگی و ملال شنوندگان نشود. عبدالله بن مسعود گفته است:

    «پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله
    ـ جلسات سخنرانی را همه روزه برگزار نمی كرد؛ زیرا بیم آن داست كه شنوندگان خسته شوند.»[3]
    شواهد نشان می دهد كه این جلسات پس از برخی نمازها مانند نماز صبح و شام كه شمار بیشتری از مردم در مسجد حضور می یافته اند، بیشتر برگزار می شده است.[4] شور و نشاط فراوانی در حفظ و ثبت مطالبی كه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بیان می نمود، در میان شنوندگان وجود داشت.
    افرادی كه احیاناً به دلیلی توفیق حضور در این جلسات را نمی یافتند، به دیگران سفارش می كردند تا گفته های پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ را كلمه به كلمه ثبت و حفظ كنند و در فرصت مناسب برای آنان بازگو نمایند.[5]
    علاوه بر جلسات رسمی سخنرانی، جلسات آموزشی و پرسش و پاسخ نیز در مسجد پیامبر تشكیل می شد. در این جلسات تنها یك نفر سخن نمی گفت؛ بلكه به صورت گفتگو و محاوره ای ادامه می یافت. آن حضرت بسیاری اوقات پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب در مسجد می ماندند. بخشی از این وقت صرف پاسخگویی به پرسشهای دینی و حتّی تعبیر خوابهایی كه مسلمانان دیده بودند، می شد.[6]

    پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله
    ـ همچنین برای تازه مسلمانان ـ كه طبعاً به آموزشهایی ویژه نیاز داشتند ـ جلساتی جداگانه تشكیل می دادند.[7] گاه در حضور آن حضرت مراسم مسابقه شعر و سخنرانی برپا می شد و پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ جوایز برگزیدگان را به آنان اهدا می فرمود.[8]
    فعالیتهای آموزشی مسجد پیامبر در غیاب آن حضرت و هنگامی كه ایشان در جبهه های جنگ حضور می یافتند، تعطیل نمی شد؛ بلكه كسانی چون عبدالله بن امّ مكتوم و عبدالله بن رواحه، اداره امور مسجد را بر عهده می گرفتند.[9] جلسات آموزشی نیز با نبود آن حضرت ادامه می یافت؛ زیرا استاد و مدرّس كلاسهای آموزشی مسجد النّبی تنها پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نبود. افراد دیگری نیز كه از صلاحیّتهای علمی لازم برخوردار بودند، اداره این جلسات را بر عهده داشتند.

    ادامه...

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عبدالله بن رواحه كه یك چهره علمی بود، جلسات مربوط به توحید و معاد و مسائل اعتقادی را اداره می كرد.[10] پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حتّی در هنگام حضور، گاه در چنین مجالسی شركت می نمود و به عنوان شنونده و تماشاگر، گفت و شنودهای علمی را نظاره می كرد. آن حضرت درباره چنین مجالس می فرمود: «كم نشستن در چنین مجالسی را بر نشستن در جلسات دعا و نیایش ـ كه در گوشه ای دیگر مسجد برپا بود ـ ترجیح می دهم؛ زیرا من برای آموزش و تعلیم مردم، به پیامبری مبعوث شده ام.»[11]
    امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ نیز گاه در حالی كه یك پلّه پایین تر از جایگاه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می نشست، بر منبر برای مردم سخن می گفت.[12] پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ كوشش می نمود تا دامنه این تلاشهای آموزشی به دیگر مساجد نیز سرایت كند. بر پایه شواهد تاریخی، مسجد قبا نیز دارای شور و نشاط علمی و فعالیتهای فرهنگی بوده است.[13] به دلیل شرایط خاصّ سیاسی، حضور علمی امام باقر و امام صادق ـ علیهم السّلام ـ در مسجد النّبیّ نسبت به دیگر امامان رشدی فزاینده یافت.[14] شاگردان آن دو امام بزرگوار همچون: ابان بن تغلب، مُعاذ بن مسلم، حمران بن اعین و زرارة بن اعین نیز دارای جلسات علمی بودند.[15]

    ادامه...

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نكاتی چند پیرامون ابعاد فرهنگی مسجد نمونه
    در این جا لازم است چند نكته را پیرامون ابعاد فرهنگی ـ آموزشی مسجد مورد تأكید بیشتری قرار دهیم:
    1 ـ همان گونه كه اشاره شد، ابعاد فرهنگی آموزشی مسجد، یك رسالت اساسی و بنیادین این نهاد در تمامی عصرها و مكانهاست. مسجد یا ویژگیهایی كه دارد، برای همیشه آموزشگاه مبانی دینی و معارف اسلامی است. از این رو، مسجدی كه نقش مؤثر خود را در زمینه های فرهنگی آموزشی ایفا نكند، در حقیقت از ادای بخش مهمّی از رسالت خویش باز مانده و از«مسجد نمونه» بسی فاصله گرفته است.
    بر پایه همین ارزیابی است كه امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ مسجدی را كه در آن از هدایت، تبلیغ و ترویج دین نباشد، مسجد خراب برشمرده است.[16]
    2 ـ بی تردید شكوفایی علمی مسجد و طرح دانشهای گوناگون در آن، كمالی برای مسجد به شمار می آید؛ ولی پرداختن به این امور، نباید سبب شود تا رسالت اولیّه مسجد كه پراختن به دانشهای دینی است، فراموش شود. از نگاه امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ یكی از رسالتهای مهمّ و اساسی مسجد آن است كه به معنای حقیقی كلمه، «كانون هدایت» مسلمانان باشد.[17]
    3 ـ دانشهای دیگر جز علوم اسلامی را در صورتی می توان در مسجد مورد بحث و گفتگو قرار داد كه دست كم دارای دو ویژگی باشند:
    اوّل آن كه آموختن آن شرعاً روا باشد.
    دوّم این كه حدّ اقل سودی دنیوی داشته باشد؛ یعنی لغو و بی فایده نباشد.
    بر همین اساس، پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به مردمی كه در مسجد، گرد شخصی جمع شده بودند و با او درباره شعرهای جاهلیّت و رخدادهای آن زمان سخن می گفتند، فرمود:«اینها دانشی است كه دانستن آن سودی ندارد و ندانستن آن نیز ضرری دربر ندارد.»[18] این گفتار پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در حقیقت یك ضابطه و معیار به ما ارائه می دهد.
    4. در میان همه مباحث و علوم دینی، پرداختن به علوم قرآنی در مسجد دارای اهمّیتی ویژه است؛ زیرا قرآن و مسجد پیوندی خاصّ با یكدیگر دارند. پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این باره فرموده است:«اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن»[19]: «مساجد را برای(خواندن و فهمیدن) قرآن بنا كرده اند.» و نیز: «مَن اَحَبَّ القُرآنَ فَلیُحِبَّ المَساجِدَ»:[20] «دوستدار قرآن، دوستدار مسجد نیز هست.»
    5. مطالعه تاریخ مساجد از آغاز تاكنون، نشان می دهد كه مسجد و كتابخانه همواره همراه بوده اند. از همان آغاز كه قرآن به صورت مكتوب درآمد، مسلمانان قرآنهای نوشته را به مسجد اهداء و یا وقف می كردند. با افزایش شمار كتابها، كتابخانه های مساجد نیز رشدی فزاینده یافت. این كتابخانه ها نقشی بزرگ در شكوفایی فرهنگ و تمدّن اسلامی داشته اند.[21]
    6. روایتهایی كه مسجد زن را خانه او دانسته،[22]بر آن نیست كه زنان را از آمد و شد به مسجد بازدارد؛ بلكه همان گونه كه بسیاری از فقیهان فرموده اند، مقصود این روایات، تأكید بر لزوم رعایت حجاب و پاكدامنی است.[23] زنان بخش عظیمی از هر جامعه را تشكیل می دهند. حضور آنان در مسجد، فرصت مناسبی برای بهره گیری معنوی از این جایگاه مقدّس و آشنایی با معارف اسلامی است. بلكه برای برخی از آنان، این تنها فرصت است.

    ویژگیهای اجتماعی ـ سیاسی مسجد نمونه
    آنچه اكنون به عنوان«معبد» در دیگر ادیان مطرح است، ارتباطی عمیق و ریشه دار با جامعه و مسائل اجتماعی ندارد.
    به عنوان نمونه كلیسا تنها مكانی است برای اعتراف كردن نزد كشیشان و به دست آوردن خشنودی خداوند. مراسمی كه در آن جا برگزار می شود، تنها جنبه فردی دارد. حتّی كلیساهایی كه دارایی مؤسسّات امور خیریه است، نیز با مسائل مهمّ اجتماعی بیگانه است. این گفته درباره خانقاهها، زاویه ها و جاهایی مانند آن نیز صادق است. امّا مسجد در ارتباط با مسائل اساسی و بنیادین جامعه، نهادی مؤثر و دارای موضع است.
    ما در این نوشتار از مجموع نقشهایی كه مسجد نمونه باید در رابطه با مسائل مهمّ اجتماعی و سیاسی ایفا كند، زیر عنوان ابعاد سیاسی ـ اجتماعی مسجد بحث می كنیم. در این جا پاره ای از این ابعاد را به اختصار مورد بحث قرار می دهیم.

    مسجد، كانون رایزنی و مشورت
    می دانیم كه مشورت و مراجعه به آرای عموی در مسائل اجتماعی، نقشی بسزا در تكامل جامعه دارد. تبادل آرا در مسائل اجتماعی، رشد و شكوفایی را به ارمغان می آورد. مسجد در جایگاه اصیل خویش، محلّ رایزنی های سیاسی ـ اجتماعی است. خداوند متعال پیامبر خویش را فرمان داده بود تا در كارهای مهمّ با مردم مشورت كند.[24] مسجد، پایگاهی بود كه رسیدن بدین مهمّ را عملی می ساخت. از این رو نویسندگانی كه مسجد را«مجلس شورای مسلمانان» نام نهاده اند، سخنی گزاف نگفته اند.
    رسم مسلمانان در زمان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ این بود كه هرگاه حادثه ای مهمّ رخ می داد، جارچی ندا می كرد: «الصلاة جامعة»؛ یعنی:«برای نماز در مسجد جمع شوید.» این جمله برای مردم آن زمان معنایی خاصّ داشت. آنان از این ندا می فهمیدند كه امر مهمّی مطرح است.
    شواهد گویایی نشان می دهد كه مسلمانان حتّی پیرامون مسائل نظامی نیز در مسجد به شور و مشورت می پرداخته اند.[25] بر این پایه می توان گفت: مسجدی كه نمازگزاران آن با مسائل مهمّ اجتماعی ـ سیاسی رابطه ای فعّال دارند و در آنجا پیرامون مسائل مهمّ جامعه به رایزنی و تبادل آرا می پردازند، به مسجد نمونه نزدیكتر است.


    پی نوشت:
    [1] . ر.ك: التراتیب الادرایة، عبدالحیّ الكتّابی، ج2، ص 221 ـ 222 و ص 345، دو جلد، دارالكتاب العربیّ، بیروت،(بی تا).
    [2] . بحارالانوار، علاّمه محمّد باقر مجلسی، ج1، ص85، شماره 7.
    [3] . التراتیب الادریّه، عبدالحیّ الكتابی، ج2، ص 232.
    [4] . همان، ص 218 و 237.
    [5] . همان، ص 236.
    [6] . ر.ك: الطبقات الكبری، محمّد بن سعد، ج 2، ص445، دوره هشت جلدی، دار بیروت، بیروت، 1405 هـ .ق.
    [7] . ر.ك: سیمای مسجد، تألیف و نشر نگارنده، ج2، ص 110 ـ 115، قم، چاپ اوّل، 1373 هـ .ق.
    [8] . همان، ص 115 ـ 119.
    [9] . همان، ص 123 ـ 125.
    [10] . التراتیب الادرایّه، عبدالحیّ الكتّانی، ج2، ص 221.
    [11] . همان، ص 220 ـ 221.
    [12] . بحارالانوار، علاّمه محمّد باقر مجلسی، ج40، ص 45.
    [13] . ر.ك: سیمای مسجد، تألیف نگارنده، ج2، ص125.
    [14] . ر.ك: سیمای مسجد، تألیف نگارنده، ج2، ص150 ـ 154.
    [15] . همان منبع.
    [16] . نهج البلاغه(خطبه ها، نامه ها و كلمات علیّ بن ابی طالب (علیه السّلام) ، تنظیم: صبحی صالح، ص 540، حكمت شماره 369، مركز البحوث الاسلامیّة، ایران، 1395، افست از چاپ بیروت، 1387 هـ .ق.
    [17] . همان و نیز: من لا یحصره الفقیه، شیخ صدوق، ج1، باب فضل المساجد و حرمتها، ص 237، حدیث 713
    [18] . اصول الكافی، محمّد بن یعقوب كلینی، ج1، ص 32، كتاب فضل العلم، باب صفة العلم و فضله و فضل العلماء، حدیث1، دارالكتب الاسلامیّة، تهران، چاپ سوّم، 1388 هـ .ق، تصحیح: علی اكبر غفّاری.
    [19] . وسائل الشیعه، محمد بن حسن عاملی، ج 3، ص493، باب 14 از ابواب احكام المساجد، روایت 1.
    [20] . مستدرك الوسائل، میرزا حسین نوری، ج 3، ص355، باب 1 از ابواب احكام المساجد، روایت 2.
    [21] . ر.ك: نقش كتابخانه های مساجد در فرهنگ و تمدّن اسلامی، محمّد مكّی السباعی، ترجمه: علی شكوفایی، تهران، 1373، سازمان مدارك فرهنگی انقلاب اسلامی.
    [22] . وسائل الشیعة، محمد بن حسن عاملی، ج3، ص510، باب 30 از ابواب احكام المساجد، روایات 1 ـ 5.
    [23] . برای ملاحظه بحثی در این باره، ر.ك: سیمای مسجد، تألیف نگارنده، ج1، ص 113 ـ 117.
    [24] . آل عمران، سوره 3، آیه 159.
    [25] . مغازی، محمّد بن عمر و اقدی، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، ص 152 ـ 156.


    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    » دفاع مقدس و نقش موثر پايگاه هاي مقاومت مساجد

    بچه هاي مسجد، شهداي جبهه

    بيشتر شهداي عزيز، جانبازان و آزادگان سابقه فعاليت در پايگاه هاي مقاومت مساجد را در کارنامه خود دارند، از جمله شهيد عابديني و شهيد دقتي پور که از اعضاي پايگاه مقاومت شهيد باهنر مسجد امام حسن(ع) بيرجند بودند.«علي اکبر مجديان» از رزمندگان دفاع مقدس و از فعالان پايگاه مقاومت شهيد باهنر و از فرهنگياني است که براي سال هاي متمادي در اين حوزه فعاليت کرده است.او مي گويد: در پايگاه هاي مقاومت مساجد، همه اقشار از جمله فرهنگيان، دانش آموزان، کارمندان، کسبه و کارگران حضور داشتند.حتي کارگر روزمزدي داشتيم که روزها کارگري مي کرد و شب ها نگهباني مي داد و فردي با اخلاص و بي ادعا بود.وي مي افزايد: در اوايل انقلاب و سال هاي جنگ يکي از وظايف مهم پايگاه هاي مقاومت مساجد کمک به نهادهاي انتظامي در حفاظت از شهرها بود و براساس آن تاسيسات حساس و مهمي مثل سيلوها، نيروگاه هاي برق و ... توسط بچه هاي پايگاه مساجد حفاظت مي شد و نگهباني از اين مراکز و همچنين بازرسي و کنترل عبور و مرور در ورودي شهرها بر عهده پايگاه هاي مساجد بود.به گفته وي، در آن زمان اگر نگهباني نبود، بچه هاي پايگاه بيکار نمي ماندند و گاه خودشان بيل و کلنگ بر مي داشتند و کارهاي ساختماني را در نقاط مختلف شهرانجام مي دادند زيرا روحيه خلوص و ايثار بر همه حاکم بود و همه بدون هيچ چشمداشتي در کارها مشارکت مي کردند.اين رزمنده دفاع مقدس با اشاره به شور و هيجان حاکم بر فضاي پايگاه هاي مساجد مي گويد: يکي از نقش هاي مهم پايگاه هاي مساجد، ايجاد روحيه همدلي و اطلاع رساني به مردم درباره اهميت دفاع مقدس و حضور در جبهه بود و در زمان اعزام نيرو، تبليغات در محدوده پايگاه ها از طريق بلندگوي مساجد بين 2 نماز يا از طريق خودروهاي بلندگودار انجام مي شد.پخش سرودهاي حماسي و آهنگ هاي انقلابي و برگزاري نمايشگاه به مناسبت سالروز دفاع مقدس، سالروز آزادي خرمشهر و ديگر مناسبت هاي انقلابي از جمله ديگر فعاليت هاي پايگاه هاي مقاومت مساجد بود.

    ادامه

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    آموزش هاي اوليه نظامي در مساجد

    «ابوالفضل ايرانخواه» سابقه 17 ماه حضور در جبهه به عنوان مسئول توپخانه، مسئول قبضه و تبليغات گردان و نيروي عملياتي خط شکن و پدافندي دارد و در حال حاضر فرهنگي است و به عنوان آموزگار در مدارس ابتدايي در حال خدمت است. وي اولين بار وقتي که فقط 16 سال داشت، عازم جبهه شد.او درباره حضور خود در پايگاه هاي مساجد مي گويد: عضو فعال پايگاه مسجد و مدرسه بودم.به نظر من از پايگاه هاي خيلي فعال آن زمان در شهر يکي پايگاه مسجد امام حسين(ع) و ديگري پايگاه مسجد مرتضوي بود که شايد يک دليل آن موقعيت و مرکزيت اين پايگاه ها بود.علاوه بر پايگاه هاي مساجد در شهر، پايگاه هاي روستايي هم خيلي فعال بود و نقش فوق العاده مهمي در جذب نيرو و اعزام مردم به جبهه داشت.وي مي افزايد: آموزش هاي اوليه نظامي مثل آموزش کار با سلاح هاي سبک مثل کلاشينکف، ژ 3، ام يک و انواع سلاح کمري و بعضي مسائل مثل نظام جمع و ... در مساجد و محوطه آن انجام مي شد و در ابتداي جنگ بسياري از افراد اعزامي با همين آموزش ها در جبهه ها حضور مي يافتند تا اين که پادگان ها و مراکز آموزش بسيج در منطقه احداث شد و دوره هاي 45 روزه آموزشي که هم مفصل تر و هم تخصصي تر بود در اين مراکز، انجام مي شد.به گفته وي، در زمان جنگ، پادگان هاي آموزشي به تناوب در تربت حيدريه، نيشابور، بيرجند و ... راه اندازي شد.

    ادامه

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    پايگاه مقاومت و فعاليت هاي مذهبي

    «خود من از جمله نيروهاي پايگاه مقاومت وهب بودم. منزل ما در محله خيرآباد بود و در پايگاه مقاومت مصلي فعاليت داشتيم.فعاليت هاي مذهبي مساجد به ويژه مراسم دعاي کميل مقدمه اي براي تجمع جوانان انقلابي و تشکيل ستادهاي مردمي در مساجد، نگهباني هاي شبانه، آموزش هاي مقدماتي نظامي و عقيدتي بود و بخشي از کار ثبت نام و اعزام نيرو به جبهه ها هم توسط پايگاه هاي مساجد انجام مي شد.»«رضا نقره اي»، رزمنده نام آشناي دفاع مقدس اين منطقه و فرمانده گردان هاي مختلف و از جمله گردان امام علي(ع) که سال هاي متمادي در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته است، با بيان اين مطالب مي گويد: مردم و به ويژه شهروندان بيرجندي با وجود بعد مسافت از جبهه هاي نبرد نقش خوب و موثري در حوزه هاي گوناگون داشتند و پشتيبان اصلي جنگ بودند. شهداي نامدار ما چون شهيد فايده، آخوندي، جابري، آهني، حسين زاده، رحيمي، رضايي و... از ميان همين مردم برخاستند و هر يک صفات اخلاقي و روحاني فوق العاده اي داشتند که مثال زدني بود اما متاسفانه بعد از جنگ آن چنان که بايد شناخته نشدند در حالي که هر کدامشان به عنوان اسطوره و الگو قابل معرفي هستند. اين درحالي است که سرداران شهيد غرب و مرکز کشور در سايه تلاشي که انجام شده است الحمدلله به خوبي معرفي شده اند.اين نشان مي دهد که در ديار ما کار شناسايي، تبليغات و معرفي ابعاد شخصيتي رزمندگان و سرداران شهيد به خوبي انجام نشده است.

    ادامه

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ماموريت امروز پايگاه هاي مساجد



    کار پايگاه هاي مقاومت مساجد بعد از جنگ تمام نشده بلکه رسالت و ماموريت آن ها تغيير کرده است.«علي محمديان» يکي از فعالان پايگاه هاي مقاومت مساجد مي گويد: شرايط امروز با شرايط دوران دفاع مقدس تفاوت کرده است و حساسيت فعاليت ها و ضرورت آن در اين دوران بيشتر است. در آن زمان جنگ و همگرايي عمومي مردم يک فرهنگ مقاومت ايجاد کرده بود و کار پايگاه ها پشتيباني از جبهه و تامين نيرو بود اما امروزه کار اصلي کار فرهنگي است. چون دشمن از اين عرصه وارد شده است بنابراين تمام هم و غم پايگاه ها بايد کار فرهنگي و مبارزه با جنگ نرم دشمن باشد.اين فعال پايگاه مقاومت مساجد در ادامه صحبت هاي خود گفت: البته اعضاي پايگاه هاي مقاومت همکاري هايي در زمينه سازندگي با گروه هاي جهادي دارند و در بهسازي مدارس همکاري مي کنند و در قالب طرح هاي گوناگون فرهنگي در مناسبت هاي گوناگون و در جريان هاي اجتماعي دخيل هستند.اگر چه بودجه هاي محدودي در اختيار است اما خوشبختانه با همين بودجه اندک نيز بچه هاي مساجد خوب عمل کرده اند.نويسنده: محمدرضا قاسمي
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود