جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت قران با نهج البلاغه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت قران با نهج البلاغه




    سلام
    سه سوال دارم
    قرآن میگوید که یک کتاب مثل قرآن بیاورید
    اول اینکه این_مثل_از چه نظر است؟
    دوم سوالی که ذهن مرا مشعول کرده این است که اگر علی بن ابی طالب،می آمد و خود را پیامبر معرفی میکرد و سخنانش را خدایی(از طرف خدا)معرفی میکرد،آن زمان چگونه می فهمیدیم که باطل است؟
    سوم،نهج البلاغه چگونه از قرآن پایین تر است؟(نهج البلاغه بدلیل اینکه با بقیه کتاب ها متفاوت است،میخواهم ببینم از چه نظر با قرآن تفاوت دارد و پایین تر است؟)



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    تفاوت قران با نهج البلاغه




    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تفاوت قران با نهج البلاغه


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش اول:
    قرآن می گوید که یک کتاب مثل قرآن بیاورید،اول این که این_مثل_از چه نظر است؟
    پاسخ پرسش اول:

    قرآن کریم می گوید:
    « أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین‏.آیا آنها مى‏گویند:او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است؟! بگو: اگر راست مى گویید ، یك سوره همانند آن بیاورید ؛ و غیر از خدا ، هر كس را مى ‏توانید(به یارى) طلبید!» (یونس:38)
    « وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ . و اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ایم شك و تردید دارید،( دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید ؛ و گواهان خود را ــ غیر از خدا ــ براى این كار ، فرا خوانید اگر راست مى‏ گویید.» (البقرة:23)
    پس قرآن کریم می گوید:
    1 ـ همه جمع شوید و دست به دست هم دهید و سوره ای مثل سور قرآن بیاورید. تا نگویید که ما مثل پیامبر ادیب زبر دستی نبودیم. چون یقیناً اگر صدها ادیب دست به دست هم دهند بهتر از بهترین ادیب دنیا می توانند یک متن ادبی سه آیه ای بسازند.
    2ـ فرمود شاهدان و گواهان بی طرفی را هم گرد آورید تا بین ساخته ی شما و قرآن قضاوت نمایند. البته روشن است که شهود باید متخصّص فنّ هم باشند.
    اگر ساختن سه آیه مثل سوره ی کوثر ممکن است چرا آنان که هر ساله میلیاردها دلار صرف مبارزه با اسلام می کنند و فیلم ها و کتاب ها بر ضدّ اسلام می سازند و می نویسند ، دست به چنین کار کوچکی نمی زنند. این همه ادیان در دنیا مثل مسیحیّت وجود دارند که با اسلام در ستیزند ، اگر مرد میدان هستند چرا مجلسی ترتیب نمی دهند تا در آن مجلس ، اهل ادب را گرد آورند و مبارزه طلبی قرآن را جواب دهند؟ بسم الله بسازند ما قضاوت می کنیم. هفت سطر بنویسید که مثل آیه 102 سوره بقره ، یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی داشته باشد. این گوی و این هم میدان.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش سوم:
    نهج البلاغه چگونه از قرآن پایین تر است؟(نهج البلاغه بدلیل اینکه با بقیه کتاب ها متفاوت است،میخواهم ببینم از چه نظر با قرآن تفاوت دارد و پایین تر است؟)
    پاسخ پرسش سوم:

    قرآن کلام خدا است و کلام خدا در قرآن اعجاز دارد و در تحدی بر آن نمی شود مثل آن را آورد و خود خدا حافظ و نگهبان آن از گزند تحریف نفص و زیاده است
    اما نهج البلاغه کلام معصومی چون حضرت امام علی (ع) است و رتبه روایی و حدیثی داشته و رتبه اش از قرآن و حدیث قدسی پایین تر است و دشمن هم می تواند مثل و شبیه آن را بیاورد گرچه تا حالا نیاورده است.به همین جهت از جهت الفاظ و حفظ از جعل و تحریف متفاوت از قرآن و پایین تر از ان است



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش دوم:
    سوالی که ذهن مرا مشغول کرده این است که اگر سخنانش را خدایی(از طرف خدا)معرفی می کرد،آن زمان چگونه می فهمیدیم که باطل است؟
    پاسخ پرسش دوم:
    اولا می گویید
    اگر علی بن ابی طالب می آمد و خود را پیامبر معرفی می کرد در جواب می گوییم حالا که نیامد و چنین چیزی انجام نشد و اگر میشد باز هم درست نبوده و غیر قابل قبول بود.
    ثانیا اگر قرار بود ایشان بعد ازپیامبر اسلام می امد و ادعای پیامبری می کرد این هم خلاف بود و صحیح نبود چرا که می بایست پیامبری ایشان به وسیله پیامبر قبلی یعنی حضرت رسول اکرم اعلام می شد و نشد.
    ثالثا اگر امام علی(ع) قبل از پیامبر(ص) می آمد و و پیامبر می شد همه آنچه را که الان راجع به پیامبر اسلام و قرآن می گویند راجع به امام علی و قران می گفتیم و آنوقت حضرت رسول اکرم جای امام علی امام می شد
    رابعا همه اینها صرف فرضند و در عالم امکان بوجود نیامده است.


    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ در ساعت ۰۶:۱۲ دلیل: غلط املائی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    سوال خیلی خوب و تفکر بر انگیزی است.

    ببینید، تحدی برای اثبات وحیانی بودن قرآن مطرح شده. پس اگر در بررسی ادعاهایی که در این مورد انجام می شود، وحیانی بودن قرآن را به عنوان یک پیشفرض در نظر بگیریم، دچار دور شده ایم. اگر کسی ادعا کرد که یک متن بشری مانند قرآن است، پس نباید آن را صرفاً به دلیل آنکه "کلام بشری نمی تواند در حد قرآن باشد" رد کنیم.

    آیا تنها راه بررسی، مراجعه به یک فرد بی طرف و اهل فن است؟ آخه فرد بی طرف از کجا بیاریم.

    آیا معیاری هست که صرف نظر از عقاید فرد، به صورت محکم بشسه موضوع رو بررسی کرد؟ آیا ممکنه برتری سوره کوثر بر یکی از خطبه های نهج البلاغه (نسبت به بلیغ ترین خطبه یا نامه ای که در نهج البلاغه هست) رو با یک تحلیل برای ما بیان بفرمایید.

    هفت سطر بنویسید که مثل آیه 102 سوره بقره ، یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی داشته باشد.

    جدآ این همه معنا داره؟
    اجازه بدید به منظور دور نشدن از موضوع تاپیک، این رو در یک تاپیک جدید مطرح کنم.

    ممنون


  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53
    ویرایش توسط رحیل : ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۴:۲۴

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    سلام خدمت شما
    در تاپیکی که معرفی فرمودید، نکات ادبی سوره کوثر به طور خلاصه به صورت زیر بیان شد:
    1- ایجاد اختصاص.
    2- استفاده از ضمیر جمع برای نشان دادن بزرگی
    3- استفاده از حرف تأکید «انّ»
    4- استفاده از استعاره
    5- سخن کنایه آمیز

    6- داشتن وزن و آهنگین بودن
    7- داشتن قافیه
    8- پیشگویی درست از آینده
    9- استفاده از وزن "فوعل" برای مبالغه بیشتر
    10 - ترکیب "لربک" (برای خدایت) نشانه حمایت خدا از پیامبر است.
    11- عمومیت بخشیدن به توبیخ به وسیله عدم ذکر نام فرد توبیخ شونده و اضافه کردن "ال" به ابتر
    12- استفاده از کلمه ابتر (دم بریده) به عنوان کنایه ای از مقطوع النسل بودن


    حالا آیا امکانش هست که سوره کوثر را از نظر ادبی با بلیغ ترین جملات نهج البلاغه مقایسه نمایید؟
    (دقت کنید که سوره کوثر به عنوان یکی از بلیغ ترین سوره های قرآن شناخته می شود و بنابراین بایستی با بلیغ ترین متنهای بشری که می شناسیم مقایسه شود)

    ممنون


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام خدمت شما
    در تاپیکی که معرفی فرمودید، نکات ادبی سوره کوثر به طور خلاصه به صورت زیر بیان شد:


    حالا آیا امکانش هست که سوره کوثر را از نظر ادبی با بلیغ ترین جملات نهج البلاغه مقایسه نمایید؟
    (دقت کنید که سوره کوثر به عنوان یکی از بلیغ ترین سوره های قرآن شناخته می شود و بنابراین بایستی با بلیغ ترین متنهای بشری که می شناسیم مقایسه شود)

    ممنون
    سلام علیکم
    من که تخصصی در این زمینه ندارم، فقط تاپیکی رو معرفی کردم که توی اون در این زمینه بحث شده بود.
    ان شاءالله کارشناس محترم یا دوستان دیگری که تخصص لازم رو دارن و در این زمینه کار کردن پاسخ بدن


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    قرآن می گوید که یک کتاب مثل قرآن بیاورید،اول این که این مثل از چه نظر است؟ سوالی که ذهن مرا مشغول کرده این است که اگر سخنانش را خدایی(از طرف خدا)معرفی می کرد،آن زمان چگونه می فهمیدیم که باطل است؟ نهج البلاغه چگونه از قرآن پایین تر است؟(نهج البلاغه به دلیل این که با بقیه کتاب ها متفاوت است،می خواهم ببینم از چه نظر با قرآن تفاوت دارد و پایین تر است؟)

    پاسخ:
    قرآن کریم می گوید:
    «أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین‏»؛ آیا آنها مى‏گویند:او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است؟! بگو: اگر راست مى گویید ، یك سوره همانند آن بیاورید ؛ و غیر از خدا ، هر كس را مى ‏توانید(به یارى) طلبید!.(1)

    «وَ إِنْ كُنْتُمْ فی‏ رَیبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ»؛ و اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ایم شك و تردید دارید،( دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید ؛ و گواهان خود را ــ غیر از خدا ــ براى این كار ، فرا خوانید اگر راست مى‏ گویید.(2)

    پس قرآن کریم می گوید:
    1 ـ همه جمع شوید و دست به دست هم دهید و سوره ای مثل سور قرآن بیاورید. تا نگویید که ما مثل پیامبر ادیب زبر دستی نبودیم. چون یقیناً اگر صدها ادیب دست به دست هم دهند بهتر از بهترین ادیب دنیا می توانند یک متن ادبی سه آیه ای بسازند.
    2ـ فرمود شاهدان و گواهان بی طرفی را هم گرد آورید تا بین ساخته شما و قرآن قضاوت نمایند. البته روشن است که شهود باید متخصّص فنّ هم باشند.
    اگر ساختن سه آیه مثل سوره کوثر ممکن است چرا آنان که هر ساله میلیاردها دلار صرف مبارزه با اسلام می کنند و فیلم ها و کتاب ها بر ضدّ اسلام می سازند و می نویسند، دست به چنین کار کوچکی نمی زنند. این همه ادیان در دنیا مثل مسیحیّت وجود دارند که با اسلام در ستیزند، اگر مرد میدان هستند چرا مجلسی ترتیب نمی دهند تا در آن مجلس، اهل ادب را گرد آورند و مبارزه طلبی قرآن را جواب دهند؟ بسم الله بسازند ما قضاوت می کنیم. هفت سطر بنویسید که مثل آیه 102 سوره بقره ، یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی داشته باشد. این گوی و این هم میدان.

    اولا می گویید اگر علی بن ابی طالب (علیه السلام) می آمد و خود را پیامبر معرفی می کرد در جواب می گوییم حالا که نیامد و چنین چیزی انجام نشد و اگر می شد باز هم درست نبوده و غیر قابل قبول بود.

    ثانیا اگر قرار بود ایشان بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)می آمد و ادعای پیامبری می کرد این هم خلاف بود و صحیح نبود چرا که می بایست پیامبری ایشان به وسیله پیامبر قبلی یعنی حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) اعلام می شد و نشد.

    ثالثا اگر امام علی قبل از پیامبر (صلوات الله علیهما) می آمد و پیامبر می شد همه آنچه را که الان راجع به پیامبر اسلام و قرآن می گویند راجع به امام علی (علیه السلام) و قرآن می گفتیم و آن وقت حضرت رسول اکرم جای امام علی (علیهما السلام) امام می شد.

    رابعا همه اینها صرف فرضند و در عالم امکان بوجود نیامده است.

    قرآن کلام خدا است و کلام خدا در قرآن اعجاز دارد و در تحدی بر آن نمی شود مثل آن را آورد و خود خدا حافظ و نگهبان آن از گزند تحریف نفص و زیاده است
    اما نهج البلاغه کلام معصومی چون حضرت امام علی (ع) است و رتبه روایی و حدیثی داشته و رتبه اش از قرآن و حدیث قدسی پایین تر است و دشمن هم می تواند مثل و شبیه آن را بیاورد گرچه تا حالا نیاورده است.به همین جهت از جهت الفاظ و حفظ از جعل و تحریف متفاوت از قرآن و پایین تر از ان است.

    __________
    (1) یونس/ 38.
    (2) بقرة/ 23.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۰۱ در ساعت ۰۵:۵۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود