جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک آیه یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یک آیه یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی




    با سلام خدمت دوستان گرامی
    من شنیده ام که آیه 102 سوره بقره، یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی داره. این معانی به چه صورت اند؟
    با تشکر



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    یک آیه یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی







    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    یک آیه یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    من شنیده ام که آیه 102 سوره بقره، یک میلیون و دویست و شصت هزار معنی داره. این معانی به چه صورت اند؟


    پاسخ:

    «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطينُ عَلى‏ مُلْكِ سُلَيْمانَ وَ ما كَفَرَ سُلَيْمانُ وَ لكِنَّ الشَّياطينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما يُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ»
    و (يهود) از آنچه شياطين در عصر سليمان بر مردم مى‏ خواندند پيروى كردند. سليمان هرگز (دست به سحر نيالود و) كافر نشد ولى شياطين كفر ورزيدند و به مردم سحر آموختند. و (نيز يهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پيروى كردند. (آن دو، راه سحر كردن را، براى آشنايى با طرز ابطال آن، به مردم ياد مى‏ دادند. و) به هيچ كس چيزى ياد نمى‏ دادند مگر اينكه از پيش، به او مى‏ گفتند: «ما وسيله آزمايش هستيم؛ كافر نشو! (و از اين تعليمات، سوء استفاده نكن!)» ولى آنها از آن دو فرشته، مطالبى را مى‏ آموختند كه بتوانند به وسيله آن، ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند، ولى هيچ گاه نمى‏ توانند بدون اجازه خداوند به انسانى زيان برسانند. آنها قسمتهايى را فرا مى‏ گرفتند كه به آنان زيان مى‏ رسانيد و نفعى نمى‏ داد. و مسلما مى‏ دانستند هر كسى خريدار اين گونه متاع باشد، در آخرت بهره‏ اى نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر مى‏ دانستند.(1)


    علامه طباطبایی درباره آیه 102 سوره مبارکه بقره گفته اند که درباره تفسیر هر حرف و هر کلمه و هر عبارت از این آیه، اختلاف نظرهای زیادی بین مفسرین پیش آمده که اگر تعداد آن اختلاف نظرها و احتمال های معنایی را در هم ضرب کنیم، حدود یک میلیون و دویست و شصت هزار معنا خواهد شد!

    این فقط معنای احتمالی و متصور از این آیه است که ممکن است خیلی از آن معانی احتمالی، درست نباشد، اما در مقام بیان احتمالات ریاضی، چنین عددی از اختلاف معنا قابل تصور است! علامه پس از بیان اختلاف نظرهای مفسرین، معنای تفسیری مورد نظر خود را بیان می کند.

    جمله علامه چنین است:
    (وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطِينُ عَلى‏ مُلْكِ) الخ، مفسرين در تفسير اين آيه اختلاف عجيبى براه انداخته ‏اند، به طورى كه نظير اين اختلاف را در هيچ آيه ‏اى از ايشان نمى‏ يابيم،
    1- اختلاف كرده ‏اند در اينكه مرجع ضمير (اتبعوا) چه كسانند؟ آيا يهوديان عهد سليمانند؟ و يا يهوديان عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؟ و يا همه يهوديان؟

    2- اختلافشان در اين است كه كلمه (تتلوا) آيا بمعناى اين است كه (پيروى شيطان مى‏كنى، و بگفته او عمل مى ‏نمايى)؟ يا به معناى اين است كه (مي خوانى)؟ و يا به معناى (تكذيب مي كنى) مى ‏باشد؟

    3- اختلاف در اين است كه منظور از شياطين كدام شياطين است؟ شياطين جن؟ و يا شياطين انس؟ و يا هر دو؟

    4- اختلاف در اين است كه معناى (عَلى‏ مُلْكِ سُلَيْمانَ) چيست؟ آيا كلمه (على) بمعناى كلمه (فى- در) است؟ و يا بمعناى (در عهد ملك سليمان است؟ و يا همان ظاهر كلام با استعلايى كه در معناى كلمه (على) هست مراد است؟ و يا معنايش (على عهد ملك سليمان) است؟

    5- اختلاف در معناى جمله: (وَ لكِنَّ الشَّياطِينَ كَفَرُوا...) است، كه آيا شيطان ها بدين جهت كافر شدند كه سحر را براى مردم استخراج كردند؟ و يا براى اين بود كه سحر را به سليمان نسبت دادند؟ و يا آنكه اصلا معناى (كفروا) (سحروا) مي باشد؟

    6- اختلاف آنان در جمله: (يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ...)، است كه آيا رسما سحر را به مردم آموختند؟ و يا راه استخراج آن را ياد دادند؟ و گفتند كه سحر در زير تخت سليمان مدفون است، و مردم آن را بيرون آورده، و ياد گرفتند؟

    7- اختلاف در اين است: جمله (وَ ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ...)، چه معنا دارد؟ آيا حرف (ما) در اين جمله موصوله، و عطف بر (ما) موصوله در جمله (ما تتلوا...)، است؟ و يا آنكه موصوله و عطف بر كلمه (السحر) است؟ و معنايش اين است كه به مردم آنچه را كه بر دو ملك نازل شد ياد دادند؟ و يا آنكه حرف (ما) موصوله نيست؟ بلكه نافيه و واو قبل از آن استينافيه است، و جمله، ربطى به ما قبل ندارد، و معنايش اين است كه هيچ سحرى بر دو ملك نازل نشد و ادعاى يهود بيهوده است؟

    8- اختلاف در معناى انزال است، كه آيا منظور نازل كردن از آسمان است؟ يا نازل كردن از بلندی هاى زمين؟

    9- اختلاف در معناى كلمه (ملكين) است، كه آيا اين دو ملك از ملائكه آسمان بودند؟ يا دو انسان زمينى و دو ملك بكسره لام يعنى پادشاه بوده ‏اند؟ _البته اگر كلمه نامبرده را مانند بعضى از قرائت هاى شاذ به كسره لام بخوانيم_ و يا به قرائت مشهور دو ملك بفتحه لام بودند، ولى منظور از آن، دو انسان صالح و متظاهر به صلاح مى ‏باشد.

    10- اختلاف در معناى كلمه (بابل) است، كه آيا منظور از آن بابل عراق است؟ يا بابل دماوند؟ و يا از نصيبين گرفته تا رأس العين است؟

    11- اختلاف در معناى جمله (وَ ما يُعَلِّمانِ) است، كه آيا معناى ظاهرى تعليم مراد است؟ و يا كلمه (علم) بمعناى (اعلم- اعلام كرد) است.

    12- اختلاف در معناى جمله (فلا تكفر) است، كه آيا معنايش اين است كه با عمل بسحر كفر مورز؟ و يا با آموختن و يا با هر دو؟

    13- اختلاف در معناى جمله (فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما) است، كه آيا ضمير (منهما) به هاروت و ماروت بر مي گردد؟ و يا بسحر و كفر؟ و يا معنايش اينست كه مردم از دو ملك به جاى آنچه كه آنها تعليم شان كردند، علم بر هم زدن ميانه زن و شوهر را آموختند، با اينكه آن دو از آن كار نهى كرده بودند.

    14- اختلاف در جمله (ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ) است، كه آيا با سحر ميانه زن و شوهر محبت و دشمنى ايجاد مى‏ كرده‏ اند، و يا آنكه يكى از آن دو را مغرور ساخته، و بكفر و شرك وا مى‏ داشتند، و ميانه زن و شوهر اختلاف دينى مى‏ انداختند؟ و يا با سخن چينى و سعايت، بين آن دو را گل‏ آلود نموده و سرانجام جدايى مى‏ انداختند؟

    اين بود چند مورد از اختلافاتى كه مفسرين در تفسير جملات و مفردات اين آيات و متن اين قصه دارند. البته اختلاف هاى ديگرى در خارج اين قصه دارند، هم در ذيل آيه، و هم در خود قصه، و آن اين است كه آيا اين آيات در مقام بيان داستانى است كه در خارج واقع شده، يا آنكه مي خواهد مطلبى را با تمثيل بيان كند، و يا در صدد معناى ديگر است، كه اگر احتمال ها و اختلاف هايى را كه ذكر كرديم در يكديگر ضرب كنيم، حاصل ضرب سر از عددى سرسام ‏آور در مى ‏آورد، و آن يك مليون و دويست و شصت هزار احتمال است.

    و به خدا سوگند اين مطلب از عجائب نظم قرآن است، كه يك آيه ‏اش با مذاهب و احتمال هايى مي سازد، كه عددش حيرت انگيز و محير العقول است، و در عين حال كلام هم چنان بر حسن و زيبايى خود متكى است، و به زيباترين حسنى آراسته است، و خدشه ‏اى بر فصاحت و بلاغتش وارد نمي شود، و انشاء اللَّه نظير اين حرف در تفسير آيه: (أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ، وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى‏ إِماماً وَ رَحْمَةً) از نظر خواننده خواهد گذشت.*

    _______

    (1) بقره /102.
    * الميزان، ج‏1، ص 233 و 234.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۵ در ساعت ۲۱:۰۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود