صفحه 1 از 24 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه




    بسم الله الرحمن الرحیم
    تفسیر نهج البلاغه(هفته ایی ده دقیقه در کلاس درس حضرت علی علیه السلام)
    سلام وادب

    شرح حکمت یک نهج البلاغه

    "كُنْ فِي الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ- لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ"
    در فتنه ها، همانند بچه شتر باش، نه پشتى دارد که سوارى دهد، و نه پستانى تا دوشیده شود


    بهترین روش برخورد با فتنه ها ازکلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
    امام در این حکمت می فرماید:
    كُنْ فِي الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ: در فتنه ها همچون ابن لبنون باش، یعنی همچون بچه شتری باش که
    لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ: نه پشت محکمی دارد که سواری بدهد.
    وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ: و نه پستانی داردکه دوشیده شود.
    برای روشن شدن محتوای این کلام الازم است به ترجمه و تفسیر دو واژۀ فتنه و ابن لبنون بپردازیم


    ابن لبنون: به بچه شتری گفته می شود که به دو سال رسیده و نه قوت و قدرتی دارد که بتوان بر پشت او

    سوار شد و نه پستان پرشیری که بتوان از آن شیر دوشید، به عبارت دیگر هیچ گونه استفاده ای از آن نمی توان
    کرد.




    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ در ساعت ۱۶:۴۵
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    فتنه چیست؟

    در قرآن کریم کلمۀ فتنه به دو معنا بکار رفته است،

    1. در یک مورد به معنای آزمایش بکار رفته که به عنوان نمونه می توان به این دو آیه اشاره کرد:
    "اعلَمواْ أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْالَدُكُمْ فِتْنَهٌ" »بدانید اموال و اوالد شما، وسیله آزمايش است
    ".نَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَهً"
    مبتلی می کنیم شما را به وسیله بدی و خوبی به جهت آزمایش، یعنی اگر
    زمانی بدی یا خیری بر شما روی آورد بدانید که این آزمایش است.
    . انفال، آیه 82

    2. امّا فتنه در مواردی از آیات قرآن کریم به معنی آشوب بکار رفته است که به عنوان نمونه می توان به
    این دو آیه اشاره کرد:


    "الْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ" »فتنه سخت تر از کُشتن است.«
    3
    "الْفِتْنَهُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ" »فتنه بزرگتر از کُشتن است.«
    4
    در این دو آیه فتنه در معنای آشوب بکار رفته است که در اصل چنین برداشت می شود که فتنه بزرگتر و سخت تر از کشتن است.

    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۵:۰۲
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    در توضیح و تفسیر این دو معنای آشوب و آزمایش، باید گفت: هر دو مورد در واقع به یک معناست، چرا
    که هر دو از مصدر "فِتَن" به معنای آزمایش می باشند و در هر دو معنا اضطراب و نگرانی وجود دارد، یعنی
    اضطراب و نگرانی هم در آزمایش است هم در آشوبها.
    حال اگر این اضطراب ونگرانی فردی باشد به معنای
    آزمایش است امّا اگر این اضطراب و نگرانی توسعه پیدا کند
    و،وارد جامعه شود، به معنای آشوب است


    به طور مثال:
    اگر ما نسبت به عملکرد و یا عزل و نصب های حکومت انتقاد و اعتراضی داشته باشیم باید نسبت به ارائه

    انتقاد در جهت امر به معروف و نهی از منکر اقدام نمائیم. حال اگر مسئولین حکومت انتقاد و اعتراض ما را
    پذیرفتند و در صدد رفع و اصلاح نواقص برآمدند که مراد حاصل شده، اما اگر پاسخی برخلاف میل ما دادند
    چه می کنیم؟ آیا سکوت می کنیم و یا اینکه تفکّر و اندیشۀ خود را به روزنامه ها، سایت ها و ... می کشانیم؟
    اگر روش دوم را برگزینیم و تفکّر و اندیشه خود را به سطح جامعه بکشانیم در واقع آشوب )به معنای
    دوم( کرده ایم که مراد حضرت علی علیه السالم در این حکمت معنای دوم فتنه یعنی آشوب می باشد

    واینجاست که حضرت می فرماید همچون بچه شتر باشیم. از ستمکاران کناره گیری کنیم تا نتوانند از شهرت،
    موقعیت، ثروت، قلم و... ما به نفع خود سود برند.

    راه های برخورد با فتنه ها.....

    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۵:۰۶
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    راه های برخورد با فتنه ها.....

    حضرت امیر علیه السالم درمورد نحوۀ برخورد با فتنه ها در خطبۀ 5 می فرماید

    "أَيُّها النَّاسُ، شُقُّوا أَمْوَاجَ الفِتَنِ" »ای مردم موجهای فتنه و آشوب را بشکافید.«
    یعنی وقتی امواج آشوب به شما روی آورد آن را بشکافید و نگذارید تراکم پیدا کند، چرا که سبب می
    شود عظمت تاریکی آن بیشتر شود امّا اگر آن را به دقت بشکافید آنگاه هدفها و انگیزه ها مشخص می شود و
    حق و باطل به وضوح نمایان می شود. در این صورت است که حق جویان به دنبال حق و طرفداران باطل به
    سمت باطل می روند.

    امّا به فرمودۀ حضرت امیر علیه السالم در این خطبه، این شکافتن و تکه تکه کردن میسّر نمی شود. مگر:
    1. سفن النجاه: کشتی های نجات، که مراد اهل بیت پیامبر اکرم صلی اهلل علیه و آله و سلم می باشد
    که در روایتی از آن حضرت نقل شده که چنین فرمودند:
    مَثَلُ اهلِ بيتي كَمَثل سفينه النجاه: مثل اهل بیت من همانند کشتی نجات است.
    مَن رَكَبها نَجاه: هر کس سوار بر آن شد نجات می یابند.
    و مَن تَخُلفَ عَنها هَلَکَ: هر کس تخلف کند نابود می شود.
    بنابراین ولایت یکی از وسیله های شکافتن فتنه هاست. پس جایی که ولی وجود دارد و نقش خود را هم
    به خوبی اجرا می کند چرا باید حیران و سرگردان ماند؟ همانند آنچه که در جنگ نهروان و خوارج و ... رخ
    داد. همان جاهایی که دوستداران حق می بایست به این نکته توجه می کردند که اهل بیت پیامبر )صلی الله علیه
    و آله و سلم( در کدام سمت قرار گرفته اند؟ همان سمت حق اند.




    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۵:۵۱
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    2. دوری از اختلاف ها و پراکندگی ها "اعرجوا عن طريق المناخره"
    3. زمین گزاردن تاج مفاخرت و فخرفروشی "وضعُوا تيجانَ المفاخره" یعنی اگر شخصی که
    مدتی پیرو اهل باطل بوده حال متنبه شده و در مسیر حق قرار گرفته با گفتن جمالتی همچون تا
    دیروز کجا بودی؟ او را آزرده و نسبت به او فخر نفروشیم.

    4. تقوای الهی: همچنان که حضرت امیر علیه السلام می فرماید: "مَنْ يَتَّقِ اهللَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً
    مِنَ الْفِتَنِ" »کسی که تقوای الهی پیشه کند خداوند راه خارج شدن از فتنه ها را برای او قرار می دهد.
    یعنی شخصی باید در موضع گیریهای خود در چنین مواقعی دقت کند که آیا برای خدا موضع گیری می کند
    و یا برای غیر خدا، اگر برای خدا موضع گیری کند خداوند راه نجات را به او نشان خواهد داد.

    5. قرآن: در حدیثی از حضرت امیر علیه السلام نقل شده که فرمودند:
    "إذَا إلتَبَستْ عَلَيكُمْ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلُ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرَانِ"
    زمانی که بر شما آشوبها همانند پاره های شب تاریک پوشیده شد پس بر شما باد بر قرآن که نجات از طریق قرآن است.

    عوامل فتنه:
    در ایجاد فتنه و آشوب عواملی دخیلند که عبارتند از:
    1. هواهای نفسانی: هرجا که فتنه و آشوبی باشد قطعاً هوای نفس در آن دخیل است.
    2. بدعتها
    3. شبه افکنی
    4. مکان خاص
    آری برخی از مکانها هم در ایجاد فتنه نقش دارند همچنانکه حضرت امیر علیه السلام فرمودند: "البَصرهَ مَهبطَ
    ابليس وَ مَغرسَ الفِتَن" »بصره محل فرود آمدن شیطان است يعنی هر چقدر فتنه و آشوبی است از
    بصره است و آنجا محل ايجاد آشوبها شده.
    5. اسواق: جمع سوق یعنی بازارها.

    پایان شرح و تفسیر حکمت یک نهج البلاغه
    .
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۲:۱۵
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    تفسیر نهج البلاغه(هفته ایی ده دقیقه در کلاس درس حضرت علی علیه السلام)




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    جلسه دوم 1393/8/29

    حکمت 2 نهج البلاغه


    وَ قَالَ علی علیه السلام: أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ- وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ

    فرمود:
    آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختى هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده،
    و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى ارزش کرده است.


    حضرت در این حکمت به سه خصلت و صفت مذموم و ناپسند اشاره دارد؛

    1. طمع در وجود انسان: در رابطه با طمع می فرماید:


    أَزْرَى بِنَفْسِهِ: کوچک ساخت نفس( وجود خود را)

    أَزْرَى: کوچک کردن، حقیرساختن

    مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ: هر کس که طمع را پیشه کند

    طَمَعَ: یعنی بیش از حق خود طالب بودن است و گرفتن مواهب زندگی از دست دیگران است.

    اسْتَشْعَرَ: به معنای لباسی که به بدن انسان می چسبد.

    به باب استفعال برده شده است، یعنی طمع را محکم گرفتن و رها نکردن، چسباندن طمع به بدن که یک خصیصه و خصلت بر او شده است.

    کسی که طمع را استشعار می کند( به وجود خود بچسباند )در هر کاری و در هر چیزی که در او ایثار، هدیه دادن، انفاق و ... است طمع می ورزد.



    اگر طمع فزونی یابد کارهای احمقانه انسان زیاد می شود، نقطۀ مقابل طمع قناعت است که سبب عزّت آدمی می شود،
    امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید:
    "عَزَّ مَن قَنَعَ" »آن کس که قناعت پیشه کند عزیز خواهد بود.

    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۳:۴۲
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    طمع نفس انسان را به حقارت و کوچکی و ذلت می اندازد، زیرا طمع سبب می شود انسان آن گذشت و انفاقی که باید داشته باشد،
    آن رضایت مندی که دیگران
    باید از او داشته باشند را نداشته باشد، سبب می شود نسبت به دیگران هیچ فضل و بخششی نداشته باشد،
    حتی به خانواده خود در خوراک و پوشاک کم می گذارد و
    آنگونه که آنها را باید تأمین کند نیازمندی های آنها را تأمین نکند حاضر نیست چیزی از

    دارایی خود به دیگران بدهد یا اگر هم زمانی خواست انفاق کند از کهنه ترین و پست ترین اجناس جهت بخشش و انفاق استفاده می کند.

    خسّت: ذلیل کردن، خود را پایین گرفتن

    خساست نتیجه طمع است که موجب پستی و خاری انسان می شود، انسان باید کاری کند که از این روحیات جدا شود. طمع جمع آوری و افزایش مال و ثروت ... است
    و
    هدف آن تکاثرگرایی و افزون دادن ثروت



    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    2. کشف بازگوکردن نگرانی ها و سختیهای خود به غیر از اهلش:

    کشف؛ یعنی نمایان کردن، آشکارکردن

    بعضی از انسان ها وقتی در دردها و مشکلات سختی می بینند، شروع به بازگو کردن

    مشکلات به دیگران می کنند در صورتی که این بازگو کردن مشکلات سبب خاری و
    ذلّت آنها می شود. انسان در هیچ شرایطی نباید دردهای زندگی خود را به دیگران بازگو
    کند چرا که شاید سبب شود روزی افرادی که به آنها دردل کرده است مشکلات را
    بازگو کند یا بر سرش بکوبد و یا سبب ناراحتی بیشتر او شود.
    گاهی انسان به خاطر حل مشکلات، اسرارِ خویش را نزد دیگران بازگو می کند در
    این صورت اشکالی ندارد که انسان با افراد با تجربه و دانا مشورت کند، زیرا مشورت
    باعث آسان شدن مشکلات می شود. در غیر این صورت اگر با کسی درد و دل کند و
    راز خویش را برمال کند دچار خواری و ذلّت می شود.


    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    3. عنان و افسار سخن و زبان خود را به زبان سپردن:

    مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ: کسی که زبانش را بر خود امیر سازد. (یعنی بدون تعقل و اندیشه سخن بگوید)

    أَمَّرَ: امیر قرار دادن، آقا قرار دادن

    انسان نباید افسار وجودش را به زبانش بدهد، زیرا در میان اعضاء و جوارح انسان
    زبان بیشترین خطاها را انجام می دهد.
    "مَن كَثُرَ كَالمُهُ كَثُرَ خَطَؤهُ" »کسی که زیاد سخن گوید اشتباهات زیادی خواهد کرد.«

    زبان بهتر است هنگام تعلیم، کار، آموزش، سؤال کردن و ... باز شود، چرا که اگر

    هر زمانی که دلش می خواهد باز شود سبب تحقیر و بی ارزش شدن او در نظرها می
    شود، پس بنابراین نباید از کنترل فکر و عقل خارج شود.
    »اِحفَظ لِسانَکَ اَیُّهَا اإلنسانُ ال یَلدَ غَنَّکَ إنَّهُ ثُعبانٌ كَم فِي المَقابِرِ مِن قَتیلِ لِسانِهِ كانَت تُهابُ لِقاءُهُ األقرانُ

    ای انسان زبان خود را حفظ کن مراقب باش تو را نگزد که اژدهایی است.

    چه بسیارند کسانی که در گورستان ها خفته اند و کشتۀ زبان خویشند- همان کسانی که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.

    وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ: کسی که زبانش را بر خود امیر سازد شخصیت او تحقیر می شود.

    وَ هَانَتْ: کوچک کردن از اهانت کردن می آید.

    عَلَیْهِ نَفْسُهُ: نفس خودش را

    مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ: کسی که زبانش را برخود امیر سازد.
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    پرهیز از سخن نابجا


    بسا دشمنی ها و کینه ها که با سخنی نابجا شکل می گیرند و با سکوتی به موقع یا سخنی منطقی برطرف می شوند.
    گاه نیز ریشه برخی اختلاف های عمیق، گفتاری ناروا و خاستگاه روابط اجتماعی ناشایست، سخنی باطل است:
    مولوی می گوید:

    نکته ای کان جست ناگه از زبان هم چو تیری دان که جست از آسمان
    وانگردد از ره آن تیر ای پسر بند باید کرد سیلی را ز سر
    چون گذشت از سر، جهانی را گرفت گر جهان ویران کند، نبود شگفت



    پایان تفسیر حکمت دوم
    شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



صفحه 1 از 24 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خمس و زکات هر کدام به چه چیزهایی تعلق می گیرد ؟
    توسط yanoor در انجمن خمس، زکات و صدقه
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۱۸:۰۷
  2. (**همه کاندیداهایی که رنگی شدند**)
    توسط شهید هدایت در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۱۹, ۱۶:۰۲
  3. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۳, ۲۰:۵۹
  4. کشف راز گرم شدن حمام شیخ‌بهایی با یک شمع
    توسط Quantum در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۸, ۲۱:۴۲
  5. رمزگشایی, ژاپنی‌ها از تاکید قرآن بر مصرف زیتون,
    توسط دايي حسن در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۰, ۰۵:۲۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود