صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلیل مذهبی ورود موش و سوسک و حیوانات موذی به منزل چیست!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما دلیل مذهبی ورود موش و سوسک و حیوانات موذی به منزل چیست!؟




    باسلام
    شاهدیم در شهرهایی مثل تهران سالیانه هزینه های میلیاردی را بابت کشتن حیوانات موذی خرج میشود.
    دلیل مذهبی ورود موش و سوسک و حیوانات موذی به منازل چیست؟
    آیا انجام عمل قبیح زنا و .... دلیل ورود این مشکلات و البته هشدارها برای مسئولین ذیربط نیست؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    دلیل مذهبی ورود موش و سوسک و حیوانات موذی به منزل چیست!؟




    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    دلیل مذهبی ورود موش و سوسک و حیوانات موذی به منزل چیست!؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چند نکته را خدمتتان عرض می کنم:
    1- در سال های گذشته، به خاطر خشک شدن برخی قنات ها در شهر تهران، این مسیرهای آبی به بزرگراه هایی برای تردد موش ها تبدیل شده اند. قبلا موش ها خودشان باید زمین را می کندند، اما الان این مسیرها برایشان وجود دارد. برای این که بدانیم محل تجمع موش ها کجاست، باید دید محل تقاطع این مسیرهای آبی و قناتی در کجاها بیشتر است. در یک اظهارنظر ساده می گویند منطقه ۶ و ۲۰ بیشترین تعداد موش را دارد، چون بیشترین تعداد اغذیه فروشی ها را دارد. درحالی که اگر یک لایه از نقشه تهران بردارید و به لایه زیرین برسید، می بینید که اتفاقا در این مناطق، بیشترین تقاطع های مسیرهای آبی وجود دارد.
    2-فاصله موش ها با انسان ها کم شده است. اولین قدم آنها برای این که ما نتوانیم به آنها آسیب برسانیم، این است که فاصله خود را با ما کم کنند. وقتی موش ها خارج از شهر باشند، می توان آنجا را به آتش کشید. اما وقتی فاصله کم باشد، دیگر نمی توان این کار را کرد.و این که دلیل ورود این موش ها به خاطر گناهان فراوانی است به طور قطع نمی توان نظر داد اما چنین احتمالی دور از دسترس نیست.
    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ در ساعت ۲۲:۳۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14



    با سلام و احترام

    مگر علم و دین از هم جداست؟

    به طور مثال در دین به بهداشت توصیه شده و این سخن علمی هم هست

    مشکل فوق هم به کوتاهی انسان در بهره گیری از عوامل محیطی بر میگردد

    این موجوادت در جای خود مفیدند

    به طور مثال سوسک تجریه کنده ای قوی ست

    ولی در جای خود ،وقتی انسان
    از محیط بهره ی نامناسب می گیرد و در کنار آن بهداشت را هم رعایت نمیکند و عواملی از این دست باعث میشوند که این موجودات

    در جای خود نباشند و مضر محسوب شوند

    پس نهایت بی مبالاتی ماانسان ها و لطف بزرگوارانی که در این مورد مسئولند ،باعث شده موجودی که باید خارج از محیط زندگی ما باشد وارد زندگی شود

    سوسکی که در طبیعت و فضای سبز به تجزیه مشغول میشود و گیاخاک می سازد ، به داخل خانه ها راه پیدا کند .

    موش هم همین ست ،موش های تهران که گربه میخورند و به راحتی در شهر به گردش می پردازند

    موشای میدان ونک که بزرگتر از گربه هستند

    در محدوده ی بین اتوبان صدرو خیابان شهید کلاهدوز هم موش ها کپل ،عین کپل معروف

    خوب این دو مورد منطقه 3 هستند و هر بارندگی که میشود موشا میریزند بیرون نفسی چاق کنند و .. !!

    مردم هم که اونها رو گرسنه نمیگذارند !؟

    اگر به خاطر گناهان باشد که باید منتظر باشیم کفتار ها و ببر و پلنگ به شهر های اروپایی و امریکایی حمله کنند

    البته اگه منظور از گناه مسئله حجاب و مثل همیشه خانم های بی ادب و اینها باشه .

    ولی خوب گناه اسراف ،گناه ساخت و ساز بی رویه و شهر فروشی و .... گناهانی ست که ممکنست(تاکید بر امکان )عامل باشند .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنده در نکته اول هم عرض کردم و منظورم با زبان بی زبانی همین بوده است که بی مبالاتی و بی دقتی زیاد باعث بروز این نوع مشکلات می شود .
    و نیز گفتم این که دلیل ورود این موش ها فقط به خاطر گناهان فراوانی است که در جامعه رخ داده است به طور قطع نمی توان نظر داد اما چنین احتمالی دور از دسترس نیست.یعنی شاید انجام برخی گناهان هم تاثیر گزار است ولی علم و کشف ما شاید تا اینجا را نفهمد.
    و کسی هم مگه گفته که علم و دین از هم جدا هستند؟؟؟



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14







    با سلام و عرض احترام

    ابتدا از شما تشکر میکنم که مرا یاداور شدید،بزرگوار شخصاً بطور اتفاقی یا بی رویه برای پست ها تشّکر نمیزنم

    وقتی تشّکر مرا زیر پست خود میبینید بدانید که مخالفتی با پست شما نداشتم

    و مخاطب توضیحات خود سوال است ،مگر س.ال را شما طرح کرده اید؟

    ،ممنون میشوم بگوید که کجای سخن من حرفهای شما رو احیاناً خطاب قرار داده که چنین منفعل شدید که اینچنین یادآور شدید و حتی رنگ فونت شما نیز گویای منقلب شدن شما ست

    لازم ست که مطلبی را اضافه کنم:

    در جامعه ی اسلامی وجود چنین معضلی باعث تاثر ست

    چرا را باید بِستَربرای رشد موجوادت موذی آماده باشد؟

    انتظاری که از جامعه ی اسلامی میرود بالاتر از توقعی ست که از جوامع غربی میرود

    اینکه باید پذیرفت که ما بسیاری از موارد را رعایت نمیکنیم

    موش ها چطور زیاد میشوند؟

    محیط آماده ست و غذا یشان نیز تامین ست

    خوب اگر بهداشت فردی و اجتماعی رعایت شود

    و پسماند ها مناسب دفع شود ،غذاها دور ریز نشود

    قطعا کنترل صورت میگیرد

    ببینید سرانه نابودی هر موش 120هزار تومان است و متاسفانه جمعیت موشها رو به افزایش ست

    خوب به قولی اگر مبلغی بسیار کمتر از این به شهروندان بدهند کنترل جمعیت این موجودات راحت تر خواهد بود

    ...برای کنترل ،تک تیر انداز استخدام کرده اند و ....

    پس میبینم که ما در مدیریت شهری هم مشکل داریم

    نهایت اینکه غذای موش ها را خود مردم تامین میکنند

    و با توجه به جمعیت موشها و رشد بسیار سریع آنها نام شهر تهران را شهر موش ها بگذارند بهتر ست .

    نتیجه ی نهایی این خواهد بود:

    1- نظارت بر بهداشت محیط از جانب مسئولین و کنترل دفع زباله های میوه فروشی ها و فروشندگان غذاهای سریع و مراکز غذایی دیگر

    2- آموزش عمومی مردم در شیوه ی دفع پسماند های غذایی و پیشگیری از اسراف



    ویرایش توسط مریم : ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۵:۴۶


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    بنده قصد اهانت نداشته ام فقط خواستم جواب شما را داده باشم به یقین شما هم اگر در جای من بودید همین کار را می پسندید
    حال هدف از این جمله شما چه بود : مگر علم و دین از هم جداست؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    2,350
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    28 روز 16 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    14





    با سلام و احترام

    بله ممکن ست که گر من هم خود را مخاطب میدیدم عکس العمل نشان میدادم

    بله منظور خود را با آوردن عنوان سوال عرض میکنم:

    دلیل
    مذهبی ورود موش و سوسک و حیوانات موذی به منزل چیست!؟


    اینگونه طرح شده که گویا دلیل علمی جدای از دلیل دینی آن ست

    بحث رعایت بهداشت و نظافت و پرهیز از اسراف که مذهب نمی شناسد چرا که در قرآن آمده ست

    به همین جهت عرض کردم دین

    و اگر وارد مباحث علمی هم بشویم میبینم مغایر با آیات نیست

    حتی در بحث احکامی چون بحث پرهیز از دخانیات و این دست هم می بینیم که آنچه دین گفته و آنچه علم گفته مغایر نیست .





  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رویکردهای مختلف در مسئله رابطه علم و دین:

    ۱. رویکرد تعارض گرایی :
    این دیدگاه علم و دین را ناسازگار و رقیب یکدیگر می‌داند. به این معنا که علم نمی‌تواند دستاوردهای دین را بپذیرد و دین هم نمی‌تواند خود را با نتایج علم و نظریات آن همراه سازد. هنگام پیداشدن چنین تعارضی باورمندان دینی نظر دین، و علم گرایان نظر علم را مقدم می‌شمارند. نمونه ‌این ویکرد در مواجهه با نظریه تکامل به چشم می‌خورد. [1]
    2. رویکرد تمایزگرایی :
    در این دیدگاه علم و دین دو مقوله جدا از یکدیگرند، زیرا موضوعات، روشها و غایات هر دو متفاوت است .بنابراین امکان هرگونه تعارض میان آنها از بین می‌رود. همچنانکه میان دوخط موازی هیچ برخورد و تضادی تصور نمی‌گردد. کانت، گالیله، موحدان طرفدار اگزیستانسیالیسم، نواورتدوکس‌ها و پوزیتیویست‌ها طرفداران این راه‌حل هستند. [2]
    3-رویکرد تکامل گرایی :
    این رویکرد می‌کوشد بین علم و دین ارتباط برقرار کرده، آنها را مکمل هم بداند و برای وصول به چنین مقصودی مدعیات کلامی را فرضیه‌های علمی تلقی کرده یا علم و دین را ضمن یک فرضیه کلانتر مندرج، و آنها را درچنین چارچوبی ادغام کند. الهیات پویشی، جورج شلزینگر، دونالد مک کی و بسیاری از فیلسوفان معاصر دیگر هر یک به نحوی سعی در تبیین این امر دارند. [3]
    هر یک از این رویکردها دارای نقاط ضعف وقوتی است اما رویکرد سوم به دیدگاه اسلام نزدیکتر است. (البته با لحاظ تفاوتهای مبنایی میان کتاب مقدس و قرآن) زیرا علم راه کشف طبیعت است و دین فهم وحی. طبیعت فعل خداوند است و وحی کلام او. فعل خداوند با کلام اوهرگز ناسازگار نیست. اگر طبیعت آنگونه که هست کشف گردد و وحی نیز به شکلی که نازل شده فهمیده شود تعارض علم و دین محال است.

    رابطه علم و دین در منظر اندیشمندان مسلمان:

    از نظر بسیاری از اندیشمندان مسلمان، بین علم و دین منافاتی وجودندارد. ابن سینا پزشكی است كه كتاب «قانون»اش تا اندكی پیش در اروپا به عنوان یك منبع در دانشگاهها مورد مراجعه بوده، و در عین حال یك عالم دینی است كه در عرفان وفلسفه نیز کتاب می‌نگارد. ابن سینا با تمامی احترامی که برای فلسفه یونان قائل بود سعی در تلفیق آن با حکمت مبتنی بر وحی داشت. [4] و در تایپیک بعدی بخوانید....
    پی نوشت :
    1. مایکل پترسون و دیگران، عقل واعتقاد دینی، صص ۳۶۱-۳۶۶.
    2. . ایان باربور، همان صص۹۱-۹۶ و مایکل پترسون و دیگران، همان، صص ۳۶۶-۳۶۹.
    3. . مایکل پترسون و دیگران، همان، صص ۳۶۹-۳۷۲.
    4. نصر، سید حسین، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، تهران ، خوازمی ، ۱۳۵۹ ش ، ص ۲۷۵. .



    ویرایش توسط تذکره : ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۰:۳۶


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دیدگاه استاد مطهری :
    قرآن عقل و ایمان را نفی کننده یکدیگر نمی‌داند. 1] بلکه در دیدگاه اسلامی به هردو در زندگی انسان نیاز است. علم و ایمان «همزاد» یکدیگرند. 2] انسان دو منبع الهام و معرفت دارد: یکی دین و دیگری علم و عقل و فلس3 یکی از مشکلات عصر حاضر علم بدون ایمان است و یگانه دوای درد انسان معاصر، نیاز توامان به علم و ایمان و پرواز با این دو بال است. [4 علم و پیشرفت‌های علمی به اساس دین که توحید است نه تنها ضربه نزده بلکه آن را تقویت نموده است. [5 هرجا پای عقل یا علم و فکر بشر یا حس و تلاش او نرسد خداوند به وسیله پیامبران او را راهنمایی می‌کند. علم و دین در موضوعات فراوانی به یکدیگر کمک کرده یا حرف هردو یکی بوده است. 6] دین هدف زندگی و جهت‌گیری حیات‌ آدمی را روشن می‌سازد و علم هویت ابزاری دارد. بشر، علم را همچون ابزاری برای هدف‌های خویش استفاده می‌کند اما در تشخیص این که هدف بشر چیست و چه باید باشد علم نمی تواند کمکی کند7

    دیدگاه امام خمینی:
    امام خمینی (ره) با اشاره به سازگاری احادیث و علم معتقدند اگر حدیثی با علم قطعی یعنی علمی که با برهان ثابت باشد نسازد کنارگذارده می‌شود.
    اما یادسپاری این نکته نیز لازم است که قبل از حکم به تضاد علم و نقل، ابتدا باید از صحت فهم خود از مراد گوینده مطمئن شویم. دربسیاری از احادیث عباراتی موجود است که مقصود اصلی آن روشن نیست همانطورکه در قرآن کریم نیزچنین است.
    8]

    دیدگاه استاد جوادی آملی:
    نزاع علم و دین یا عقل و دین محصول تصوری ناصواب از نسبت علم و دین و براین اندیشه استوار است که علم در مقابل دین است و علم می‌تواند آنچه دین می‌گوید نفی‌کند؛ یا اموری وجوددارد که علم آن را اثبات و دین آن را انکار می‌کند.
    اما باید دانست عقل در برابر نقل است نه در برابر دین و خارج از قلمرومعرفت دینی؛ لذا علم ومعرفت علمی خارج از حوزه معرفت دینی نیست تا سخن از علم و دین وترجیح یکی بر دیگری به میان آید.پس عقل در درون هندسه معرفت دینی قرار گرفته طبعاً منبع معتبر دین و حجت الهی در عرض دلیل نقلی است و معنا ندارد که حجت عقلی از حجت نقلی بیگانه و جدا انگاشته شود بلکه هر دو حجت دینی در خدمت تبیین محتوای دین هستند.
    [9]
    پی نوشت ها:
    ۱. . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۶۱۵.
    ۲. . همان، فلسفه اخلاق، ص ۲۴۱.
    3. .همان، بیست گفتار، تهران، صدرا،۱۳۵۸، ص ۸۲.
    4. .همان، مجموعه آثار، مقدمه ای برجهان بینی اسلامی، ج ۲،صص۳۲-۳۵.
    5. همان، مجموعه آثار، ج۴، ص۷۴.
    6. همان، مجموعه آثار، ج۵، ص ۱۸۱.
    7. همان ،مجموعه آثار،ج ۳، ص۲۵۷.
    8. . امام خمینی، کشف الاسرار، ص ۴۰۵-۴۰۷. .
    9. . جوادی آملی، عبدالله، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی , قم، اسراء ، ۱۳۸۶، صص۱۴-۱۶. .



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود