جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا باید با ظهور امام عصر عج بترسیم!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما آیا باید با ظهور امام عصر عج بترسیم!؟




    باسلام و احترام
    آیا ما که خود را شیعه مینامیم چرا باید از ظهور امام عصر عج بترسیم؟!
    چه کسانی باید از ظهور امام عصر عج بترسند؟
    ما که دعای عهد خواندیم و خواستیم در رکاب باشیم چرا باید از آمدن امام عصر عج بترسیم؟
    امام عصر عج می آیند که با ما چطور رفتار کنند؟
    قبول ما نمیدانیم! برخی دانسته ها را هم انجام ندادیم و نمیدهیم.
    اما واجبات را انجام میدهیم پس دلیل عقلی ترس از ظهور چیست؟
    چرا آیت الله بهجت ره فرمودند انسان باید از ظهور خائف باشد و خوف عقلایی هست؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    آیا باید با ظهور امام عصر عج بترسیم!؟




    کارشناس بحث: استاد سعید

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۰:۰۶
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا باید با ظهور امام عصر عج بترسیم!؟


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    64
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    باسلام و احترام
    آیا ما که خود را شیعه مینامیم چرا باید از ظهور امام عصر عج بترسیم؟!
    چه کسانی باید از ظهور امام عصر عج بترسند؟
    ما که دعای عهد خواندیم و خواستیم در رکاب باشیم چرا باید از آمدن امام عصر عج بترسیم؟
    امام عصر عج می آیند که با ما چطور رفتار کنند؟
    قبول ما نمیدانیم! برخی دانسته ها را هم انجام ندادیم و نمیدهیم.
    اما واجبات را انجام میدهیم پس دلیل عقلی ترس از ظهور چیست؟
    چرا آیت الله بهجت ره فرمودند انسان باید از ظهور خائف باشد و خوف عقلایی هست؟
    سلام علیکم و رحمة الله

    امام مهدى (عجل الله تعالی فی فرجه) شبيه ‏ترين مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
    در روايات متعددى بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى (عجل الله تعالی فی فرجه) شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار است. از جمله در روايتى كه از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که مى‏ خوانيم:
    نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين [علیه السلام]) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدى است. او شبيه‏ ترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است. (1)
    در روايت ديگرى، وقتى راوى، از امام محمد باقر (علیه السلام) مى‏ پرسد: «وقتى قائم به‏ پا خيزد، چگونه با مردم رفتار مى‏ كند؟» آن حضرت پاسخ مى‏ دهند:
    آن‏ گونه كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رفتار مى‏ كردند ... (2).
    دوباره راوى مى‏ پرسد: «سيره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چگونه بود؟» و امام پاسخ مى‏ دهند:
    آن چه مربوط به جاهليت بود، نابود ساخت و با عدالت به مردم روى نمود... .
    و امام حسن عسكرى (علیه السلام) نيز فرزند خود را شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا معرفى مى‏ كنند:
    خدا را سپاس مى‏ گويم كه مرا از دنيا نبرد تا اين‏كه جانشينم را به من نشان داد. او شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است... (3).
    همه ما مى‏ دانيم كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند.
    اين ويژگى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند مى‏ فرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اين چنين خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سخت‏ دل مى‏ بودى از گرد تو پراكنده مى‏ شدند. (4)
    و در جاى ديگر نيز مى‏ فرمايد: هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏ دهد بر او گران مى‏ آيد. سخت به شما دل‏بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است. (5)
    بنابراين، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيه ‏ترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمة ‏للعالمين (صلی الله علیه و آله) است، هرگز شايسته نيست.
    هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏ دهد بر او گران مى ‏آيد. سخت به شما دل‏بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
    آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بى‏ گناهى را بر زمين نمى‏ ريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت مى‏ گيرد كه: مسلمانى را دشنام ندهند؛ خون كسى را به ناحق نريزند؛ به آبروى كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى هجوم نبرند؛ كسى را به ناحق نزنند و... (6).
    به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات مى‏خوانيم پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى (عج الله تعالی فی فرجه) خشنود هستند و به او عشق مى‏ ورزند.
    متأسفانه، در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفى با اغراض و انگيزه‏ هاى متفاوت به وارد كردن روايات ساختگى در مجموعه روايات نقل شده از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) يا دستكارى در روايات ايشان پرداخته ‏اند و روايات باب مهدويت نيز از اين موضوع دور نمانده است. با بررسى روايات متعددى كه به نوعى تصويرى خشن از حركت عدالت‏ گستر امام مهدى (علیه السلام) ارائه مى ‏دهند، روشن مى ‏شود كه راوى تعداد زيادى از آنها فردى است كه علماى رجال او را بدنام و دروغگو خوانده ‏اند كه در نتيجه اين روايات از اعتبار ساقط شده و نمى ‏توان به آنها استناد كرد.
    بنابراين، در بررسى روايات مربوط به حوادث پس از ظهور بايد بسيار مراقب بود و هر روايتى را به راحتى نپذيرفت.
    با توجه به نكات ياد شده متوجه مى‏شويم كه هرگز نمى ‏توان ظهور امام مهدى (علیه السلام) را كه از ابتداى آفرينش تا كنون همه عدالت‏ خواهان جهان در آرزويش بوده ‏اند، حركتى خشونت‏ بار، همچون جنگهايى كه در سراسر تاريخ در كره خاك در جريان بوده، تلقى كرد. بلكه اين حركت به دليل آن‏ كه با هدف از بين بردن همه مظاهر ظلم و ستم و گسترش عدالت در سراسر جهان آغاز شده در همه مراحل خود از هرگونه شائبه ظلم و ستم به دور و به طور كامل منطبق بر موازين عدالت است.

    منبع برای مطالعه بیشتر:
    براي آگاهي بيشتر به كتابهاي ذیل رجوع کنید:
    الف) داد گستر جهان، نوشته ابراهيم اميني
    ب) در انتظار خورشيد، نوشته عبد الرحمان انصاري


    منابع و مآخذ:
    1. مجلسي، محمدباقر، بحار الأنوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي، چاپ 1403/ 1983 م، ج 52، ص 379.
    2. همان، ج 52، ص 381، ح 192.
    3. همان، ج 51، ص 161، ح 9.
    4. آل‏ عمران: 3/ 159.
    5. توبه: 9/ 128.
    6. سيد ابن طاوس‏، الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر (عج)، منشورات شريف رضى‏، قم‏، چاپ 1370 ش‏، اول‏، ص 149.


    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ در ساعت ۱۴:۲۴


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    64
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ




    سلام علیکم
    در اين كه حضرت مهدي (عجل الله تعالی فی فرجه) مظهر رحمت الهي است شكّي نيست؛ چرا كه آن حضرت و اجداد اطهرش همگي اهل بيت رحمت بوده و خداوند به وسيله آن ها رحمت خود را بر بندگانش سرازير مي كند.
    امام باقر (عليه السلام) مي فرمايند: «علم به كتاب خداوند و سنّت پيامبر (صلّي الله عليه و آله) در قلب حضرت مهدي (عجل الله تعالی فی فرجه) مي رويد آن چنان كه زراعت به بهترين وجه مي رويند. پس هركس از شما زمان ظهورش را درك كرد وقتي او را ببيند بگويد: «السلام عليكم يا اهل بيت الرحمة و النبوّة و معدن العلم و موضع الرسالة، السلام عليك يا بقية الله في ارضه» (1).
    اما اين كه چگونه آن حضرت با وجود اينكه مظهر رحمت الهي است مخالفان را به قتل مي رساند؟ از آنجا كه حضرت مهدي (علیه السلام) مصلح جهاني است و براي بسط عدالت و آسايش و امنيت در جهان قيام مي كند و آن مظهر رحمت الهي ذخيره شده تا انسان را به كمال و سعادت و خير وصلاح رهنمون شود در راستاي اين مأموريت الهي و بر اساس تعاليم حيات بخش اسلام و طبق سيره پيامبران الهي به خصوص پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) ابتداء اسلام را به بشر ارائه مي دهد و حسن و زيبايي حكومت عدل محورش را به آنان گوشزد مي كند و اهتمام آن حضرت براي هدايت انسان ها به اندازه اي است كه براي ارشاد آن ها از تمام ابزارها استفاده خواهد كرد.
    هم چنانكه امام صادق (علیه السلام)، مي فرمايد: «هيچ معجزه اي از معجزات انبياء و اوصياء نيست مگر اينكه به جهت تمام شدن حجت بر دشمنان، خدا آن را به دست قائم ما (عليه السلام) ظاهر خواهد كرد» (2)
    بعد از اين اتمام حجت اگر فرد يا افرادي در مقابل آن حضرت به مخالفت بر خيزند و مانع اجراي عدالت شوند حضرت با آن ها بر خورد خواهد كرد چنانكه اين معنا در روايات اهل بيت (علیهم السلام) بيان گرديده است.
    امام كاظم (علیه السلام) درپاسخ به سؤالي راجع به آيه «و له اسلم من في السموات و الارض طوعاً و كرهاً» (3) فرمودند: «اين آيه درباره حضرت مهدي (علیه السلام) است زماني كه بر يهود و نصاري و صابئين و زنادقه و ملحدان و كفار در شرق و غرب عالم خروج كنند ابتدا اسلام را بر آن ها عرضه مي دارد پس هر كس اسلام آورد او را به نماز و زكات و آنچه بر يك مسلمان واجب شده امر مي كند، ولي آن كسي كه اسلام را قبول نكرد گردنش را مي زند تا اينكه در شرق و غرب عالم كسي نماند مگر آنكه موحد باشد» (4).
    بر اين اساس حضرت گردن كساني را خواهد زد كه علي رغم آشكار شدن حقيقت و تمام شدن حجت باز لجاجت به خرج داده و در گمراهي خود تعصب بورزند و از اطاعت آن حضرت سر باز زنند و مانع ايجاد حكومت عدل و سعادت بشر شوند. و اين كار امام هم ازباب رحمت بر امت است زيرا به طور كامل، معقول و هماهنگ با رحمت الهي و مصالح بشريت است كه موانع سر راه هدايت بشر و عوامل فتنه از بين بروند.
    و اما راجع به قسمت پاياني سؤال و اينكه آيا خداوند پيش از ظهور نمي تواند معاندان دين و كافران را عذاب دنيوي كرده و نابودشان كند، بايد گفت كه نزول عذاب و هلاك شدن مردم قبل از ظهور حضرت ولي عصر (عجل الله تعالی فی فرجه) خلاف حكمت الهي است زيرا خداوند خود فرموده است: «ماكنامعذبين حتي نبعث رسولاً» (5) و ما هرگز (قومي را) مجازات نخواهيم كرد مرگ آنكه پيامبري مبعوث كرده باشيم (تا وظايف آن ها را بيان كند) لذا بايد حجت بر مردم تمام شود
    «ليهلك من هلك عن بينة و يحيي من حيّ عن بينة» (6) تا آن ها كه هلاك مي شوند از روي اتمام حجت باشد و آن ها كه زنده مي شوند (و هدايت مي يابند) از روي دليل روشن باشد. بنابراين بايد حضرت ظهور كند و حجت را بر مردم تمام نمايد آنگاه اگر كسي عناد ورزيد استحقاق عقوبت دنيوي و هلاكت را پيدا خواهد كرد. و اين امر در آخر الزمان به دست حضرت مهدي (عجل الله تعالی فی فرجه) خواهد بود. و آن حضرت پس از اتمام حجّت در صورت عدم قبول اسلام از سوي افراد، معاند حق با آنان وارد جنگ شده و همة آنها را از دم تيغ خواهد گذرانيد و اين گونه به هلاكت رسيدن خود عذابي بس دشوار است.

    منابع و مآخذ:

    1. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، چاپ سوم، 1403ق، ج 52، ص 317 و 318.
    2. صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثرفي الامام الثاني عشر، موسسة السيدة المعصومه (س)، چاپ دوم، 1421ه‍ ق، ص387.
    3. آل عمران: 2/ 83.
    4. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، همان، ج 52، ص 340.
    5. اسراء: 17/ 15.
    6. انفال: 8/ 42.

    والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ در ساعت ۱۴:۲۶


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    64
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی





    سؤال:
    آیا باید از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فی فرجه) ترسید؟

    پاسخ:
    امام مهدى (عج الله تعالی فی فرجه) شبيه ‏ترين مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
    در روايات متعددى بر اين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى (عجل الله تعالی فی فرجه) شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار است. از جمله در روايتى كه از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که مى‏ خوانيم:
    نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين [علیه السلام]) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدى است. او شبيه‏ ترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است. (1)
    در روايت ديگرى، وقتى راوى، از امام محمدباقر (علیه السلام) مى‏ پرسد: «وقتى قائم به‏ پا خيزد، چگونه با مردم رفتار مى‏ كند؟» آن حضرت پاسخ مى‏ دهند:
    آن‏ گونه كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رفتار مى‏ كردند ... (2).
    دوباره راوى مى‏ پرسد: «سيره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چگونه بود؟» و امام پاسخ مى‏ دهند:
    «آن چه مربوط به جاهليت بود، نابود ساخت و با عدالت به مردم روى نمود
    و امام حسن عسكرى (علیه السلام) نيز فرزند خود را شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا معرفى مى‏ كند:
    «خدا را سپاس مى‏ گويم كه مرا از دنيا نبرد تا اين‏كه جانشينم را به من نشان داد. او شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است.» (3)
    همه ما مى‏ دانيم كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند.
    اين ويژگى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند (تبارک و تعالی) مى‏ فرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اين چنين خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سخت‏ دل مى‏ بودى از گرد تو پراكنده مى‏ شدند. (4)
    و در جاى ديگر نيز مى‏ فرمايد: هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏ دهد بر او گران مى‏ آيد. سخت به شما دل‏بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است. (5)

    شبیه ترین اشخاص به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، خوش خلق ترین آنهاست
    با توجه به آن چه ذکر شد، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيه ‏ترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمة ‏للعالمين (صلی الله علیه و آله) است، هرگز شايسته نيست.
    هر آينه پيامبرى از خود شما بر شما مبعوث شد، هر آنچه شما را رنج مى‏ دهد بر او گران مى ‏آيد. سخت به شما دل‏بسته است و با مؤمنان رئوف و مهربان است.
    آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بى‏ گناهى را بر زمين نمى‏ ريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت مى‏ گيرد كه: مسلمانى را دشنام ندهند؛ خون كسى را به ناحق نريزند؛ به آبروى كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى هجوم نبرند؛ كسى را به ناحق نزنند و... (6).
    به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات مى‏خوانيم پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى (عجل الله تعالی فی فرجه) خشنود هستند و به او عشق مى‏ ورزند.
    متأسفانه، در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفى با اغراض و انگيزه‏ هاى متفاوت به وارد كردن روايات ساختگى در مجموعه روايات نقل شده از پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) يا دستكارى در روايات ايشان پرداخته ‏اند و روايات باب مهدويت نيز از اين موضوع دور نمانده است. با بررسى روايات متعددى كه به نوعى تصويرى خشن از حركت عدالت‏ گستر امام مهدى (علیه السلام) ارائه مى ‏دهند، روشن مى ‏شود كه راوى تعداد زيادى از آنها فردى است كه علماى رجال او را بدنام و دروغگو خوانده ‏اند كه در نتيجه اين روايات از اعتبار ساقط شده و نمى ‏توان به آنها استناد كرد.
    بنابراين، در بررسى روايات مربوط به حوادث پس از ظهور بايد بسيار مراقب بود و هر روايتى را به راحتى نپذيرفت.
    با توجه به نكات ياد شده متوجه مى‏شويم كه هرگز نمى ‏توان ظهور امام مهدى (علیه السلام) را كه از ابتداى آفرينش تا كنون همه عدالت‏ خواهان جهان در آرزويش بوده ‏اند، حركتى خشونت‏ بار، همچون جنگهايى كه در سراسر تاريخ در كره خاكی در جريان بوده، تلقى كرد. بلكه اين حركت به دليل آن‏ كه با هدف از بين بردن همه مظاهر ظلم و ستم و گسترش عدالت در سراسر جهان آغاز شده در همه مراحل خود از هرگونه شائبه ظلم و ستم به دور و به طور كامل منطبق بر موازين عدالت است.

    سیره امام عصر (عج الله تعالی فی فرجه) در برخورد با مخالفین
    در اين كه حضرت مهدي (عجل الله تعالی فی فرجه) مظهر رحمت الهي است شكّي نيست؛ چرا كه آن حضرت و اجداد اطهرش همگي اهل بيت رحمت بوده و خداوند به وسيله آن ها رحمت خود را بر بندگانش سرازير مي كند.
    امام باقر (عليه السلام) مي فرمايد: «علم به كتاب خداوند و سنّت پيامبر (صلّي الله عليه و آله) در قلب حضرت مهدي (عجل الله تعالی فی فرجه) می رويد آن چنان كه زراعت به بهترين وجه مي رويند. پس هركس از شما زمان ظهورش را درك كرد وقتي او را ببيند بگويد: «السلام عليكم يا اهل بيت الرحمة و النبوّة و معدن العلم و موضع الرسالة، السلام عليك يا بقية الله في ارضه» (7).
    اما اين كه چگونه آن حضرت با وجود اينكه مظهر رحمت الهي است مخالفان را به قتل مي رساند؟ از آنجا كه حضرت مهدي (علیه السلام) مصلح جهاني است و براي بسط عدالت و آسايش و امنيت در جهان قيام مي كند و آن مظهر رحمت الهي ذخيره شده تا انسان را به كمال و سعادت و خير وصلاح رهنمون شود در راستاي اين مأموريت الهي و بر اساس تعاليم حيات بخش اسلام و طبق سيره پيامبران الهي به خصوص پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) ابتداء اسلام را به بشر ارائه مي دهد و حسن و زيبايي حكومت عدل محورش را به آنان گوشزد مي كند و اهتمام آن حضرت براي هدايت انسان ها به اندازه اي است كه براي ارشاد آن ها از تمام ابزارها استفاده خواهد كرد.
    هم چنانكه امام صادق (علیه السلام)، مي فرمايد: «هيچ معجزه اي از معجزات انبياء و اوصياء نيست مگر اينكه به جهت تمام شدن حجت بر دشمنان، خدا آن را به دست قائم ما (عليه السلام) ظاهر خواهد كرد» (8)
    بعد از اين اتمام حجت اگر فرد يا افرادي در مقابل آن حضرت به مخالفت بر خيزند و مانع اجراي عدالت شوند حضرت با آن ها بر خورد خواهد كرد چنانكه اين معنا در روايات اهل بيت (علیهم السلام) بيان گرديده است.
    امام كاظم (علیه السلام) درپاسخ به سؤالي راجع به آيه «و له اسلم من في السموات و الارض طوعاً و كرهاً» (9) فرمودند: «اين آيه درباره حضرت مهدي (علیه السلام) است زماني كه بر يهود و نصاري و صابئين و زنادقه و ملحدان و كفار در شرق و غرب عالم خروج كنند ابتدا اسلام را بر آن ها عرضه مي دارد پس هر كس اسلام آورد او را به نماز و زكات و آنچه بر يك مسلمان واجب شده امر مي كند، ولي آن كسي كه اسلام را قبول نكرد گردنش را مي زند تا اينكه در شرق و غرب عالم كسي نماند مگر آنكه موحد باشد» (10).
    بر اين اساس حضرت گردن كساني را خواهد زد كه علي رغم آشكار شدن حقيقت و تمام شدن حجت باز لجاجت به خرج داده و در گمراهی خود تعصب بورزند و از اطاعت آن حضرت سر باز زنند و مانع ايجاد حكومت عدل و سعادت بشر شوند. و اين كار امام هم از باب رحمت بر امت است؛ زيرا به طور كامل، معقول و هماهنگ با رحمت الهي و مصالح بشريت است كه موانع سر راه هدايت بشر و عوامل فتنه از بين بروند.
    و اما راجع به اين كه آيا خداوند پيش از ظهور نمي تواند معاندان دين و كافران را عذاب دنيوي كرده و نابودشان كند، بايد گفت كه نزول عذاب و هلاك شدن مردم قبل از ظهور حضرت ولي عصر (عجل الله تعالی فی فرجه) خلاف حكمت الهي است زيرا خداوند خود فرموده است: «ما كنا معذبين حتي نبعث رسولاً» (11) و ما هرگز (قومي را) مجازات نخواهيم كرد مرگ آنكه پيامبري مبعوث كرده باشيم (تا وظايف آن ها را بيان كند) به همین دلیل، بايد حجت بر مردم تمام شود «ليهلك من هلك عن بينة و يحيي من حيّ عن بينة» (12) تا آن ها كه هلاك می شوند، از روي اتمام حجت باشد و آن ها كه زنده می شوند (و هدايت می يابند) از روي دليل روشن باشد. بنابراين بايد حضرت ظهور كند و حجت را بر مردم تمام نمايد آنگاه اگر كسي عناد ورزيد استحقاق عقوبت دنيوي و هلاكت را پيدا خواهد كرد. و اين امر در آخر الزمان به دست حضرت مهدي (عجل الله تعالی فی فرجه) خواهد بود. و آن حضرت پس از اتمام حجّت در صورت عدم قبول اسلام از سوي افراد، معاند حق با آنان وارد جنگ شده و همه آنها را از دم تيغ خواهد گذرانيد و اين گونه به هلاكت رسيدن خود عذابي بس دشوار است.

    منبع برای مطالعه بیشتر:
    براي آگاهي بيشتر به كتابهاي ذیل رجوع کنید:
    الف) داد گستر جهان، نوشته ابراهيم اميني
    ب) در انتظار خورشيد، نوشته عبد الرحمان انصاري

    منابع و مآخذ:
    1. مجلسي، محمدباقر، بحار الأنوار، بيروت، دار إحياء التراث العربي، چاپ 1403 - 1983 م، ج52، ص379.
    2. همان، ج52، ص381، ح192.
    3. همان، ج51، ص161، ح9.
    4. سوره آل‏ عمران: 3/ آيه 159.
    5. سوره توبه: 9/، آيه 128.
    6. سيد ابن طاوس‏، الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر (عج)، منشورات شريف رضى‏، قم‏، چاپ 1370 ش‏، اول‏، ص 149.
    7. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، دار الاحياء التراث العربي، چاپ سوم، 1403ق، ج 52، ص 317 و 318.
    8. صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثرفي الامام الثاني عشر، موسسة السيدة المعصومه (س)، چاپ دوم، 1421 ق، ص387.
    9. آل عمران: 2/ 83.
    10. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، همان، ج52، ص340.
    11. اسراء: 17/ 15.
    12. انفال: 8/ 42.


    والحمد لله رب العالمین

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۳/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۶:۳۲


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود