جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درب هشتم بهشت.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,321
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,238 پست
    حضور
    122 روز 11 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    درب هشتم بهشت.




    بر روی درب هشتم بهشت چنین نوشته شده بود : کسی که می خواهد از همه درهای هشتگانه بهشت وارد شود . به چهار خصلت
    متمسک شود. و دارای چهار صفت باشد /: 1- صدقه دادن . 2- سخاوت ورزیدن. 3- نیک خلقی . 4- دوری از ازار به بندگان خدا .
    این جملاتی است که پیامبر ( ص) وقتی به معراج رفتند . فرموده اند .
    بر روی درب هفتم بهشت نوشته شده بود : سفیدی و نورانیت قلب در چهار خصلت است : 1- عیادت بیماران . 2- شرکت در تشیع جنازه ها . 3- خریداری کفن. 4- برگرداندن قرض ها به صاحبانشان.
    بر روی درب ششم بهشت نوشته شده بود : کسی که دوست دارد قبرش وسیع و جادار گردد. با ساختن و تعمییر مساجد بپردازد.
    کسی که می خواهد کرمها در قبر بدنش را نخورند . در مسجد ها رفت و امد کند. و مدتی از شب و روزش را در مسجد ها بگذراند.
    کسی که می خواهد بدنش تازه و شاداب باشد. مسجد ها را فرش کند.
    کسی که دوست دارد مقام خود در بهشت را بنگرد با مسجد ها انس و الفت داشته باشد.
    بر روی درب پنجم بهشت چنین نوشته شده بود : 1- کسی که میخواهد فحش داده نشود. خودش به کسی فحش ندهد.
    2- کسی که میخواهد ذلیل نگردد کسی را ذلیل نکند.
    3- کسی که میخواهد به او ظلم نشود . خودش ظلم نکند. 4- کسی که می خواهد به دستگیره محکم دنیا دست بزند بگوید : معبودی نیست جز خدای یکتا و محمد (ص) رسول خداست و علی ولی خداست.
    بر روی درب چهارم بهشت چنین نوشته شده بود : 1- کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد مهمانش را گرامی میدارد.
    2- کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد . همسایه اش را گرامی میدارد. 3- کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد. پدر و مادرش را گرامی میدارد. 4- کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد . یا سخن نیک میگوید و یا سکوت میکند.
    بر روی درب سوم بهشت چنین نوشته شده بود : برای هر چیز چاره ای است و چاره سلامتی و عافیت در دنیا چهار چیز است : 1- کم سخن گفتن . 2- کم خوابیدن . 3- کم خوردن. 4- زیاد روزه گرفتن.
    بر روی درب دوم بهشت چنین نوشته بود : برای هر چیزی چاره ای هست و چاره شادمانی در اخرت انجام چهار خصلت است :
    1- دست مهربانی بر سر یتیمان کشیدن . 2- مهربانی با بیوه زنان . 3- سعی و تلاش در انجام نیاز های مسلمانان . 4- دلجویی از مستمندان و تهیدستان.
    بر روی درب اول بهشت نوشته شده بود : برای هر چیزی چاره ای هست و چاره زندگی سالم و بی تنش انجام چهار خصلت است :

    1- قناعت . 2- دوری از کینه . 3- ترک حسادت. 4- همنشینی با انسانهای نیک. پیامبر (ص)


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    753 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از آیات قرآن و روایات به خوبى استفاده مى‏شود که بهشت درهایى دارد که اشاره به اعمال و کارهایى است که سبب ورود به بهشت مى‏شوند. در آیات قرآن آمده که جهنم «هفت» در دارد، اما طبق روایات، بهشت داراى «هشت» در است. اشاره به این که راه های وصول به سعادت و بهشت جاویدان از راه وصول به جهنم بیشتر است، و رحمت خدا بر غضب او پیشى مى‏گیرد. (1)
    هشت در بهشت به جهت بهشت های هشت گانه ای است که در برخی از روایات آمده است . در مورد دلایل آن عبارات و تفسیرهای مختلفی آمده است که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:
    1- در تفسیر بیان السعاده گوید :دوزخ هفت در دارد و هر درى از درهاى جهنّم براى صنفى از گمراهان پیرو شیطان، تخصیص داده شده است.
    این که درها و درکات و مراتب جهنّم هفت است به اعتبار طبقات هفتگانه‏ى زمین است.
    چون در مقابل هر طبقه از طبقات زمین آسمانى است، و بهشت‏هاى هشتگانه در مقابل آسمان هاى هفتگانه است و بالاى آسمان هفتم بهشت لقا و رضوان است، درجات بهشت هشت و درهاى آن نیز هشت شده است.
    گاهى درهای جهنّم به صفت‏هاى ناپسند و رذیلت‏هاى هفتگانه که علل رذائل است تفسیر مى‏شود، و البتّه در تعیین آن‏ها اقوال مختلف است.
    2- ابواب جنان و درهاى بهشت نیز به صفت‏هاى خوب و خصلت‏هاى هشتگانه که عوامل خصائل است تفسیر مى‏گردد، و در تعیین آن‏ها نیز اختلاف است.
    3- گاهى نیز ابواب جهنّم به قوا و حس های مدرکه‏ى پنجگانه‏ى ظاهرى و خیال که درک کننده‏ى صورت‏ها و وهم که مدرک معانى است تفسیر مى‏شود، و ابواب جنان نیز به همان حس ها به اضافه‏ى قوّه‏ى عاقله تفسیر مى‏شود. دلیل مناسبت این تفسیر مخفى نیست، و لیکن حقّ و تحقیق این است که جهنّم و درهاى آن در حقیقت و واقع در خارج این عالم، در ملکوت سفلى وجود دارد . آنچه را که ذکر کرده‏اند مناسب عدد طبقات و ابواب آن‏ها است، نه این که عین آن طبقات باشد. (2)
    4- تفسیر نور، ذیل آیه 23سوره رعد:
    «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ» مى نویسد :برا ى بهشت هشت در ذکر شده که با تعداد اوصافى که براى اولوا الالباب در آیات اخیر شمرده شده مطابقت دارد. گویا هر کدام از این صفت‏هاى هشت‏گانه، درى از درهاى بهشت و راهى به سوى سعادت ابدى را به سوى انسان باز مى‏کند.(3)
    صاحب روض الجنان می گوید : خدا درهاى بهشت را هشت در کرد و درهاى دوزخ را هفت، تا بدانند که رحمت او پیشتر است .(4)

    پی نوشت ها :
    1 . برگزیده تفسیر نمونه ،ج‏2 ،ص 477 .
    2 . ترجمه بیان السعادة، ج‏8، ص60.
    3 . تفسیر نور، ج‏6، ص 220 .
    4 . روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج‏16، ص 351.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود