جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خواص ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    119
    صلوات
    114
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خواص ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه




    چه خواصی برای ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه آمده است؟

    واقعا با مداومت بر این ذکر مشکلات زندگی حل میشود؟

    چطور میشه مطمئن شد این خواص حقیقت دارد احادیثی که در این زمینه وجود دارد سند قوی دارند؟




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    812 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست




    خواص ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه






    کارشناس بحث: استاد سینا

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    خواص ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همانطور که مستحضر هستید استغفار( طلب عفو و بخشش از درگاه خداوند ) بسیار به ما سفارش شده است تا جایی که بهترين وسيله براى ارتباط بنده گنهكار با خداوند غفار،استغفار معرفی شده است و برای آن آثار عظیم مادی و معنوی ذکر شده است.

    نافرمانى و گناه، انسان را از جادّه مستقيم سعادت، به درّه هاى شقاوت و بدبختى مى كشاند.و بر ما لازم است به محض انجام گناه ،توبه نموده و با استغفار ندامت خود را اعلام نماییم.

    اکثر گرفتاری هایی که انسان بدان مبتلا می شود به واسطه ی گناه می باشد و عقوبت گناه انسان در دنیا به شکل مصائب و گرفتاری ها نمود پیدا می کند.چرا كه به كار نگرفتن نعمت هاى خداوند در مسيرى كه او مى پسندد و صرف نمودن آن ها در معصيت و نافرمانى خداوند نشانه ی كفران نعمت ها می باشد بنابراین بر ما لازم است که از طریق استغفار نمودن از عقوبت گناه خویش نجات پیدا کنیم.

    خداوند راه توبه واستغفار را برای همه باز گذاشته است و در قرآن می فرماید:

    ( وَ تُوبُوا اِلَى اللهِ جَميعاً اَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ). (1)

    اى مؤمنان، همگى با هم به سوى خدا توبه كنيد و باز گرديد شايد رستگار شويد .



    و علاوه بر اين ، راه بازگشت به سوى خويش را به آنان آموخته است و براى تحقّق توبه واقعى ، ابتدا دستور عذرخواهى و استغفار ، و سپس فرمان به توبه مى دهد :

    ( وَاسْتَغْفِرُوا اللهَ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَيْهِ ). (2)

    از الله ، پروردگارتان طلب آمرزش كنيد پس از آن ، توبه كرده و به سوى او باز گرديد .


    بنابراین دستور به استفغار از خود قرآن گرفته شده ودر روایات نیز تاکید شده است.همانطور که اشاره شد استغفار دارای برکات مادی و معنوی است اما كمترين اثر استغفار و طلب آمرزش از خدا اين است كه موانع استجابت دعا را از پيش پاى انسان برمی دارد و آثار مخرّب و نابود كننده گناه را از بين مى برد .

    استغفار ، تنها براى آمرزش گناه نيست ، بلكه خود يك نوع عبادت و دعاست كه باعث محبوبيّت انسان در نزد خداوند می شود.
    ذكراستغفار در كلمات نورانى پيامبر و اهل بيتش (عليهم السلام) با تعابير گوناگون آمده است و روایات در این زمینه متعدد و موثق می باشند.

    ازجمله بركات مادّى استغفار دست يافتن به زندگى خوب است . رسیدن به نعماتی همچون برکت در زندگی ، بارش باران، رفع حوائج مادی ، برطرف شدن مشکلات اقتصادی،رفع هم و غم و برکت در مال و فرزند از جمله اثرات مطلوبی است که در قران و روایات برای استغفار ذکر شده است.

    خداوند در قرآن مى فرمايد:
    ( اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً * وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً ). (3)

    از پروردگار خويش آمرزش طلبيد كه او بسيار آمرزنده است ( اگر چنين كنيد ) او ( باران ) آسمان را پى درپى بر شما فرو مى فرستد و شما را با اموال و فرزندان بسيار كمك مى كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار مى دهد .



    رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) نيز در اين زمينه مى فرمايند:
    مَنْ أَكْثَرَ الإِسْتِغْفارَ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضيق مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ . (4)
    كسى كه زياد استغفار گويد و از خدا عذرخواهى كند ; خداوند از هر غصّه اى برايش گشايشى قرار دهد و از هر تنگنايى راه فرارى پيش پايش گذارد و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى دهد .


    مهمترين اثر معنوى استغفار ، دست يافتن به مغفرت و آمرزش خداى سبحان است.اميرالمؤمنين (عليه السلام) در سخن پر مغزى مى فرمايند:

    تَعَطَّروا بِالإِسْتِغْفارِ ، فَلا تَفْضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنُوبِ . (5)
    با استغفار و آمرزش خواهى از خداوند ، خود را معطّر كنيد ، تا بوى بد گناهان شما را رسوا نكند .



    پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در سخن زيباى ديگرى ، براى استغفارى كه قبل از خواب تلاوت مى شود نيز همين اثر را ذكر مى فرمايند:

    هر كس هنگامى كه براى خوابيدن به بستر مى رود ، سه مرتبه بگويد: « أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » خداوند همه گناهان او را مى بخشد ، اگر چه گناهانش مثل كف دريا، به تعداد برگ درختان و ريگ هاى انباشته بيابان و به عدد روزهاى دنيا باشد . (6)


    البته فراموش نشود که استغفار ، تنها لغلغه زبان نيست گفتن ذکراستغفار در صورتى مؤثر است كه گوينده نسبت به گذشته خود پشيمان شده و در دل ، حالت نفرتى نسبت به گناهش پيدا كند.حضرت علی علیه السلام شش شرط را برای استغفار واقعی مطرح می کنند که مهمترین آن شروط عبارتند از:پشیمان شدن نسبت به گناه گذشته،تصمیم جدی بر عدم برگشت به سمت گناه ،ادای حق ،ادای حق الله. بنابراین اگر خواستیم اثرات استغفار شامل حال ما شود باید جز استغفار کنند گان واقعی باشیم.




    1. سوره نور ، آيه 31 .
    2. سوره نور ، آيه 3 .
    3. سوره نوح ، آيه 10 ـ 12 .
    4. بحارالأنوار ، ج 90 ، ص 281 ..
    5. وسائل الشّيعه ، ج 16 ، ص 70 ; بحارالأنوار ، ج 6 ، ص 22 .
    6. بحارالأنوار ، ج 73 ، ص 204
    .

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۰:۴۷
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چمع بندی




    پرسش:
    چه خواصی برای ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه آمده است؟ واقعا با مداومت بر این ذکر مشکلات زندگی حل می شود؟ چطور می شود مطمئن شد این خواص حقیقت دارد احادیثی که در این زمینه وجود دارد سند قوی دارند؟


    پاسخ:
    همانطور که مستحضر هستید استغفار (طلب عفو و بخشش از درگاه خداوند) بسیار به ما سفارش شده است تا جایی که بهترين وسيله براى ارتباط بنده گنهكار با خداوند غفار، استغفار معرفی شده است و برای آن آثار عظیم مادی و معنوی ذکر شده است.
    نافرمانى و گناه، انسان را از جادّه مستقيم سعادت، به درّه هاى شقاوت و بدبختى مى كشاند. و بر ما لازم است به محض انجام گناه، توبه نموده و با استغفار ندامت خود را اعلام نماییم. اکثر گرفتاری هایی که انسان بدان مبتلا می شود به واسطه ی گناه می باشد و عقوبت گناه انسان در دنیا به شکل مصائب و گرفتاری ها نمود پیدا می کند. چرا كه به كار نگرفتن نعمت هاى خداوند در مسيرى كه او مى پسندد و صرف نمودن آن ها در معصيت و نافرمانى خداوند نشانه ی كفران نعمت ها می باشد بنابراین بر ما لازم است که از طریق استغفار نمودن از عقوبت گناه خویش نجات پیدا کنیم.

    خداوند راه توبه واستغفار را برای همه باز گذاشته است و در قرآن می فرماید: « تُوبُوا اِلَى اللهِ جَميعاً اَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛
    اى مؤمنان، همگى با هم به سوى خدا توبه كنيد و باز گرديد شايد رستگار شويد.(1)

    و علاوه بر اين، راه بازگشت به سوى خويش را به آنان آموخته است و براى تحقّق توبه واقعى، ابتدا دستور عذرخواهى و استغفار، و سپس فرمان به توبه مى دهد: «وَ اسْتَغْفِرُوا اللهَ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَيْهِ»؛
    از الله، پروردگارتان طلب آمرزش كنيد پس از آن، توبه كرده و به سوى او باز گرديد.(2)

    بنابراین دستور به استفغار از خود قرآن گرفته شده ودر روایات نیز تاکید شده است. همانطور که اشاره شد استغفار دارای برکات مادی و معنوی است اما كمترين اثر استغفار و طلب آمرزش از خدا اين است كه موانع استجابت دعا را از پيش پاى انسان برمی دارد و آثار مخرّب و نابود كننده گناه را از بين مى برد. استغفار، تنها براى آمرزش گناه نيست، بلكه خود يك نوع عبادت و دعاست كه باعث محبوبيّت انسان در نزد خداوند می شود. ذكراستغفار در كلمات نورانى پيامبر و اهل بيتش (عليهم السلام) با تعابير گوناگون آمده است و روایات در این زمینه متعدد و موثق می باشند.

    ازجمله بركات مادّى استغفار دست يافتن به زندگى خوب است. رسیدن به نعماتی همچون برکت در زندگی، بارش باران، رفع حوائج مادی، برطرف شدن مشکلات اقتصادی، رفع هم و غم و برکت در مال و فرزند از جمله اثرات مطلوبی است که در قرآن و روایات برای استغفار ذکر شده است.

    خداوند در قرآن مى فرمايد: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً * وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوال وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّات وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً»؛
    از پروردگار خويش آمرزش طلبيد كه او بسيار آمرزنده است ( اگر چنين كنيد ) او ( باران ) آسمان را پى درپى بر شما فرو مى فرستد و شما را با اموال و فرزندان بسيار كمك مى كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار مى دهد.(3)

    رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) نيز در اين زمينه مى فرمايند: «مَنْ أَكْثَرَ الإِسْتِغْفارَ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِّ ضيق مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ»؛
    كسى كه زياد استغفار گويد و از خدا عذرخواهى كند؛ خداوند از هر غصّه اى برايش گشايشى قرار دهد و از هر تنگنايى راه فرارى پيش پايش گذارد و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى دهد.(4)

    مهم ترين اثر معنوى استغفار، دست يافتن به مغفرت و آمرزش خداى سبحان است.
    اميرالمؤمنين (عليه السلام) در سخن پر مغزى مى فرمايند: «تَعَطَّروا بِالإِسْتِغْفارِ ، فَلا تَفْضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنُوبِ»؛
    با استغفار و آمرزش خواهى از خداوند، خود را معطّر كنيد، تا بوى بد گناهان شما را رسوا نكند.(5)

    پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم) در سخن زيباى ديگرى، براى استغفارى كه قبل از خواب تلاوت مى شود نيز همين اثر را ذكر مى فرمايند: هر كس هنگامى كه براى خوابيدن به بستر مى رود، سه مرتبه بگويد: «أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلـهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» خداوند همه گناهان او را مى بخشد، اگر چه گناهانش مثل كف دريا، به تعداد برگ درختان و ريگ هاى انباشته بيابان و به عدد روزهاى دنيا باشد.(6)

    البته فراموش نشود که استغفار، تنها لغلغه زبان نيست گفتن ذکراستغفار در صورتى مؤثر است كه گوينده نسبت به گذشته خود پشيمان شده و در دل، حالت نفرتى نسبت به گناهش پيدا كند. حضرت علی (علیه السلام) شش شرط را برای استغفار واقعی مطرح می کنند که مهم ترین آن شروط عبارتند از: پشیمان شدن نسبت به گناه گذشته، تصمیم جدی بر عدم برگشت به سمت گناه، ادای حق، ادای حق الله.
    بنابراین اگر خواستیم اثرات استغفار شامل حال ما شود باید جز استغفار کنند گان واقعی باشیم.

    ______
    (1) نور/ 31.
    (2) نور/ 3.
    (3) نوح/ 10 ـ 12.
    (4) بحارالأنوار، ج 90، ص 281.
    (5) وسائل الشّيعه، ج 16، ص 70؛ بحارالأنوار، ج 6، ص 22.
    6 بحارالأنوار، ج 73، ص 204 .

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۲:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود