صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا زن بودن زن از عدل خداست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,188
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا زن بودن زن از عدل خداست؟




    ایا زن بودن عادلانه است وقتی نام زن هم انسان است و نام مرد هم . اما خداوند ارزشمندتر با مرد برخورد میکند.تا جایی که اختیار زن را هم به دست مرد میدهد؟و از نعمتهای الهی برترینها را به خود مرد میدهد و نعمتهایی به زن میدهد که اصل استفاده ان هم برای مرد است؟؟؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    بنام خدا
    با سلام خدمت شما خواهر گرامي

    خداوند متعال ، در حدود 400 آيه از قرآن مجيد ، درباره زنان صحبت كرده است . برخى از اين آيات ،

    به اين مطلب اشاره دارد كه : بين مرد و زن از نظر خلقتشان و اين كه هر دو انسانند ، فرقى

    نيست و هر يك از زن و مرد كه ايمان و تقواى بيشترى دارد ، نزد خداوند بهترين است . قرآن مجيد

    در اين باره مى فرمايد : «يَـأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَـكُم مِّن ذَكَر وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَـكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ

    إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَـكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ* (حجرات ، 13) اى مردم ، ما شما را از يك مرد و زن

    آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد ;اين ها ملاك امتياز نيست

    گرامى ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست ; خداوند ، دانا و آگاه است .» در اين باره ، آيات

    ديگرى مانند : آل عمران ، 195 / نحل ، 97 / توبه ، 71 و 72 / حديد ، 12 و 18 / احزاب ، 36 و.. .

    اشاره دارد .

    در برخى آيات ، خداوند متعال ، به حقوق زنان اشاره نموده است ; براى نمونه ، به يك آيه در اين

    زمينه اشاره مى كنيم : «يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَآءَ كَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ

    بِبَعْضِ مَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن يَأْتِينَ بِفَـحِشَة مُّبَيِّنَة وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن

    تَكْرَهُواْ شَيْـًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا *(نساء ، 19) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! براى شما

    حلال نيست كه از زنان ، از روى اكراه ]و ايجاد ناراحتى براى آن ها[ ارث ببريد! و آنان را تحت فشار

    قرار ندهيد كه قسمتى از آن چه را به آن ها داده ايد ]از مهر ، تملك كنيد! مگر اين كه آن ها عملِ

    زشت ِ آشكارى انجام دهند و با آنان به طور شايسته رفتار كنيد! و اگر از آن ها به جهتى كراهت

    داشتيد فوراً تصميم به جدايى نگيريد!چه بسا چيزى خوشايند شما نباشد و خداوند خيرِ فراوانى در

    آن قرار مى دهد!» .آيات ديگرى كه درباره حقوق زنان اشاره دارد : بقره ، 229 تا 233 / نساء ، 7 و..

    . مى باشد .

    در آياتى از زنان نمونه ، ياد شده است : «وَ ضَرَب َ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَت َ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَت ْ رَب ِّ

    ابْنِ لِى عِندَكَ بَيْتًا فِى الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِى مِن فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّــلِمِينَ * وَ مَرْيَمَ ابْنَت

    َ عِمْرَ نَ الَّتِى أَحْصَنَت ْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَ صَدَّقَت ْ بِكَلِمَـت ِ رَبِّهَا وَ كُتُبِهِ وَ كَانَت ْ مِنَ

    الْقَـنِتِينَ ; (تحريم ، 11ـ12) و خداوند براى مؤمنان ، به همسر فرعون مثل زده است ، در آن هنگام

    كه گفت : «پروردگارا! خانه اى براى من نزد خودت در بهشت ساز و مرا از فرعون و كار او نجات ده و

    مرا از گروه ستمگران رهايى بخش » و هم چنين به مريم دختر عمران كه دامان خود را پاك نگه

    داشت و ما از روح خود در آن دميديم ; او كلمات پروردگار و كتاب هايش را تصديق كرد و از مطيعان

    فرمان خدا بود .» آيات 42 ، آل عمران / 91 ، انبياء / 25 ، قصص / 1 ، كوثر و.. . در اين زمينه نيز

    سخن دارد و هم چنين آيات 31 و 32 نور و مانند آن درباره دستورهاى اخلاقى به زنان مى باشد .

    خلاصه آن كه در سراسر قرآن ، سخن از زنان ، ارزش ، اهميت و احترام حقوق آن ها به ميان آمده

    است ; در بعضى آيات به شدت از مظلوميت زنان دفاع شده است . مجموع اين آيات مى فهماند

    كه قرآن ، به زنان ، اهميت بسيارى داده است .
    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۷/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۱:۲۳

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yeganeh نمایش پست
    ایا زن بودن عادلانه است وقتی نام زن هم انسان است و نام مرد هم . اما خداوند ارزشمندتر با مرد برخورد میکند.تا جایی که اختیار زن را هم به دست مرد میدهد؟و از نعمتهای الهی برترینها را به خود مرد میدهد و نعمتهایی به زن میدهد که اصل استفاده ان هم برای مرد است؟؟؟
    با سلام خدمت دوستان ارجمند و گرامی
    در این رابطه بهتر است از سخنان حکیم برجسته آیت الله جوادی آملی بهره ببریم:
    حضرت ایشان در کتاب « زن در آینه جلال و جمال خدا» می فرماید:
    ارزش زن به عنوان هویت دینی ؛ با روشن شدن گوشه ای از اسرار ازدواج از زبان صاحب وحی روشن می گردد . زن نه تنها بازیچۀ مرد ، وابسته و ابزار نیست ، بلکه چون بنیان مرصوصی است که مرد را از پرتگاه دوزخ می رهاند و از انحراف نجات می هد و با هم از خطر تیرگی و تاریکی آسوده می شوند و هماهنگ هم ، راه فلاح و صلاح و نجاح را می پیمایند و از طلاح و تباه و تبار می رهند.
    رسول اکرم حضرت محمد بن عبدالله (ص) می فرماید: « من تزوج احرز نصف دینه» این ، نشان می دهد که هویت مرد برای زن در نکاح و نیز هویت زن برای مرد در ازدواج ، یک هویت دینی است؛ نه غریزی و آمیزش حیوانی که در هر نر و ماه ای یافت می شود.
    پس مرد یا زن جوان که پیوند زندگی مشترک می بندند ، بخش مهم دین خود را حفظ می نمایند و چنین نگرش ملکوتی به زن و نگاه الهی به ازدواج و بینش آسمانی به تشکیل کانون مشترک زناشویی ، هر گز مرد را وابسته یا آزاد نمی بیند و زن را نیاز از نگاه وابستگی و ابزاری مصون می دارد.

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر به موضوع تساوي و عدم تبعيض زن و مرد نيک بنگريم، پي خواهيم برد که اسلام مرد را برتر از زن به شمار نمي آورد، بلکه عنايت ويژه اي به زنان و دختران دارد و چه زيبا اين موهبت الهي را به حسنه تعبير کرده، مي گويد: پسران نعمت خداوند و دختران حسناتي هستند که ايزد منان آنان را به والدين ارزاني داشته است؛ و در ادامه يادآور مي شود که بندگان در برابر نعمت بازخواست خواهند شد. حال آنکه خداوند آدمي را در برابر حسنات بازخواست نمي کند.

    اسلام به پدران سفارش مي کند، اگر زماني هديه اي براي فرزندان خود تهيه کرديد، ابتدا آن را به دختران بدهيد.
    همچنين متذکر مي شود مبادا کاري انجام دهيد که قلب آنان شکسته و اشک آنان را جاري سازيدو اگر اين عمل صورت گرفت و دختران خود را ناراحت کرديد، از آنان دلجويي کنيد و دلشان را بدست آوريد در حالي که چنين سفارش هايي درباره ي پسران بسيار کم است.

    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در قرآن وروایات پیامبر وامامان معصوم که منبع دین اسلام هستند.
    1- هیچ قرینه ای بر برتری مرد نسبت به زن وجود ندارد.
    2- در هیچ کجا اختیار زن را به مرد واگزار نکرده ( وظایف هر کدام از زن و مرد مسئولیت است )
    3- مرد را در هیچ نعمتی بر تراز زن نداده.
    اگر کسی بر خلاف این موارد سراغ دارد میتواند آدرس دهد.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    اشتراک در هدف آفرینش
    از نظر
    هدف آفرینش نیز زن به خاطر همان هدفی آفریده شده که مرد آفریده شده است که آیه 56 سوره ذاریات بیان می‌دارد که ما جن و انسان را نیافریدیم جز اینکه مرا بپرستند تا بواسطه آن به کمال برسند، و علاوه بر آن در آیات متعددی در سوره‌های نساء، توبه، احزاب، فتح، حدید، یس، بقره، به تساوی زن و مرد در بهره مندی از رسیدن به کمال و مقام بندگی، یا ابتلا به انواع عذابها به دلیل مخالفت با دین، اعلام نموده و سرنوشت یکسانی برای مرد مومن و زن مومن و و مرد صالح و زن صالح و برای مرد کافر و زن کافر و مرد مشرک و زن مشکر ترسیم کرده است.
    آرامش همدیگر
    قرآن همچنانکه زن را مایه آرامش مرد معرفی نموده در مقابل مرد را نیز سبب آرامش زن معرفی نموده، و به گونه‌ای مطرح نموده که با وجود نیاز زن و مرد به یکدیگر آنها را طفیلی یکدیگر معرفی ننموده بلکه استقلال هر کدام را مورد توجه قرار داده است. و با این بیان روشن نموده که وقتی زن و مرد از نظر آفرینش یکسان باشند به طور طبیعی از
    ارزش انسانی مساوی نیز برخوردار خواهند شد و در نتیجه موجود درجه دومی نخواهیم داشت.
    استعداد و امکانات
    از نظر داشتن استعداد و امکانات نیز با توجه به اینکه از یک ماهیت می‌باشند از استعداد و امکانات یکسانی برخوردار می‌باشند یعنی هر دو از
    روح الهی بهره مند هستند که آیات 29 سوره حجر و 72 سوره صاد بیانگر این مطلب هستند. و علاوه بر آن هم زن و هم مرد از نظر ساختاری در نهایت اعتدالند که آیه 4 سوره تین بیان کننده این مطلب هست که (انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم) و هر دو ابزار شناخت یکسانی برخوردارند (قرار دادیم برای شما گوش و چشم و قلب ... آیه 78 سوره نحل) و هر دو دارای فطرت الهی می‌باشند

    و هر دو اینها یعنی زن و هم مرد طبق آیه 72 سوره احزاب امانتدار الهی می‌باشند، هر دو طبق آیات 7 و 8 سوره شمس دارای وجدان اخلاقی بوده و همچنین هر دو بر اساس آیه 23سوره بقره یکسان از تعلیم خداوند بهره مند شدند و همچنین بر اساس آیات متعدد قرآنی هر دو دارای قدرت بیان و بالاخره هر دو به طور مشترک و در کنار هم مورد خطاب الهی با تعبیراتی مانند الذین امنوا، الذین کفرا، الانسان قرار گرفته‌اند. و علاوه بر آنها از نظر موانع تکامل که ممکن است در سر راه باشند نیز مشترکند مانند
    نفس اماره و شیطان. (... شیطان برای آدمی دشمنی آشکار است- یوسف -5)




    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    آنچه حقيقت انسان را تشكيل مى دهد قلب و روح انسانى است . از ديدگاه قرآن زن و مرد از نفس واحده خلق شده اند . «يأيّها النّاس اتقوا ربّكم الذى خلقكم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالاً كثيراً و نساء; (نساء ، 1) بنابراين مايه اصلى آفرينش زن و مرد يكى بوده ، هيچ يك بر ديگرى ترجيح ندارد . به بيان قرآن هر دو مكمل و نيازمند هم هستند: «و من ءَايته أن خلق لكم من أنفسكم أزوجاً لتسكنوا إليها و جعل بينكم مودّة و رحمة إنّ فى ذلك لأيت لقوم يتفكّرون» (روم ، 21)
    عمده تفاوت هايى كه مى توان بين زن و مرد در نظر گرفت ، عبارتند از: 1 . تفاوتهاى روحى روانى: خداوند زن را با عاطفه تر و مرد را عقلانى تر خلق كرده كه هر دو در كنار يكديگر مكمل هم هستند; 2 . تفاوتهاى جسمانى: مذكر و مؤنث بودن و.. . اما در مسايل ارزشى قرآن هر دو را يكسان مى داند و ملاك برترى و ترجيح را تقواى بيشتر انسان قرار مى دهد; چه زن باشد و چه مرد: «يأَيّها الناس إنّا خلقنكم من ذكر و أُنثى و جعلنكم شعوباً و قبائل لتعارفوا إنّ أكرمكم عنداللّه أتقـكم إنّ اللّه عليم خبير .» (حجرات ، 13)

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    داوند در مورد اعمال مكلفين يكسان برخورد مى كند: «أنّى لا أُضيع عمل عمل منكم من ذكر أو أُنثى بعضكم من بعض .. .» (آل عمران ، 195) ، نزد خداوند عمل صالح ملاك است ، از هر كس كه باشد: «مَن عمل صلحا من ذكر أو أُنثى و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيبة و لنجزينّهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون .»(نحل ، 97) بنابراين ، اين جا بايد ميان مسايل حقوقى و ارزشى فرق گذاشت . قرآن در مسائل ارزشى ، زن و مرد را يكسان دانسته ; چون انسانيت آنها مورد نظر است ; اگر مى بينيم قرآن در جايى از مردان شايسته مانند لقمان حكيم سخن مى گويد ،(لقمان /12) در جايى ديگر از زنان شايسته مانند همسر فرعون و حضرت مريم نيز نام مى برد . (11/تحريم ، 43/آل عمران و.. .) قرآن همچنان كه همه حقايق را بيان كرده ، از مقام والاى زن نيز دفاع نموده و حقيقت وجودى شخصيت او را معرفى كرده است . اما در مسائل حقوقى ، چون تفاوتهايى ميان زن و مرد وجود دارد و يكسان نيستند ، به طور طبيعى حقوق اين دو نمى تواند يكسان باشد; ممكن است حقوقى مربوط به زن ها باشد و مردان از آن بى بهره باشند و بالعكس .
    در برخى از جوامع ، حقوق زنان ، پايمال شده است ; مثل برخوردى كه در دوران جاهليت با دختران داشتند و آنها را زنده به گور مى كردند . قرآن از زنان حمايت جدى كرده ، مى فرمايد: «و إذا بُشّر أحدُهم بالأُنثى ظلّ وجهه مسودّاً و هو كظيم * يتورى من القوم من سوء ما بُشّر به أيمسكه على هون أم يدسّه فى التراب ألا ساء ما يحكمون »(نحل ، 58 و 59) قرآن با توجه به اختلاف تكوينى زن و مرد ـ جز در موارد مخصوص كه فرق گذاردن بين اين دو جنس ، لازمه وجود و ذات آنان است ـ تمام حقوقى كه براى مردان قرار داده ، براى زنان نيز مقرر كرده است و در مواردى كه براى يكى از اين دو جنس حقوق بيشترى قرار داده ، وظايف بيشترى نيز بر عهده او نهاده است . در زمينه تساوى حقوق مى فرمايد: «و لاتتمنّوا ما فضّل اللّه به بعضكم على بعض للرجال نصيب ممّا اكتسبوا و للنساء نصيب ممّا اكتسبن .. .;(نساء ، 32) آرزو مكنيد چيزهايى را كه خداوند برخى را بر برخى ديگر به آن فزونى داده است ، مردان را از آنچه كرده اند بهره اى است و زنان را از آنچه كرده اند بهره اى .»


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    برخی از حقوق زن در دین مبین اسلام




    1 . حقوق اجتماعى: كه از جمله حقوق اجتماعى ، حقوق خانواده است ; مثل : حق انتخاب همسر ، مسكن ، مهر ، نفقه ، حضانت اطفال تا سنين معين ، حق دريافت اجرت براى كارهاى خانه و.. .
    2 . حق مالكيت استقلالى در كنار مردان : «للرجال نصيب مما ترك الولدان و الأقربون و للنساء نصيب مما ترك الولدان و الأقربون ممّا قلّ منه أو كثر نصيباً مفروضاً .»(نساء ، 7) مگر در مورد نذر كه حكم ويژه اى در فقه اسلامى دارد .
    3 . از نظر قرآن ، حضور زن در اجتماع و بيرون از خانه در صورتى كه موجب اخلال در روابط خانوادگى و عفاف او نشده و شوهرش او را منع نكند ، جايز است ، چنانكه دختران شعيب چنين بودند .(قصص ، 23 ـ 28)
    4 . در اسلام با توجه به لطافت روحى و جسمى زن كه مقتضاى آفرينش حكيمانه اوست ، از برخى كارهاى سخت و دشوار همچون شركت در جهاد و قضاوت و.. . ـ مگر در موارد خاص ـ معاف شده است .
    زن نيز همچون مرد در برابر حقوقى كه دارد ، وظايفى نيز دارد كه بايد به آنها عمل كند كه در قرآن به بسيارى از آنها اشاره شده است .

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    3 . از نظر قرآن ، حضور زن در اجتماع و بيرون از خانه در صورتى كه موجب اخلال در روابط خانوادگى و عفاف او نشده و شوهرش او را منع نكند ، جايز است ، چنانكه دختران شعيب چنين بودند .(قصص ، 23 ـ 28)
    .
    در زمان حضرت شعیب علی نبینا وآله و علیه السلام هنوز اسلام تشریع نشده بود
    فکر نمیکنید باید به دنبال یک نمونه در تاریخ اسلام و سنت ائمه باشید؟

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود