صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: داستان مصور | «افطاری ساده»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    داستان مصور | «افطاری ساده»




    داستان مصور | «افطاری ساده»رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر در سال ۱۳۹۲ گسترش سنت خوب افطاری‌های ساده در مساجد و خیابان‌ها را در ماه مبارک رمضان تحسین کردند و با انتقاد از اسراف و زیاده‌روی در برخی افطاری‌ها فرمودند: مناسب است سنّت دادن افطاری‌دادن‌های ساده در مساجد و معابر عمومی مورد توجه همه‌ی کسانی قرار گیرد که در ماه رمضان، نیتِ بذل و بخشش و گشاده‌دستی دارند.

    .
    داستان مصور | «افطاری ساده»


    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۹۳/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۶:۳۳
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    عکس: فرزندرهبرانقلاب با خانواده در راهپیمایی
    کمال لطفی یکی از کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس تصویری از حضور حجت الاسلام سیدمجتبی خامنه ای به همراه خانواده اش در راهپیمایی روز قدس منتشر کرد.

    داستان مصور | «افطاری ساده»

    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ در ساعت ۱۸:۴۸
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    توان حزب‌الله برای موشک‌باران همه شهرهای اسرائیل
    جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر لزوم دفاع از ممالک اسلامی در مقابل دشمنان و با اشاره به حوادث اخیر غزه و جنایات رژیم جعلی صهیونیستی، خاطرنشان کرد: جنگ غزه آغاز و مقدمه فروپاشی اسرائیل است.

    سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم شبی با شهدای مهرانشهر که در مصلای جامع شهریار با حضور جمعی از مسئولان کشوری و شهرستان به ویژه اعضا شورای شهر شهریار برگزار شد، با اشاره به یاد و خاطره شهدای هشت ساله دفاع مقدس اظهار داشت: شهدا نشانه شکوه و عظمت ملت سربلند ایران هستند.

    وی افزود: شهدا سند ارزنده آبرو و عزت ملت ایران هستند و به تمامی دنیا و جهانیان نشان دادند که اگر ملت ایران برای امام خود اشک می ریزد، یک وفاداری حقیقی است و با تمام وجود از آنها دفاع می کند.

    جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه با تاکید بر لزوم شکرگزاری نعمت ها تأکید کرد: اگر ملتی شکر نعمت های خود را به جا نیاورد، آن ها را از دست خواهد داد.

    سردار سلامی ادامه داد: ملت ایران در اوج نابرابری های سیاسی، اقتصادی و نظامی توانست هشت سال پیاپی از آرمان های مقدس خود دفاع کند و ذره ای از خاک خود را به دشمنان قسم خورده نظام واگذار نکند و این اتفاق در طول تاریخ بشریت بی سابقه است.

    وی با تاکید بر لزوم دفاع از ممالک اسلامی در مقابل دشمنان و با اشاره به حوادث اخیر غزه و جنایات رژیم جعلی صهیونیستی، خاطرنشان کرد: جنگ غزه آغاز و مقدمه فروپاشی اسرائیل است.

    جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: حزب الله لبنان امروز آن چنان قدرتی دارد که می تواند تمام شهرهای اسرائیل را بدون هیچ توقفی زیر آتش سنگین موشک های خود بگیرد و این اقدامات نشأت گرفته از صلابت ملت ایران در مقابل دشمنان است و امروز دیگر دشمنان نمی توانند در کیلومترها دورتر بنشیند و بر ملت های مسلمان حکم رانی کند.

    سردار سلامی اظهار کرد: دشمنان قسم خورده ملت ایران در 36 سال گذشته در هر لحظه سناریو و برنامه ای جدید برای نابودی ملت ایران در سر می پروراند اما به لطف خداوند، هوشیاری ملت ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تمام آنها نقش بر آب شد.

    وی با اشاره به نفوذ انقلاب ایران در سایر کشورها و تأثیرگذاری آن بر ملت های مسلمان تصریح کرد: امروز دشمنی که قصد فتح دنیا را داشت، در میان سیم های خاردار اطراف خود حبس شده است و این نتیجه اقدامات هوشیارانه مسلمانان جهان بوده است.

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    صهیونیست میداند:که جنگ غزه آغاز و مقدمه فروپاشی اسرائیل است.
    من نمیدانم این کوران و کران و حیوانات انسان نما چکونه عبرت نگرفته انداز جنگ 29 زوزه یا بنا به روایتی 33 روزه :مگر انسان از یک سوراخ چندبار گزیده می شود.تا آنجا که میدانیم یک فرد مثلی هست که میگویند یک الاغ اگه یک بار در مسیرش پایش در چاله افتاد دیگر از آن مسیر نمیرود اما این بدبخت های کور خداناشناس این رژیم حرامزاده صهیونیست چگونه از الاغ هم درک و فهم کمتری دارند.درضمن باید دلآوران مقاومت این فرزندان بی ادعای اسلام چشم به راهکارهای دروغین سازمان ملل ببندد و بدانند وقتی رژیم فاصد اسراییل.اعلام آتش بس می کند فقط میخواهد هواپیماها و تجهیزات خودرات دوباره مسلح کند و دلش برای شهدای غزه که زیر آوار مانده نسوخته شمارا بخدا به فرزندان مقاومت و برادران سپاه پاسداران بگویید این بیشرافت ها فقط قصدشان از آتش بس تاکتیک گول زدن طرف مقابل است و اینان به هیچ اصولی پایبند نبوده و نیستند و بارها دیده ایم که آتشبس را نقض کرده اند پس بخاطر خدا .دیگه گول نخورید خداهم از این کار شما ناراحت میشود وقتی دشمن از طرفی به هن هن افتاده و نفسش به شماره افتاده چگونه است که شما دست از مبارزه بر میدارید الآن وقت کارزار است بگزارید بگویند مقاومت هم آتشبس را نقض کرد مگر آیه ی شریفه قرآن است که غلت شود شما که خدارا شکر بر گمبد پوشالی توخالی این شیطان صفتان فائق آمده اید بدانید که پیروزی از آن شماست شما که 60 سال است شهید میدهید و بازهم میتوانید پیروز شوید:ملتی که شهادت برایش افتخار دو جهانه است و میداند که شهادت برایش جاودانگی در بهشت خدارا میاورد پس نباید کوتاه بیاید :الآن وقت آن رسیده که ضربه نهایی بر پیکر نیمه جان صهیونیست وارد آورد انشاالله نصرت نزدیک و خفت این قوم ظالم کودک کش بی دین که حتی قوم یهود هم از این صهیونیستها متنفر هستند و اینها را یهودی نمیدانند .خداوندا خودت شاهدی .وعده دادی که حق را یاری رسان تویی پس ای معبود من بخاطر خون کودکان بیگناه و مادران جگر پاره پیرمردان از خانه آواره و جوانان دلیر در حال مبارزه :تعم شیرین پیروزی مسلمین بر کافران ونصرت الهی و واقعی را بر فرزندن اسلام بچشان.تا همه ی انسانها خصوصاً اهل کتاب بدانند حق همیشه پیروز است آنچنانکه در جنگ نابرابر ایران با صدام و حضب بحث کافر نشان دادی که پیروزی را خود بما عطا فرمودی آمین یا رب العالمین::روم نشد اول عید را تبریک بگویم بخاطر شهادت هزاران کودک و زن بی دفاع در غزه :عید فطر بر همه ی مسلمین جهان مبارک باد مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا درود بر رزمندگان اسلام
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,275
    مورد تشکر
    267 پست
    حضور
    69 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38

    افطاری ساده




    دغدغه‌ای که از ۲۴ سال پیش رهبر انقلاب درباره آن سخن گفته‌اند


    تصور کنید وارد شهر جدیدی شده‌اید، چه نمادها و نشانه‌ها یا موضوعاتی در ابتدا توجه شما را به خود جلب می‌کند؟ معماری شهر؟ سازه‌ها و ساختمان‌ها؟ بزرگراه‌ها و خیابان‌ها؟ یا...؟
    حالا تصور کنید که وارد شهری شده‌اید که از قبل شنیده‌اید آن شهر جزو شهرهای مذهبی محسوب می‌شود، مثلا جزو یکی از شهرهای اسلامی است، حال برای اینکه پی به اثبات گزاره‌ی فوق ببرید، به چه چیزهایی توجه می‌کنید؟ از نظر شما «شهر اسلامی» دارای چه ویژگی‌هایی است؟ آیا شهری است که صرفا «معماری» آن اسلامی است؟ آیا شهری است که فی‌المثل در آن گنبد و مناره و اماکن مذهبی زیاد وجود داشته باشد؟ آیا به صرف وجود این موارد می‌توان گفت که این شهر، اسلامی است؟

    در جواب این سؤالات باید گفت که اگرچه معماری یا «کالبد شهر»، یکی از ارکان اصلی در شناخت تفاوت بین شهر اسلامی با سایر شهرها است، اما همه‌ی تفاوت در این رکن نیست. در حقیقت معماری شهر، «شرط لازم» برای تحقق شهر اسلامی است نه «شرط کافی». در کنار معماری، شهرها دارای دو رکن مهم دیگر هم هستند: اول، انسان‌ها به‌مثابه مهم‌ترین بازیگران این اجتماع، و دوم روابط و ارتباطات فیمابین این بازیگران. بنابراین هر شهری از دو جزء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است، معماری شهر بعد سخت‌افزاری آن را تشکیل می‌دهد و روابط اجتماعی انسان‌ها بعد نرم‌افزاری آن را. اتفاقا بعد نرم‌افزاری شهر نیز مهم‌تر از بعد سخت‌افزاری آن است. به سخن دیگر، اگر بپذیریم که «هر شهری را اهالی آن شهر می‌سازند»، پس شهر اسلامی یعنی شهری که اولا مردمانش مسلمان‌اند و ثانیا روابط اجتماعی بین آن‌ها نیز مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,275
    مورد تشکر
    267 پست
    حضور
    69 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38



    حال، برای ساخت روابط اجتماعی اسلام‌محور، باید در ابتدا «سبک زندگی» یا به تعبیر رهبر انقلاب «شیوه‌ی زیستن» مردم را اصلاح کرد. ماه مبارک رمضان یکی از آن ایام خاص سال است که می‌تواند موجب اصلاح سبک زندگی مردم در دو ساحت «فردی» و «اجتماعی» شود. از نظر فردی، ماه رمضان صرفا بهانه‌ای است برای آنکه فرد بتواند از سبک زندگی عادی و مرسوم خود مقداری دور شود و خود را هر چه بیشتر به سبک زندگی خدایی نزدیک سازد؛ سبک زندگی‌ای که در آن قرار است از «دلبستگی» ها و «وابستگی» های متداولِ دنیاییِ خود، دل بکند. کما اینکه امام خمینی رحمه‌الله‌ علیه نیز می‌فرمایند اگر با تمام شدن ماه رمضان، تغییری در فرد به وجود نیامد، بداند آن‌گونه که باید، روزه نگرفته است:

    «شما اقلاً به آداب اولیه‌ی روزه عمل نمایید و همان‌طوری که شکم خود را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید! از هم‌اکنون بنا بگذارید که زبان را از غیبت، تهمت، بدگویی و دروغ نگه داشته، کینه، حسد و دیگر صفات زشت شیطانی را از دل بیرون کنید... اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می‌شود روزه‌ای که از شما خواسته‌اند، محقق نشده است.»۱

    از نقطه‌نظر اجتماعی نیز واضح است که تغییر رفتار و سبک زندگی افراد، بازتاب و نمود عینی در جامعه خواهد داشت و حال که سبک زندگی شخصی افراد در ماه رمضان تغییر پیدا کرده، در جامعه نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود. به همین علت است که بنا بر آمار و پژوهش‌های انجام‌شده توسط آسیب‌شناسان اجتماعی، می‌توان گفت که آمار جرم و بزهکاری در جامعه، به میزان قابل توجهی در ماه رمضان کاهش می‌یابد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,275
    مورد تشکر
    267 پست
    حضور
    69 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38



    بررسی تأکیدات رهبر انقلاب بر موضوع افطاری ساده نشان می‌دهد که در حقیقت ایشان به دنبال بسط فرهنگ افطاری ساده و فرهنگ‌سازی در این مقوله‌اند. چراکه از طرفی افطاری ساده، در نقطه‌ی مقابل «افطاری مسرفانه» قرار دارد که ناشی از سبک زندگی مصرف‌گرای افراد است، و از طرفی دیگر باعث فراگیری فرهنگ «انفاق»، یعنی انتقال توجه از «خود» به «دیگران»، و در نتیجه تغییر فضای شهری می‌شود.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,275
    مورد تشکر
    267 پست
    حضور
    69 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38



    اگرچه رابطه‌ی بین فرد و اجتماع، رابطه‌ای «دیالکتیک» و متقابل است که از هم متأثر هستند اما گاهی اوقات «حرکت‌های اجتماعی» می‌توانند هم تأثیرات اجتماعی به دنبال داشته باشد و هم به تبع آن تأثیرات فردی. به‌عنوان نمونه، یکی از دغدغه‌هایی که رهبر انقلاب در طول این سال‌ها در ماه مبارک رمضان دنبال کرده‌اند، ترویج «افطاری ساده» و عمومی بوده است. افطاری ساده و همگانی در سطح شهر، اگرچه در ظاهر، موضوعی ساده به نظر می‌رسد اما یکی از مسائلی است که هم جلوه‌ی اسلامی بودن یک «شهر اسلامی» را پر رنگ می‌کند و هم به‌مرور موجب تغییر در سبک زندگی فردی و اجتماعی مردم می شود.

    اولین بار که رهبر انقلاب به موضوع افطاری ساده اشاره کردند، ۲۴ سال پیش بود. آن ایام ایشان
    در دیدار مسئولان کمیته‌ی امداد امام خمینیرحمه‌الله‌علیه چنین گفتند: «الان در بعضی از کشورهای اسلامی سنت خوبی وجود دارد که در تمام ماه رمضان، اغلب مساجد افطاری می‌دهند؛ یعنی هرکس برود و وارد مسجد بشود، پذیرایی می‌شود. البته خانواده‌ها محروم می‌مانند؛ فقط مردان افطاری می‌خورند و برمی‌گردند! اگر بشود در این‌جا هم همین سنت در خصوص افراد تحت پوشش شما رواج پیدا کند - البته با حضور تمام افراد خانواده - خوب است. در زمان رژیم گذشته، این ارتباطات معنوی، کم و یا منجمد شده بود؛ که البته متأسفانه بقایایش همچنان باقی است. ما بایستی در دوران اسلامی، این ارتباطات را زنده کنیم.»

    بعدتر،
    در سال‌های ۸۶ در خطبه‌‌های نماز عید سعید فطر، و سال ۸۷ در خطبه‌های نماز جمعه نیز ایشان به این موضوع اشاره کردند اما هنوز آنچنان که باید این مسئله فراگیر نشده بود. سال ۹۲ اما در خطبه‌های نماز عید فطر، بار دیگر رهبر انقلاب به موضوع افطاری ساده اشاره کرده و گفتند: «یک سنت خوب هم امسال بیش از سال‌های دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابان‌ها بود در بیشتر شهرهای کشور - که بسیار کار شایسته‌ای است - در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند. نمی‌خواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روی ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانی که گاهی در اینجور مجالس انجام می‌گیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که می‌خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابان‌ها، در حسینیه‌ها، افطاری می‌دهند.»



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,275
    مورد تشکر
    267 پست
    حضور
    69 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38



    از همین روی، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در سال ۹۳، اقدام به فراخوان ارسال عکس از برگزاری مراسم افطاری ساده در سطح شهرها کرد. چند روز بعد از این فراخوان، موج اجتماعی گسترده‌ای در فضای مجازی و واقعی راه افتاد و تنها بیش از ۱۰۰۰ عکس به سایت KHAMENEI.IR ارسال شد. البته بیش از این تعداد نیز عکس‌های مختلفی از مکان‌های توزیع افطاری ساده در سراسر کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و چند برنامه‌ و گزارش رسانه‌ی ملی نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرد. دامنه‌ی افطاری ساده البته فراتر از شهر تهران و سایر شهرهای کشور رفت و حتی در برخی از روستاهای کشور عزیزمان نیز این سنت حسنه انجام شد.

    شاید مجموع این اقدامات بود که موجب شد تا رهبر انقلاب در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر سال گذشته (۱۳۹۳)، از فراگیری بیشتر این موضوع احساس رضایت کرده و چنین اشاره کنند که:«آنچه انسان در این ماه رمضان، در میان این اعمالِ شخصى و عمومى و مردمى و اجتماعى مشاهده می‌کرد، اطعام مردم به‌صورت عمومى و به‌صورت افطارىِ ساده و همگانى در بین مردم ما بود که بحمدالله‌ رایج شده است. سال گذشته از مردم عزیزمان خواهش شد که تشریفات افطار را کم کنند، کمیت ضیافت‌شوندگان در افطار را افزایش بدهند؛ امسال در مراکز عمومى، در مراکز مقدس، در خیابان‌ها، در
    حسینیه‌ها، در جاى جاى کشور، خبرهایى که به ما رسید، نشاندهنده‌ى این بود که مردم همت کرده‌اند و این کار را توسعه داده‌اند. توصیه‌ى این حقیر این است که اینجور چیزها را - که در شکل دادن به سبک زندگى اسلامى تأثیر می‌گذارد - هرچه بیشتر توسعه بدهید.»


    باری، افطاری ساده اگرچه ساده است و ساده برگزار می‌شود اما دارای تأثیرات شگرف فردی و اجتماعی است که کمترین آن ایجاد روحیه‌ی گذشت و ایثار و توجه به دیگران، و به مرور ساخت شهری بر مبنای شاخص‌های یک شهر اسلامی است. شهری که در آن، روابط اجتماعی افراد بیش از هر چیز دیگری بر مبنای «دین» و آموزه‌های دینی است.



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,275
    مورد تشکر
    267 پست
    حضور
    69 روز 4 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    38



    افطاری ساده اگرچه ساده است و ساده برگزار می‌شود اما دارای تأثیرات شگرف فردی و اجتماعی است که کمترین آن ایجاد روحیه‌ی گذشت و ایثار و توجه به دیگران، و به مرور ساخت شهری بر مبنای شاخص‌های یک شهر اسلامی است. شهری که در آن، روابط اجتماعی افراد بیش از هر چیز دیگری بر مبنای «دین» و آموزه‌های دینی است.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود