جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف از وجوب حجاب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    هدف از وجوب حجاب





    پرسش:
    هدف دین از وجوب حجاب چیست؟ و آیا می توان با اجبار به آن دست یافت؟

    پاسخ:
    دین اسلام از وجوب حجاب اهداف متعددی را دنبال می کند، موجب معرفی او به عنوان زن مسلمان و عفیف شده و ضمن حفظ جایگاه و ارزش زن، او را از آزار و اذیت های احتمالی بیمار دلان حفظ می کند، قرآن کریم می فرماید: «ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْن‏»(1) اين كار (استفاده از جلباب، یا روسری های بزرگ) براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏.
    مانع از تحریک بیمار دلان جامعه می شود: «فَلَا تخَضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(2) به گونه ‏اى هوس‏ انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند.
    اسلام حتی در نحوه سخن گفتن نیز زنها را از تحریک جامعه منع کرده است، چه برسد به پوشش که اثر تحریک کنندگی آن به مراتب بیش از سخن گفتن است.
    حجاب موجب طهارت و پاکی نفس انسان ها اعم از زن و مرد می شود، همان طور که قرآن کریم می فرماید: «ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِن»‏(3) اين كار براى پاكى دلهاى شما و دل های آنها بهتر است‏.
    در هر صورت برای یک جامعه دو نسخه بیشتر نمی توان پیچید:
    1ـ روابط جنسی و نگاه، هر دو آزاد
    در چنین جامعه ای روابط جنسی آزاد بوده و تنها رضایت طرفین مهم است، طبیعتا در چنین فرهنگی محدودیت در پوشش و نگاه لزومی ندارد، چرا که غریزه ای که با نگاه تحریک شده امکان ارضاء شدن را نیز بدون محدودیت دارد.
    2ـ روابط جنسی و نگاه محدود و در چارچوب خانواده
    در چنین جامعه ای باید نگاه هم محدود باشد، چرا که وقتی فرهنگ یک جامعه با مقولاتی چون غیرت نسبت به نوامیس آشنا بوده، و آزادی روابط را نپسندید، از هر چه که انسان ها را به سمت روابط نامشروع سوق می دهد پرهیز خواهد کرد.
    غیر از این دو نسخه را اصلا نمی شود پیچید، حتی خود غربی ها هم می دانند اگر روابط آزاد نمی بود امکان آزادی پوشش وجود نمی داشت، یا باید نگاه و روابط، هر دو آزاد باشد، یا هر دو محدود؛ یعنی هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید که روابط در جامعه محدود باشد، اما نگاه‌ها و پوشش آزاد، همان‌طور که معقول نیست کسی بگوید: روابط آزاد باشد و نگاه ها محدود.
    چرا که بدیهی است نمی توان انتظار داشت که نگاه ها و پوشش آزادانه باشد و بعد بتوان روابط را محدود کرده و کنترل کرد،
    به قول بابا طاهر:
    ز دست دیده و دل هر دو فریاد * که هر چه دیده بیند دل کند یاد
    بسازم خنجری نیشش ز فولاد * زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
    اما نسخه اول علاوه بر این که موجب کمونیسم جنسی و زندگی حیوانی می‌شود، بدون شک موجب آثار مخربی چون فروپاشی خانواده و... نیز می‌شود، بنده به گوشه ای از آثار این سبک زندگی اشاره می کنم:
    در آمریکا در هر ساعت 78 زن و در هر روز 1872 زن و در هر سال بيش از 638 هزار زن مورد تجاوز به عنف قرار مي‌گيرند!(4)
    براساس گزارشي که «شبکة ملي بررسي تجاوز، آزار و زناي با محارم» در چند سال گذشته ارائه داد، قريب به 60 درصد از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نمي‌شود.
    سالانه حدود 20 هزار نفر براي بردگي جنسي به آمريکا قاچاق مي‌شوند. افزون بر اينها، تعداد زيادي نيز با مليت آمريکايي به بردگي جنسي گرفته مي‌شوند. از اين برده‌ها در تجاوزات دسته‌جمعي و رفتارهاي ساديسم‌گونه جنسي استفاده مي‌شود.(5)
    بر اساس آمار مؤسسه پيو دربارة ايالات متحده امريکا:
    در سال 2012، 53 درصد از زايمان‌هاي زنان زير 30 سال حاصل ازدواج نبوده است.
    41 درصد کل زايمان‌هاي صورت گرفته در آمريکا محصول روابط زناشويي نبوده است!
    بررسي‌هاي آماري‌اي که پايگاه اطلاع‌رساني
    www.nationmaster.com درباره آمار تجاوزات جنسي در دنيا انجام داده است در ميان بيست کشور اول در اين زمينه، هيچ کشور اسلامي‌اي ديده نمي‌شود. همگي کشورهاي اروپايي و آمريکايي‌اند.(6)
    اجبار به حجاب
    به شهادت آیات مذکور، و آمار روشن می شود که رعایت حجاب و عدم آن بر جامعه و افراد آن تاثیر مستقیم می گذارد و آن را از حقوق فردی به ورطه حقوق اجتماعی می کشاند، کسی که پوشش لازم را در جامعه رعایت نکرده از نگاه اسلام، حقوق دیگران را زیر پا نهاده، بنیان خانواده ها را متزلزل نموده، آمار نارضایتی از همسر، و طلاق را افزایش داده، آمار تجاوز به عنف را فزونی بخشیده، آمار فرزندان نامشروع، و فرزندان طلاق را بالا برده است.
    آیا جوانی که امروز به جرم تجاوز به عنف اعدام می‌شود، و گنهکار بوده و اعدام هم برای او لازم بوده است، اما آیا فقط او گنهکار است؟ آن خانمی که با پوشش نامناسب چه در شبکه ماهواره، چه در فیلم، چه در جامعه و ... موجب تحریک این جوان شده است تقصیری ندارد؟ اگرچه در عرف حقوق مدنی و حقوق بین الملل مجرم شناخته نمی شود، اما در دادگاه عدل الهی هر کسی که ذره ای در ارتکاب گناه این جوان نقش داشته باشد باید پاسخگو باشد.
    امام باقر(ع) در روایتی از این دقت سخن گفته‌اند:
    «يُحْشَرُ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ‏ إِلَيْهِ‏ شِبْهُ‏ الْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلَانٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلَانٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلَانٍ الْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِه‏»(7) روز قيامت، مردى مى‏ آيد و با او به اندازه خون حجامت یا بیشتر داده خواهد بود، پس به او گفته می‌شود تو به این مقدار در ریخته شدن خون فلانی گنهکار هستی. پس مى ‏گويد پروردگارا تو جان مرا قبض کردی و میدانی من کسی را نکشته ام. پس خداى تعالى مى‏ فرمايد كه آری سخن در باب فلان بنده من گفتى و آن سخن، ترقّى كرد و به جايى رسيد كه باعث كشته شدن آن بنده شد و اين سهم تو از خون اوست.
    یعنی حتی گفتاری که نه مستقیما، بلکه با واسطه هایی در کشته شدن شخصی نقش داشته باشد، روز قیامت محاسبه خواهد شد، چه برسد به رفتار و پوشش و تحریک به گناه و امثال آن.
    البته باید دقت کرد که اجبار به رعایت حجاب در جامعه به منظور با حجاب کردن افراد نیست، چون با اجبار نمی شود کسی را به رفتاری ملتزم کرد، بلکه از باب "سیگار کشیدن ممنوع" است؛ یعنی ضمن فرهنگ سازی برای رعایت حجاب در حیطه رفتار فردی شخص، قانون او را ملزم به رعایت حجاب در جامعه می کند. همان طور که در مورد یک فرد سیگاری، ضمن تبلیغ و تشویق و برنامه های فرهنگی برای ترک سیگاردر حیطه رفتارهای شخصی، او را در ترک این رفتار در حیطه فضاهای عمومی نیز مجبور می کنند.

    ______________
    (1) احزاب/59.
    (2) احزاب/32.
    (3) احزاب/53.
    (4) به نقل از پایگاه
    http://classes.dma.ucla.edu
    (5) به نقل از پایگاه
    www.lemondrop.com
    (6) کلیه آمارها به نقل از: جنگ نرم از دريچة نظرية برخورد تمدن‌ها، دکتر احمد حسین شریفی.
    (7) الکافی (ط. اسلامیه)، شیخ کلینی، ج 2، ص 370.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود