صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالات پیرامون ولایت فقیه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالات پیرامون ولایت فقیه




    سلام علیکم
    ممنون بابت تاپیک خیلی خوبتون
    من یک سوال دارم
    علت مخالفت بعضی از بزرگان مانند شیخ انصاری با مسئله ولایت چی می تونه باشه؟

    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    123
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار رهبری نمایش پست
    سوالات پیرامون ولایت فقیه
    سلام
    فقط یک سوال برای روشن شدن ذهن بنده حقیر دارم
    دلیل اینکه گفته میشه ایشون نائب امام زمان هستند چیه؟
    پیامکی از ایشون دیدید ک همچین یقینی دارید؟
    سپاس


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عقلانیت نمایش پست
    فقط یک سوال برای روشن شدن ذهن بنده حقیر دارم
    دلیل اینکه گفته میشه ایشون نائب امام زمان هستند چیه؟
    پیامکی از ایشون دیدید ک همچین یقینی دارید؟
    علیکم السلام
    هرچیزی رو که شما میخواین بهش یقین پیدا کنین باید بهتون پیامک بشه؟
    اينكه گفته مي شود ولي فقيه (امام خميني يا آيه الله خامنه اي) نائب امام زمان هستند مبتنی بر ادله ولايت فقیه در دیدگاه فقها است. نيز منظور نیابت عام است، نه نیابت خاص .
    بنا بر اين اثبات نيابت ولي فقيه مبتني بر اثبات ادله ولي فقيه است كه در ذيل خواهد آمد .
    اکثر فقها عقیده دارند که در زمان غیبت امام زمان (ع)، فقهای واجد شرایط، نائبان امام می‌باشند .برای اثبات آن به دلائل متعدد مانند روایات تمسک کرده‌اند. بر این اساس در عصر حاضر ایشان و دیگر فقیهان جامع الشرایط نائب عام امام زمان محسوب می‌شوند .
    ولایت مطلقه فقیه به معنای این است که :
    در زمان غیبت امام مهدی ، فقیهان و اسلام شناسان با داشتن یک سری شرایط و ویژگی ها و لیاقت ها امور سیاسی و رهبری امت مسلمان را برعهده بگیرند. ولایت به معنای حکومت و تصدّی امر و سرپرستی و صاحب اختیاری کاری است .
    - غير از دلايل عقلي بر اثبات ولايت فقيه ، در قرآن آیات متعددی یافت می شود که می توان از آن ها برای رهبری فقیه بر جامعه اسلامی استفاده کرد که به برخی اشاره می شود:
    آیاتی که هر گونه حکم و داوری را که بر اساس قوانین الهی نباشد، کفر و فسق و ظلم معرفی می‏کند:
    1. «وَ مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِک هُمُ الْکافِرُونَ ؛ (1) کسانی که به موجب آن چه خدا نازل کرده، داوری نکرده‏اند، آنان خود کافرانند».
    2. «وَ مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِک هُمُ الظَّالِمُونَ ؛ (2) کسانی که به موجب آن چه خدا نازل کرده، داوری نکرده‏اند، آنان ستمگرانند».
    3. «وَ مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِک هُمُ الْفاسِقُونَ ؛ (3) کسانی که به آن چه خدا نازل کرده، حکم نکنند، آنان فاسق اند».
    آیاتی که به حکمرانی و داوری بر اساس احکام الهی حکم می‏کند، مانند:
    « فَاحْکمْ بَینَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَک مِنَ الْحَقِّ ؛ (4) برای شان بر اساس آنچه خدا نازل کرده، حکم ‏كن و در برابر آنچه از حق بر تو نازل گشته، از خواسته‏های آنان پیروی مکن ! ».
    آیاتی که هر گونه ولایت‏ پذیری غیر الهی را نفی می‏کند:
    « اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَیکمْ مِنْ رَبِّکمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ قَلِیلاً ما تَذَکرُونَ ؛ (5) از چیزی که از طرف پروردگارتان بر شما نازل‏شده، پیروی کنید . از اولیا و سرپرستان دیگر جز او، پیروی نکنید، اما کم تر متذکر می‏شوید! ».
    دسته دیگر از آیات ضرورت اجرای احکام الهی در عصر غیبت را بیان می دارد. این احکام در آیات زیادی آمده است؛ مانند:
    1. اجرای حدود الهی که فقها در کتاب حدود به صورت مفصّل ذکر کرده‌اند.
    2. اجرای معروف ها و چیزهایی که در اسلام، انجام آن ها لازم و ضروری است.
    3. جلوگیری از منکرات و کارهایی که در اسلام حرام است؛ مانند: قماربازی، شراب‌خواری، رباخواری، رشوه‌خواری و ...
    4. اجرای اقتصاد اسلامی. اسلام دارای اقتصاد است که با اجرای دقیق آن، ضمن تعدیل ثروت، عدالت اقتصادی نیز اجرا شده، به محرومان و نیازمندان رسیدگی می‌شود.
    5. حمایت و دفاع و کمک نسبت به مسلمانان و محرومان مظلوم جهان. اسلام افزون بر اصلاح مملکت اسلامی، حمایت از مسلمانان جهان در حد مقدور و با توجه و ملاحظه جهات مختلف را، لازم و ضروری می‌داند . این امر به صورت مطلوب با تشکیل حکومت دینی و اسلامی و حاکم بودن فردی آگاه و فقیه امکان‌پذیر است.
    6. اعتلا و تقویت اسلام در جهان به عنوان یک مکتب مترقی و سازنده، این امر نیز با تشکیل حکومت دینی محقق می‌شود.
    اجرای آن ها، بدون تأسیس حکومت دینی ممکن نیست. این بخش از احکام بسیار گسترده و چندین برابر احکام عبادی فردی است.
    - مبناى ولایت فقیه در روایات
    تعداد روایاتى که براى اثبات ولایت فقیه، مورد استدلال قرار گرفته اند و مباحث مربوط به آن ها، به اندازه اى است که نیازمند تدوین کتاب و یا مقاله اى گسترده است . (6) در این مجال، امکان پرداختن به این مبحث وسیع وجود ندارد. تنها براى آشنایى کلّى با برخى ، نخست تعدادى را به صورت مختصر نقل می کنیم :
    1. در روایات زیادى، از جمله روایت صحیح ابوالبخترى از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است:
    « العلماءُ ورثهُ الانبیاء؛ (7) علما وارثان انبیا و پیامبران الهى هستند» .
    2. در روایت معتبرى، سکونى از امام صادق و ایشان از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) روایت مى کنند:
    « الفُقَهاءُ اُمناءُ الرُّسُلِ مالَم یَدْخُلُوا فى الدُّنْیا ؛ (8) فقیهان تا زمانى که دنیا زده نشده اند، امین و مورد اعتماد پیامبران هستند» .
    3. شیخ صدوق، با سندهاى متعدّد، از امیرمؤمنان ، از پیامبر نقل مى کند :
    سه بار فرمودند: «اللّهم ارحَم خُلفایى ؛ خدایا جانشینان مرا مورد رحمت خود قرار ده!» ؛ پرسیدند : جانشینان شما چه کسانى هستند؟ فرمودند:
    « اَلَّذینَ یَأتُونَ بَعدى وَ یَروُونَ حَدیثى وَ سُنَّتى ؛کسانى که بعد از من مى آیند، حدیث مرا روایت مى کنند و سنّت مرا به مردم مى رسانند » . (9)
    4. شیخ کلینى، از امام هفتم (علیه السلام) نقل کرده است که در قسمتى از سخنان خود درباره منزلت دانشمندان دینى فرمود:
    « الفُقَهاءُ حُصُونُ الاِسلامِ کَحِصْنِ سُورِ المَدینَهِ لَها ؛ (10) فقیهان دژهاى مستحکم اسلام هستند، همچون دژهاى شهر که حفاظت از آن را بر عهده دارند» .
    5. از امام صادق نقل شده است:
    « المُلُوکُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العُلَماءُ حُکّامٌ عَلى المُلُوکِ ؛ (11) پادشاهان حاکم بر مردم اند و علما بر پادشاهان حاکم اند».
    6. شیخ صدوق، توقیع شریفى (12) را از امام زمان نقل مى کند ؛ در آن توقیع، حضرت نگاشته اند:
    « و اَمّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فَارُجِعُوا فیها اِلى رُواهِ اَحادیثِنا فَأِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِم... ؛ (13) امّا حوادث جدیدى که اتفاق مى افتد، درباره آن ها به راویان حدیث ما رجوع کنید! زیرا آن ها حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آن ها هستیم» .
    7. در روایت مشهور ابو خدیجه از امام صادق نقل شده است:
    « اُنْظُرُوا اِلى رَجُل مِنْکُمْ یَعْلَمُ شَیْئاً مِنْ قَضایانا، فَاجْعَلُوُهُ بَیْنَکُمْ فَاِنّى قَدْ جَعَلْتُهُ قاضِیاً، فَتَحاکَمُوا اِلَیْهِ ؛ (14) میان دوستان خود، کسى را که با احکام ما آشناست، پیدا کنید . او را میان خود (حاکم) قرار دهید، چون من او را قاضى قرار داده ام ؛ پس براى رفع اختلاف به او مراجعه کنید!» .
    8. در مقبوله عمر بن حنظله، نقل شده است :
    از امام ششم پرسیدم: در صورتى که دو تن از دوستان و یاران شما در مسئله اى مثل: ارث یا دِیْن، اختلاف داشتند، آیا مى توانند براى داورى به حاکم و قاضى دستگاه خلافت رجوع کنند؟ فرمود:
    نزاع را نزد طاغوت مطرح کرده اند . هر آن چه که به نفع آنان حکم کند، هرچند حق مسلّم شان باشد، حرام است ! زیرا حقّ خود را با حکم طاغوت ستانده اند، درحالى که، خداوند در قرآن کریم، فرمان داده است که به طاغوت کفر ورزند. پرسیدم: پس چه کنند؟ فرمود:
    « یُنْظُرانِ اِلى مَنْ کانَ مِنْکُمْ، قَد رَوى حَدیثِنا وَ نَظَرَ فى حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیَرضُوا بِهِ حَکَماً فَاِنّى قَد جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً، فَاِذا حَکَمَ بِحُکْمِنا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ، فَاِنَّما بِحُکْمِ اللّهِ اسْتَخَّفَ وَ عَلَیْنا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَیْنا اَلرّادُّ عَلَى اللّهِ فَهُوَ عَلى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللّهِ ؛ (15) از میان خود کسى را پیدا کنند که راوى حدیث ماست . در حلال و حرام، صاحب نظر است، حکم خود را به او واگذار کنند، تا میان ایشان داورى نماید! چرا که من، چنین شخصى را بر شما حاکم قرار داده ام . هرگاه او به حکم ما داورى نمود و حکم او پذیرفته نشد، یقیناً حکم خداوند را کوچک شمرده و ما را انکار کرده اند . کسى که ما را انکار کند و نپذیرد ،خدا را انکار کرده ، و این در حدّ شرکِ به خداست» .
    9. در کتاب تحف العقول، روایتى طولانى از، امام حسین نقل است که فرموده :
    « ... مَجارى الاُمُورِ وَ الاَحْکامِ عَلى اَیْدِى العُلَماءِ بِاللهِ اَلاُمَناءِ عَلى حَلالِهِ وَ حَرامِهِ...؛ (16) ... مجارى امور و حکم ها در دست عالمان به خدا و امینانِ بر حلال و حرام الهى است... » .
    براي مطالعه؛ ر. ک : http://www.andisheqom.com .
    پی نوشت ها:
    1. مائده (5) ، آیه 44.
    2. همان، آیه 45.
    3. همان ، آیه 47.
    4. همان، آیه 48.
    5. اعراف (7) ، آیه 3.
    6. محقّق نراقى، عوائد الایّام، ص 532 ، چاپ : اول ، سال چاپ : 1417 - 1375 م ، ناشر : مرکز نشر وابسته به مکتب الإعلام الإسلامی؛
    امام خمینى، ولایت فقیه، ص 48 - 114.
    7. کافی ، شیخ کلینی ، ج 1 ، ص 133 ، تحقیق : علی أکبر غفاری ، چاپ : چهارم ، سال چاپ : 1365 ش ، ناشر : دار الکتب الإسلامیة ، تهران.
    8. همان، ص 147.
    9. معانی الأخبار ، شیخ صدوق ،ص 375 ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی أکبر الغفاری ، سال چاپ : 1379 - 1338 ش ، ناشر : مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجامعة المدرسین بقم المشرفة؛ عیون أخبار الرضا (ع) ، شیخ صدوق ، ج 1، ص 40 ، سال چاپ : 1404 - 1984 م ،ناشر : مؤسسة الأعلمی للمطبوعات ، بیروت ، لبنان.
    10. کافی ، ج 1 ، ص38 ، تحقیق : علی أکبر غفاری ، چاپ : چهارم ، سال چاپ : 1365 ش ، ناشر : دار الکتب الإسلامیة ، تهران.
    11. کنز الفوائد ، أبو الفتح الکراجکی ، ص 195 ، سال چاپ : 1369 ش ، ناشر : مکتبة المصطفوی ، قم .
    12. اصطلاح توقیع، مخصوص نامه ها و پاسخ هایى است که امام زمان (عج) در اوایل غیبت براى نوّاب و یاران نزدیک خود مى فرستادند.
    13. کمال الدین و تمام النعمة ، شیخ صدوق ، ص 485 ، سال چاپ : محرم الحرام 1405 - 1363 ش ، ناشر : مؤسسة نشر إسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم ؛ وسائل الشیعة (آل البیت) ، نویسنده : حر عاملی ، ج 27 ،ص 140 ، سال چاپ : 1414 ، ناشر : مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث ، قم.
    14. وسائل الشیعة (آل البیت) ، ج 14 ، ص 27.
    15. همان، ج 1 ، ص 34.
    16. تحف العقول ، ابن شعبة الحرانی ، ص 238 ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی أکبر الغفاری ، سال چاپ : 1404 - 1363 ش ، ناشر : : مؤسسة نشر إسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم ؛ عوائد الأیام ، ص 535 ، چاپ : اول ، سال چاپ : 1417 - 1375 م ، ناشر : مرکز نشر وابسته به مکتب الإعلام الإسلامی.


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    123
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من متوجه نشدم.یعنی ایشون چون مرجع تقلید هست نایب امام هستن و یا چون رهبر هستن نائب حساب میشن چون مراجع تقلید هم با این معیارها میتونن نایب امام باشن.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    123
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ثاقب نمایش پست
    علامه آيت‌الله حسن‌زاده آملي در جايي فرموده‌اند: گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ايشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است. اين جملات وقتي بيشتر معنا پيدا مي‌كند كه بدانيم صاحب تفسير الميزان، علامه طباطبايي درباره علامه حسن‌زاده فرموده‌اند: حسن‌زاده را كسي نشناخت جز امام زمان(عج).
    اولا ک این جواب من نبود
    دوما حرف ایشون با اینکه آدم بزرگی بوده فقط نظر شخصی بوده و وحی منزل نیست
    سوما تمام این حرفها در فوت این آقایون گفته شده حتی گفتن آقای بهجت هم ب یک مضمونی یک حرفی در حمایت از ایشون زده ولی ایشون هم بعد از فوتش این حرفا ساخته شد و وقتی در قید حیات بودن خبری از این حرفا نبود.
    چهارما امکان نداره ایشون همچین حرفی زده باشن چون امکان نداره این فقیه بزرگوار ی همچین حرفی بزنه.
    پنجما سوال منو اگر جواب دارید بفرمایید

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۳:۳۴ دلیل: لطفا تاپیک را سیاسیش نفرمائید

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ثاقب نمایش پست
    شما مانند آن به خواب رفته ایی هستید که هرگز بیدار نخواهید شد
    بنده خدا جناب حسن زاده آملی هنوز در قید حیاتن و میتوانید از خود آن بزرگوار بپرسید
    متاسفانه آدمای خوابیده ایی مثل شما تا جوابی پیدا نمکنند دست به مغلطه های سیاسی کاری میشوند
    اصلا ببینم این مسئله چه ربطی به جناب احمدی نژاد داشت که دارید تاپیک رو سیاسیش میکنید ؟؟؟
    شما هیچ جوابی در این خصوص ندارید و بنده تعجبم چرا دوستان مدیر بخاطر لاطاعلاتتون شما رو تا الان مسدود نکردند
    کور شوند کسانی که نمیتوانند اقتدار و عظمت مقام عظمای ولایت امر روحی فداه رو ببینند
    خاک بر سر آنهایی که همیشه بدنبال بهانه های بی محتوای هباء منثورا میگردند تا این چراغ فروزان هدایت امت اسلامی را کم فروغ جلوه دهند
    و خاک بر سر کسانی که از آنها تبعیت میکنند
    و مرگ بر کسانی که بخواهند از اصول انقلاب که یکی از ارکان و رکن رکین آن وجود نائب برحق امام زمان علیه السلام یعنی مقام معظم رهبری هست رو انکار کنند
    مرگ بر صهیونیزم فرهنگی غرب که آنقدر بر مغزهای خشک و بی روح شما مسکرات ریختند که از هیز انتفاع افتادید تا حدی که در این برهه از زمان که از همه طرف به مقام شامخ ولایت حمله میشود شما آتش بیار معرکه شدید
    تبت یدا ابی لهب و تب
    ما اغنی عنه ماله و ما کسب
    و امرائه حماله الحطب
    فی جیدها حبل من مسد
    سلام
    جناب شما رسما ایشون رو لا مذهب و ضد انقلاب و ضد رهبر کردین رفت دیگه ؟!؟! میخواین حکم اعدام هم صادر کنین ؟!
    آخه برادر شیعه ی من کجای زندگی امامای ما رو شما خوندی که تا فرد مقابل حرفشون رو قبول نکرد شروع کردن به زدن حرف های این چنینی؟؟؟
    شما یه ذره آروم باش و با آرامش جواب بده یا طرفت با منطق هست و می پذیره یا بهانه گیر هست و نمی پذیره در هرصورت شکا به وظیفه عمل کردید
    مگه امام صادق علیه السلام نمی فرمایند شما شیعیان زینت ما هستید ... مگه اینقدر سفارش به صبر نکردن ؟ ... این جوری که نمیشه زینتشون باشیم ... میشه؟؟؟
    البته کوچکتر از اونی هستم که بخوام به شما بزرگوار تذکر بدم ... جسارت بنده رو ببخشید
    یا علی



  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام جناب عقلانیت
    خواهشی که ازتون دارم اینه که تا قانع نشدید این بحث رو رها نکنید ... موضوع ولایت فقیه بحث حساسی هست ... بنده تا جایی که در توان مغزو و اطلاعاتم باشه بحث رو ادامه میدم ... اگر هم کم آوردم ما شاء الله این سایت کارشناس و فدایی رهبر زیاد داره
    فقط یه چیز رو به بنده بگید ... دوست دارید بیشتر بحث رو با دلایل منطقی جلو ببرید یا روایات و یا صحبت های علماء ی عزیز ... میخوام بدونم کدوم رو بیشتر قبول دارید
    یا علی

    ویرایش توسط محب رهبر : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ در ساعت ۱۵:۳۳

  13. تشکرها 3


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ثاقب نمایش پست
    با سلام خدمت برادر بزرگوارم جناب shiaaa
    برادر بزرگوارم بنده هم مطلعم که حضرت صادق آل پیامبر علیه آلاف التحیه و الثناء چه فرمودند ولی بله بجایش ایشان بیاید بحث منطقی بکنند بنده در خدمتشان هستم
    ایشان در جای دیگری هم که با هم بحث میکردیم اصلا و ابدا قانع به دلایل محکم و منطقی نبودند و همیشه هم حرف خودشان را میزدند تا اینکه اعتراف کردند که توانایی بحث با حقیر را ندارند
    برادر گرامی ما در هر چیزی با مخالفین کنار بیائیم و بحث کنیم با معاندین نظام اسلام که عامدا و عالما مقام شامخ و منیع مقام عظمای ولایت امر را با جهلشان زیر سوال می برند شوخی نداریم
    این آقا عمدا عناد می روزد و باید جوابش دندان شکن و کوبنده داده شود
    این آقا اگر جاهل به مسئله بود بنده قبول دارم که باید با طمانینه و آرامش جواب داده شود همچنانکه سیره علما و بزرگان دین هم همینطور بوده است ولی ایشان با توجه به شناختی که از این قضایا دارند سعی در به چالش کشاندن عمدی مسائل دارند و این جا دیگر جای طمانینه و آرامش نخواهد بود
    کمی دقت فرمائید ایشان منکر کلام بزرگانی همچون علامه الحق حسن زاده آملی شده است در حالیکه ایم کلام اون بزرگوار را تمام رسانه ها و مجلات ثبت و ضبط کرده اند
    مگر ما کم نقل قول از علمای و مجتهدین درباره مقام و عظمت حضرت آقا داریم که ایشان به کلی منکر این قضیه هستند
    اگر یک سرچ خیلی ساده در گوگل بزنید مشاهده خواهید فرمود که بیشتر خبرگزاری ها و سایتهای مذهبی مملو است از فرمایش بزرگانی که وزنه های علمی کشور بودند ولی من حیث المجموع در مقابل مقام شامخ ولایت امر حضرت آقا سر فرود میاوردند و این بخاطر تصدی ولایت امر مسلمین توسط حضرت آقا روحی فداه بوده است
    یکی از اصول اولیه و ذاتی انقلاب ولایت فقیه است که به هیچوجه از اصل انقلاب جدا ناپذیر خواهد بود
    انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ما بدون ولایت و رهبری ولی فقیه عادل و بیدار زمان ؛ مانند نظامهای منحط و منحرف کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد شد که با بی عرضگی شان دست نشانده کاملی برای جهان غرب قرار گرفتند
    حرف شما محترم جناب ولی من از شما یه سوال دارم ... من یه معاندم و اومدم با شما توی یه سایت مذهبی بحث میکنم ... شما متوجه میشین من معاندم و شروع میکنین به گفتن تمام این حرف هایی که به این آقا گفتین ... حالا یه آدم با سطح اطلاعات پایین میاد این بحث رو میخونه ... اون وقت چی فکر میکنه ؟ .... غیر از اینه که میگه طرف یه سوال رو با کمال احترام پرسیده و حالا یه بچه مذهبی(قصد توهین ندارم ... این مثل خیلی از حرفهایی هست که امسال ما هرروز می شنویم) اومده بجای بحث منطقی کوبیدتش؟ نمیگه این آقا چرا به جای دلیل آوردن داره با تعصب برخورد میکنه ؟ ... حالا اگر شما با منطق جواب بدین و من لج کنم اون وقت هر آدم منصفی که بحث رو بخونه متوجه نمیشه که من دارم لج میکنم و بی منطق هستم؟؟
    حالا من درباره ی این برادر محترمی که این سوال رو پرسیدن بحث نمیکنم ... بحثم سر اینه که منه بچه مذهبی گاهی باید احساساتم رو کنترل کنم ... چرا گاهی یه آدم معمولی و سنی از منه شیعه بهتر بحث میکنه ؟ جدای از سطح اطلاعات بالاشون این افراد اغلب توی بحث با آرامش حرف میزنن ... توی بحث کردن باید سیاست داشت
    یا علی



  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    184
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 23 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عقلانیت نمایش پست
    من متوجه نشدم.یعنی ایشون چون مرجع تقلید هست نایب امام هستن و یا چون رهبر هستن نائب حساب میشن چون مراجع تقلید هم با این معیارها میتونن نایب امام باشن.
    1ـ طبق براهين عقلي و آيات و روايات متعدّد، حكم و فرمان فقط از آنِ خداست؛ و غير خدا حقّ ندارد فرمان صادر كند. امّا احكام اجتماعي و حكومتي خدا ـ كه توسّط انبياء و ائمه(ع) بيان شده اند ـ مجري مي خواهند. طبق براهين عقلي و آيات و روايات متعدّد، تا فرد معصوم حاضر است، كسي غير از او حقّ ندارد در مسند حكومت بنشيند و احكام اجتماعي اسلام را اجرا كند. لذا اگر كسي غير معصوم در مسند حكومت بنشيند، غاصب است. امّا در زمان غيبت امام معصوم، باز جامعه حاكم مي خواهد؛ و حاكم جامعه بايد حتماً احكام خدا را اجراء نمايد. امّا چه كسي حاكم جامعه شود؟ روشن است؛ كسي كه حكم خدا را بهتر از همه بشناسد؛ در مقام اجرا، اهل خيانت نباشد؛ شجاعت لازم براي اجراي حكم خدا را داشته باشد؛ و آن اندازه مدبّر باشد كه بتواند مصالح جامعه و دين را تشخيص دهد. اينها شرائطي است كه هم عقل آنها را براي جانشين حكومتي معصوم لازم مي داند هم خود معصومين(ع) آن را براي جانشين خودشان در امر حكومت لازم دانسته اند. چنين كسي همان فقيه عادل و شجاع و مدبّر است؛ كه در زمان غيبت معصوم، عقلاً و شرعاً بايد متصدّي امور حكومتي مسلمين باشد. لذا چنين كسي، نايب امام غايب است در امور حكومتي. چون نائب يعني كسي كه مسئوليّت كسي ديگر را به جانشيني از او انجام مي دهد. پس دقّت شود كه وليّ فقيه، جانشين و نايب امامت امام غايب نيست؛ بلكه جانشين و نايب حاكميّت سياسي امام غايب مي باشد. چون امام معصوم در زمان غيبتش، همچنان امام است؛ لكن به خاطر غايب بودنش، امكان آن را ندارد كه حكومت سياسي را علناً داشته باشد. لذا تنها براي اين وجه از وجوه امامتش، جانشين(نائب) تعيين نموده است.
    2ـ امام معصوم، نايب خود را چگونه تعيين مي كند.
    ويژگي هاي كلّي نايب را هم عقل مي داند هم خود ائمه(ع) فرموده اند؛ كه عبارتند از: فقاهت، عدالت، شجاعت و سياست(قدرت تدبير و تشخيص مصالح).
    روشن است كه با قيد نخست، اكثريّت مردم خارج مي شوند. پس نايب را بايد در بين مجتهدين يافت. امّا هر مجتهدي عادل نيست. پس برخي مجتهدين نيز با قيد عدالت خارج مي شوند؛ و مي مانند مجتهدين عادل. امّا از بين مجتهدين عادل نيز همگي شجاع نيستند. لذا مجتهدين عادلي كه آثار شجاعت در آنها نيست، و عرضه ي مبارزه با طاغوت و ظلم را نداشته اند، از مجموعه خارج مي شوند. پس مي مانند مجتهدين عادل و شجاع، كه يقيناً تعدادشان انگشت شمار است. آنگاه از بين اينها، آنهايي را كه فنّ سياست مي دانند و قدرت تدبير دارند، گزينش مي كنيم. اگر در بين فقها تنها يك نفر تمام اين ويژگي ها را دارا بود، روشن است كه طبق آدرس اهل بيت(ع) به آنكه مرضيّ امام زمان(عج) است رسيده ايم؛ امّا اگر چند نفر با اين ويژگي ها وجود داشتند، آنگاه خبرگان، هم انديشي مي كنند تا ببينند از بين اين چند نفر، كدامشان در اين صفات، بارزتر است. اگر تفاوت اين افراد در اين صفات، بسيار روشن باشد، گزينش گزينه ي برتر كاري ندارد؛ امّا اگر آن دو يا چند نفر، در اين ويژگي ها بسيار نزديك به هم باشند، كار گزينش بسيار دشوار مي شود. در اينجاست كه طبق قاعده ي لطف بر امام زمان(عج) واجب مي شود كه به نحوي فرد مرضيّ خود را به خبرگان بشناساند.
    مثلاً در مورد امام خميني(ره) اين ويژگي ها چنان در آن مرد بي بديل روشن بود كه اساساً كسي به گزينه ي ديگري فكر نمي كرد. لذا مثل روز روشن بود كه او مصداق بارز مجتهدين عادل و شجاع و مدبّر است. بعد از امام راحل، سه گزينه بيشتر در بين نمايندگان مجلس خبرگان وجود نداشت. عدّه اي مي گفتند شوراي رهبري، جامعه را اداره كند. اعضايي كه براي شوراي رهبري معرّفي نمودند عبارت بودند از آية الله مشكيني، آية الله موسوي اردبيلي و آية الله خامنه اي. عدّه اي ديگر، برخي مراجع قم را كانديدا نمودند. برخي نيز آية الله خامنه اي را به عنوان كانديدا مطرح ساختند. شوراي رهبري رأي نياورد. بين آية الله خامنه اي و يكي از مراجع مطرح آن روزگار رأي گيري شد؛ كه آية الله خامنه اي با چهار پنجم آراء مأخوذه به عنوان وليّ فقيه برگزيده شد. در اين مجلس، آقاي هاشمي رفسنجاني و سيّداحمد خميني(ره) شهادت دادند كه نظر امام راحل(ره) نيز با آية الله خامنه اي بوده است. برخي از شاگردان عارف بزرگ، آية الله بهاء الديني نقل نموده اند كه آن بزرگوار در زمان امام خميني(ره) خبر داده بودند كه بعد از امام خميني، رهبري امّت با آقاي خامنه اي است. وقتي آقاي منتظري قائم مقام رهبري مي شود، برخي شاگردان آية الله بهاء الديني، كه قبلاً از ايشان خبر رهبري آية الله خامنه اي را شنيده بودند، نگران مي شوند؛ لذا خدمت ايشان مي رسند و عرض نگراني مي كنند. آن بزرگوار مي فرمايد: : «آقاي منتظري رهبر نمي شود، همه ي اميد ما فرزند عزيز زهرا سيد علي خامنه اي است. ايشان را اطاعت و حمايت كنيد.»
    حجت‌الاسلام حسين حيدري كاشاني نقل مي كنند: «در يكي از سفرهاي مقام معظم رهبري به قم، معظم له به منزل آيت الله بهاءالديني تشريف بردند و با ايشان ديدار كردند. روز بعد، بنده به اتفاق يكي از دوستان، به محضر آن عارف پاك رسيديم و از ايشان پرسيديم: آيا ديروز مقام معظم رهبري به اينجا آمده بودند؟ حضرت آيت الله بهاءالديني در پاسخ فرمودند: بله! چند دقيقه خورشيد اين جا تابيد و رفت. او چون خورشيد، داراي خير و بركات است.»
    يكي از شگفتي هاي شخصيّت مقام معظّم رهبري همين است كه عرفاي زمان، ارادت ويژه به ايشان دارند.علّامه حسن زاده آملي در مورد ايشان فرموده اند: « رهبر عظيم‌الشأن‌تان را دوست بداريد. عالمي، عادلي،‌ رهبري، مؤمني، ‌موحدي،‌ سيّاسي، دلداري، رهبري، انسان رباني، پاك،‌ منزه، كه دنيا شكارش نكرده من جايي ندارم كه عرض كنم.»
    و فرموده اند: « خدايا به حق پيغمبر و آل پيغمبر سايه اين بزرگ‌مرد، اين رهبر اصيل اسلامي، حضرت آيت‌الله معظم خامنه‌اي عزيز را مستدام بدار. و الهي آمين، الهي آمين، الهي آمين. بعدد كلماتت آمين. »
    آن بزرگوار در سفري كه رهبر معظم انقلاب به شهرستان آمل در سال 1377 داشتند، كتاب عرفاني خودشان موسوم به «انسان در عُرف عرفان» را به محضر رهبري تقديم نمودند. در ابتداي كتاب، تقديم نامه اي به شرح زير نوشته اند:
    « بسم الله الرحمن الرحيم
    الم تلك آيات الكتاب الحكيم هدي و رحمه للمحسنين
    با سلام و دعاي خالصانه، و ارائه ارادات بي پيرايه جاودانه به حضور باهرالنور رهبرعظيم الشأن كشور بزرگ جمهوري اسلامي ايران حضرت آيت الله معظم،جناب خامنه اي كبير ـ متّع الله الاسلام و المسلمين بطول بقائه الشريف ـ اين اثر نمونه دوران را اعني،رساله انسان در عرف عرفان را به پاس تجليل و تكريم و ابراز شادمانگي از نزول اجلال آن يگانه دوران در دارالاسلام و الايمان شهر هزار سنگر آمل مازندران ، از جانب خودم و از جانب همه شهروندان بزرگوار اين بلدطيب و خطه شهرستان آمل بلكه از جانب همه فرزانگان گرامي و گرانقدر استان مازندران ، به پيشگاه مبارك آن وليّ بحقّ كه مصداق بارز رساله است با كمال ابتهاج و انبساط تقديم مي دارم، و عزّت و شوكت روز افزون آن قائد اسوه زمان را همواره از حقيقه الحقائق خداوند سبحان مسئلت دارم.
    يارب دعاي خسته دلان مستجاب كن.
    20/3/1377 حسن حسن زاده آملي»
    البته ايشان سخناني بالاتر از اينها نيز دارند؛ كه نزد اهلش بايد گفته شود.
    ویرایش توسط محبه رهبر : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۹:۵۵


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    1,109
    صلوات
    49
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    36 روز 15 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    2

    سوالات پیرامون ولایت فقیه




    با عرض سلام
    قصد داریم در این تاپیک به سوالات درباره ی ولایت فقیه بپردازیم.



    کارتان را برای خدا نکنید
    برای خدا کار کنید...
    تفاوتش زیاد نیست فقط همین قدر که ممکن است امام حسین (ع) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا.....
    شهید آوینی
    =================================™
    سلامتی رهبر معظم انقلاب صلوات:

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...uiGyQnbl1I4zLw
    بی تو،تا دنیاست،دنیایی ندارم...
    اللهم عجل لولیک الفرج


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود