صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا استفاده از پروپاگاندا در سیاست و مذهب جایز است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا استفاده از پروپاگاندا در سیاست و مذهب جایز است؟




    غربی ها یه اصطلاحی دارن به نام propaganda یعنی اطلاعات نادرست و یا اطلاعاتی که فقط از یک بعد به آن نگریسته شده،که توسط حکومت پخش می شود تا مردم را طرفدار خود کند.اصطلاحات مشهوری هست مثل Anti american propaganda
    حالا سوال من اینه:
    آیا استفاده از political propaganda (پروپاگاندای سیاسی) در رسانه های حکومت اسلامی جایز است؟ حتی اگر این پروپاگاندا ها به نفع حکومت اسلامی باشد؟
    هم چنین آیا استفاده از پروپاگاندا در آموزش های مذهبی جایز است؟ یعنی به دروغ بگن که مثلا شراب فلان مضرات را دارد برای اینکه مردم شراب نخورن در صورتی که واقعیت چیز دیگری باشد!(یعنی شراب آن ضرر را نداشته باشد)
    آیا رسانه ها موظف به گفتن واقعیت هستند یا صرفا کار کردن به نفع اسلام و حکومت اسلامی حتی به دروغ! مثلا به دروغ بگویند که ما فلان اختراع بزرگ را کردیم و یا فلان آمار اقتصادی!


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    آیا استفاده از پروپاگاندا در سیاست و مذهب جایز است؟




    کارشناس بحث: استاد طاها

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا استفاده از پروپاگاندا در سیاست و مذهب جایز است؟

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    قبل از هر سخن لازم است کمی پیرامون واژه
    پروپاگاندا (Propaganda) توضیح مختصری ارائه دهیم.

    پروپاگاندا در لغت به معنای تبلیغات است.


    درباره تاریخچه رواج این کلمه گفته شده است در قرن شانزدهم میلادی یکی از پاپهای کاتولیک مسیحی مجمعی را تشکیل داد با نام «مجمع تبلیغ ایمان» تا در جهت پذیرش داوطلبانه ایمان توسط مردم، فعالیت کند. از آن زمان این واژه بر سر زبانها افتاد و هدف از آن چنین ترسیم میشد: تأسیس مجدد تبلیغ ایمان کاتولیک و حفظ اتحاد کلیسا در تمام جهان.


    در مقابل، فرقه پروتستان مسیحی (که با فرقه کاتولیک مخالفتهایی داشت) واژه پروپاگاندا را به گونه ای معنا کرد که بار منفی یافت یعنی نوعی تلاش تبلیغاتی برای منحرف سازی پیروان فرقه پروتستان.

    به هر حال کاربرد این واژه در قرون هجده و نوزده میلادی از انحصار فعالیتهای مذهبی خارج شد و به عرصه های دیگری نظیر عرصه های اجتماعی، بازرگانی و از همه مهمتر عرصه سیاست و مبارزات انتخاباتی وارد شد.

    مهمترین دوره ای که پروپاگاندا با انگشت اتهام مواجه شد و بار منفی پیدا کرد، فاصله میان دو جنگ جهانی اول و دوم بود زیرا در این فاصله، دولتهای متخاصم به منظور پیروزی در رقابتهای تبلیغاتی، از هر حربه ای استفاده میکردند و در نتیجه پروپاگاندا با سوگیری خاصی مورد سوء استفاده قرار گرفت. از همین دوران بود كه پروپاگاندا به معنای تبلیغات سیاسی رواج یافت. این روند در دوران جنگ سرد نیز ادامه یافت و دو بلوك شرق و غرب به طور بسیار گسترده‌ و پیشرفته از تبلیغات در جهت گسترش حوزه نفوذ خود علیه جبهه مقابل استفاده كردند.(
    زهره علی عسگری، تحلیلهای پروپاگاندا، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شهریور 1388 - شماره 18، ص78-87)

    کاربرد فراوان واژه پروپاگاندا در عرصه سیاست همراه با بار معنایی منفی آن باعث شده است تا معنای اصطلاحی این واژه چنین تعریف شود:

    كوششی است برای ترویج نظرات خاص سیاسی که از طریق بیان واقعیات با گزارش‌های غیر واقعی و به قصد تأثیرگذاشتن بر ذهن مخاطب و ترغیب به رفتاری خاص، انجام میپذیرد.(فرهنگ علوم انسانی و اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم:
    http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=27336 )

    با این وجود برخی معتقدند پروپاگاندا هنوز هم بار مثبت معنایی خود را به کلی از دست نداده است. (
    زهره علی عسگری، تحلیلهای پروپاگاندا، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شهریور 1388 - شماره 18، ص78-87)

    از اینرو گفته میشود در مورد معنای پروپاگاندا اتفاق نظر اندکی وجود دارد زیرا گروهی معتقدند تنها شامل پیامهای ریاکارانه میشود اما گروه دیگر قایلند شامل تمام روابط قانع کننده تبلیغاتی (اعم از ریاکارانه و غیر ریاکارانه) میشود.(
    المیرا واعظی زاده، تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا)، کتاب ماه علوم اجتماعی، دوره جدید، شهریور 1388 - شماره 18، ص98-103)

    پروپاگاندا (
    تبلیغات سیاسی)در جهان كنونی در عرصه سیاست جایگاه ویژه‌ای دارد. همۀ دولت‌ها و گروه‌ها و احزاب سیاسی در تلاش هستند با بكارگیری همۀ ابزارهای تبلیغی همچون: رسانه های جمعی، مطبوعات، ماهواره، سایت‌های اینترنت، سخنرانی‌، سینما و... ایده‌ها و اندیشه‌های خویش را به مخاطبین انتقال دهند.

    تذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که پروپاگاندا بسته به محتوای تبلیغی اش
    به دو دسته تقسیم میشود:
    الف) تبلیغ سفید:
    که در این شیوه با استفاده از رسانه‌های جمعی، سیاست‌ها و عملكردهای دولت و یا حزب خاصی تشریح و تبیین می‌گردد و نگرش مثبت نسبت به آن القاء می‌گردد.
    ب) تبلیغ سیاه:
    در این شیوه دولت و یا گروهی كه وسایل ارتباط جمعی را در اختیار دارند در تلاشند رقیب خویش را در عرصه سیاسی تضعیف كرده و ناكارآمد جلوه دهند و نسبت به آن نگرش منفی ایجاد نمایند؛ به این شیوه از پروپاگاندا «جنگ روانی» و یا «جنگ تبلیغاتی» نیز اطلاق میشود.(فرهنگ علوم انسانی و اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم: http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=27336 )


    با توجه به مقدمه ذکر شده میتوان در پاسخ به سوالات شما اینگونه گفت که:

    اولا: پروپاگاندا اگر با بار معنایی مثبتش لحاظ شود چیز اشتباهی نیست اما اگر با ریاکاری و سوء استفاده و دروغگویی نابجا و... همراه شود غلط است، خواه در امور سیاسی یا مذهبی.

    ثانیا: قضاوت درباره عملکرد رسانه ها تنها در صورتی مقدور است که بصورت عینی بررسی شود. روشن است اگر در بررسی خود به این نتیجه رسیدیم که رسانه ای مثلا درباره اتفاقات واقعی، از گفتن حقیقت سر باز میزند و این عملش هیچ توجیه منطقی و عقلایی ندارد و در چارچوب شریعت الهی نمیگنجد، میتوان او را از پیروان پروپاگاندای منفی به شمار آورد؛ اما اگر واقعیتها را بیان میکند آن هم واقعیتهایی که بیانش هم منطقی و عقلائی و هم در چارچوب شریعت الهی است، در این صورت میتوان او را از رهروان پروپاگاندای مثبت قلمداد نمود.

    تاکید میکنیم رسانه ها موظف به گفتن واقعیت و دفاع از حریم دین و حکومت دینی هستند اما نه به هر قیمت و هر روشی بلکه تا جایی که ابراز واقعیت و دفاع، در چارچوب منطق و عقل و شریعت حقه باشد.


    در پناه حق




  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    اولا: پروپاگاندا اگر با بار معنایی مثبتش لحاظ شود چیز اشتباهی نیست اما اگر با ریاکاری و سوء استفاده و دروغگویی نابجا و... همراه شود غلط است، خواه در امور سیاسی یا مذهبی.

    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    اما اگر واقعیتها را بیان میکند آن هم واقعیتهایی که بیانش هم منطقی و عقلائی و هم در چارچوب شریعت الهی است، در این صورت میتوان او را از رهروان پروپاگاندای مثبت قلمداد نمود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    تاکید میکنیم رسانه ها موظف به گفتن واقعیت و دفاع از حریم دین و حکومت دینی هستند اما نه به هر قیمت و هر روشی بلکه تا جایی که ابراز واقعیت و دفاع، در چارچوب منطق و عقل و شریعت حقه باشد.
    در واقع شما بیان اطلاعات غلط را که به قول خودتون (منطقی و عقلائی و هم در چارچوب شریعت الهی) باشد را جایز میدانید!

  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,639
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    322 پست
    حضور
    214 روز 19 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط Propaganda نمایش پست
    در واقع شما بیان اطلاعات غلط را که به قول خودتون (منطقی و عقلائی و هم در چارچوب شریعت الهی) باشد را جایز میدانید!
    چطور از جملاتی که نقل قول کردید این نتیجه رو گرفتید؟

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Propaganda نمایش پست
    در واقع شما بیان اطلاعات غلط را که به قول خودتون (منطقی و عقلائی و هم در چارچوب شریعت الهی) باشد را جایز میدانید
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    از نگاه منطق و عقلانیت و شریعت الهی اسلام، بیان اطلاعات درست، همه جا جایز و پسندیده نیست همانطور که بیان اطلاعات نادرست هم بدون رعایت شرایط آن جایز نیست.

    قانون منطقی و عقلائی و اسلامی چنین حکم میکند که اصل اولیه در اطلاع رسانی، بیان واقعیت است. اما اگر بیان واقعیت به صلاح نباشد (ملاک تعیین این مصلحت نیز باید توسط عقل و منطق و شریعت الهی امضا شود) لازم است به کتمان حقیقت و یا حتی دروغ روآورده شود. در اصطلاح دینی به این رفتار، تقیه میگویند.(العروةالوثقى، ج‏2، ص 182)

    برای اطلاعات بیشتر درباره تقیه به آدرس ذیل مراجعه کنید:
    http://porseman.org/q/show.aspx?id=138816

    تقیه فقط در اسلام و سیاست اسلامی نیست بلکه همه عقلای جهان در صورت لزوم به نوعی از تقیه گرایش دارند هرچند ممکن است شرایط منطقی و عقلایی و شرعی آن را رعایت نکرده باشند.

    درباره رسانه های حکوومت اسلامی ایران نیز همانطور که عرض شد باید به صورت عینی و موردی بررسی شود.

    در پناه حق


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    چطور از جملاتی که نقل قول کردید این نتیجه رو گرفتید؟
    از به کار بردن واژه پروپاگاندای مثبت!
    و هم چنین
    نقل قول نوشته اصلی توسط Propaganda نمایش پست
    تاکید میکنیم رسانه ها موظف به گفتن واقعیت و دفاع از حریم دین و حکومت دینی هستند اما نه به هر قیمت و هر روشی بلکه تا جایی که ابراز واقعیت و دفاع، در چارچوب منطق و عقل و شریعت حقه باشد.



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    81
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    1 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ببینید پروپاگاندا در عرف و لغت به معنای تبلیغاته

    اما زمانیکه این تبلیغات دارای سمتو سویی میشه به اون انواع پروپاگاندا گفته میشه

    مثلا پروپاگاندای مخفی که بیشتر در غرب و امریکا رواج داره
    یه مثال برای این نوع پروپاگاندا یا همون تبلیغات منفی اونم از نوع مخفیش میزنم که بهتر بشه هضمش کرد

    فرض کنید یه نفرو داخل یک شهر قرار میدیم ولی اجازه ورود به نصف اون شهرو بهش نمیدیم اون فرد با علم به وجود نصفه دیگره شهر به این نتیجه میرسه که حقش ضایع شده و تلاش میکنه که ازادی کاملو بدست بیاره و بتونه ازادانه همه جای شهرو رفتو امد داشته باشه

    حالا فرض کنید همون فردو داخل همون شهر قرار بدن ولی جوری به این فرد تلقین کنند و پروپاگاندای منفی براش بکار ببرن که فرد اصلا بوجوده نیمه ی دوم شهر پی نبره پس در نتیجه تلاشی هم برای ورود به نیمه دوم شهر انجام نمیده و فکر میکنه که در ازادی کامل بسر میبره درحالی که اینطور نیست(اینو بهش میگن پروپاگاندای منفی)

    یا مثلاتبلیغات به شیوه گزینشی یعنی اینکه مثلا سخنرانی یک رجل سیاسیو سرو تهشو بزنیم و اون قسمتی که هدفو مقصود ماستو نشر بدیم اینم باز جز پروپاگاندای منفیه

    من فکر میکنم منظور جناب طاها از پروپاگاندای مثبت همون تبلیغات بشیوه مثبت باشه یعنی جوری که کسی تخریب نشه دروغ گفته نشه و .....

    در مورد پروپاگاندا در حکومت اسلامی و حکم اون باید بگم که اگر منظور پروپاگاندا بشیوه منفیشه (یعنی همون تبلیغات دروغ )پس بنظر من این نوع از پروپاگاندا دروغ محسوب میشه و جواز گفتن دروغ در اسلام هم کاملا مشخص شده که جز موارد محدودی اجازه گفتن دروغ و نشر اکاذیب داده نشده

    البته همونطور که جناب طاها هم گفتند باید به اصل تقیه هم توجه کنیم البته تقیه به این معنی نیست که برای منافع اسلام مجوز استفاده از هر راه و وسیله ای داده شده نه اینطور نیست
    در اسلام هدف وسیله رو توجیه نمیکنه بلکه وسیله از جنس هدفه
    این جمله مهمه یعنی اینکه در اسلام شیوه و حکومت و گسترش اسلام نیز باید از جنس اسلامیش باشه و همه می دونیم ک دروغو نشر اکاذیبو تهمتو غیره که از پایه های اصلی پروپاگاندای منفیه بسیار زشتو ناپسند شمرده شده در اسلام
    قل الحق ولو علي نفسك؛ حق را بگو حتي اگر بر ضرر تو باشد .پیامبر اکرم ص
    البته حق گفتن همیشه به معنی راست گفتن نیست گاهی بعضی وقتا راست گفتن موجب فتنه میشه و سخنی که باعث فتنه بشه هم نمی تواند حق باشه پس اینجاست که باید تقیه و مصلحت بمنظور دفع فتنه و خطر عظیم صورت بگیره که تقیه و مصلحت هم قوانین خاص خودشو داره
    یا حق

    كار برادر مومنت را به نيكوترين وجهش حمل نما، مگر آنكه خلافش را يقين كني. پس تا زماني كه مي تواني كار او را حمل به خير كني، حق نداري حتي نسبت به يك كلمه كه از برادر مومنت شنيدي سوء ظن ببري(پیامبر ص کشف الریبه)


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هم چنین آیا استفاده از پروپاگاندا در آموزش های مذهبی جایز است؟ یعنی به دروغ بگن که مثلا شراب فلان مضرات را دارد برای اینکه مردم شراب نخورن در صورتی که واقعیت چیز دیگری باشد!(یعنی شراب آن ضرر را نداشته باشد

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    28 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط Propaganda نمایش پست
    هم چنین آیا استفاده از پروپاگاندا در آموزش های مذهبی جایز است؟ یعنی به دروغ بگن که مثلا شراب فلان مضرات را دارد برای اینکه مردم شراب نخورن در صورتی که واقعیت چیز دیگری باشد!(یعنی شراب آن ضرر را نداشته باشد
    بسياري از واژه ها در گذشت زمان با حفظ ساختار لفظي خود، معناي دگرگونه يافته اند از جمله واژة پروپاگاندا مي باشد كه ديگر در عرف جهاني به معناي عام تبليغات نيست بلكه واژه اي است هم عرض و هم معناي «Advertising» اَدوِرتايْزينگ (تبليغات تجاري و ترويج كالا).
    در واقع نظام سرمايه محور سعي دارد تمام مفاهيم اقتصادي خود را در ساير لايه هاي اجتماعي نفوذ دهد و از هر چيزي تفسيري سود مدارانه ارائه دهد.
    خداوند متعال دین خود را بصورت شفاف و بدون اغماض بیان فرموده است
    اگر خداوند شراب و زنا و ... را حرام دانسته نه بخاطر تبلیغات دروغین هست نه بخاطر خوش نیامدن کسی
    اگر این موارد حرام است مسلما مضراتی دارد که حضرتش به بیان واقعیت مسئله پرداخته است
    اصولا واژه پروپاگاندا در عرف دینی جایگاهی ندارد چون دین به مصحلت عام و واقعی نظر دارد
    ضمن اینکه قوانین وضع لغت در عالم تشریع برای تسریع در فهم و منطق ملل و اقوام بنا شده است و قوانین الهی فراتر و بالاتر از عرف عام می باشد

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۳/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۱:۴۵ دلیل: تصحیح غلط املایی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود