جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ابوالجن به چه دلیل به زمین نزول کرد!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما ابوالجن به چه دلیل به زمین نزول کرد!؟




    باسلام
    اگر حضرت آدم و حوا بدلیل خوردن میوه ممنوعه به زمین نزول کردند جنیان چرا به زمین آمدند!؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    791 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست




    ابوالجن به چه دلیل به زمین نزول کرد!؟






    کارشناس بحث: استاد کریم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    ابوالجن به چه دلیل به زمین نزول کرد!؟

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    باسلام
    اگر حضرت آدم و حوا بدلیل خوردن میوه ممنوعه به زمین نزول کردند جنیان چرا به زمین آمدند!؟
    با عرض سلام وادب وتسلیت به مناسبت نزدیکی اربعین حسینی(ع)
    البته بنده فکر می کنم بهتر است اینطور بگوییم که خوردن میوه ممنوعه نزول آنها به زمین را سرعت بخشید. چون خداوند طبق آیه 30 سوره مبارکه بقره فرموده إنی جاعل في الارض خلیفة، من می خواهم در زمین بریا خود جانشینی قرار دهم.
    پس از قبل خلقت آدم بنا بوده به زمین بیاد وزمانی که از میوه ممنوعه خورد این زمین آمدن سریعتر شد.
    اما در باره جن باید گفت که جن ها قبل از انسانها برروی زمین بودند. ودلیل آن حدیثی است که در تفسیر قمی نقل شده است:
    عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرَادَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً بِيَدِهِ- وَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا مَضَى مِنَ الْجِنِ‏ وَ النَّسْنَاسِ فِي الْأَرْضِ‏- سَبْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ- وَ كَانَ مِنْ شَأْنِهِ خَلْقُ آدَمَ كَشَطَ عَنْ أَطْبَاقِ السَّمَاوَاتِ- قَالَ لِلْمَلَائِكَةِ انْظُرُوا إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ‏- مِنْ خَلْقِي مِنَ الْجِنِ‏ وَ النَّسْنَاسِ- فَلَمَّا رَأَوْا مَا يَعْمَلُونَ فِيهَا مِنَ الْمَعَاصِي وَ سَفْكِ الدِّمَاءِ- وَ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ عَظُمَ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ- وَ غَضِبُوا وَ تَأَسَّفُوا عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ وَ لَمْ يَمْلِكُوا غَضَبَهُمْ...(تفسیر قمی، ج1، ص36)
    طبق این حدیث امیرالمومنین می فرماید: وقتی خداوند اراده کرد که آدم را خلق کند واین بعد از آن بود که از خلقت جن ونسناس بر روی زمین هفت هزار سا گذشته بود...وزمانی که به ملائکه می فرماید: به اهل زمین از جن ونسناس نگاه کنید، وآنها وقتی دیدند گناهان وخونریزی اینها را وفسادی که بدون حق در زمین ایجاد کرده بودند برایشان خیلی سنگین آمد وناراحت شده وبر اهل زمین تاسف خوردند...
    اینها که البته یکی از دلایل است که نشان می دهد جن ها قبل زا خلقت انسان بر روی زمین زندگ یمی کرند واین از مسلمات است وجایی نداریم که جن ها قبلا در آسمان بوده اند. اما این شبهه از آنجا بوجود می آید که ابلیس که جن بود همراه با فرشتگان زندگ یمی کرد بطوری که وقتی به فرشته ها دستور سجده داده شد ابلیس جزء مامورین به سجده بود.
    واین بخاطر عبادتهای ابلیس بود که به این درجه رسیده بود ودر همین رابطه امام صادق علیه السلام می فرماید:
    في تفسير العياشي عن جميل بن دراج عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سألته عن إبليس كان من الملائكة و هل كان يلي من أمر السماء شيئا؟ قال: لم يكن من الملائكة و لم يكن يلي من السماء شيئا، كان من الجن و كان مع الملائكة، و كانت‏الملائكة تراه انه منها، و كان الله يعلم انه ليس منها، فلما أمر بالسجود كان منه الذي كان.(تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 268؛ تفسیر نمونه، ج12، ص467)
    یکی از یاران امام صادق علیه اسلام می گوید:" از امام در باره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مى‏كردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش نسبت به پروردگار) ولى خدا مى‏دانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد آنچه مى‏دانيم تحقق يافت" (پرده‏ها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد.
    اینها نشان می دهد که جن اصلا در آسمان نبوده که به زمین آمده باشد. واین فقط شیطان بود ولی جن ها بخاطر خلقت ناری به آسمان رفت وآمد می کردند واخبار غیبی را می شنیدند که البته جن های کافر،واینها بعد ازخلقت رسول خدا(ص) از این مساله هم محروم شدند. وتا آنموقع این امکان برایشان بود.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    92
    صلوات
    7707
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    8 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام وعرض ادب

    دوستان نقل قولی از حضرا ایت اله جوادی املی شنیدم که ایشان فرمودند تمام وقایع حضرت ادم (ع) درزمین وبصورت تمثیلی اتفاق افتاده بهمین دلیل هم خدای متعال کلمه هبوط را بکاربردند نه سقوط حضرت ادم(ع)

    کسی اطلاعات بیشتری دارد؟



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط haj_abbas نمایش پست
    سلام وعرض ادب

    دوستان نقل قولی از حضرا ایت اله جوادی املی شنیدم که ایشان فرمودند تمام وقایع حضرت ادم (ع) درزمین وبصورت تمثیلی اتفاق افتاده بهمین دلیل هم خدای متعال کلمه هبوط را بکاربردند نه سقوط حضرت ادم(ع)

    کسی اطلاعات بیشتری دارد؟
    سلام علیکم
    حضرت آیةالله جوادی آملی در تفسیر تسنیم ذیل آیه 37 در مورد می فرمایند که بهشتی که حضرت آدم وحوا در آنجا بودند بهشت برزخی بود نه بهشت موعود، ودر واقع نه بهشت زمین یونه آسمانی بلکه بهشت برزخی که در آن قوانین ماده نیست ولی ابعاد وجود دارد که این امو رد ر بهشت موعود نیست.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    92
    صلوات
    7707
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    8 روز 8 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم ورحمت اله

    ممنون از پاسختان اگر مقدوراست بفرمایید ایه 37 از کدام سوره مبارکه است؟



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط haj_abbas نمایش پست
    سلام علیکم ورحمت اله

    ممنون از پاسختان اگر مقدوراست بفرمایید ایه 37 از کدام سوره مبارکه است؟
    سوره مباركه بقره
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    علت هبوط انسان و جنیان در زمین چیست؛ و سبب حضور ابلیس در بین فرشتگان چه بود؟ و بهشت قبل آدم قبل از فرود آدم بر زمین دنیایی بود یا بهشت موعود؟


    پاسخ:
    طبق آیه 30 سوره مبارکه بقره فرموده: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»؛من می خواهم در زمین برای خود جانشینی قرار دهم.
    پس از قبل خلقت آدم بنا بوده به زمین بیاد و زمانی که از میوه ممنوعه خورد این زمین آمدن سریعتر شد.

    در باره جن ها هم باید گفت که جن ها قبل از انسانها بر روی زمین بودند. و دلیل آن حدیثی است که در تفسیر قمی نقل شده است:
    «عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَرَادَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقاً بِيَدِهِ- وَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا مَضَى مِنَ الْجِنِ‏ وَ النَّسْنَاسِ فِي الْأَرْضِ‏- سَبْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ- وَ كَانَ مِنْ شَأْنِهِ خَلْقُ آدَمَ كَشَطَ عَنْ أَطْبَاقِ السَّمَاوَاتِ- قَالَ لِلْمَلَائِكَةِ انْظُرُوا إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ‏- مِنْ خَلْقِي مِنَ الْجِنِ‏ وَ النَّسْنَاسِ- فَلَمَّا رَأَوْا مَا يَعْمَلُونَ فِيهَا مِنَ الْمَعَاصِي وَ سَفْكِ الدِّمَاءِ- وَ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ عَظُمَ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ- وَ غَضِبُوا وَ تَأَسَّفُوا عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ وَ لَمْ يَمْلِكُوا غَضَبَهُمْ...»؛ طبق این حدیث امیرالمومنین می فرماید: وقتی خداوند اراده کرد که آدم را خلق کند واین بعد از آن بود که از خلقت جن ونسناس بر روی زمین هفت هزار سا گذشته بود...و زمانی که به ملائکه می فرماید: به اهل زمین از جن و نسناس نگاه کنید، و آنها وقتی دیدند گناهان و خونریزی اینها را و فسادی که بدون حق در زمین ایجاد کرده بودند برایشان خیلی سنگین آمد و ناراحت شده و بر اهل زمین تاسف خوردند...(1)

    علت حضور ابلیس در بین فرشتگان بخاطر عبادتهای ابلیس بود که به این درجه رسیده بود و در همین رابطه امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «في تفسير العياشي عن جميل بن دراج عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سألته عن إبليس كان من الملائكة و هل كان يلي من أمر السماء شيئا؟ قال: لم يكن من الملائكة و لم يكن يلي من السماء شيئا، كان من الجن و كان مع الملائكة، و كانت‏الملائكة تراه انه منها، و كان الله يعلم انه ليس منها، فلما أمر بالسجود كان منه الذي كان»؛ یکی از یاران امام صادق علیه اسلام می گوید:" از امام درباره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مى‏كردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش نسبت به پروردگار) ولى خدا مى‏دانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد آنچه مى‏دانيم تحقق يافت" (پرده‏ها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد.)(2)

    اینها نشان می دهد که جن اصلا در آسمان نبوده که به زمین آمده باشد. و این فقط شیطان بود ولی جن ها بخاطر خلقت ناری به آسمان رفت و آمد می کردند و اخبار غیبی را می شنیدند که البته جن های کافر، و اینها بعد ازخلقت رسول خدا (صلوات الله علیه) از این مساله هم محروم شدند. و تا آن موقع این امکان برایشان بود.
    و بهشتی که حضرت آدم در آن بود از نظرحضرت آیةالله جوادی آملی؛ بهشت برزخی بود نه بهشت موعود، و در واقع نه بهشت زمینی و نه آسمانی بلکه بهشت برزخی که در آن قوانین ماده نیست ولی ابعاد وجود دارد که این امو رد ر بهشت موعود نیست.(3)

    خلاصه كلام:
    مساله جن غير از انسان است و اينكه انسان اول در بهشت بود و بعد به زمین هبوط کرد و هبوط هم به معنای افتادن از بالا به پایین است.
    قوله تعالى: «قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً الهُبُوطُ» "يقال للانحطاط من علو إلى أسفل، أي انزلوا من الجنة جميعا"(4) اینها به این معنی نیست که جن ها و جدّ آنها هم اول در بهشت بوده چون از خلقت اولیه آنها ما خبری نداریم. و فقط در این حد می دانیم که با توجه به آیات قرآنی و احادیث موجود ابلیس که از جن است ابتدا در بین فرشتگان بوده در سایه عبادت خودش که بخاطر سرپیچی از فرمان الهی رانده شد.

    ____________
    (1) علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، ج1، ص36، نشر دارالکتاب، قم، 1404ق، ج3.
    (2) حویزی عبد علی، تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 268، نشر اسماعیلیان، 1415ق، ج 4؛ تفسیر نمونه، ج12، ص467.
    (3) جوادی، تسنیم، ج3، نشر اسراء، 1387ش، ج4.
    (4) مجمع البحرین، ج4، ص279ا.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۹:۵۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود