جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برای رفتن به بهشت باید زودتر برویم یا دیرتر!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما برای رفتن به بهشت باید زودتر برویم یا دیرتر!؟




    باسلام
    در روایات آخرت آمده که اولین کسی که وارد بهشت میشه حضرت فاطمه س است.
    در برخی جاها هم اومده که حسابرسی میشه و افراد با توجه به فقهی که بلدند درجه گیرشان میاد و بعد وارد بهشت میشن.
    برخی هم بدون حساب کتاب وارد بهشت میشن.
    فرض کنیم فردی به حالت متوسط باشد یعنی کل فقه را بلد نباشه و قطعا با شفاعت وارد بهشت بخواهد بشه.
    از طرفی جهنم هم تا پر نشده بهشت ندا نمیکنه که خدایا تو به وعده ات درباره جهنم وفا کردی درباره من هم وفا کن.
    حالا چطور میشه که اول حضرت فاطمه س وارد بهشت بشه و آخرینش هم ما نباشیم.البته فقها اول شاگردانشان را حساب میکنند بعد موقع حسابرسی اونها اندازه همه ثواب شاگردان به آنها میدهند بعد اعمال خودش هم میاد روش.
    پس ما باید زودتر بریم بهشت یا بگزاریم آخر سری بریم!؟
    سوال قبلی را جواب ندادید
    در برزخ 120 صف تشکیل میشه که تنها 3 صف آن بر حقه

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست




    برای رفتن به بهشت باید زودتر برویم یا دیرتر!؟






    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    برای رفتن به بهشت باید زودتر برویم یا دیرتر!؟


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    باسلام
    در روایات آخرت آمده که اولین کسی که وارد بهشت میشه حضرت فاطمه س است.
    در برخی جاها هم اومده که حسابرسی میشه و افراد با توجه به فقهی که بلدند درجه گیرشان میاد و بعد وارد بهشت میشن.
    برخی هم بدون حساب کتاب وارد بهشت میشن.
    فرض کنیم فردی به حالت متوسط باشد یعنی کل فقه را بلد نباشه و قطعا با شفاعت وارد بهشت بخواهد بشه.
    از طرفی جهنم هم تا پر نشده بهشت ندا نمیکنه که خدایا تو به وعده ات درباره جهنم وفا کردی درباره من هم وفا کن.
    حالا چطور میشه که اول حضرت فاطمه س وارد بهشت بشه و آخرینش هم ما نباشیم.البته فقها اول شاگردانشان را حساب میکنند بعد موقع حسابرسی اونها اندازه همه ثواب شاگردان به آنها میدهند بعد اعمال خودش هم میاد روش.
    پس ما باید زودتر بریم بهشت یا بگزاریم آخر سری بریم!؟
    سوال قبلی را جواب ندادید
    در برزخ 120 صف تشکیل میشه که تنها 3 صف آن بر حقه
    سلام m.javad عزیز
    سوال شما کمی ابهام دارد، برای پاسخ گویی بهتر ابتدا باید سوال روشن بشه، به همین خاطر بنده نکاتی عرض می کنم تا شما روی آن تأمل کنید و بعد بفرمایید سوالتان نسبت به کدام بخش است:
    اولا این که گفتید در برخی جاها اومده درجه افراد متناسب با فقهی که بلد هستند می باشد، منظورتون چی هست؟ منظورتون علم هست، یا احکام شرعی که به آن فقه گفته می شود، یا...؟ اگر روایتی دیدید در این خصوص در صورت ممکن ذکر کنید.
    البته داریم آیات و روایاتی که دلالت بر درجه علما دارند، مثل:

    «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏» (مجادله-11)
    خداوند كسانى را كه ايمان آورده‏اند و كسانى را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمى مى‏بخشد.
    ولی اولا ملاک درجه تنها علم نیست، و ثانیا منظورتون از فقه چی هست؟
    اما این که فرمودید تا جهنم پر نشده کسی وارد بهشت نمیشه، در این خصوص هم بیشتر توضیح بدید منظورتون چی هست، چون قطعا این طور نیست که خداوند بهشتیان را نگه بدارد تا ابتدا جهنم پر بشه، البته جهنم متناسب با اندازه جهنمیان هست اما بر فرض محال نکنه خدا جهنم رو خیلی بزرگ آفریده بود و همه جهنمی ها که رفتن پر نشد، اونوقت یعنی باید یه خرده از بهشتی ها رو هم ببره تا ظرفیت تکمیل بشه؟


    قسمت پایانی سوالتون که دیگه هیچی معلوم نیست، بحث شاگردان فقها و... ما زودتر بریم یا وایسم آخر سری و...؛ مگه دست ماست؟ اونجا که صف نانوایی نیست،
    که زود رفتن و دیر رفتن و طول حسابرسی دست ما باشه؟!
    ضمنا این که بر فرض 3 صف در قیامت بر حق باشند دلیل نمیشه بقیه صف ها در جهنم باشند، یعنی کسی که در دنیا در مسیر حق و صراط مستقیم نبود این طور نیست که لزوما در قیامت عذاب بشه چون ممکن هست از روی جهالتی باشه که در اون تقصیری نداشته.

    در هر صورت فکر کنم این سوال رو در یک تاپیک دیگه مطرح کردید، اگر این طور هست لینک اون تاپیک رو بگذارید تا بنده به روند بحث در اونجا یک نگاهی بکنم، تا بحث دستم بیاد.
    ممنونم



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اولا این که گفتید در برخی جاها اومده درجه افراد متناسب با فقهی که بلد هستند می باشد، منظورتون چی هست؟ منظورتون علم هست، یا احکام شرعی که به آن فقه گفته می شود، یا...؟ اگر روایتی دیدید در این خصوص در صورت ممکن ذکر کنید.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    ولی اولا ملاک درجه تنها علم نیست، و ثانیا منظورتون از فقه چی هست؟
    باسلام خدمت برادر گرامی!
    بنده معتقدم که علم و علوم اسلامی یعنی دانستن فقه!پس مساله علم و فقه از هم جدا نیست! و عالم به کسی میگن که علوم اسلامی را بلد باشه و عمل کنه.(عالم فقیه)

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    اما این که فرمودید تا جهنم پر نشده کسی وارد بهشت نمیشه، در این خصوص هم بیشتر توضیح بدید منظورتون چی هست، چون قطعا این طور نیست که خداوند بهشتیان را نگه بدارد تا ابتدا جهنم پر بشه، البته جهنم متناسب با اندازه جهنمیان هست اما بر فرض محال نکنه خدا جهنم رو خیلی بزرگ آفریده بود و همه جهنمی ها که رفتن پر نشد، اونوقت یعنی باید یه خرده از بهشتی ها رو هم ببره تا ظرفیت تکمیل بشه؟
    من از شما کارشناسان انتظار دارم که بیشتر از من بدانید. و بتوانم از محضر شما استفاده کنم و اطلاعاتم را تقویت کنم.نباید انتظار داشت که من که کاربر معمولی هستم بخواهم به شما یاد بدهم!
    در اوصاف قیامت روایاتی آمده و من با مطالعه آن و استنباطم این چنین فهمیدم و در باب مشورت قصد و نیتم ارتقاء استنباطم بود نه مورد دیگر..
    بنده معتقدم نباید خدایمان را کوچک بپنداریم.چرا که در روز قدر او را یا کبیر و لا یصغر و یا عالم و لا یعلم و ... صدا میکنیم.پس خدای رحمان و رحیمی که تعداد درهای بهشت را یکی بیشتر از جهنم خلق کرد میداند که من و شما در کجا قرار داریم و ما خودمان نمیدانیم.!
    در مورد قطعا هم اگر بفرمودید فکر کنم بهتر بود.چرا که قبول دارم شاید در کنار رفتن به جهنم افرادی هم وارد بهشت همزمان شوند ولی شاید نه این موضوع برای ما قطعی نه غیر قطعی.
    کسی که قراره بهشت بره که نمی برند جهنم مگر اینکه بهشت فروشی کند و آن جا جای بهشت فروشی نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    قسمت پایانی سوالتون که دیگه هیچی معلوم نیست، بحث شاگردان فقها و... ما زودتر بریم یا وایسم آخر سری و...؛ مگه دست ماست؟ اونجا که صف نانوایی نیست، که زود رفتن و دیر رفتن و طول حسابرسی دست ما باشه؟!
    گفتم از احوال قیامت بی خبریم!
    از برخی روایات من این جور استنباط کردم بطور مثال شما چگونه استنباط میکنید وقتی بدانید که علما برای حساب و کتاب شاگردانشان (همانطور که امام معصومین ع فرمودند هوای بین کف دست هم حساب کتاب دارد) شاگردان خود را پاداش میدهند.
    خب علما هم درجاتی دارند و استادانی داشتند پس پله پله باید طی شود مگر اینکه مساله ولایت پذیری پیش بیاید.یعنی در دریافت علوم اسلامی یا همان فقه شاگردی بیشتر از استادش عمل کرده باشد.نمونه بارز آن زیاد است.
    بنده الان دریافتم که همان شاگردان یا اساتید هم با هم وارد بهشت میشوند.(استنباط از سوره النصر)



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست
    ضمنا این که بر فرض 3 صف در قیامت بر حق باشند دلیل نمیشه بقیه صف ها در جهنم باشند، یعنی کسی که در دنیا در مسیر حق و صراط مستقیم نبود این طور نیست که لزوما در قیامت عذاب بشه چون ممکن هست از روی جهالتی باشه که در اون تقصیری نداشته.
    باید بگویم که شما همان صف نانوایی را در نظر بگیرید.نه صف های همسطح.
    قطعا کسانی هستند که زود تر وارد بهشت میشوند و به حساب کتابشان رسیدگی میشود.
    حق و ادای آن سخته
    امام معصوم فرمودند 3 صف وجود داره!
    شاید در بین این سه صف که دارد حق ها بررسی میشه برسد تا من نوعی بعد بدلیل اینکه حق من داده نشد از این صف خارج شده و باید به اندازه داده حق من از زیردستان که شاید کافر هم باشند و یا شاگردان خوب طلب حق شود تا حق من داده شود بعد دوباره گردش صف برسد تا به من رسد و من حقم را بگیرم و شما خلاص شوید و نوبت به بعدی رسد و این برای من هم صادق است.انشاالله
    در مورد اینکه کی عذاب بشه یا نشه ما در مقام قضاوت نیستیم و اگر پرده بیفتد بفرموده امیرالمومنین ع مرده های خود را هم خاک نمیکنیم.



    ضمن تشکر از شما
    خدایا دلهایمان را به نور ایمانت استوار کن تا بتوانیم از سنت پیامبر محبوبت دفاع عملی کنیم و تو راضی گردی.
    لک الحمد و لک الشکر
    ویرایش توسط ولایت پذیر : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۱:۲۱

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    من از شما کارشناسان انتظار دارم که بیشتر از من بدانید. و بتوانم از محضر شما استفاده کنم و اطلاعاتم را تقویت کنم.نباید انتظار داشت که من که کاربر معمولی هستم بخواهم به شما یاد بدهم!

    با سلام مجدد
    من از آن جمله قصد شوخی داشتم جواد عزیز، اگر ناراحت شدی عذرخواهی می کنم


    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    باسلام خدمت برادر گرامی!
    بنده معتقدم که علم و علوم اسلامی یعنی دانستن فقه!پس مساله علم و فقه از هم جدا نیست! و عالم به کسی میگن که علوم اسلامی را بلد باشه و عمل کنه.(عالم فقیه)
    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    در اوصاف قیامت روایاتی آمده و من با مطالعه آن و استنباطم این چنین فهمیدم و در باب مشورت قصد و نیتم ارتقاء استنباطم بود نه مورد دیگر..
    بنده معتقدم نباید خدایمان را کوچک بپنداریم.چرا که در روز قدر او را یا کبیر و لا یصغر و یا عالم و لا یعلم و ... صدا میکنیم.پس خدای رحمان و رحیمی که تعداد درهای بهشت را یکی بیشتر از جهنم خلق کرد میداند که من و شما در کجا قرار داریم و ما خودمان نمیدانیم.!
    در مورد قطعا هم اگر بفرمودید فکر کنم بهتر بود.چرا که قبول دارم شاید در کنار رفتن به جهنم افرادی هم وارد بهشت همزمان شوند ولی شاید نه این موضوع برای ما قطعی نه غیر قطعی.
    کسی که قراره بهشت بره که نمی برند جهنم مگر اینکه بهشت فروشی کند و آن جا جای بهشت فروشی نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    گفتم از احوال قیامت بی خبریم!
    از برخی روایات من این جور استنباط کردم بطور مثال شما چگونه استنباط میکنید وقتی بدانید که علما برای حساب و کتاب شاگردانشان (همانطور که امام معصومین ع فرمودند هوای بین کف دست هم حساب کتاب دارد) شاگردان خود را پاداش میدهند.
    خب علما هم درجاتی دارند و استادانی داشتند پس پله پله باید طی شود مگر اینکه مساله ولایت پذیری پیش بیاید.یعنی در دریافت علوم اسلامی یا همان فقه شاگردی بیشتر از استادش عمل کرده باشد.نمونه بارز آن زیاد است.
    بنده الان دریافتم که همان شاگردان یا اساتید هم با هم وارد بهشت میشوند.(استنباط از سوره النصر)

    حالا باز یک مقدار بحث روشن تر شد، ببینید یک نکته ای که انسان همواره باید بهش توجه داشته باشه پرهیز از جزئی نگری در آیات و روایات هست، یعنی همه آیات و روایات رو باید در کنار هم دید و بعد نظر داد، شما از ترجمه روایاتی حرف می زنید که اولا باید دقیقا متن عربی اون ها دیده بشه تا بفهمیم مراد از آنها چی هست، و ثانیا باید در کنار آیات و روایات دیگر گذاشت و با اونها مقایسه کرد تا معناشون بیشتر روشن بشه، و اگر تعارضی در کار بود، با روایات واضح تر معنای روایات مبهم رو برداشت کرد.
    اما در مورد علم و فقه که اشاره کردید باید عرض کنم آنچه که از مجموعه روایات بر میاد این هست که اگرچه علم در بالا رفتن درجه انسانها در قیامت تاثیر داره اما اینطور نیست که درجه انسانها فقط به اندازه علمشان باشد، بلکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند، که بسیار هستند و آیات و روایات بدان ها اشاره دارند، مثلا جهاد:

    «َ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما» (نساء-95)
    خداوند مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است‏.

    اگر ملاک فقط علم می بود مأمون عباسی باید در قیامت جایگاه بلندی داشته باشد چرا که سیوطی او را اینگونه معرفی می‌کند:

    وكان أفضل رجال بنی العبّاس حزماً وعزماً، وحلماً وعلماً، ورأیاً ودهاءً، وهیبةً وشجاعةً، وسۆدداً وسماحةً،... ولم یل الخلافة من بنی العبّاس أعلم منه، وكان فصیحاً مفوّها» (تاریخ الخلفاء وأمراء المۆمنین‏، جلال الدین سیوطی، ص245و246)؛ وی با فضیلت ترین مرد بنی العباس بود از نظر اراده، جدیت، حلم، آگاهی، دقت، تعقل، هیبت، شجاعت، شرف و کرم، و خلیفه ای عالم تر از او در بنی عباس نیامد، او فصیح و سخنران بوده است.

    و شهید مطهری نیز در مورد او می‌گوید:
    مأمون عالم ترین خلفا و بلکه شاید عالم ترین سلاطین جهان است، در میان سلاطین جهان شاید عالم تر، دانشمند تر و دانش دوست تر از مأمون نتوان پیدا کرد. (مجموعه آثار، ج18، ص117و118)

    اما در مورد بهشت و جهنم، هرگز این طور نیست که خداوند اهل بهشت را معطل کند تا حساب جهنمیان روشن شود و ابتدا آنها وارد جهنم شوند، بعد به حساب بهشتیان بپردازد، محاسبه از یک عده، خداوند را از محاسبه دیگران باز نمی دارد، همان‌طور که فرموده‌اند:

    «لَا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْن‏» (بحار الانوار، علامه مجلسی، ج87، ص154)
    پرداختن به امری، او را از امر دیگر غافل نمی‌کند.
    امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه نیز مشابه همین جمله را فرموده‌اند.(نهج البلاغه(صبحی صالح)، خطبه 178)
    اصلا حساب و کتاب همه در روز قیامت روشن است، روز قیامت روز آشکار شدن این اعمال است، همان طور که قرآن کریم می فرماید:

    «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِر» (طارق-9) ؛ در آن روز كه اسرار نهان آشكار ميشود.
    و می فرماید:

    « يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ» (آل عمران-30)
    روزى كه هر كس، آنچه را از كار نيك و بد انجام داده، حاضر مى‏بيند.
    و نیز می فرماید:

    « يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسيماهُمْ» (الرحمن-41) مجرمین از صورت هایشان شناخته می شوند.
    پس زود یا دیر شدن حسابرسی فقط منوط به نوع رفتار و کردار انسان هست، لذا پیامبر(ص) می فرمایند:

    «مَنْ حُوسِبَ عُذِّب‏» (بحارالانوار، ج7، ص263)
    هر کس حسابرسی شود، عذاب خواهد شد.
    یعنی معطلی حسابرسی خودش نوعی از نتیجه اعمال دنیاست.

    به همین خاطر حضرت زهرا(س) و باقی ائمه(ع) بدون هیچ حسابرسی، اولین نفراتی هستند که وارد بهشت می شوند.

    با این اوصاف روشن می شود که هیچ تقدیم و تأخر تاریخی، در زودتر یا دیرتر شدن حسابرسی نقش ندارد، مثلا قرار نیست که انسان های صدر اسلام چون زودتر از دنیا رفته اند، زودتر حسابرسی شوند، چون همه با هم از قبرها برانگیخته می شوند، همچنین رابطه استادی و شاگردی هم نقشی در مقدم یا مؤخر شدن حسابرسی ندارد، همه با هم محاسبه خواهند شد و هر کس عملش نیکوتر، محاسبه اش کمتر؛ بنابراین زودتر و یا دیرتر رفتن ما به بهشت دست خودمان نیست، ما را متناسب با عمکردمان در روز قیامت محاسبه خواهند کرد، و به سمت بهشت خواهند برد إن شاالله.

    موفق باشید



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    158 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا ابتدا اهل جهنم حسابرسی شده و وارد آن می‌شوند و سپس به حساب بهشتیان رسیدگی می‌شود؟ چطور در روایات آمده حضرت فاطمه (سلام الله علیها) اولین نفری است که وارد بهشت می شود، آیا بعد از آن حسابرسی جهنمیان است؟ ترتیب و صف حسابرسی و ورود به بهشت چگونه است؟ آیا تقدم و تأخر ورود انسان ها به بهشت متناسب با علمشان است؟


    پاسخ:
    اگر منظورتان از تقدم در حسابرسی مربوط به جهنم، عبور از آن است، بله همه بهشتیان از جهنم عبور می کنند، همان‌طور که قرآن می فرماید: «وَ إِن مِّنكمُ‏ْ إِلَّا وَارِدُهَا كاَنَ عَلىَ‏ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا »؛ و همه شما وارد جهنم مى‏شويد اين امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت‏.(1)
    البته آتش جهنم تنها دامن جهنمیان را خواهد گرفت، اما عبور از آن برای همه محقق خواهد شد، و روشن است که تحقق چنین امری به این معنا نیست که جهنمیان زودتر حسابرسی می شوند.

    اما در مورد علم، اگر چه علم در بالا رفتن درجه انسان ها در قیامت تاثیر دارد، اما این طور نیست که درجه انسان ها فقط به اندازه علمشان باشد، بلکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند، که بسیار هستند و آیات و روایات بدان ها اشاره دارند، مثلا جهاد.
    قرآن کریم می‌فرماید: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيما»؛ خداوند مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظيمى برترى بخشيده است‏.(2)

    اگر ملاک فقط علم می بود مأمون عباسی باید در قیامت جایگاه بلندی داشته باشد چرا که سیوطی او را اینگونه معرفی می‌کند: "وكان أفضل رجال بنی العبّاس حزماً وعزماً، وحلماً وعلماً، ورأیاً ودهاءً، وهیبةً وشجاعةً، وسۆدداً وسماحةً،... ولم یل الخلافة من بنی العبّاس أعلم منه، وكان فصیحاً مفوّها"؛ وی با فضیلت ترین مرد بنی العباس بود از نظر اراده، جدیت، حلم، آگاهی، دقت، تعقل، هیبت، شجاعت، شرف و کرم، و خلیفه ای عالم تر از او در بنی عباس نیامد، او فصیح و سخنران بوده است.(3)

    و شهید مطهری نیز در مورد او می‌گوید:
    مأمون عالم ترین خلفا و بلکه شاید عالم ترین سلاطین جهان است، در میان سلاطین جهان شاید عالم تر، دانشمند تر و دانش دوست تر از مأمون نتوان پیدا کرد.(4)

    همچنین در روایات به اموری که موجب سرعت در حسابرسی می‌شود اشاره شده است، مثلا پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ حَاسَبَهُ اللَّهُ حِسَاباً يَسِيراً وَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِهِ قَالُوا وَ مَا هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ تُعْطِي مَنْ حَرَمَكَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ»؛ سه چيز است كه در هر كه باشد خدا حساب را بر او آسان گيرد و وي را از روی رحمتش به بهشت ببرد، (اصحاب) گفتند آن سه کدامند یا رسول الله؟ حضرت(ص) فرمودند: عطا به آن كس كه تو را محروم كرده است، و پيوند با آن كس كه از تو بريده است‏، و عفو آن كس كه بر تو ستم روا داشته است.(5)

    اما در مورد بهشت و جهنم، هرگز این طور نیست که خداوند اهل بهشت را معطل کند تا حساب جهنمیان روشن شود و ابتدا آنها وارد جهنم شوند، بعد به حساب بهشتیان بپردازد، محاسبه از یک عده، خداوند را از محاسبه دیگران باز نمی دارد، همان‌طور که فرموده‌اند: «لَا يَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْن‏»؛ پرداختن به امری، او را از امر دیگر غافل نمی‌کند.(6)
    امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه نیز مشابه همین جمله را فرموده‌اند.(7)
    اصلا حساب و کتاب همه در روز قیامت روشن است، روز قیامت روز آشکار شدن این اعمال است، همان طور که قرآن کریم می فرماید: «يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِر»؛ در آن روز كه اسرار نهان آشكار مي شود.(8)
    و می فرماید: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ»؛ روزى كه هر كس، آنچه را از كار نيك و بد انجام داده، حاضر مى ‏بيند.(9)
    و نیز می فرماید: «يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسيماهُمْ»؛ مجرمین از صورت هایشان شناخته می شوند.(10)

    پس زود یا دیر شدن حسابرسی فقط منوط به نوع رفتار و کردار انسان هست، لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَنْ حُوسِبَ عُذِّب‏»؛ هر کس حسابرسی شود، عذاب خواهد شد.(11)، یعنی معطلی حسابرسی خودش نوعی از نتیجه اعمال دنیاست.

    به همین خاطر حضرت زهرا و باقی ائمه (صلوات الله علیهم اجمعین) بدون هیچ حسابرسی، اولین نفراتی هستند که به همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، وارد بهشت می شوند، همان طور که در روایات متعددی به این امر اشاره شده است.(12)

    با این اوصاف روشن می شود که هیچ تقدیم و تأخر تاریخی، در زودتر یا دیرتر شدن حسابرسی نقش ندارد، مثلا قرار نیست که انسان های صدر اسلام چون زودتر از دنیا رفته اند، زودتر حسابرسی شوند، چون همه با هم از قبرها برانگیخته می شوند، همچنین رابطه استادی و شاگردی هم نقشی در مقدم یا مؤخر شدن حسابرسی ندارد، همه با هم محاسبه خواهند شد و هر کس عملش نیکوتر، محاسبه اش کمتر.
    بنابراین زودتر و یا دیرتر رفتن انسان‌ها به بهشت دست خودشان نیست، هر کسی را متناسب با عمکردش در روز قیامت محاسبه خواهند کرد.


    _______
    (1) مریم/ 71.
    (2) نساء/95.
    (3) تاریخ الخلفاء وأمراء المۆمنین‏، جلال الدین سیوطی، ص245و246.
    (4) مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، ج18، ص117و118.
    (5) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج7، ص96.
    (6) همان، ج87، ص154.
    (7) نهج البلاغه، صبحی صالح،خطبه 178.
    (8) طارق-9.
    (9) آل عمران-30.
    (10) الرحمن-41.
    (11) بحارالانوار، ج7، ص263.
    (12) همان، ج28، ص45.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ در ساعت ۲۳:۲۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود