جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قوانین دنیا با برزخ چه تفاوت هایی دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما قوانین دنیا با برزخ چه تفاوت هایی دارد؟




    باسلام و صلوات
    از پیامبر بزرگ اسلام ص درباره برزخ سئوال کردند و حضرت فرمودند:از این دنیا به دنیای دیگر سفر میکنید.
    اما تفاوت قوانین دنیا با برزخ چگونه است؟
    در دنیا باید کاشت تا در آخرت برداشت کرد.
    از طرفی در روایتی دیدم که خداوند به بندگانش اختیار میدهد در زمان برزخشان که در ثلث دارائیش دخل و تصرف کند.
    لطفا راهنمایی فرمائید


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 5 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست




    قوانین دنیا با برزخ چه تفاوت هایی دارد؟






    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    قوانین دنیا با برزخ چه تفاوت هایی دارد؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    باسلام و صلوات
    از پیامبر بزرگ اسلام ص درباره برزخ سئوال کردند و حضرت فرمودند:از این دنیا به دنیای دیگر سفر میکنید.
    اما تفاوت قوانین دنیا با برزخ چگونه است؟
    در دنیا باید کاشت تا در آخرت برداشت کرد.
    از طرفی در روایتی دیدم که خداوند به بندگانش اختیار میدهد در زمان برزخشان که در ثلث دارائیش دخل و تصرف کند.
    لطفا راهنمایی فرمائید
    با سلام

    ببینید زندگی انسان از مرگ تا روز قیامت در عالمی به نام برزخ خواهد بود(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج4، ص233؛ مجموعه آثار شهید مطهری،ج2، ص520) همان طور که قرآن کریم میفرماید:

    «حَتىَّ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبّ‏ِ ارْجِعُونِ * لَعَلىّ‏ِ أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كلاَّ إِنَّهَا كلَمَةٌ هُوَ قَائلُهَا وَ مِن وَرَائهِم بَرْزَخٌ إِلىَ‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏» (مومنون-99و100)
    تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى‏گويد: «پروردگار من! مرا بازگردانيد! * شايد در آنچه ترك كردم، عمل صالحى انجام دهم!» (ولى به او مى‏ گويند: چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى‏ گويد! و پشت سر آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند.

    اما تفاوت قوانین عالم برزخ با دنیا به تفاوت هدف خلقت آنها باز میگردد، خداوند از خلقت هر کدام از این ها هدف خاصی داشته است، لذا متناسب با آن هدف با هم اختلاف دارند.
    برای توضیح بهتر فعلا عالم برزخ را رها کنید، و به رابطه دنیا و آخرت بپردازیم، با روشن شدن وضعیت آن دو، نقش عالم برزخ و قوانین آن روشن تر خواهد شد، در رابطه دنیا و آخرت، رابطه مانند کشت و برداشت می‌ماند، همانطور که در روایت مشهور پیامبر(ص) آمده است:

    «الدنیا مزرعة الآخرة» (مجموعه ورام، ج1، ص183)؛
    دنیا مزرعه آخرت است.

    یا امام علی(ع) می‌فرمایند:
    «الْيَوْمَ‏ عَمَلٌ‏ وَ لَا حِسَابَ وَ إِنَّ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل‏» (الکافی، ج8، ص58)
    امروز، روز عمل است، نه حساب؛ و فردا روز حساب است، نه عمل.

    پس عالم دنیا، عالم عمل و تلاش و کوشش هست، و عالم اخرت عالم مزد و پاداش.
    اما فلسفه عالم برزخ این است که اگرچه با مردن دیگر عمل جدید برای انسان ثبت نمی شود اما امکان اضافه شدن ثواب و گناه وجود دارد (مجموعه آثار، شهید مطهری، ج2، ص525) چرا که گاهی انسان در دنیا کار خوب یا بدی انجام داده است که هنوز اثرش در دنیا باقی است، برای همین پرونده اش هنوز بسته نشده است، مثلا امام خمینی(ره) که این انقلاب را رهبری کرده و به پیروزی رساندند هر تاثیر مثبتی که در داخل و خارج داشته باشد، ثواب ان به ایشان هم میرسد، یا کسی که مسجدی ساخته، فرزند صالحی تربیت کرده، درختی کاشته یا بالعکس کسی که مذهب کثیفی مثل وهابیت تاسیس کرده، در گناه ریخته شدن خونها و تجاوز ها و تعدی ها شریک است.
    یا این که انسان های زنده می توانند برای امواتشان در عالم برزخ صدقات و خیرات بفرستند، و بر ثواب‌های آنها در عالم برزخ بیفزایند.
    لذا در عالم برزخ فقط از اعتقادات سوال می‌کنند،(مجموعه آثار، ج2، ص525) چرا که بر خلاف ثواب و گناه، پرونده اعتقادات دیگر بسته شده و قابل رشد یا نقص نیست.
    پس اینگونه می شود:

    عالم دنیا: فقط کسب ثواب یا گناه
    عالم برزخ هم کسب ثواب و گناه، و هم پاداش و عذاب موقت
    عالم آخرت: فقط پاداش یا عذاب.

    با این اوصاف یکی از تفاوت ها این شد که در عالم برزخ بر خلاف دنیا دیگر امکان عمل یا گناه وجود ندارد.
    دوم این که در عالم برزخ حسابرسی جزئی وجود دارد بر خلاف دنیا(ترجمه المیزان، ج11، ص8)
    سوم: در عالم برزخ انسان ها، مقداری از ثمره اعمال و رفتار خویش را می بینند و جایگاهشان را در روز قیامت مشاهده می کنند(الالهیات، ج4، ص236؛ ترجمه المیزان، ج17، ص509)
    چهارم این که قوانین مادی در عالم برزخ جریان ندارد، چرا که عالم برزخ مادی نیست، و جسم انسان در عالم برزخ نیز، مثالی است، نه مادی.(معادشناسی، ج2، ص281)
    پنجم: خوشی ها و ناراحتی های دنیا ممکن است به خاطر ترفیع درجه، امتحان، و... باشد اما عذاب ها و ثواب های عالم برزخ برای امتحان و ترفیع درجه نیست اگرچه عذاب های دنیا و برزخ از این حیث مشترک هستند که ممکن است به خاطر کفاره و پاک شدن از گناهان باشد.(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج8، ص40)

    اما ان روایتی که فرمودید خداوند اختیار ثلث داریی برزخیان را به آنها میدهد، بنده ندیده ام و نمی توانم در خصوص آن ابراز نظر کنم،
    تنها چیزی که می توان عرض کنم این است که یقیقنا معنای ظاهری که نمی تواند داشته باشد، چرا که اموالش به وارثین می رسد و اختیار آنها را ندارد؛ البته در این خصوص که کسی که در مرض منجر به فوت باشد فقط اختیار ثلث دارایی خویش را دارد حرفی نیست، اما این که در برزخ هم این اختیار داشته باشد، خیلی عجیب است، در هر صورت باید روایت را دقیق دید.

    در پناه حق

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۳/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۹:۰۳


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    یعنی انسان ها بعد از مرگ هیچ پیشرفت روحی ندارند ؟یعنی عبادت نمی کنند ؟یعنی چطوری به یاد خدا هستن؟

    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    یعنی انسان ها بعد از مرگ هیچ پیشرفت روحی ندارند ؟یعنی عبادت نمی کنند ؟یعنی چطوری به یاد خدا هستن؟
    چرا همانطور که عرض کردم در عالم برزخ هم تکامل وجود داره، یعنی با جسم برزخی هم می‌شود تکامل داشت (تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی، ج3، ص242)
    اما در قیامت دیگر نقطه پایان تکامل و نتیجه سیر انسان است، لذا قرآن کریم میفرماید:
    «لا ینْفَعُ نَفْسًا إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ»(انعام-158)
    ايمان‏ آوردن افرادى كه قبلًا ايمان نياورده‏اند، يا در ايمانشان عمل نيكى انجام نداده‏اند، سودى به حالشان نخواهد داشت‏.

    یا می فرماید:
    فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون‏» (روم-57)
    پس در آن روز كسانى كه ستم كرده‏اند، عذرخواهى‏شان به آنان سود نمى‏دهد، و نه از آنان مى‏خواهند كه عذرخواهى كنند.

    همچنین تکلیفی بعد از مرگ نیست، تکلیف با مرگ پایان می پذیرد، یعنی دیگر امر واجب و حرام و مستحبی و... نداریم، نه اینکه بهشیان هر گناهی خواستند بکنند حلال است، نه بلکه شخصیت آنها به ثباتی رسیده است که بر حقیقت زشت و قبیح گنا پی برده اند، لذا دیگر خبری از اعمال زشت در رفتار و گفتارشان نیست:
    «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً» (نبأ-35)
    در آنجا نه سخن بيهوده‏اى مى‏شنوند و نه دروغى‏.

    لذا تا کسی پاک نشود از رذائل وارد بهشت نمی شود، همان طور که امام صادق(ع) می فرمایند:
    «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ كِبْر» (الکافی، شیخ کلینی، ج2، ص310)
    کسی که ذره ای تکبر در درونش باشد وارد بهشت نخواهد شد.

    اما عبادت با تکلیف فرق دارد، انسانها همیشه نیازمند ارتباط با خداوند هستند، و شیرین ترین نعمت بهشتیان هم همین مقام رضوان و رضایت الهی است، پس ارتباط با او باید در بهشت شیرین باشد.

    علت این که انسان ها در دنیا با سختی عبادت میکنند چون عشق در کار نیست، وگرنه از ساعت ها نشستن و صحبت کردن با دوستان صمیمیشان خسته نمی شوند، اگر این عشق باشد دیگر ارتباط و عبادت سخت نیست، بلکه دوری سخت است، همان طور که امام علی (ع) در دعای کمیل می فرماید:
    «فَهَبْنِي يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى‏ فِرَاقِك‏»
    ای خدا و ای آقا و ای مولای من، گیرم که بر عذاب تو صبر کردم، اما چگونه بر دوری و جدایی از تو صبر کنم؟
    و پیامبر(ص) هنگام اذان بی تابی کرده و به بلال می فرمودند: «بلال اذان بگو و ما را راحت کن» (بحار الانوار، علامه مجلسی، ج79، ص193)
    از معصومین که بگذریم برخی عرفا در قنوت نمازشان دعای ابوحمزه ثمالی میخوانده اند، نه از روی سختی، بلکه با لذت، گریه های مرحوم آیت الله بهجت(ره) در نماز گویای لذت های معنوی عظیمی بود که ما از ان محروم بوده و طعم آن را نچشیده ایم، اما در قیامت اهل بهشت همه به این مقام رسیده اند، کسی از روی سختی و با کراهت عبادت نمی کند، آنجا اجباری در کار نیست، ولی هیچ کس حاضر نیست از این لذت بگذرد، همه به خاطر تعالی روحشان و جدا شدن از وابستگی ها و تعلقات شهوانی و دنیوی با عشق خدا را میخوانند و علاوه بر این که خسته نمی شوند، بلکه این بالاترین لذت برای آنهاست.

    موفق باشید



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,327
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,250 پست
    حضور
    122 روز 17 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیامبر (ص) در نهج الفصاحه می فرمایند: به شما مژ ده میدهم و شما به دیگران مژ ده بدهید که هر کس شهادت دهد که خدایی جز خدای یگانه نیست و به ان معتقد باشد . وارد بهشت میشود . "

    " بیش تر بهشتیان مردم ساده اند. "

    " ایا نمی خواهی به تو از پادشاهان بهشت خبر دهم ؟ مرد نا توان و ژ نده پوشی که کسی به او اعتنا نمی کند. و اگر قسم بخورد که

    چیزی واقع می شود خدا قسم او را محقق می سا زد. "

    " بدانید که کار اهل بهشت مانند ان است که از راهی دشوار بر تپه ای بلند بالا روند و کار اهل جهنم مانند ان است که در سراشیبی
    زمین همواری حرکت کنند."

    " بهشتیان صاحبان غرفه را چنان می بینند که شما ستارگان را در اسمان می بینید. "

    "میان بنده و بهشت هفت عقبه هست که اسان ترین انها مرگ و سخت ترین انها ایستادن در پیشگاه خداوند است. هنگامی که ستم کشان دامن ستم گران را می گیرند. " یا رب ما را دریاب. و به حال خود وامگذار .


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    تفاوت قوانین دنیا با برزخ چگونه است؟ آیا انسان ها بعد از مرگ، بر خلاف دنیا، هیچ پیشرفت و تکامل روحی ندارند؟ همچنین آیا بعد از مرگ عبادتی هست یا خیر، اگر عبادت نمی‌کنند چطور به یاد خدا هستند.؟


    پاسخ:
    زندگی انسان از مرگ تا روز قیامت در عالمی به نام برزخ خواهد بود(1) همان طور که قرآن کریم می فرماید: «حَتىَّ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ ... وَ مِن وَرَائهِم بَرْزَخٌ إِلىَ‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏»؛ تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرا رسد، ... و پشت سر آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته شوند.(2)

    اما تفاوت قوانین عالم برزخ با دنیا به تفاوت هدف خلقت آن ها باز می گردد، خداوند از خلقت هر کدام از این ها هدف خاصی داشته است، لذا متناسب با آن هدف و غایت با هم اختلاف دارند.
    برای توضیح بهتر، ابتدا به رابطه دنیا و آخرت بپردازیم، با روشن شدن وضعیت آن دو، هدف از عالم برزخ و قوانین آن که مابین دنیا و آخرت است روشن تر خواهد شد، در رابطه دنیا و آخرت، رابطه مانند کشت و برداشت می‌ماند، همان طور که در روایت مشهور پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمده است: «الدنیا مزرعة الآخرة»؛ دنیا مزرعه آخرت است.(3)
    یا امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «الْيَوْمَ‏ عَمَلٌ‏ وَ لَا حِسَابَ وَ إِنَّ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل‏»؛ امروز، روز عمل است، نه حساب؛ و فردا روز حساب است، نه عمل.(4)

    پس عالم دنیا، عالم عمل و تلاش و کوشش هست، و عالم اخرت عالم مزد و پاداش.
    اما فلسفه عالم برزخ این است که اگر چه با مردن دیگر عمل جدید برای انسان ثبت نمی شود اما امکان اضافه شدن ثواب و گناه وجود دارد(5) چرا که گاهی انسان در دنیا کار خوب یا بدی انجام داده است که هنوز اثرش در دنیا باقی است، برای همین پرونده اش هنوز بسته نشده است، مثلا امام خمینی (رحمه الله علیه) که این انقلاب را رهبری کرده و به پیروزی رساندند هر تاثیر مثبتی که در داخل و خارج داشته باشد، ثواب آن به ایشان هم خواهد رسید، یا کسی که مسجدی ساخته، فرزند صالحی تربیت کرده، درختی کاشته یا بالعکس کسی که فرقه کثیفی مثل وهابیت تاسیس کرده، در گناه ریخته شدن خون ها و تجاوز ها و تعدی های پیروان این فرقه شریک است.
    یا این که انسان های زنده می توانند برای امواتشان در عالم برزخ صدقات و خیرات بفرستند، و بر ثواب‌های آن ها در عالم برزخ بیفزایند؛ لذا در عالم برزخ فقط از اعتقادات سوال می‌کنند.(6)، چرا که بر خلاف ثواب و گناه، پرونده اعتقادات دیگر بسته شده و قابل رشد یا نقص نیست.

    پس اینگونه می شود:
    عالم دنیا: فقط کسب ثواب یا گناه.
    عالم برزخ هم کسب ثواب و گناه، و هم پاداش و عذاب.
    عالم آخرت: فقط پاداش یا عذاب.

    با این اوصاف یکی از تفاوت ها این شد که:
    اول: در عالم برزخ بر خلاف دنیا دیگر امکان عمل یا گناه وجود ندارد.
    دوم: این که در عالم برزخ حسابرسی جزئی وجود دارد بر خلاف دنیا.(7)
    سوم: در عالم برزخ انسان ها، مقداری از ثمره اعمال و رفتار خویش را می بینند و جایگاهشان را در روز قیامت مشاهده می کنند.(8)
    چهارم: این که قوانین مادی در عالم برزخ جریان ندارد، چرا که عالم برزخ مادی نیست، و جسم انسان در عالم برزخ نیز، مثالی است، نه مادی.(9)
    پنجم: خوشی ها و ناراحتی های دنیا ممکن است به خاطر ترفیع درجه، امتحان، و ... باشد اما عذاب ها و ثواب های عالم برزخ برای امتحان و ترفیع درجه نیست اگر چه ممکن است از این حیث که موجب کفاره و پاک شدن از گناهان هستند با یکدیگر اشتراک داشته باشند.(10)

    اما در عالم برزخ، به اقتضاء رسیدن ثواب های باقیات الصالحات، و یا گناهان باقیات السیئات، تغییر و تکامل وجود دارد، چرا که با جسم برزخی هم می‌شود تکامل داشت.(11)
    اما قیامت دیگر نقطه پایان تکامل و نتیجه سیر انسان است، لذا قرآن کریم می فرماید: «لا ینْفَعُ نَفْسًا إیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی إیمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ»؛ ايمان‏ آوردن افرادى كه قبلًا ايمان نياورده ‏اند، يا در ايمانشان عمل نيكى انجام نداده‏ اند، سودى به حالشان نخواهد داشت‏.(12)
    یا می فرماید: فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُون‏»؛ پس در آن روز كسانى كه ستم كرده‏ اند، عذرخواهى‏شان به آنان سود نمى‏ دهد، و نه از آنان مى‏ خواهند كه عذرخواهى كنند.(13)

    همچنین تکلیفی بعد از مرگ نیست، تکلیف با مرگ پایان می پذیرد، یعنی دیگر امر واجب و حرام و مستحبی و ... نداریم، نه این که بهشیان هر گناهی خواستند بکنند حلال است، نه، بلکه شخصیت آن ها به ثباتی رسیده است که بر حقیقت زشت و قبیح گنا پی برده اند، لذا دیگر خبری از اعمال زشت در رفتار و گفتارشان نیست: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً»؛ در آن جا نه سخن بيهوده‏اى مى‏ شنوند و نه دروغى‏.(14)
    لذا تا کسی
    از رذائل پاک نشود وارد بهشت نمی شود، همان طور که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ كِبْر»؛ کسی که ذره ای تکبر در درونش باشد وارد بهشت نخواهد شد.(15)

    اما عبادت با تکلیف فرق دارد، انسان ها همیشه نیازمند ارتباط با خداوند هستند، و شیرین ترین نعمت بهشتیان هم همین مقام رضوان و رضایت الهی است، پس ارتباط با او باید در بهشت شیرین باشد.
    علت این که انسان ها در دنیا با سختی عبادت میکنند چون عشق در کار نیست، و گرنه از ساعت ها نشستن و صحبت کردن با دوستان صمیمیشان خسته نمی شوند، اگر این عشق باشد دیگر ارتباط و عبادت سخت نیست، بلکه دوری سخت است، همان طور که امام علی (علیه السلام) در دعای کمیل می فرماید: «فَهَبْنِي يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى‏ فِرَاقِك‏»؛ ای خدا و ای آقا و ای مولای من، گیرم که بر عذاب تو صبر کردم، اما چگونه بر دوری و جدایی از تو صبر کنم؟
    و پیامبر (صلی الله علیه و آله) هنگام اذان بی تابی کرده و به بلال می فرمودند: «بلال اذان بگو و ما را راحت کن».(16)

    از معصومین که بگذریم برخی عرفا در قنوت نمازشان دعای ابوحمزه ثمالی می خوانده اند، نه از روی سختی، بلکه با لذت، گریه های مرحوم آیت الله بهجت (رحمه الله علیه) در نماز گویای لذت های معنوی عظیمی بود که ما از آن محروم بوده و طعم آن را نچشیده ایم، اما در قیامت اهل بهشت همه به این مقام رسیده اند، کسی از روی سختی و با کراهت عبادت نمی کند، آن جا اجباری در کار نیست، ولی هیچ کس حاضر نیست از این لذت بگذرد، همه با عشق خدا را می خوانند و علاوه بر این که خسته نمی شوند، بلکه این بالاترین لذت برای آن هاست.

    _____________________________
    (1) مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، انتشارات صدرا، چاپ نهم، 1382ش، تهران، ج2، ص520؛ الالهیات، آیت الله سبحانی، المركز العالمي للدراسات الإسلامية، چاپ سوم، 1412ق، قم، ج4، ص233.
    (2) مومنون/ 99و100.
    (3) مجموعه ورام، ورام بن أبي فراس‏، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى‏، چاپ اول، 1369ش، مشهد، ج1، ص183.
    (4) الکافی، شیخ کلینی، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق، تهران، ج8، ص58.
    (5) مجموعه آثار، ج2، ص525.
    (6) همان، ص525.
    (7) ترجمه المیزان، علامه طباطبايى- سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، دفتر نشر اسلامی، چاپ پنجم، 1374، قم، ج11، ص8.
    (8) الالهیات، ج4، ص236؛ ترجمه المیزان، ج17، ص509.
    (9) معادشناسی، سید محمد حسین طهرانی، نشر نور ملكوت قرآن‏، چاپ اول،1423ق، مشهد، ج2، ص281.
    (10) بحارالانوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي‏، چاپ دوم، 1403ق، بیروت، ج8، ص40.
    (11) تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی، نشر اسراء، چاپ اول، 1378ش، ج3، ص242.
    (12) انعام/ 158.
    (13) روم/ 57.
    (14) نبأ/ 35.
    (15) الکافی، شیخ کلینی، ج2، ص310.
    (16) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج79، ص193.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۳ در ساعت ۲۱:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مناجات‏‌هایی که هانری کُربن می خواند
    توسط عبد آبق در انجمن دعاهای قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۹, ۱۲:۵۱
  2. آشنایی با صحابی بزرگوار حجر بن عدی وخبر اهانت به مقبره ایشان
    توسط مقداد در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 65
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۲۵, ۱۳:۴۹
  3. رایج ترین عادت های غذایی غلط و در عین حال بسیار مضر
    توسط عبد آبق در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۴, ۰۲:۰۸
  4. راه های فقرزدایی در قرآن
    توسط yanoor در انجمن سایر مباحث
    پاسخ: 23
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۰۹, ۲۲:۲۶

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود