صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسانیت و عبودیت در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18

    انسانیت و عبودیت در قرآن




    سلام. با بررسی دو واژۀ انسان و عبد در قرآن، به نظر می رسد که سخنان قرآن وقتی از عبد سخن می گوید، مهربانانه تر از زمانی است که از انسان سخن می گوید.


    به غیر از آیاتی که از نعمتهای رسیده به انسان و چگونگی خلقت انسان صحبت می کند، در سایر آیات، نگاهی همراه با مذمت را در مورد انسان شاهدیم:

    واذا مس الانسان الضر دعانا لجنبه او قاعدا او قايما فلما كشفنا عنه ضره مر كان لم يدعنا الي ضر مسه كذلك زين للمسرفين ما كانوا يعملون (یونس:12)


    يريد الله ان يخفف عنكم وخلق الانسان ضعيفا(نساء:28)


    ولين اذقنا الانسان منا رحمه ثم نزعناها منه انه لييوس كفور(هود:9)


    واذا مس الانسان ضر دعا ربه منيبا اليه ثم اذا خوله نعمه منه نسي ما كان يدعو اليه من قبل وجعل لله اندادا ليضل عن سبيله قل تمتع بكفرك قليلا انك من اصحاب النار(زمر:8)


    وآتاكم من كل ما سالتموه وان تعدوا نعمه الله لا تحصوها ان الانسان لظلوم كفار(ابراهیم:34)


    وجعلوا له من عباده جزءا ان الانسان لكفور مبين(زخرف:15)


    و لقد صرفنا في هذا القرآن للناس من كل مثل و كان الانسان اكثر شيء جدلا(کهف:54)


    بل يريد الانسان ليفجر امامه(قیامة:5)


    و اذا مسكم الضر في البحر ضل من تدعون الا اياه فلما نجاكم الي البر اعرضتم و كان الانسان كفورا(اسراء:67)


    فان اعرضوا فما ارسلناك عليهم حفيظا ان عليك الا البلاغ وانا اذا اذقنا الانسان منا رحمه فرح بها وان تصبهم سييه بما قدمت ايديهم فان الانسان كفور(شوری:48)


    قتل الانسان ما اكفره(عبس:17)


    كلا ان الانسان ليطغي(علق:6)


    ان الانسان لربه لكنود(عادیات:6)



    در مقابل وقتی صحبت از عباد است، سخنان قرآن، مهربانانه تر و گاهی همراه با تمجید است:





    يا عباد لا خوف عليكم اليوم ولا انتم تحزنون(زخرف:68)


    والذين اجتنبوا الطاغوت ان يعبدوها وانابوا الي الله لهم البشري فبشر عباد(زمر:17)


    نبي عبادي اني انا الغفور الرحيم(حجر:49)


    وهو الذي يقبل التوبه عن عباده ويعفو عن السييات ويعلم ما تفعلون(شوری:25)


    ان عبادي ليس لك عليهم سلطان و كفي بربك وكيلا(اسرای:65)


    واذا سالك عبادي عني فاني قريب اجيب دعوه الداع اذا دعان فليستجيبوا لي وليومنوا بي لعلهم يرشدون(بقره:186)


    قل يا عبادي الذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم(زمر:53)



    البته گاهی هم از عباد با مذمت یاد می شود، ولی میزان مذمت کمتر از وقتی است که از انسان صحبت می شود:



    ان عبادي ليس لك عليهم سلطان الا من اتبعك من الغاوين(حجر:14)


    يا حسره علي العباد ما ياتيهم من رسول الا كانوا به يستهزيون(یس:30)


    يعملون له ما يشاء من محاريب وتماثيل وجفان كالجواب وقدور راسيات اعملوا آل داود شكرا وقليل من عبادي الشكور(سباء:13)

    به نظر شما دلیل این تفاوت نگرش چیست؟





    سلام هی حتی مطلع الفجر

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    829 پست
    حضور
    119 روز 12 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    انسانیت و عبودیت در قرآن







    کارشناس بحث: استاد پیام

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    انسانیت و عبودیت در قرآن

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عبد به معناي مطيع و بنده است كه او را در اثر ذلّت و انقيادش عبد گويند، پس معناى تذلّل و طاعت در آن ملحوظ است در اقرب گويد:
    آن در اصل وصف است گويند: «رجل عبد» يعنى مرد مطيع است، ولى بعدا مانند اسم استعمال شده است.

    قاموس قرآن، علي اكبر قرشي،ج‏4، ص 280.

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همه انس و جنّ و ملك بنده و مملوك خدايند،(اگرچه برخي بندگي نكنند) شايد بدين علت است كه در كتب لغت گفته اند كه عبد به معنى انسان است اعمّ از حرّ و رقّ.
    عباد در همه جاى قرآن در بنده خدا اعمّ از مملوك و مطيع بكار رفته است: قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُلٌّ فِيها إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَمَ بَيْنَ الْعِبادِ؛ (1) مستكبران مى‏گويند: «ما همگى در آن هستيم، زيرا خداوند در ميان بندگانش (به عدالت) حكم كرده است!»، شامل همه است اعمّ از بنده طاعتى و تسخيرى.
    و از اين كه در اين آيه از تعبير به" عباد" (بندگان خدا) براي انسان هايي كه عذاب مي شوند و شاكر درگاه الهي نشدند استفاده شده است اشاره به اين است كه عباد در همان معناي واقعي خودش بكار رفته است. اما تعجب از اين است كه اين بندگان خدا كه غرق نعمت هاى او هستند چرا دست به چنين جناياتى زدند.(2)

    1. غافر(40) آيه 48.
    2. تفسير نمونه، مكارم شيرازي، ناشر دار الكتب الإسلامية، چاپ تهران، سال 1374 ش، نوبت اول، ج‏18، ص 359.

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    واژه عباد در قرآن مجید بصورت های مختلفی مانند: "عِبادٌ"، "عِبادي" ، "عِبادِهِ " ، " الْعِبادِ" و "بِالْعِبادِ" در آیات بکار رفته ؛
    که 15 مرتبه "عِبادُ" بکار رفته که فقط جنبه مثبت دارد.
    12 مرتبه "عِبادي " بکار رفته که عالی است.
    يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَى رَبِّکِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي‌ (29) وَ ادْخُلِي جَنَّتِي‌ (30)اى نفس مطمئنّه ،خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد ،و در ميان بندگان من درآى ،و در بهشت من داخل شو .سوره فجر

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنابراین کلمه عباد با کاربردهای مختلف در قرآن بکار رفته که نمونه هایی که شما آوردید به شکل مثبت بندگی خدا اشاره دارد که بالطبع مورد ستایش خداوند واقع می شود چرا که هدف از نزول قرآن ارائه برنامه بندگی خداوند استف ونیز شناساندن جنبه های کمال بندگی به انسانها.

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیات مبارکه 63 تا آخر سوره فرقان صفات "عِبادُ الرَّحْمنِ"وَ عِبَادُ الرَّحْمٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً (63) و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه روى زمين به نرمى گام برمى‏دارند ; و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏دهند .وَ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِيَاماً (64) و آنانند كه در حال سجده يا ايستاده ، شب را به روز مى‏آورند .وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَاماً (65) و كسانى‏اند كه مى‏گويند : « پروردگارا ، عذاب جهنم را از ما بازگردان كه عذابش سخت و دايمى است .إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرّاً وَ مُقَاماً (66) و در حقيقت ، آن بد قرارگاه و جايگاهى است .وَ الَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ کَانَ بَيْنَ ذٰلِکَ قَوَاماً (67) و كسانى‏اند كه چون انفاق كنند ، نه ولخرجى مى‏كنند و نه تنگ مى‏گيرند ، و ميان اين دو [ روش ] حد وسط را برمى‏گزينند .وَ الَّذِينَ لاَ يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلٰهاً آخَرَ وَ لاَ يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لاَ يَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِکَ يَلْقَ أَثَاماً (68) و كسانى‏اند كه با خدا معبودى ديگر نمى‏خوانند و كسى را كه خدا [ خونش را ] حرام كرده است جز به حق نمى‏كُشند ، و زنا نمى‏كنند ، و هر كس اينها را انجام دهد سزايش را دريافت خواهد كرد .يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً (69) براى او در روز قيامت عذاب دو چندان مى‏شود و پيوسته در آن خوار مى‏ماند .إِلاَّ مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُولٰئِکَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (70) مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند . پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى‏كند ، و خدا همواره آمرزنده مهربان است .وَ مَنْ تَابَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَاباً (71) و هر كس توبه كند و كار شايسته انجام دهد ، در حقيقت به سوى خدا بازمى‏گردد .وَ الَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَاماً (72) و كسانى‏اند كه گواهى دروغ نمى‏دهند ; و چون بر لغو بگذرند با بزرگوارى مى‏گذرند .وَ الَّذِينَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمّاً وَ عُمْيَاناً (73) و كسانى‏اند كه چون به آيات پروردگارشان تذكر داده شوند ، كر و كور روى آن نمى‏افتند .وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً (74) و كسانى‏اند كه مى‏گويند : « پروردگارا ، به ما از همسران و فرزندانمان آن ده كه مايه روشنىِ چشمان [ ما ] باشد ، و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان . »أُولٰئِکَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَ يُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَ سَلاَماً (75) اينانند كه به [ پاس ] آنكه صبر كردند ، غرفه [ هاى بهشت را ] پاداش خواهند يافت و در آنجا با سلام و درود مواجه خواهند شد .خَالِدِينَ فِيهَا حَسُنَتْ مُسْتَقَرّاً وَ مُقَاماً (76) در آنجا ، جاودانه خواهند ماند . چه خوش قرارگاه و مقامى !قُلْ مَا يَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّي لَوْ لاَ دُعَاؤُکُمْ فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَکُونُ لِزَاماً (77) بگو : « اگر دعاى شما نباشد ، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى‏كند . در حقيقت شما به تكذيب پرداخته‏ايد و به زودى [ عذاب بر شما ] لازم خواهد شد . »

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُن؛ افسوس بر اين بندگان كه هيچ پيامبرى براى هدايت آنان نيامد مگر اينكه او را استهزا مى‏كردند! (یس 30) این نمونه ای که آورده اید غیر بنده ومطیع راشامل می شود وبه مخالفان پیامبران اشاره دارد. بنابر این همیشه این کلمه مورد مدح هم نبوده وتقریبا مترادف کلمه ی انسان از جهت معنی می باشد ، که می تواند جنبه مثبت ویا منفی داشته باشد.

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ارزشهای انسان
    . 1 انسان خليفه‏ء خدا در زمين است
    " روزی كه خواست او را بيافريند ، اراده خويش را به فرشتگان اعلام‏ كرد . آنها گفتند : آيا موجودی می‏آفرينی كه در زمين تباهی خواهد كرد و خون خواهد ريخت ؟ او گفت : من چيزی می‏دانم كه شما نمی‏دانيد " ( 1 )
    " اوست كه شما انسانها را جانشينهای خود در زمين قرار داده تا شما را در مورد سرمايه‏هايی كه داده است در معرض آزمايش قرار دهد " ( 2 )
    . 2 ظرفيت علمی انسان بزرگترين ظرفيتهايی است كه يك مخلوق ممكن است‏ داشته باشد
    " تمام اسماء را به آدم آموخت ( او را به همه‏ء حقايق آشنا ساخت )
    آنگاه از فرشتگان ( موجودات ملكوتی ) پرسيد : نامهای اينها را بگوييد چيست . گفتند : ما جز آنچه تو مستقيما به ما آموخته‏ای نمی‏دانيم ( آنچه‏ را تو مستقيما به ما نياموخته باشی ما از راه كسب نتوانيم آموخت )

    پاورقی : . 1 بقره / . 30 . 2 انعام / . 165

  17. تشکر


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدا به آدم گفت : ای آدم ! تو به اينها بياموز و اينها را آگاهی ده
    همينكه آدم فرشتگان را آموزانيد و آگاهی داد ، خدا به فرشتگان گفت : نگفتم كه من از نهانهای آسمانها و زمين آگاهم ( می‏دانم چيزی را كه حتما نمی‏دانيد ) و هم می‏دانم آنچه را شما اظهار می‏كنيد و آنچه را پنهان‏ می‏داريد ؟ " ( 1 ) . 3 او فطرتی خدا آشنا دارد ، به خدای خويش در عمق وجدان خويش آگاهی‏ دارد . همه‏ء انكارها و ترديدها ، بيماريها و انحرافهايی است از سرشت‏ اصلی انسان
    " هنوز كه فرزندان آدم در پشت پدران خويش بوده ( و هستند و خواهند بود ) خداوند ( با زبان آفرينش ) آنها را بر وجود خودش گواه گرفت و آنها گواهی دادند " ( 2 )
    " چهره‏ء خود را به سوی دين نگه‏دار ، همان كه سرشت خدايی است و همه‏ء مردم را بر آن سرشته است " ( 3 )
    . 4 در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی كه در جماد و گياه و حيوان وجود دارد ، عنصری ملكوتی و الهی وجود دارد . انسان تركيبی است از طبيعت و ماورای طبيعت ، از ماده و معنی ، از جسم و جان
    " آن كه هر چه را آفريد نيكو آفريد و آفرينش انسان را از گل آغاز كرد ، سپس نسل او را از شيره‏ء كشيده‏ای كه آبی پست است قرارداد ، آنگاه او را بياراست و از روح خويش در او دميد " ( 4 )
    . 5 آفرينش انسان ، آفرينشی حساب شده است ، تصادفی نيست . انسان‏ موجودی انتخاب شده و برگزيده است
    " خداوند آدم را بر گزيد و توبه‏اش را پذيرفت و او را هدايت كرد " ( 5 ) .

    پاورقی : . 1 بقره / 31 - . 33 . 2 اعراف / . 172 . 3 روم / . 43 . 4 الم سجده / 7 - . 9 . 5 طه / . 121

  19. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود