جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد محرمیت از راه شیردادن{رضاع}

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتی در مورد محرمیت از راه شیردادن{رضاع}




    سلام علیکم

    بنده مشغول جمع آوری مطالبی در مورد مسئله ی رضاع هستم
    لذا از کاربران و کارشناسان عزیز تقاضامندم چنانچه درمورد سوالات بنده پاسخی به همراه ذکر منبع دارند در این تاپیک مرقوم نمایند
    با تشکر


    اولین سوال:


    فلسفه ی مشروعیت حکم رضاع چیست؟
    درواقع یک تاریخچه ای از وضع این حکم شرعی میخوام


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,635
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    118 روز 23 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوالاتی در مورد محرمیت از راه شیردادن{رضاع}







    کارشناس بحث: استاد صادق

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوالاتی در مورد محرمیت از راه شیردادن{رضاع}


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط از خاک تا افلاک نمایش پست
    سلام علیکم

    بنده مشغول جمع آوری مطالبی در مورد مسئله ی رضاع هستم
    لذا از کاربران و کارشناسان عزیز تقاضامندم چنانچه درمورد سوالات بنده پاسخی به همراه ذکر منبع دارند در این تاپیک مرقوم نمایند
    با تشکر


    اولین سوال:


    فلسفه ی مشروعیت حکم رضاع چیست؟
    درواقع یک تاریخچه ای از وضع این حکم شرعی میخوام
    باسلام وتشکر .
    این حکم اول درقران بعد در روایات ودر مرحله سوم در کتاب های فقهی مطرح شده بدین بیان :

    اگر طفل شیرخواری، با حفظ تمام شرایط و ضوابط رضاع در فقه؛ از زنی شیر بخورد، طبق نصّ صریح قرآن کریم،(نساء، 23) با زنی که از او شیر خورده و نیز با دختران آن زن، مَحرم می‌شود، اما این حکم مختص به آن زن و دختران او نمی‌شود، بلکه به دلیل این که آن کودک، در حکم فرزند واقعی آن زن خواهد بود، آن طفل با تمامی کسانی که فرزند واقعی آن زن و شوهر او هستند، محرم می‌شود. (امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج ‏2، ص 269)

    حدیث این حکم علاوه بر این‌که از ائمه اطهار(علیهم السلام) به ما رسیده؛ از شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز نقل شده است، لذا اصل رضاع، (اما در شرایط رضاع میان شیعه و اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد) مورد اتفاق شیعه و سنی است تا جایی که آن را اجماعی دانسته‌اند و حتی یکی از ضروریات مذهب یا دین به شمار رفته است.
    پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره حکم رضاع می‌فرماید: «همه کسانی که از طریق نسب و خویشاوندی با انسان محرم شده‌اند، از طریق رضاع هم محرم می‌شوند». این روایت را اهل سنت از عایشه نقل کرده‌اند، و بیشتر منابع شیعه نیز آن را از طریق امام علی (علیه السلام)، و امام صادق (علیه السلام) (الکافی، ج 5، ص 446) نقل کرده‌اند.
    برخی در فلسفه تحریم محارم رضاعى گفته‌اند؛ با پرورش گوشت و استخوان آنها با شیر شخص معیّنى، شباهت به فرزندان او پیدا می‌کند؛ مثلاً زنى که کودکى را به اندازه‌اى شیر می‌دهد که بدن او با آن شیر رشد مخصوصى می‌کند، یک نوع شباهت در میان آن کودک و سایر فرزندان آن زن پیدا می‌شود و در حقیقت هر کدام جزئى از بدن آن مادر محسوب می‌شوند و مانند دو برادر نسبى هستند. (تفسیر نمونه، ج 3، ص 329)
    دو نفر که هم شیر بوده اند، یعنی هردو از یک زن با شرایطی که در احکام آمده، شیرخورده اند ،با هم محرم هستند و با تمام فرزندان آن زن هم محرم می شوند.
    شیر خوردنی که باعث محرمیت می‏شود و جلوی ازدواج را می‏گیرد، هشت شرط دارد . اگر یکی از این شرایط را نداشته باشد ،موجب محرمیت نمی‏شود:
    1- بچه از زنی شیر بخورد که زایمان کرده و شیر در پستانش به خاطر زایمان جمع شده و خود او زنده است. پس اگر از پستان زن مرده شیر بخورد فایده ندارد.
    2- شیر آن زن از حرام نباشد؛ پس اگر شیر مادر بچه‏ای را که از زنا به دنیا آمده ،به بچه دیگر بدهند ،به واسطه این شیر آن بچه به کسی محرم نمی‏شود.
    3- بچه شیر را از پستان بمکد، پس اگر شیر را در گلوی او بریزند یا مثل امروز در پستانک بریزند و به او بدهند، باعث محرمیت نمی‏شود.
    4- شیر خالص باشد و با چیز دیگر مخلوط نباشد؛ مگر آن چیزی که با شیر مخلوط شد (مثل خون) به قدری کم باشد که به حساب نیاید.
    5- شیر از یک شوهر باشد؛ پس اگر زنِ شیردهی را طلاق بدهند، بعد شوهر دیگری بکند و از او آبستن شود و تا موقع زاییدن شیری که از شوهر اول داشته، باقی باشد و مثلاً هشت بار از آن شیر به بچه بدهد و هفت مرتبه از شیر شوهر دوم به بچه بدهد، آن بچه به کسی محرم نمی‏شود.
    6- بچه به واسطه مرض شیر را قی نکند .اگر قی کند، بنا بر احتیاط واجب کسانی که به واسطه آن بچه محرم می‏شوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.
    7- پانزده مرتبه یا یک شبانه روز شیر بخورد یا مقداری شیر بخورد که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت روییده است؛ بلکه بعضی ده مرتبه شیر خوردن را هم باعث احتیاط می‏دانند؛ یعنی، با کسی که ده مرتبه شیر خورده احتیاط مستحبی است که ازدواج نکنند و نگاه محرمانه به او ننمایند.
    8- دو سال بچه تمام نشده باشد . اگر بعد از دوسالگی بچه باشد، باعث محرمیت نمی‏شود.(1)
    اگر زنی بچه‏ای را با شرایطی که در توضیح المسایل گفته شده، شیر دهد، آن بچه به این عدّه محرم می‏شود:
    اوّل: خود زن و آن را مادر رضاعی می‏گویند.
    دوم: شوهر زن که شیر مال اوست و او را پدر رضاعی می‏گویند.
    سوم: پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند، اگر چه پدر و مادر رضاعی او باشند.
    چهارم: بچه ‏هایی که از آن زن به دنیا آمده‏اند، یا به دنیا می‏آیند.
    پنجم: بچه‏ های اولاد آن زن هر چه پایین روند، چه از اولاد او به دنیا آمده، یا اولاد او آن بچه‏ها را شیر داده باشند.
    ششم: خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعی باشند، یعنی به واسطه شیر خوردن، با آن زن خواهر و برادر شده باشند.
    هفتم: عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعی باشند.
    هشتم: دایی و خاله آن زن اگر چه رضاعی باشند.
    نهم: اولاد شوهر آن زن که شیر مال آن شوهر است، هر چه پایین روند ،اگر چه اولاد رضاعی او باشند.
    دهم: پدر و مادر شوهر آن زن که شیر مال آن شوهر است، هر چه بالا روند.
    یازدهم: خواهر و برادر شوهری که شیر مال اوست، اگر چه خواهر و برادر رضاعی او باشند.
    دوازدهم: عمو و عمه و دایی و خاله شوهری که شیر مال اوست ،هر چه بالا روند، اگر چه رضاعی باشند. نیز عدّه دیگری هم که در مسائل بعد گفته می‏شود، به واسطه شیر دادن محرم می‏شوند.
    پس به وسیله شیر خوردن انسان به همه فرزندان زن محرم می شود.

    پی‌نوشت‌:
    1. توضیح المسایل مراجع، م 2474 و 2475.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط از خاک تا افلاک نمایش پست
    سلام علیکم

    بنده مشغول جمع آوری مطالبی در مورد مسئله ی رضاع هستم
    لذا از کاربران و کارشناسان عزیز تقاضامندم چنانچه درمورد سوالات بنده پاسخی به همراه ذکر منبع دارند در این تاپیک مرقوم نمایند
    با تشکر


    اولین سوال:


    فلسفه ی مشروعیت حکم رضاع چیست؟
    درواقع یک تاریخچه ای از وضع این حکم شرعی میخوام
    باسلام وتشکر .
    این حکم اول درقران بعد در روایات ودر مرحله سوم در کتاب های فقهی مطرح شده بدین بیان :

    اگر طفل شیرخواری، با حفظ تمام شرایط و ضوابط رضاع در فقه؛ از زنی شیر بخورد، طبق نصّ صریح قرآن کریم،(نساء، 23) با زنی که از او شیر خورده و نیز با دختران آن زن، مَحرم می‌شود، اما این حکم مختص به آن زن و دختران او نمی‌شود، بلکه به دلیل این که آن کودک، در حکم فرزند واقعی آن زن خواهد بود، آن طفل با تمامی کسانی که فرزند واقعی آن زن و شوهر او هستند، محرم می‌شود. (امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج ‏2، ص 269)

    حدیث این حکم علاوه بر این‌که از ائمه اطهار(علیهم السلام) به ما رسیده؛ از شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز نقل شده است، لذا اصل رضاع، (اما در شرایط رضاع میان شیعه و اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد) مورد اتفاق شیعه و سنی است تا جایی که آن را اجماعی دانسته‌اند و حتی یکی از ضروریات مذهب یا دین به شمار رفته است.
    پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) درباره حکم رضاع می‌فرماید: «همه کسانی که از طریق نسب و خویشاوندی با انسان محرم شده‌اند، از طریق رضاع هم محرم می‌شوند». این روایت را اهل سنت از عایشه نقل کرده‌اند، و بیشتر منابع شیعه نیز آن را از طریق امام علی (علیه السلام)، و امام صادق (علیه السلام) (الکافی، ج 5، ص 446) نقل کرده‌اند.
    برخی در فلسفه تحریم محارم رضاعى گفته‌اند؛ با پرورش گوشت و استخوان آنها با شیر شخص معیّنى، شباهت به فرزندان او پیدا می‌کند؛ مثلاً زنى که کودکى را به اندازه‌اى شیر می‌دهد که بدن او با آن شیر رشد مخصوصى می‌کند، یک نوع شباهت در میان آن کودک و سایر فرزندان آن زن پیدا می‌شود و در حقیقت هر کدام جزئى از بدن آن مادر محسوب می‌شوند و مانند دو برادر نسبى هستند. (تفسیر نمونه، ج 3، ص 329)
    دو نفر که هم شیر بوده اند، یعنی هردو از یک زن با شرایطی که در احکام آمده، شیرخورده اند ،با هم محرم هستند و با تمام فرزندان آن زن هم محرم می شوند.
    شیر خوردنی که باعث محرمیت می‏شود و جلوی ازدواج را می‏گیرد، هشت شرط دارد . اگر یکی از این شرایط را نداشته باشد ،موجب محرمیت نمی‏شود:
    1- بچه از زنی شیر بخورد که زایمان کرده و شیر در پستانش به خاطر زایمان جمع شده و خود او زنده است. پس اگر از پستان زن مرده شیر بخورد فایده ندارد.
    2- شیر آن زن از حرام نباشد؛ پس اگر شیر مادر بچه‏ای را که از زنا به دنیا آمده ،به بچه دیگر بدهند ،به واسطه این شیر آن بچه به کسی محرم نمی‏شود.
    3- بچه شیر را از پستان بمکد، پس اگر شیر را در گلوی او بریزند یا مثل امروز در پستانک بریزند و به او بدهند، باعث محرمیت نمی‏شود.
    4- شیر خالص باشد و با چیز دیگر مخلوط نباشد؛ مگر آن چیزی که با شیر مخلوط شد (مثل خون) به قدری کم باشد که به حساب نیاید.
    5- شیر از یک شوهر باشد؛ پس اگر زنِ شیردهی را طلاق بدهند، بعد شوهر دیگری بکند و از او آبستن شود و تا موقع زاییدن شیری که از شوهر اول داشته، باقی باشد و مثلاً هشت بار از آن شیر به بچه بدهد و هفت مرتبه از شیر شوهر دوم به بچه بدهد، آن بچه به کسی محرم نمی‏شود.
    6- بچه به واسطه مرض شیر را قی نکند .اگر قی کند، بنا بر احتیاط واجب کسانی که به واسطه آن بچه محرم می‏شوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.
    7- پانزده مرتبه یا یک شبانه روز شیر بخورد یا مقداری شیر بخورد که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت روییده است؛ بلکه بعضی ده مرتبه شیر خوردن را هم باعث احتیاط می‏دانند؛ یعنی، با کسی که ده مرتبه شیر خورده احتیاط مستحبی است که ازدواج نکنند و نگاه محرمانه به او ننمایند.
    8- دو سال بچه تمام نشده باشد . اگر بعد از دوسالگی بچه باشد، باعث محرمیت نمی‏شود.(1)
    اگر زنی بچه‏ای را با شرایطی که در توضیح المسایل گفته شده، شیر دهد، آن بچه به این عدّه محرم می‏شود:
    اوّل: خود زن و آن را مادر رضاعی می‏گویند.
    دوم: شوهر زن که شیر مال اوست و او را پدر رضاعی می‏گویند.
    سوم: پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند، اگر چه پدر و مادر رضاعی او باشند.
    چهارم: بچه‏ هایی که از آن زن به دنیا آمده‏اند، یا به دنیا می‏آیند.
    پنجم: بچه‏ های اولاد آن زن هر چه پایین روند، چه از اولاد او به دنیا آمده، یا اولاد او آن بچه‏ها را شیر داده باشند.
    ششم: خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعی باشند، یعنی به واسطه شیر خوردن، با آن زن خواهر و برادر شده باشند.
    هفتم: عمو و عمه آن زن اگر چه رضاعی باشند.
    هشتم: دایی و خاله آن زن اگر چه رضاعی باشند.
    نهم: اولاد شوهر آن زن که شیر مال آن شوهر است، هر چه پایین روند ،اگر چه اولاد رضاعی او باشند.
    دهم: پدر و مادر شوهر آن زن که شیر مال آن شوهر است، هر چه بالا روند.
    یازدهم: خواهر و برادر شوهری که شیر مال اوست، اگر چه خواهر و برادر رضاعی او باشند.
    دوازدهم: عمو و عمه و دایی و خاله شوهری که شیر مال اوست ،هر چه بالا روند، اگر چه رضاعی باشند. نیز عدّه دیگری هم که در مسائل بعد گفته می‏شود، به واسطه شیر دادن محرم می‏شوند.
    پس به وسیله شیر خوردن انسان به همه فرزندان زن محرم می شود.

    پی‌نوشت‌:
    1. توضیح المسایل مراجع، م 2474 و 2475.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی خیلی سپاسگزارم از پاسختون
    من میخواستم یک به یک سوالاتم رو براتون بگذارم ولی احساس کردم اگر مجموعه ی سوالاتم رو داشته باشید راحتتر امکان پاسخگویی براتون باشه
    باز هم هرطور صلاح میدونید
    بنده سوالاتم رو مینویسم و نحوه ی پاسخ با خودتان

    با تشکر


    1. تعدد مادران رضاعی و احکام آن چه میباشد؟
    2. احکام ارث نسبت به فرزند رضاعی چگونه است؟

      1. ادله ی احکام شیر دادن در رضاع چیست؟
      2. ادله ی احکام محرمیت در رضاع چیست؟
      3. ادله ی احکام ارث نسبت به فرزند رضاعی چگونه است؟



    فعلا سوالاتم همینهاست
    تا در ادامه ی تحقیق باز هم سوال داشتم خدمت میرسم



    باز هم ممنون

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط از خاک تا افلاک نمایش پست
    خیلی خیلی سپاسگزارم از پاسختون
    من میخواستم یک به یک سوالاتم رو براتون بگذارم ولی احساس کردم اگر مجموعه ی سوالاتم رو داشته باشید راحتتر امکان پاسخگویی براتون باشه
    باز هم هرطور صلاح میدونید
    بنده سوالاتم رو مینویسم و نحوه ی پاسخ با خودتان

    با تشکر


    1. تعدد مادران رضاعی و احکام آن چه میباشد؟


    باز هم ممنون
    باسلام وتشکر .
    اگر چنین فرضی محقق گردد وتمام شرایط فوف بخصوص بند هفت در این امر یک جا تحقق یابد
    فرق ی بین ین مادر رضاعی با چند تا وجود ندارد همه آنها حکمش یک است .



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود