صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسي سيماي قرآن در انديشه امام خميني

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    بررسي سيماي قرآن در انديشه امام خميني




    بررسي سيماي قرآن در انديشه امام خميني
    معصومه ريعان
    تحقيق و پژوهش پيرامون قرآن كريم، سنت ديرينؤ همؤ محققان مسلمان است كه در پي كشف و فهم آيات الهي بوده و طالب درك عميق تر از اين صحيفؤ ربوبي اند. از طرف ديگر سيره شناسي مفسران و پي جوئي روش ايشان نيز از جملؤ تحقيقات علمي روز مي باشد كه محققان ديگري را بر اين امر واداشته است. تحقيق حاضر، پيوندي از دو سنت ديرينه و جديد است كه كشف سيماي قرآن را در انديشه اي بررسي مي نمايد كه خود مظهر عاليترين درك و فهم اين وديعه الهي بوده و لذا دو بعد قرآن شناسي و سيره شناسي را توامان در حد بضاعتي اندك و تواني ناچيز به عهده گرفته است.
    اكنون آنچه پي آمد اين پژوهش مي باشد آن است كه:
    در تمامي جنبه هاي زندگي پر بركت حضرت امام (رض) از ابعاد فقهي، فلسفي، عرفاني و اخلاقي گرفته تا عرصه هاي سياسي اجتماعي و مبارزاتي ايشان قرآن كريمْ نقش تعيين كننده داشته است. گرچه حضرت امام (رض) صاحب آثار تفسيري مدون و منضبط نمي باشد ليكن در بررسي قرآن، عميق تر از مفسران بدين ميدان گام نهاده و در طرح مباحث تفسيري خويش، با اطلاعاتي وسيع و فراگير و با نگرشي همه جانبه وارد شده است.

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ...
    حضرت امام در طرح مباحث تفسيري، بيش از هر چيز به مقاصد قرآن كريم و مجراي عملي آيات نگريسته است و آن را در حيطؤ كلي به عنوان سنت قابل اجراي الهي مطرح نموده است.
    در اين انديشه، اتكأ بر سنت معصومين و نگرش محققانه به ادعيه ايشان، در كنار تعقل و اجتهاد تركيب موزوني است كه با عشق و عرفان در هم آميخته است و اسلام ناب محمدي را بعد از چهارده قرن با طراوتي نو، به صحنؤ اجتماع كشانيده است.
    و لذا طرح بازگشت به قرآن و درك عميق آيات الهي و ظهور و بروز آن در صحنؤ ذهن و عمل كه از جملؤ تئوري هاي نهضت هاي معاصر مي باشد توسط حضرت امام (رض) در جريان مبارزات ايشان به اثبات رسيده است.

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    اجراي عدالت اجتماعي

    ديگر از مقاصد عاليه قرآن "اجراي عدالت اجتماعي" در پرتو تشكيل حكومت عادله جهاني است. و چنين خواستي خود، انگيزه الهي است، "اِنّ اللّه يامُرُ بِالْعَدْلِ" (90 ـ نحل) و قانوني عمومي است "العدلُ سائِسَ عامٌ (1)"، زيرا اگر سير عدالت حتي در يك ناحيه ظهور نيابد، زمينه رشد و بروز فراگير ستم، در همه جهان فراهم مي آيد و لذا خداوند جهت تعميم اين قانون، الفاظ جمع را گزينش نموده، و حتي خود را نيز با عبارت "ما" معرفي نموده و مي فرمايد:
    "لَقدْ اَرْسَلنا رُسُلَنَا بِالبَيّناتِ و اَنزَلنا مَعهُمُ الكتابَ و الميزانَ لِيقومَ الناسُ بالقِسطِ و اَنزلنا الحديدَ فيهِ بَاسٌ شَديدٌ و مَنافِعُ للنّاسِ." (25 ـ حديد)
    استاد شهيد مرتضي مطهري ذيل آيه كريمه بر برقراري عدالت به عنوان هدف بعثت همه انبيأ تاكيد نموده است و مي فرمايد "مقام قداست عدالت تا آنجا بالا رفته كه پيامبران الهي به خاطر آن مبعوث شده اند (2)"، بدين ترتيب پيامبر بزرگ اسلام داعي عدالت و مامور به اجراي عدل است "فَلِذلِكَ فَادعُ واسْتَقِمْ كَما اُمِرتَ ولا تَتّبِعْ اَهوأَ هُم وَ قُلْ امَنتُ بما اَنزلَ اللّهُ مِن كتابٍ و اُمِرتُ لِاَعْدِلَ بَينكُم" (15 ـ شوري)
    پس تو، به خاطر اجراي همين فرمان همه امتها را دعوت كن تا راه خلاف را وابگذارند و به آخرين كتاب آسماني كه مي تواند اختلافشان را حل و فصل كند ايمان بياورند. در اين راه استقامت كن، استقامتي با عزيمت آنسان كه فرمان يافته اي و از آرأ پر اختلاف آنان پيروي مكن و اگر كتابهاي آسماني پيشين را به عنوان سند ارائه كردند بگو: من به همه كتابهاي آسماني ايمان دارم ولي ماموريت دارم كه عدالت قرآن را ميان شما برقرار سازم.

    .....

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....
    مولاي بزرگ ما حضرت علي (ع) سيرت رسول خدا (ص) را بر عدل ستوده است. "عَدْلَ في كلِّ ما قَضي، وَ اَنّه عَدلٌ عَدَلَ (3)" و "سُنُته الرّشدُ و كَلامُهُ الفصلُ و حُكمُه العدلُ(4)" در هر آنچه قضاوت مي فرمود عدل مي ورزيد او عين عدل بود، روشش استوار و سخنش فاصل حق و ناحق و حكمش عدل و داد بود.
    سنت برپايي عدل و محو اّثار ستم، در سرشت همه پيشوايان حق و بويژه تربيت يافتگان دامن وحي، عجين شده است از علي (ع) كه مظهر تام عدالت، و الگوي عدل و شهيد عدالت(5)، تا قائم ايشان كه عدالت به انتظار او نشسته است، همگي مظاهر سنت نبوي و بر پادارندگان اين حق و عدل اند.
    زيرا سيره رسول خدا چنين بوده است كه "اَبطَلَ ما كانَ فِي الجاهِليّةِ وَ اِسْتَقْبَلَ النّاسَ بِالعَدلِ" آنچه را كه در جاهليت بود باطل نمود و با مردم با عدالت روبرو گشت و سيره آخرين يادگار او نيز چنين است"كَذلِكَ القائمُ (ع) اِذا قام يَبطُلُ ماكان في الهُدنَةِ مما كان في اَيدِي النّاسِ و يَسْتَقْبِلُ بِهم الْعَدْلَ(6)" آنگاه كه قيام كند، آنچه در بين مردم بي عدالتي است، باطل كرده و با عدالت با آنها روبرو گردد.
    ....

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....
    و اينچنين عدالت در ايشان شكل گرفته و معنا يافته است چنانچه گفته اند: "اين اشتباه است كه علي و عدالت را به صورت دو كلمه جدا از هم بنويسيم، زيرا عدالت و علي هر دو يكي هستند، اين از نارسائي لفظ و نوشته است كه تاب گنجايش هر دو معني را در يك صورت ندارد، و اگر "عدالت" از مفهوم ذهني خود به عينيت گرايد و جان گيرد و تجسم يابد "علي" مي شود و ذات "علي" هم اگر گسترش معنوي و ذهني يابد باز همان "عدالت" مي شود. (7)"
    اكنون سخن از علي (ع) نيست گرچه وي "عدالتي است ممثّل و محقّق و عدل از سراسر وجودش مي جوشد و آن نيز از عمق وجود و منشا دادگري مطلق هستي سرچشمه گرفته است (8)، و سخن گفتن از علي (ع) سخن گفتن از عدل است، بلكه سخن از پايگاهي است كه اساس دين در آن پايگاه استوار است زيرا "در قرآن از توحيد گرفته تا معاد، و از نبوت گرفته تا امامت و زعامت، و از آرمانهاي فردي گرفته تا هدفهاي اجتماعي، همه بر محور عدل استوار شده است.
    ...

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....
    عدل قرآن، همدوش توحيد، و ركن معاد، هدف تشريع نبوت، فلسفه زعامت و امامت، معيار كمال فرد و مقياس سلامت اجتماع است. عدل قرآن، آنجا كه به توحيد يا معاد مربوط مي شود به نگرش انسان به هستي و آفرينش شكل خاص مي دهد و به عبارت ديگر نوعي (جهان بيني) است. آنجا كه به نبوت و تشريع و قانون مربوط مي شود، يك (مقياس) و (معيار) قانون شناسي است، و به عبارت ديگر جاي پايي است براي عقل كه در رديف كتاب و سنت قرار مي گيرد و جزء منابع فقه و استنباط به شمار آيد. آنجا كه به امامت و رهبري مربوط مي شود يك (شايستگي) است. آنجا كه پاي اخلاق به ميان مي آيد (آرماني انساني) است، آنجا كه به اجتماع كشيده مي شود يك (مسئوليت) است. (9)"
    بر اين مبنا، بالاترين مسئوليت ايشان، تحقق عدالت در همه زمينه هائي است كه به اقتضاي آن بعثت انبيأ بدان جهت انجام يافته است. (10)
    .....

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    .....
    با چنين دريافتي از حقيقت آيات الهي و كلام رباني وصّي كريم و اولياي عظيم، حضرت امام (رض) خود بر اين مقصد، بارها تاكيد فرموده و سررشته نشر تعاليم و عقايد الهي و معارف ربوبي را در تشكيل حكومت عدل و اجراي عدالت همگاني معرفي نموده است، چنانچه در تمام دوران مبارزه، زندگي خويش را، سرمايه تحقق اين مقصد نموده است.
    "به حكم عقل و ضرورت اديان، هدف بعثت و كار انبيأ (ع) تنها مساله گوئي و بيان احكام نيست ... و معناي الفقهأ امنأ الرسل اين نيست (11)كه فقها در مساله گفتن، امين باشند. در حقيقت، مهمترين وظيفه انبيأ (ع) برقرار كردن يك نظام عادلانه اجتماعي از طريق اجراي قوانين و ا حكام است كه البته با بيان احكام و نشر تعاليم و عقايد الهي ملازمه دارد. چنانكه اين معني از اّيه شريفه بوضوح پيدا است: "لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بالبينّاتِ و انزَلنا مَعهم الكتابَ و الْميزانَ لِيقومَ الناسُ بِالقسطِ" (25 ـ حديد) هدف بعثتها بطور كلي اين است كه مردمان براساس روابط اجتماعي عادلانه نظم و ترتيب پيدا كرده قد آدميت راست گردانند، و اين با تشكيل حكومت و اجراي احكام امكان پذير است، خواه نبي خود موفق به تشكيل حكومت شود مانند رسول اكرم (ص) و خواه پيروانش پس از وي توفيق تشكيل حكومت و برقراري نظام عادلانه اجتماعي را پيدا كنند (12)"
    ......

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    .....
    گفتار اخير حضرت امام (رض) برگرفته از كلام الهي قرآن است كه "اَلْبَلَدُ الطيبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ باِذنِ ربِه"(13) (57 ـ اعراف) و اين خواست الهي است كه احيأ و ريشه ارزشهاي قرآن را تنها در محيط قرآني
    مي طلبد: "وَلَقَد بَعَثْنا في كُلِّ امّة رَسولاً اَنِ اعبُدوااللّهَ واجْتَنِبُوا الطّاغوتَ، (36، نحل) و لذا پيامبران خويش را براي ايجاد اين زمينه مامور فرموده است كه عدالت را بگسترانند: "يا داودُ اِنا جَعلناك خليفةً فِي الارضِ فَاحْكُمْ بَينَ الناسِ بالحقِّ"26 ـ ص)، "وَ اَنْزَلنا مَعَهُم الكتابَ والميزانَ ليقومَ الناسُ بالقسط" (25 ـ حديد)
    به پيامبر عظيم الشان خاتم (ص) فرموده است "قُل اَمَرَ ربّي بِالقسطِ" (29 ـ اعراف) و نيز فرموده است "اُمِرتُ لِاَعْدَلَ بَينَكُم" (51 ـ شوري) و آيات بسياري بر مومنين ايجاد زمينه قسط و عدل را امر فرموده است: "كُونُوا قَوّامين بالقسطِ شهدأَ لِلَه" (135 ـ نسأ) و "كُونُوا قَوامينَ لِلّه شُهَدأَ بِالْقِسْطِ" (8 ـ مائده) "و اُولُواالعلمِ قائِماً بِالقسطِ" (18 ـ آل عمران) و آيات بسيار ديگر كه وارد است.
    ملاحظه مي شود كه همه جا و همه كس مامور ايجاد عدل و قسط(14)در زمين شده اند. در تفسير اين آيات غالب مفسران از زمينه هاي تاريخي اين پيامبران ياد كرده اند و اينكه هر پيامبري در مقابل ستم و بي عدالتي سلطاني جائر برخواسته و مردم را با نويد عدالت به قيام برخوانده است، و اينكه در حد توان خويش حكومتي را بنيان گذاري نموده و در آن چنين امري را محقق كرده است. (15)
    .....


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....
    لذا مقدمه ايجاد چنين خواست و انگيزه اي جز با ابزار مناسب آن يعني ايجاد حكومتي كه اجزأ آن را خبرگان عدالت پيشه سرپرستي نمايند، محقق نخواهد شد. بنابراين مي توان گفت كه حكومت الهي در منطق قرآن جز زمينه اي براي رسيدن به اين عدالت اجتماعي نيست و عهده دار شدن حكومت، جز نيل به اين مقصد و اجراي ديگر مقاصد راه ديگري را نمي پويد. همچنانكه حكومت الهي نيز با فقدان عدالت اجتماعي ارزش و اعتباري نخواهد داشت. "اذا جارَ السلطانُ هانَتْ الدّدولةُ (16)" اگر زمامدار ستمگري پيشه كند دولتش خوارمي گردد.
    در اين راستا حضرت امام با تكيه بر ضرورت اجراي احكام الهي، حكومت را وسيله و نه هدف معرفي نموده و مي فرمايد:
    "عهده دار شدن حكومت في حد ذاته، شان و مقامي نيست بلكه وسيله انجام وظيفه اجراي احكام و برقراري نظام عادلانه اسلام است. (17)"
    حضرت امام بر اين نكته اذعان دارند كه حكومت، وسيله اي براي تحقق اهداف عالي است و "تصدي حكومت، بدست آوردن وسيله است نه كسب يك مقام معنوي زيرا اگر مقام معنوي بود كسي نمي توانست آنرا غصب كرده يا رها سازد" و بدين لحاظ حكومت در اين انديشه وقتي قداست مي يابد كه جهت اجراي عدالت اجتماعي قيام نموده باشد.
    "هرگاه حكومت و فرماندهي وسيله اجراي احكام الهي و برقراري نظام عادلانه اسلام شود قدر و ارزش پيدا
    مي كند و متصدي آن صاحب ارجمندي و معنويت بيشتر مي گردد(18)"

    ....

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    .....
    و لذا "عدالت" يكي از دو شرط اساسي زمامدار مي گردد. و حضرت امام (رض) در همه بحث هاي حكومتي و ولايتي با در نظر گرفتن اين شرط براي والي و حاكم، به طرح مباحث ديگر حكومت پرداخته است.
    "اكنون، سزاوار است بگوئيم كه چون حكومت اسلامي، حكومتي مبتني بر قانون است آن هم فقط قانون الهي، كه براي اجراي احكام و بسط عدالت در سراسر جهان مقدر شده است. زمامدار اين حكومت، بايد دو صفت مهم را كه اساس يك حكومت الهي است دارا باشد. و ممكن نيست يك حكومت مبتني بر قانون تحقق يابد مگر آنكه رهبر و زمامدار آن واجد اين دو صفت باشد 1ـ علم به قانون 2ـ عدالت(19)"
    سعه و گنجايش عدالت تا بدانجاست كه همه را در برمي گيرد و لذا اصرار بر "عدالت اجتماعي" كه بر همه افراد انساني اعمال
    مي شود خود تامين كننده نياز سيراب نشدني انسانهاست. چنانچه امام عادل علي(ع) فرموده است: "فانّ فِي العدلِ سِعةً و مَن ضاقً عليه العدلُ، فالجورُ عليه اَضيقُ (20)" همانا در عدالت گنجايش خاصي است، عدالت مي تواند همه را در برگيرد و در خود جاي دهد، و آنكس كه دچار انحراف بوده و در حرص و آز است و در عدالت نمي گنجد، بايد بداند كه جايگاه ظلم و جور تنگتر است.
    .....

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود