جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسطینیان و رابطه با اهلبیت(ع)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    فلسطینیان و رابطه با اهلبیت(ع)





    پرسش:
    آیا فلسطینیان ناصبی و دشمن اهل بیت اند؟ اگر چنین است پس چگونه است که در گوشه و کنار کشورشان نام اهل بیت پیامبر(ص)، بر پیشانی مساجدشان می درخشد؟

    پاسخ:
    آن چه دراین نوشتار می خوانید، کنکاشی در مذهب و عقاید مردم فلسطین به خصوص اهالی نوار غزه است:
    1- بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعی هستند و ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده است.(1)
    جالب اینجاست که در میان فرقه های چهارگانه اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهی، همین فرقه شافعی است.
    2- در میان خبرهای منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستی، بمباران مسجد علی ابن ابی طالب واقع در محله الزیتون شهر غزه توسط جنگنده های اسرائیلی در روز ۱۰ دی.
    مدعیان ناصبی بودن مردم فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمی می توانند هم نسبت به اهل بیت جسارت داشته باشند و هم آن قدر برای آن ها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟
    * اما در کنار مسجد امام علی ابن ابی طالب شهر غزه، مساجد دیگری نیز به نام اهل بیت وجود دارد.
    *ـ مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در نابلس. این مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باختری رود اردن واقع شده است.
    *- مسجد فاطمة الزهراء(س). حداقل 2 مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد. یکی در قریه ارتاح، واقع در جنوب طول کرم و دیگری درشهر نابلس.
    * مسجد فاطمه الزهرا، واقع در جنوب طولکرم، فلسطین.
    *- مسجد «الحسین بن علی» واقع در نوار غزه و الخلیل. حداقل 2 مسجد به این نام در فلسطین وجود دارد: یکی در حی الصبرة واقع در نوار؛ مسجد «حسین بن علی» دیگر، در خیابان «عین سارة» شهر الخلیل واقع شده است.
    3- در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، شهید مطهری در سال ۱۳۴۹ سخنانی داشته اند که در ادامه آن را می خوانیم:
    «یك وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضی ها شایع است‏، یك وقتی دیدم یك كسی می‏ گفت: این فلسطینی ها ناصبی هستند. ناصبی‏ یعنی دشمن علی علیه السلام. ناصبی غیر از سنی است.
    سنی یعنی كسی كه‏ خلیفه بلافصل را ابوبكر می‏ داند و علی علیه السلام را خلیفه چهارم می‏ داند و معتقد نیست كه پیغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب كرده است‏. می ‏گوید پیغمبر كسی را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب‏ كردند. سنی برای امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشوای چهارم می‏ داند و علی را دوست دارد.
    ناصبی یعنی كسی كه علی را دشمن می ‏دارد. سنی مسلمان است ولی ناصبی كافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی ‏توانیم معامله مسلمان بكنیم.
    حال یك كسی می‏ آید می‏ گوید این‏ فلسطینی ها ناصبی هستند. آن یكی می ‏گوید. این به آن می‏ گوید، او هم یك‏ جای دیگر تكرار می‏ كند و همین طور. اگر ناصبی باشند كافرند و در درجه‏ یهودی ها قرار می‏ گیرند. هیچ فكر نمی‏ كنند كه این، حرفی است كه یهودی ها جعل كرده ‏اند. در هر جایی یك حرف جعل می‏ كنند برای این كه احساس همدردی‏ نسبت به فلسطینی ها را از بین ببرند. می‏ دانند مردم ایران شیعه‏ اند و شیعه‏ دوستدار علی و معتقد است هر كس دشمن علی باشد كافر است، برای این كه‏ احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل می ‏كنند. در صورتی كه‏ ما یكی از سال هایی كه مكه رفته بودیم، فلسطینی ها را زیاد می‏ دیدیم، یكی‏ از آن ها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حكمش چیست؟ بعد گفت‏ من شیعه هستم، این رفقایم سنی ‏اند. معلوم شد داخل این ها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان می‏ گفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم‏. همین لیلا خالد(2) معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش‏ در مصر گفته من شیعه ‏ام. ولی دشمن یهودی یك عده مزدوری را كه دارد، مأمور می‏ كند و می‏ گوید: شما پخش كنید كه این ها ناصبی‏ اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبت هایی نسبت به افرادی كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتین می‏ گویند، شنیدید وظیفه ‏تان چیست.»(3)
    ـ نگاه شافعی درباره اهل بیت (ع).(4)
    "در میان رهبران مذاهب اسلامی امام شافعی بیش از دیگران ارادت قلبی خود را نسبت به خاندان اهل بیت علیه‌السلام به ویژه علی علیه‌السلام و حسین علیه‌السلام ابراز داشته است. شافعیان به تبعیت از امام شافعی نسبت به اهل بیت به ویژه امام حسین علیه‌السلام ارادت ویژه دارند. علاقه امام شافعی به خاندان رسالت باعث نزدیكی هر چه بیشتر پیروان این مذهب با شیعیان علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام شده است. شافعی همچنان كه درباره علی علیه‌السلام اشعار نغز و پرمغزی سروده درباره واقعه عاشورا نیز اشعاری زیبا و جانسوز دارد. در این جا به برخی از آن ها اشاره می‌كنیم:
    "و مما نفی نومی و شیب لحیتی تعاریف ایام لهن خطوب"
    این حادثه از حوادثی است كه خواب مرا ربوده و موی مرا سپید كرده است.
    "تأوب همی و الفواد كتیب وارق عینی و ارقاد غریب"
    دل و دیده مرا به خود مشغول ساخته و مرا اندوهگین كرده است و اشك چشم جاری و خواب از آن پریده است.
    "تزلزلت الدنیا لآل‌محمد‌‌ و كادت لهم صم الجبال تذوب"
    دنیا از این حادثه خاندان پیامبر‌‌ متزلزل شده و قامت كوه‌ها از آن ذوب شده است.
    "فمن بلغ عن الحسین رساله و ان كرهتها انفس و قلوب"
    آیا كسی هست كه از من به حسین علیه‌السلام پیامبر برساند اگر چه دل‌ها آن را ناخوش دارند.
    "قتیل بلاجرم كان قمیصه صبیغ بماء الارجوان خصیب"
    حسین كشته‌ای است بدون جرم و گناه كه پیراهن او به خونش رنگین شده.
    "نصلی علی المختار من آل هاشم و نوذی بینه ان ذاك عجیب"
    عجب از ما مردم آن است كه از یك طرف به آل پیامبر درود می‌فرستیم و از سوی دیگر فرزندان او را به قتل می‌رسانیم و اذیت می‌كنیم.
    "لئن كان ذنبی حب آل محمد‌ فذلك ذنب لست عنه اتوب"
    اگر گناه من دوستی اهل بیت پیامبر است از این گناه هرگز توبه نخواهم كرد.
    "هم شفعائی یوم حشری و موقفی و بغضهم للشافعی ذنوب"(5)
    اهل بیت پیامبر در روز محشر شفیعان من هستند و اگر نسبت به آنان بغضی داشته باشم گناه نابخشودنی كرده‌ام.
    امام شافعی معتقد است كه محبت خاندان رسالت حكم واجبی است كه خداوند در قرآن دستور داده و برای نشان بزرگی و فضیلت ایشان همین كافی است كه اگر كسی بر آن ها در نماز و سلام و صلوات نفرستد نمازش ادا نخواهد شد.
    "یا آل بیت رسول الله حبكم فرض من الله فی القرآن أنزله * یكفیكم من عظیم الفخر أنكم من لم یصل علیكم لا صلاه له"(6)
    یعنی ای آل محمد محبت شما امر واجبی است كه خدا آن را در قرآن نازل كرده و همین یك دلیل بر عظمت قدر شما كافی است كه هر كسی نماز بخواند و بر شما درود نفرستد نمازش نماز نیست. او با توسل به آن ها و امید این كه شفیع او در قیامت واقع شوند گوید:
    "آل النبی ذریعتی و هم الیه وسیلتی * أرجو بهم اعطی غداً بیدی الیمین صحیفتی"(7)
    یعنی اهل بیت پیامبر‌‌ وسیله نزدیكی من به خدای یگانه‌اند و به وسیله آن ها امیدوارم كه نامه اعمالم فردای قیامت به دست راستم داده شود.
    ارادت و علاقه امام شافعی به اهل بیت پیامبر‌‌ چنان بود كه بر خی از اهل سنت او را شیعه پنداشتند و حتی جهت محاكمه به بغداد برده شد. او معتقد بود كه ارادت به خاندان علی علیه‌السلام را باید علنی و آشكار ساخت.
    "اذا فی مجلس نذكر علیاً و سبطیه و فاطمه الزكیه
    یقال تجاوزوا یا قوم هذا فهذا من حدیث الرافضیه
    برئت الی المهیمن من أناس یرون الرفض حب الفاطمیه"(8)
    یعنی زمانی كه در مجلس ذكر علی و فاطمه و حسن و حسین می‌شود بعضی از دشمنان می‌گویند ای مردم از ذكر علی و فرزندان او بگذرید كه این‌ها از سخنان رافضی‌هاست. من از مردمی كه دوستی فاطمه را رفض می‌دانند به خدا پناه می‌برم.

    ______________
    (1) در مورد شافعی بودن مردم فلسطین می توانید به این منبع رجوع کنید: «الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهنی، ج 2، ص ۱۲۴».
    (2) چریك فلسطینی كه در چند عملیات هواپیما ربایی شركت داشت.
    (3) شهید مطهری، آشنایی با قرآن، جلد ۴، پاورقی صفحه ۳۲.
    (4) این مطلب قسمتی از مقاله ای با عنوان «عاشورا در مذهب تسنن و سایر ادیان است» که در این آدرس، منتشر شده است:‌
    http://www.ido.ir/a.aspx?a=1385121308
    (5) مجله بصائر، شماره 7-8، ویژه‌نامه محرم، ص 25، هم چنین نگاه كنید به نامه دانشوران ناصری، ج 9، ص 298.
    (6) سیمای علی علیه‌السلام از منظر اهل سنت، 175، به نقل از دیوان امام شافعی، 62.
    (7) الشكعه، مصطفی الاربعه الائمه، ج 3، ص 53.
    (8) سیمای علی از منظر اهل سنت، 176.
    منبع:
    http://www.shiastudies.info/content/view/160/1/



    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۱۰/۰۱ در ساعت ۱۰:۴۱

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود