جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قرآن و برترین زنان، حضرت فاطمه یا حضرت مریم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    قرآن و برترین زنان، حضرت فاطمه یا حضرت مریم





    پرسش:
    با توجه به آیه 42 سوره آل عمران حضرت فاطمه زهرا(س) برتر است یا حضرت مریم؟

    پاسخ:
    به این سؤال از سوى مفسران، دو پاسخ داده شده است و به نظر بنده پاسخ دوم صحیح است:
    برخی مانند استاد مکارم شیرازی می گویند: اين آيه گواه بر اين است كه مريم بزرگ ‏ترين شخصيت زن در جهان خود بوده است و اين موضوع با آن چه درباره بانوى بزرگ اسلام فاطمه (س) رسيده است كه او برترين بانوى جهان است منافات ندارد، زيرا در روايات متعددى از پيغمبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) نقل شده كه: "اما مريم كانت سيدة نساء زمانها اما فاطمة فهى سيدة نساء العالمين من الاولين و الاخرين‏"؛ اما مريم بانوى زنان زمان خود بود اما فاطمه بانوى همه بانوان جهان از اولين و آخرين است.
    كلمه «العالمين» هيچ گونه منافات با اين سخن ندارد، زيرا اين كلمه در قرآن و عبارات معمولى به معنى مردمى كه در يك عصر و زمان زندگى مى‏ كنند نیز آمده است، چنان كه در باره بنى اسرائيل مى‏ خوانيم «وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ»؛ و من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم (1)؛ بديهى است منظور، برترى مؤمنان بنى اسرائيل بر مردم عصر خود بوده است.(2)
    اما برخی دیگر از مفسرین مانند علامه طباطبایی چنین استدلالی را مخالف اطلاق آیه می دانند و نمی پذیرند. علامه طباطبایی می گوید: این که برخی گفته اند: منظور آیه این است که مریم [تنها] بر زنان عصر خود برتری داشته [و نه همه زنان]، مخالف اطلاق آیه است که هیچ قید [زمانی یا مکانی] ندارد.(3)
    طبق استدلال علامه طباطبایی (که ذکر خواهد شد)، آیه شریفه قید زمانى ندارد و مربوط به همه زمان ‏هاست، ولى قید موضوعى دارد و از همین رو منافاتى با سرورى حضرت زهرا (س) بر همه زنان عالم در کمالات عالیه و والاى انسانى ندارد.
    توضیح این که، در قرآن مجید یک‏ سرى از ویژگى ‏ها و امتیازات براى حضرت مریم بیان شده است، مانند تکلم با فرشتگان، تصدیق کتب آسمانی و عبادت و .... که این ویژگى‏ ها از اختصاصات حضرت مریم نیست و افراد دیگرى نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتى رسیده‏ اند، اما آن چه از اختصاصات حضرت مریم است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته است، چگونگى ولادت فرزند وى مى‏ باشد.
    علامه طباطبایى (ره) در تفسیر المیزان در این باره می گوید: با توجه به آیات، باید بررسی کنیم که آیا برگزیدن مریم و تقديم او بر زنان عالم، از تمامى جهات است يا از بعضى جهات؟ ظاهر آیاتی که درباره این بانوی مکرمه وارد شده نشان می دهد که از خصائص و ویژگی های منحصر به فرد مريم، ولادت عجيب فرزندش است، اما سایر ویژگی هایی مانند «تطهير» و «تصديق به كلمات خدا و كتب او» و «قنوت» و «محدثه بودن»، اختصاصى به آن جناب ندارد، بلكه در ديگر زنان نيز احيانا يافت مى‏ شود.
    برخی آیات ناظر به این مطلب:
    «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ»؛ [ياد كن‏] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند: «اى مريم، خداوند تو را به كلمه‏ اى از جانب خود، كه نامش مسيح، عيسى بن مريم است مژده مى ‏دهد، در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است.»(4)
    «وَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آيَةً لِلْعالَمينَ»؛ و آن [زن را ياد كن‏] كه خود را پاكدامن نگاه داشت، و از روح خويش در او دميديم و او و پسرش را براى جهانيان آيتى قرار داديم‏.(5)
    «وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتينَ»؛ و مريم دختِ عمران را، همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و كتابهاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود.(6)
    در تمام آیات یاد شده، ویژگی منحصر به فردی که مختص مریم مقدس است، همان تولد خارق العاده و استثنایی فرزند اوست که آیتی از آیات الهی بود و از این جهت بر دیگر زنان عالم مقدم شده، اما سایر ویژگی ها مختص و منحصر به این بانوی مکرمه نیست.(7)

    ____________
    (1) بقره/47.
    (2) تفسير نمونه، ج ‏2، ص 542.
    (3) الميزان، ج ‏3، ص 189.
    (4) آل عمران/45.
    (5) انبیاء/91.
    (6) تحریم/12.
    (7) تفسیر المیزان، ج 3، ص 189، با تلخیص و تصرفی اندک در الفاظ.




    لینک اصلی



  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود