جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه عزت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 13 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آیه عزت





    پرسش:
    آيه عزّت كدام است و چگونه بر مصونيت قرآن از تحريف دلالت مي‌كند؟

    پاسخ:
    ايه عزت: «إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِالذِّكرِ لَمَّا جَائَهُمْ وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزيزٌ، لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِه‏ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيمٍ حَميدٍ»؛ به راستى كسانى كه چون ذكر (قرآن) برايشان آمد به آن كافر شدند و به راستى كه قرآن كتابى شكست ناپذير است، باطل به هيچ وجه و از هيچ سو به آن رو نمى ‏آورد، فرو فرستاده ‏اى از سوى خداوند فرزانه و ستوده است. (فصلت، 41 و 42)
    "عزيز" از ماده ي "عزت" گرفته شده است و "عزت" از «ارض عزاز» (زمين سخت و نفوذ ناپذير) گرفته شده است(1). از اين رو عزيز به معنى «شكست ناپذير» و نفوذ ناپذير است و مفهوم عزيز مصاديق مختلفى دارد. مثلاً به حاكمان مقتدر به لحاظ شكست ناپذيرى آنان، و بر اشياى كمياب به خاطر دشوارى دست‏يابى به آن «عزيز» گفته مى ‏شود كه در هر دو معنا نوعى نفوذ ناپذيرى لحاظ شده است. پس «عزيز» يعنى: نفوذ ناپذير و شكست ناپذير.
    هم چنين در ادامه مطلب و در آيه بعد آمده است كه «لاياتيه الباطل ...»
    كلمه "الباطل" در اين آيه شريفه با "ال" جنس، آمده است. اساساً هر گاه در زبان عرب، متعلق نفي، اسمي معرف به (الف و لام ) جنس باشد، افاده عموم مي‌كند.(2) بنابراين در اين آيه، عدم ورود هر گونه باطلي به قرآن مورد تأكيد واقع شده است.
    تحريف، تغيير و تبديل بي‌شك از انواع باطل و مخل به (عزت) شمرده مي‌شود كه به هيچ روي به كتاب الهي راهي ندارد.
    لذا آيه عزت، از آيات مورد استناد در بحث عدم تحريف قرآن بر شمرده مي شود.
    البته صفت عزيز به تنهايى بر مصونيت قرآن از تحريف دلالت دارد؛ زيرا تحريف نوعى شكست و نفوذ پذيرى است كه با عزيز بودن قرآن سازگارى ندارد.
    جهت مطالعه بيشتر در خصوص آيه عزت و بحث عدم تحريف قرآن مي توانيد به دو مقاله "عدم تحريف قرآن"، نوشته آقاي ايمان دستگردي و نيز مقاله "توقيف يا اجتهاد در ترتيب آيات"، نوشته آقاي عبد الهادي فقهي زاده كه در بخش دانشنامه موضوعي قرآن از سايت مركز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شده است مراجعه فرماييد.

    ______________
    (1) لسان العرب، ابن منظور، ج 5، ص 374، نشر ادب الحوزه، 1405؛ العين، خليل بن احمد، ج 1، ص 76، دارالهجرة، 1405.
    (2) مدخل التفسير، ص 203.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود