جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اهل بیت از گلی دیگر سرشته شدند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا اهل بیت از گلی دیگر سرشته شدند؟




    سلام. آیا در روایت داریم که اهل بیت از گلی غیر از آن گلی که سایر مردم سرشته شدند، سرشته شده اند؟
    روزگار غریبی است


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    815 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا اهل بیت از گلی دیگر سرشته شدند؟







    کارشناس بحث: استاد مجید

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا اهل بیت از گلی دیگر سرشته شدند؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    سلام. آیا در روایت داریم که اهل بیت از گلی غیر از آن گلی که سایر مردم سرشته شدند، سرشته شده اند؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    پرسشگر گرامی ابتدا به قرآن کریم در این زمینه مراجعه می کنیم ودر مورد خلقت انسان از دیدگاه آن آگاهی می یابیم:
    قرآن مراحل تکون و پیدایش انسان را از آب، خاک، گل (ترکیبی از آب و خاک) عصاره ی گل، گل چسب دار، گل بوگرفته و تیره رنگ، گلی که چون لای و ته نشین آب به تدریج خشک و سفال گونه گردیده است بیان می کند.
    آفرینش انسان
    قرآن، آغاز آفرینش انسان را از خاک دانسته است « خَلَقَهُ مِن تُرَاب»(1)، « خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثمُ‏َّ مِن نُّطْفَةٍ»(2)،« خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ»(3)،«خَلَقَكمُ مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَه»(4)،« خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثمُ‏َّ مِن نُّطْفَةٍ»(5)، بعد خاک با آب آمیخته و گل شد « هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طين»(6)
    البته این گل، ساده نبوده و اوصافی نیز داشته است، مانند چیزی که از برگزیده و عصاره «سلاله » گل است « وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طينٍ»(7) به یقین انسان را از عصاره ای از گل آفریدیم، این گل به گونه ای بوده که چسب داشته مانند گل های رسی که سرشته می شوند.
    « إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِبٍ»(8) ما آنان را از گلی چسبنده آفریدیم، این گل رنگش تغییر کرده تیره رنگ و لجن گونه شده است.
    « خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ»(9) در حقیقت انسان را از گلی خشک، از گلی سیاه و بدبو آفریدیم.
    باری گل مایه انسان، به تدریج سفال گونه گردیده است « مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّار»(10)ِ انسان را از گل خشکیده ای سفال مانند آفرید.
    و چون کار بدن سازی به پایان رسید و اندام او موزون و آراسته گشت، خداوند از روح خود در او دمید « ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فيهِ مِنْ رُوحِ»(11)آن گاه او را درست اندام کرد و از روح خویش در او دمید.

    در ادامه به بحث روایات خواهیم پرداخت
    پی نوشت:
    1- آل عمران/59.
    2- کهف/37.
    3- روم/20.
    4- فاطر/11.
    5- غافر/67. حج/5.
    6- انعام/2.
    7- مؤمنون/12.
    8- صافات/11.
    9- حجر/26.
    10- الرحمن/14.
    11- سجده/9


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وعرض سلام وادب
    خلقت نورانی
    پرسشگر گرامی در مورد خلقت نورانی پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)و اهل بیت (علیهم السلام) در روایات فراوانی به این امر تصریح شده است. اما باید دانست که مراد از آن روایات، حقیقتِ نورى حضرت می باشد، نه وجود جسمانی شان بلکه پیامبر واهل بیت در مرحله مادی و جسمانی، هم چون دیگر انسان ها متولد شده و همانند دیگران زندگى کرده اند. بنابر این حضرت محمد (ص) واهل بیت پاک ایشان دارای دو حقیقت می باشند. اول حقیقت نورانی ایشان، که از نور بوده است و درمرتبه بَعد، وجود جسمانی شان، که مانند دیگر مردمان بوده است.

    در ذیل به برخی از روایات در این باره اشاره می شود:

    1-أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا مُحَمَّدُ إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ عَلِيّاً نُوراً يَعْنِي رُوحاً بِلَا بَدَنٍ قَبْلَ أَنْ أَخْلُقَ سَمَاوَاتِي وَ أَرْضِي وَ عَرْشِي وَ بَحْرِي فَلَمْ تَزَلْ تُهَلِّلُنِي وَ تُمَجِّدُنِي ثُمَّ جَمَعْتُ رُوحَيْكُمَا فَجَعَلْتُهُمَا وَاحِدَةً فَكَانَتْ تُمَجِّدُنِي وَ تُقَدِّسُنِي وَ تُهَلِّلُنِي ثُمَّ قَسَمْتُهَا ثِنْتَيْنِ وَ قَسَمْتُ الثِّنْتَيْنِ ثِنْتَيْنِ فَصَارَتْ أَرْبَعَةً مُحَمَّدٌ وَاحِدٌ وَ عَلِيٌّ وَاحِدٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ثِنْتَانِ ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورٍ ابْتَدَأَهَا رُوحاً بِلَا بَدَنٍ ثُمَّ مَسَحَنَا بِيَمِينِهِ فَأَفْضَى نُورَهُ فِينَا.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 440)؛ خدای متعال خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ای محمد! پیش از آن که آسمان و زمین و دریاها را خلق کنم، تو و علی را از یک نور آفریدم. شما پیوسته تهلیل و تمجید مرا می گفتید و مرا به یکانگی و عظمت یاد می کردید. آن گاه هر دو نور شما را یکی کردم و آن روح، مرا به پاکی و بزرگواری و یگانگی یاد می کرد. پس آن نور را به دو قسم کردم و هر قسمت را به دو قسم دیگر تقسیم نمودم، تا این که «محمد» و «علی» و «حسن» و «حسین»(صلوات الله علیهم اجمعین) به هم رسیدند. آن گاه نور «فاطمه»(علیهاالسلام) را از نور تنها و روحی بی بدن خلق کردم و آن روح در اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) جریان پیدا کرد.

    2- ...خَلَقَنِيَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ أَهْلَ بَيْتِي مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ بِسَبْعَةِ آلَافِ عَامٍ ثُمَّ نَقَلَنَا إِلَى صُلْبِ آدَمَ ثُمَّ نَقَلَنَا مِنْ صُلْبِهِ فِي أَصْلَابِ الطَّاهِرِينَ إِلَى أَرْحَامِ‏ الطَّاهِرَاتِ... )كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: 72)؛ پیامبر اکرم به ابوذر فرمود: ...خدای تبارک و تعالی، هفت هزار سال قبل از خلقت آدم، مرا و اهل بیتم را از یک نور خلق کرد. بعد از آن که آدم را خلق کرد، ما را به صُلب آدم منتقل کرد و بعد از آدم ،به صلب پدران طاهر و پاک مطهر منتقل نمود تا این که به دنیا آمدیم...

    3- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع فَأَجْرَيْتُ اخْتِلَافَ الشِّيعَةِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ مُتَفَرِّداً بِوَحْدَانِيَّتِهِ ثُمَّ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ فَمَكَثُوا أَلْفَ‏ دَهْرٍ ثُمَ‏ خَلَقَ‏ جَمِيعَ‏ الْأَشْيَاءِ فَأَشْهَدَهُمْ خَلْقَهَا وَ أَجْرَى طَاعَتَهُمْ عَلَيْهَا وَ فَوَّضَ أُمُورَهَا إِلَيْهِمْ فَهُمْ يُحِلُّونَ مَا يَشَاءُونَ وَ يُحَرِّمُونَ مَا يَشَاءُونَ وَ لَنْ يَشَاءُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ الدِّيَانَةُ الَّتِي مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا مُحِقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ خُذْهَا إِلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ.( الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 441)؛ ...ای محمد خداوند متعال پیوسته متفرد بود در یگانگی خود و به غیر او احدی نبود. پس «محمد» و «علی» و «فاطمه» را خلق کرد. و بعد از هزار دهر و روزگار، مخلوقات دیگر را آفرید. آن ها را بر این آفرینش گواه و شاهد گرفت و اطاعت آن ها را بر سایر مخلوقات واجب گردانید و امور خلق را به آن واگذار کرد و آن ها هم هیچ کاری انجام نمی دهند، مگر به اراده و مشیت الهی.

    4- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْعُصْفُرِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ الْأَئِمَّةَ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ أَرْوَاحاً فِي ضِيَاءِ نُورِهِ يَعْبُدُونَهُ قَبْلَ خَلْقِ الْخَلْقِ يُسَبِّحُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يُقَدِّسُونَهُ وَ هُمُ الْأَئِمَّةُ الْهَادِيَةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع.( كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 319)؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: خداوند متعال، «محمد» و «علی» و «یازده نفر از ذریۀ او» را از نور عظمت خود آفرید. آن ها در پرتو تور خداوند وی را تسبیح و تقدیس می گفتند و در آن زمان هیچ مخلوق دیگری، خلق نشده بود.

    وروایات در این باب زیاد است که به همین مقدار بسنده می کنیم.






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی موضوع

    پرسش:
    آیا در روایت داریم که اهل بیت از گلی غیر از آن گلی که سایر مردم سرشته شدند، سرشته شده اند؟

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی ابتدا به قرآن کریم در این زمینه مراجعه می کنیم ودر مورد خلقت انسان از دیدگاه آن آگاهی می یابیم:
    قرآن مراحل تکون و پیدایش انسان را از آب، خاک، گل (ترکیبی از آب و خاک) عصاره ی گل، گل چسب دار، گل بوگرفته و تیره رنگ، گلی که چون لای و ته نشین آب به تدریج خشک و سفال گونه گردیده است بیان می کند.
    آفرینش انسان
    قرآن، آغاز آفرینش انسان را از خاک دانسته است « خَلَقَهُ مِن تُرَاب»(1) «خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثمُ‏َّ مِن نُّطْفَةٍ»(2)،« خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ»(3)،«خَلَقَكمُ مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَه»(4)،« خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثمُ‏َّ مِن نُّطْفَةٍ»(5)، بعد خاک با آب آمیخته و گل شد »هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طين»(6)
    البته این گل، ساده نبوده و اوصافی نیز داشته است، مانند چیزی که از برگزیده و عصاره «سلاله » گل است « وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طينٍ»(7) به یقین انسان را از عصاره ای از گل آفریدیم، این گل به گونه ای بوده که چسب داشته مانند گل های رسی که سرشته می شوند.
    » إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِبٍ»(8) ما آنان را از گلی چسبنده آفریدیم، این گل رنگش تغییر کرده تیره رنگ و لجن گونه شده است.
    » خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ»(9) در حقیقت انسان را از گلی خشک، از گلی سیاه و بدبو آفریدیم.
    آری گل مایه انسان، به تدریج سفال گونه گردیده است « مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّار»(10)ِ انسان را از گل خشکیده ای سفال مانند آفرید.
    و چون کار بدن سازی به پایان رسید و اندام او موزون و آراسته گشت، خداوند از روح خود در او دمید « ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فيهِ مِنْ رُوحِ»(11) آن گاه او را درست اندام کرد و از روح خویش در او دمید.
    خلقت نورانی
    اما در مورد خلقت نورانی پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)و اهل بیت (علیهم السلام) در روایات فراوانی به این امر تصریح شده است. اما باید دانست که مراد از آن روایات، حقیقتِ نورى حضرت می باشد، نه وجود جسمانی شان بلکه پیامبر واهل بیت در مرحله مادی و جسمانی، هم چون دیگر انسان ها متولد شده و همانند دیگران زندگى کرده اند. بنابر این حضرت محمد (ص) واهل بیت پاک ایشان دارای دو حقیقت می باشند. اول حقیقت نورانی ایشان، که از نور بوده است و درمرتبه بَعد، وجود جسمانی شان، که مانند دیگر مردمان بوده است.

    در ذیل به برخی از روایات در این باره اشاره می شود:

    1-أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا مُحَمَّدُ إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ عَلِيّاً نُوراً يَعْنِي رُوحاً بِلَا بَدَنٍ قَبْلَ أَنْ أَخْلُقَ سَمَاوَاتِي وَ أَرْضِي وَ عَرْشِي وَ بَحْرِي فَلَمْ تَزَلْ تُهَلِّلُنِي وَ تُمَجِّدُنِي ثُمَّ جَمَعْتُ رُوحَيْكُمَا فَجَعَلْتُهُمَا وَاحِدَةً فَكَانَتْ تُمَجِّدُنِي وَ تُقَدِّسُنِي وَ تُهَلِّلُنِي ثُمَّ قَسَمْتُهَا ثِنْتَيْنِ وَ قَسَمْتُ الثِّنْتَيْنِ ثِنْتَيْنِ فَصَارَتْ أَرْبَعَةً مُحَمَّدٌ وَاحِدٌ وَ عَلِيٌّ وَاحِدٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ثِنْتَانِ ثُمَّ خَلَقَ اللَّهُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورٍ ابْتَدَأَهَا رُوحاً بِلَا بَدَنٍ ثُمَّ مَسَحَنَا بِيَمِينِهِ فَأَفْضَى نُورَهُ فِينَا.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 440)؛ خدای متعال خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: ای محمد! پیش از آن که آسمان و زمین و دریاها را خلق کنم، تو و علی را از یک نور آفریدم. شما پیوسته تهلیل و تمجید مرا می گفتید و مرا به یکانگی و عظمت یاد می کردید. آن گاه هر دو نور شما را یکی کردم و آن روح، مرا به پاکی و بزرگواری و یگانگی یاد می کرد. پس آن نور را به دو قسم کردم و هر قسمت را به دو قسم دیگر تقسیم نمودم، تا این که «محمد» و «علی» و «حسن» و «حسین»(صلوات الله علیهم اجمعین) به هم رسیدند. آن گاه نور «فاطمه»(علیهاالسلام) را از نور تنها و روحی بی بدن خلق کردم و آن روح در اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) جریان پیدا کرد.

    2- ...خَلَقَنِيَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ أَهْلَ بَيْتِي مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ بِسَبْعَةِ آلَافِ عَامٍ ثُمَّ نَقَلَنَا إِلَى صُلْبِ آدَمَ ثُمَّ نَقَلَنَا مِنْ صُلْبِهِ فِي أَصْلَابِ الطَّاهِرِينَ إِلَى أَرْحَامِ‏ الطَّاهِرَاتِ... )كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص: 72)؛ پیامبر اکرم به ابوذر فرمود: ...خدای تبارک و تعالی، هفت هزار سال قبل از خلقت آدم، مرا و اهل بیتم را از یک نور خلق کرد. بعد از آن که آدم را خلق کرد، ما را به صُلب آدم منتقل کرد و بعد از آدم ،به صلب پدران طاهر و پاک مطهر منتقل نمود تا این که به دنیا آمدیم...

    3- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع فَأَجْرَيْتُ اخْتِلَافَ الشِّيعَةِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ مُتَفَرِّداً بِوَحْدَانِيَّتِهِ ثُمَّ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ فَمَكَثُوا أَلْفَ‏ دَهْرٍ ثُمَ‏ خَلَقَ‏ جَمِيعَ‏ الْأَشْيَاءِ فَأَشْهَدَهُمْ خَلْقَهَا وَ أَجْرَى طَاعَتَهُمْ عَلَيْهَا وَ فَوَّضَ أُمُورَهَا إِلَيْهِمْ فَهُمْ يُحِلُّونَ مَا يَشَاءُونَ وَ يُحَرِّمُونَ مَا يَشَاءُونَ وَ لَنْ يَشَاءُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ هَذِهِ الدِّيَانَةُ الَّتِي مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا مُحِقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ خُذْهَا إِلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ.( الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 441)؛ ...ای محمد خداوند متعال پیوسته متفرد بود در یگانگی خود و به غیر او احدی نبود. پس «محمد» و «علی» و «فاطمه» را خلق کرد. و بعد از هزار دهر و روزگار، مخلوقات دیگر را آفرید. آن ها را بر این آفرینش گواه و شاهد گرفت و اطاعت آن ها را بر سایر مخلوقات واجب گردانید و امور خلق را به آن واگذار کرد و آن ها هم هیچ کاری انجام نمی دهند، مگر به اراده و مشیت الهی.

    4- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْعُصْفُرِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ الْأَئِمَّةَ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ أَرْوَاحاً فِي ضِيَاءِ نُورِهِ يَعْبُدُونَهُ قَبْلَ خَلْقِ الْخَلْقِ يُسَبِّحُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يُقَدِّسُونَهُ وَ هُمُ الْأَئِمَّةُ الْهَادِيَةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع.( كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 319)؛ امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: خداوند متعال، «محمد» و «علی» و «یازده نفر از ذریۀ او» را از نور عظمت خود آفرید. آن ها در پرتو تور خداوند وی را تسبیح و تقدیس می گفتند و در آن زمان هیچ مخلوق دیگری، خلق نشده بود.

    وروایات در این باب زیاد است که به همین مقدار بسنده می کنیم.

    پی نوشت:
    1- آل عمران/59.
    2- کهف/37.
    3- روم/20.
    4- فاطر/11.
    5- غافر/67. حج/5.
    6- انعام/2.
    7- مؤمنون/12.
    8- صافات/11.
    9- حجر/26.
    10- الرحمن/14.
    11- سجده/9



  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود