صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (...◕✿◕◕✿◕ بهشت خانواده جلد دوم ◕✿◕◕✿◕...)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288

    (...◕✿◕◕✿◕ بهشت خانواده جلد دوم ◕✿◕◕✿◕...)





    (...◕✿◕◕✿◕ بهشت خانواده جلد دوم ◕✿◕◕✿◕...)
    بسم الله الرحمن الرحیم



    نام كتاب:
    بهشت خانواده جلد دوم

    نويسنده: مرحوم استاد دكترسيد جواد مصطفوى



    سر آغاز
    هر گاه شخصى كه اخلاق و دينش مورد رضايت شما بود به خواستگارى (دخترتان) آمد او را همسر دهيد. اگر چنين نكنيد در روى زمين فتنه و فساد بزرگى پيدا مى شود.
    پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)
    مردى كه زن حلالى را با مال حلالى به همسرى گيرد ولى مقصودش افتخار و رياكارى خودنمايى باشد خداوند ذلت و خوارى اش را زياد كند...
    پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)
    در همه احوال با همسرت مدارا كن و با او به نيكى معاشرت نما تا زندگى برايت باصفا گردد. (1)
    اميرالمؤ منين على (عليه السلام)
    با زنى ازدواج كن كه او را مى خواهى و رها كن زنى را كه پدر و مادرت مى خواهند.
    امام صادق (عليه السلام)
    برگزيده ها
    1. ((چرا طلاق دست مرد است)) در درس نود و سه پاسخ گفته شده است.
    2. پاشويى عروس توسط داماد و نماز ايشان در حجله در درس شب زفاف بيان شده است.
    3. درس معاشقه درباره چگونه آغاز كردن روابط آنچنان شيرين همسرى است.
    4. ((چرا با سه طلاقه نمى توان ازدواج كرد)) در درس هفتاد و پنج پاسخ داده شده است.
    5. درس هشتاد و چهار متكفل بيان مداعبه و ملاعبه (شوخى با زبان و با دست) مى باشد.
    6. درس چند همسرى از صدور قطعنامه كنفرانس خانمها صحبت مى كند. 7. درس هشتاد و پنج مصاديق ((عشق به زور مهر به چنبه)) را توضيح مى دهد.
    8. ((كوكوى سبزى)) داستانى است در درس چشم و همچشمى.
    9 ((مراقبت از يك جوال مگس آسانتر است تا از يك زن زيبا، ضرب المثلى است در درس هفتاد و شش.
    10. سرگذشت مادر شوهرى كه خون فرزند و عروسش را در شيشه كرده بود در درس روابط فاميلى نقل شده است.
    11. جمله در ((بريتانيا حداقل سن ازدواج بيست و يك سالگى است و حداقل سن براى احراز پست نخست وزيرى هجده سالگى)) را در درس ‍ هفتاد و پنج بخوانيد، ولى تعجب نكنيد.
    12. در درس عذر خواهى، از مردى صحبت شده است كه همسرش را كتك مى زد.
    13. سى سؤ ال در درس هشتاد مطرح شده است كه دختر و پسر بايد در وقت خواستگارى از يكديگر بپرسند.
    14. خوبى، تكبر، ترس و بخل را براى زنان در درس ((برابرى و اختلاف مرد و زن)) مطالعه خواهيد كرد.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288




    بهشت خانواده: درس هفتاد و يكم: محرم و نامحرم: از راه خويشاوندى:
    براى اينكه بتوان زنانى را كه مى توان با آنها ازدواج كرد، از نظر مقررات اسلام بشناسيم بايد محرم را از نامحرم تشخيص دهيم، زيرا خانمى كه به انسان محرم است نمى توان با او ازدواج كرد، و برعكس، زنانى را كه به انسان نامحرم هستند (بجز موارد خاصى كه به تفصيل بيان خواهيم كرد) مى توان به عقد ازدواج خود درآورد.
    همچنين شرايطى وجود دارد كه محرمى را نامحرم و نامحرمى را محرم مى كند و دانستن اين شرايط در شناختن زنان قابل ازدواج به ما كمك مى نمايد. و از آنجا كه ازدواج يگانه راه مشروع و طبيعى اعمال غريزه جنسى و تكوين خانواده است، شناخت دقيق محرم و نامحرم در استحكام اين نهاد اصيل و پاكى نسب شما خواهران و برادران دينى تاءثير بسزايى دارد. لذا ما محرمها را كه از سه راه خويشاوندى، ازدواج و شير دادن به وجود مى آيند در سه درس مستقل بيان نموده و در پايان اين مطالب كه در قالب مواد فقهى بيان مى شود دو جدول محرم و نامحرم را كه چكيده اين مواد هستند، استخراج كرده ايم.
    1. هر مردى با مرد ديگر محرم است، هر چند از لحاظ نژاد و زبان و رنگ پوست و حتى دين مختلف باشند. و نيز هر زنى بازن ديگر محرم است. و خلاصه از نظر مقررات اسلام، هر مذكر يا مؤ نثى با افراد همجنس خود محرم است.
    2. هر زنى با هر مردى نامحرم است و فقط سه عامل (خويشاوندى، ازدواج و شير دادن) سبب محرم شدن زن با مرد مى شود، كه در درسهاى هفتاد و يكم تا هفتاد و سوم به تفصيل در مورد اين عوامل و كيفيت محرم شدن از طريق آن عوامل توضيح داده خواهد شد.
    3. هر دو نفرى كه با يكديگر محرم شدند، مى توانند به اعضاى بدن يكديگر- غير از عورتين- نگاه كنند، به شرط اينكه همراه با لذت و تحريك شهوت نباشد(3) و نيز دو انسان محرم، در هيچ صورتى حق ندارد با يكديگر ازدواج كنند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    4. دو انسان نامحرم حق ندارند به اعضاى بدن يكديگر نگاه كنند مگر در موارد و مواضع مخصوصى كه در توضيح المسائل مراجع تقليد آمده است، و مى توانند با يكديگر ازدواج كنند مگر آنكه مانعى وجود داشته باشد، مانند اينكه زن كافره باشد، يا در عده شوهر قبلى اش باشد و يا خواهر زن باشد و موارد ديگرى كه در توضيح المسائل مراجع تقليد ذكر شده است. اين زنان با وجود اينكه به انسان نامحرمند، ازدواج با آنها تا رفع مانع جايز نيست.
    5. هر پدر و مادرى به دختر و پسر خود محرم اند؛ همچنين پدر بزرگ و مادر بزرگ نسبت به نوه ها نبيره هاى خويش محرم هستند.
    توضيح: هر انسانى يك پدر و مادر دارد و هر يك از پدر و مادر او هم يك پدر و يك مادر دارند و باز هر يك از آن پدر و مادرها داراى پدر و مادرى مى باشند؛ بنابراين هر انسانى در طبقه سوم نسبش (يعنى سه نسل بالاتر از خود)، داراى چهار پدر و چهار مادر است، به اين ترتيب: 1) پدر پدر پدرش، 2) پدر پدر مادرش، 3) پدر مادر پدرش، 4) پدر مادر مادرش، 5) مادر مادر مادرش، 6) مادر مادر پدرش، 7) مادر پدر مادرش، 8) مادر پدر پدرش. همه اينها اگر زنده باشند به انسان محرم اند به اضافه پدر مادر خودش و پدر و مادر پدر مادرش كه جمعا چهارده تن مى شوند و در طبقه چهارم (يعنى چهار نسل بالاتر از خود) شانزده تن ديگر به اينها اضافه مى شوند.
    به طور خلاصه ماده پنجم محارم را مى توان چنين ذكر كرد: پدر و مادر بى واسطه و پدر و مادر با واسطه كه پدربزرگ و مادربزرگ انسان هستند، به انسان محرمند.
    6. فرزندان انسان، چه دختر باشند و چه پسر هر چه پايين روند، به پدر و مادر خويش و نيز به پدر بزرگ و مادر بزرگ خود هم محرم اند.
    توضيح: نام طبقات فرزندان و فرزندگان در لغت فارسى به ترتيب از اين قرار است: 1)فرزند، 2)نوه (كه او را نواده و نواسه هم مى گويند)، 3)نتيجه، 5) 4(نبيره (4)، 5) نبينه يا نديده (از آنجا كه نوعا عمر انسان به مقدارى نمى رسد كه طبقه پنجم فرزندان خود را ببيند، آن طبقه را نبينه يانديده ناميده اند) و هر فردى ازاين طبقات، چه دختر باشد چه پسر، به پدر بزرگ و مادر بزرگ اعلاى خود محرم است؛ حتى هر دختر سيدى در اين عصر با اميرالمؤ منين (عليه السلام) و همچنين باپيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) محرم است و هر پسر سيدى با حضرت زهرا (سلام الله عليها) محرم و همچنين با جناب خديجه مادر حضرت فاطمه (سلام الله عليها) محرم است. لذا بند ششم محارم را مى توان چنين خلاصه كرد كه فرزندان بى واسطه و فرزندان با واسطه به انسان محرم هستند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    7. هر خواهر و برادرى به هم محرم اند، چه تنى باشند (از يك پدر و مادر) و چه ناتنى (از پدر تنها يا از مادر تنها) و نيز فرزندان آنها نسبت به دايى و خاله و عمو و عمه خويش محرم اند.
    توضيح: اگر مردى از همسر خود پسر و دختر دارد، سپس با زن جديدى ازدواج مى كند كه او هم از شوهر پيشين خود، پسر و دختر دارد، اين فرزندان برادر و خواهر نيستند، اگر چه در يك خانه زنگى كنند؛ زيرا نه پدر مشتركى دارند و نه مادر مشتركى، بلكه نامحرم اند و مى توانند بايكديگر ازدواج كنند، و اولاد آنها هم خواهر زاده و برادر زاده نيستنتد و مى توانند با يكديگر ازدواج كنند. بلى، در صورتى كه همسر جديد از اين شوهر داراى اولاد شود، اين اولاد با اولاد قبلى شوهرش محرم اند (زيرا پدرشان يكى است) و نيز با اولاد خودش كه از شوهر قبلى داشته است محرم اند (زيرا مادرشان يكى است).
    8. عمو و عمه به برادر زادگان خود محرم اند، چه عمو و عمه تنى باشند و چه ناتنى و چه عمو و عمه خود انسان باشند يا عمو و عمه پدر و مادر انسان و همچنين عمو و عمه پدر بزرگ و مادر بزرگ انسان به انسان محرمند.
    توضيح: عمو و عمه تنى انسان كسى است كه با پدر و مادر انسان از يك پدر و مادر باشد و عمو و عمه نانتى انسان كسى است كه با پدر انسان از يك پدر يا يك مادر باشد؛ بنابراين عمو و عمه برادر و خواهر مادرى انسان به انسان محرم نيستند، زيرا آنها برادر و خواهر پدر انسان نيستند (نه تنى هستند و نه ناتنى). بنابراين زنى كه دو شوهر كرده و از هر كدام اولاد دارد، عمو و عمه اولاد شوهر اول با اولاد شوهر دوم محرم نيستند و همچنين عمو و عمه اولاد شوهر دوم با اولاد شوهر اول نامحرم اند.
    9. دايى و خاله به خواهر زادگان خود محرم اند، چه دايى و خاله تنى باشند و چه ناتنى، و چه دايى و خاله خود انسان باشند يا دايى و خاله پدر و مادر يا پدر بزرگ و مادر بزرگ.
    توضيح: دايى يا خاله تنى انسان كسى است كه با مادر انسان از يك پدر و مادر باشد. بنابراين دايى و خاله برادر و خواهر پدرى انسان به انسان محرم نيستند، زيرا آنها برادر خواهر مادر انسان نيستند (نه تنى هستند و نه ناتنى). پس، مردى كه دو همسر گرفته است و از هر دو زنش اولاد دارد، اولاد زن اول با دايى خاله اولاد زن دوم محرم نيستند و همچنين اولاد زن دوم با دايى و خاله اولاد زن اول نامحرم اند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    10. عموى عموى انسان و عمه عمه انسان وقتى با انسان محرم اند كه عمو و عمه پدر انسان هم باشند. بنابراين اگر عمو و عمه انسان، پدر و مادرى (5) ياپدرى (6) نباشند، بلكه فقط مادرى (7) باشند آنها عمو و عمه اى داشته باشند، آن عمو و عمه با انسان محرم نيستند، زيرا برادر و خواهر شوهر جده انسان (مادر پدر) مى شوند و چنانچه گفتيم، خواهر و برادر شوهر انسان، به انسان محرم نيستند تا چه رسد به خواهر و برادر شوهر جده. و همچنين اگر دايى خاله انسان، پدر ومادرى يا مادرى باشند، دايى و خاله آنها دايى و خاله انسان هم مى شوند و با انسان محرم اند؛ ولى اگر دايى و خاله انسان پدرى باشند و آنها دايى و خاله داشته باشند، آن خاله و دايى نه با خاله و دايى انسان محرم اند و نه با خود انسان.
    11. اولاد و عمو عمه و نيز اولاد دايى خاله انسان به انسان محرم نيستند و مى توان با آنها ازدواج كرد و همچنين نوادگان ايشان و هر چه پايين تر بروند (مانند نتيجه عمو و نبيره خاله) به انسان محرم نيستند.
    تبصره: خويشاونديهايى راكه تا كنون شرح داديم، اگر به وسيله وطى به شبهه حاصل شود، محرميت واقع مى شود. بنابراين اگر مردى زنى را در شب تاريك زن خود بپندارد وبا او آميزش كند و آن زن باردار شود و كودكى بزايد، آن مرد و زن، پدر و مادر كودك خواهند بود و برادر و خواهر آن مرد و زن، عمو و عمه و دايى و خاله آن كودك محسوب مى شوند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    درس هفتاد و دوم: محرم و نامحرم: از راه ازدواج
    12. مردى كه با زنى ازدواج مى كند، اولاد مادر آن زن و مادر بزرگهاى پدرى و مادرى او با آن مرد محرم مى شوند، هر چند با آن زن نزديكى نكرده و فقط صيغه عقد جارى شده باشد؛ ثانيا اگر آن زن از شوهر قبلى اش دخترى داشته باشد آن دختر ((ربيبه)) مرد ناميده مى شود و پس از نزديكى مرد با همسرش، آن دختر هم به آن مرد محرم مى شود؛ ثالثا اگر آن مرد، پدر يا جد اجدادى داشته باشد- چه جد پدرى و چه جد مادرى- همه آنها با آن زن محرم مى شوند و آن زن عروس همه آنهاست؛ رابعا اگر آن مرد پسرى از زن ديگرش داشته باشد، آن پسر هم با زن پدرش محرم مى شود، و همچنين با زن پدر پدر و زن پدر مادرش و هرچه بالاتر رود، محرم است.
    13. محرميت عروس با پدر شوهر هميشگى است؛ يعنى اگر عروس طلاق هم بگيرد و با شوهرش نامحرم شود باپدر شوهرش براى هميشه محرم است و حتى اگر بعد از عقد و قبل از نزديكى هم طلاق بگيرد، باز هم براى هميشه با پدر شوهر محرم مى شود و ازدواجشان جايز نيست.
    14. اگر زن پسر انسان بعد از نزديكى طلاق گرفت و شوهر ديگرى اختيار كرد و از آن شوهر دخترى آورد، آن دختر با انسان نامحرم است ولى با پسر انسان كه شوهر قبلى او بوده محرم است، زيرا ربيبه انسان به او محرم است. 15. اگر مردى بعد از طلاق دادن همسرش داماد شود و از زن دوم خود پسرى بياورد، آن پسر با زن اول محرم و ازدواجشان حرام است. و همچنين اگر اين مرد از زن اولش پسرى دارد، زن دومش به اين پسر محرم است و نيز پسر و نوه اين پسر و هر چه پايين رود نسبت به زن دوم همين حكم را دارد.
    16. محرم بودن مادر زن با دامادش دائمى است؛ يعنى اگر داماد، زنش را طلاق دهد، باز هم آن داماد با مادر آن زن محرم است اگر چه با خود آن زن نامحرم مى شود.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    17. اگر مردى با زنى ازدواج كند كه آن زن از شوهر قبلى اش دخترى دارد، پس از آنكه با آن زن نزديكى كرد، آن زن محرم مى شود و همچنين با دختر آن دختر و نوه او و هر چه پايين تر رود محرم است، در صورتى كه هيچ يك از اين دخترها با پدر آن مرد محرم نيستند.
    18. اولاد شوهر انسان و نوه هاى پسرى و دخترى شوهر، به انسان محرم اند و همچنين اولاد زن انسان و نوه هاى پدرى و دخترى او به انسان محرم اند، به شرط آنكه با زن نزديكى كرده باشد، چه اين اولاد از شوهر قبل باشد يا از شوهر بعد. پس اگر زن انسان طلاق بگيرد و شوهر جديد اختيار كند و از او دختردار شود، آن دختر به انسان محرم است، و نيز اگر پسر زن انسان دختردار شود، آن دختر به انسان محرم است.
    19. زن پدر انسان به انسان محرم نيست و حكم مادر زن را ندارد، زيرا انسان داماد آن زن نيست بلكه داماد شوهر آن زن است.
    20. از آنچه در ماده 12 ضمن جمله ثالثا گفتيم دانسته شد كه عروس خود انسان و عروس پسر انسان و عروس دختر انسان به انسان محرم اند؛ ولى عروس زن انسان، يعنى همسر پسر انسان، به انسان محرم نيست. بنابراين پدر پدر شوهر انسان به انسان محرم است، ولى شوهر مادر شوهر انسان به انسان محرم نيست.
    21. داماد شوهر انسان، يعنى شوهر دختر شوهر انسان، به انسان محرم نيست.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    22. زن عمو زن دايى انسان به انسان محرم نيستند، مگر اينكه زن عمو، خاله انسان و زندايى، عمه انسان باشند، و همچنين اگر زن عمو زن دايى، مادر زن انسان باشند باز هم محرم مى شوند.
    23. خواهر زن انسان به انسان محرم نيست، ولى تا وقتى خواهر اول در قيد ازدواج اوست، نمى تواند با خواهر دوم ازدواج كند.
    24. اگر انسان بخواهد خواهر زاده يا برادر زاده همسرش رابه عقد ازدواج خودش درآورد، بايد از همسرش كه خاله يا عمه او مى شود، اجازه بگيرد و بدون اجازه آنها ازدواج جايز نيست.
    25. از خويشان زن انسان، غير از آنچه گفتيم به انسان محرم نيستند. بنابراين، خواهر زن، عمه و خاله زن، زن برادر زن، برادر زاده و خواهر زاده زن به انسان محرم نيستند.
    26. مادر زن پدر انسان به او محرم نيست؛ يعنى مادر زن جديد يا قديم پدر انسان به او محرم نيست. پس اگر پدر انسان غير از مادر او دو زن ديگر گرفته باشد- يكى پيش از مادر انسان و ديگرى بعد از مادر او- در اين صورت، آن دو زن به انسان محرم اند، ولى مادران آنها به انسان محرم نيستند.
    27. هرگاه مردى زن مدخوله اش (8) را طلاق دهد، آن زن مطلقه به آن مرد نامحرم مى شود، ولى دختر قبلى آن زن به مرد محرم است؛ همچنين مادر آن زن به مرد محرم است، و نيز پسرى كه آن مرد از زن سابق داشته با آن زن محرم است و پدر آن مرد با آن زن نيز همين حكم را دارد.
    28. اگر مردى با زنى زنا كند، دختران آن زن با زانى نمى توانند ازدواج كنند و اين عمل حرام است. همچنين اگر (نعوذ بالله) مردى با مردى لواط كند، خواهر و مادر و دختر مفعول به فاعل نامحرم اند و ازدواج با آنها حرام است و اگر ندانسته ازدواج كنند، بايد هر زمان كه فهميدند، از يكديگر جدا شوند.
    29. دو برادر مى توانند با دو خواهر ازدواج كنند، و در اين صورت، فرزندان آنها عموزاده و خاله زاده يكديگرند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    درس هفتاد و سوم: محرم و نامحرم: از راه شير خوردن يا رضاع

    30. هرگاه كودك شيرخوارى كه هنوز دو سالش تمام نشده است، از پستان زن بيگانه اى (غير مادرش) كه فرزندى زاييده و شير دارد. به مدت يك شبانه روز يا پانزده نوبت متوالى شير بخورد،
    (9) زن شير دهنده كه او را ((مرضعه)) مى نامند مادر رضاعى شيرخوار ناميده مى شود و طفل شير خوار ناميده مى شود و طفل شير خوار فرزند رضاعى او به حساب مى آيد و فرزندان ديگرى كه از پستان آن زن شير خورده اند، چه نسبى باشند و چه رضاعى، خواهر و برادر آن كودك خواهند بود. و همچنين فرزندان اين برادر و خواهر، برادر زاده و خواهر زاده آن كودك هستند، و نيز شوهر زن شير دهنده، پدر كودك است و برادر آن شوهر، عموى كودك و خواهرش عمه او و مادرش جده او و برادر شير دهنده دايى او و خواهرش خاله او مى شود. و همچنين تمام نسبتهايى را كه در بحث خويشاوندى گفتيم در اينجا محقق مى شود به اين معنا كه همه نسبتها با قيد رضاعى پيدا مى شود؛ يعنى گفته مى شود: برادر رضاعى، عموى رضاعى، خاله رضاعى و... بنابراين كودكى كه از غير مادر خود شير مى خورد و شرايط رضاع محقق مى شود، دو پدر و دو مادر دارد (پدر و مادر نسبى و پدر و مادر رضاعى) و وقتى بزرگ بشود و همسر بگيرد و داراى اولاد شود، آن اولاد، نوه هاى زن شير دهنده و شوهر او محسوب مى شوند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    توضيحات: الف. تمام نسبتهايى را كه گفتيم، بين شيرخوار با مرضعه و شوهر او حاصل مى شود، نه بين خواهر و برادر و عمو و عمه و خاله و دايى شير خوار با مرضعه و شوهر و اولادش. بنابراين نه خواهر شير خواهر با پسر مرضعه محرم مى شود و نه برادر شير خوار با دختر او، و همچنين عمو و عمه و دايى و خاله شير خوار با مرضعه و شوهر و اولادش نامحرم و بيگانه هستند.
    ب. هرگاه زن مرضعه، دخترى را از يك خانواده شير بدهد و پسرى را از خانواده ديگر، آن دو كودك خواهر و برادر رضاعى يكديگر مى شوند.
    ج. زنى كه دو شوهر كرده و از هر دو شوهر داراى فرزند گشته و از شير فرزند شوهر اول دخترى را از يك خانواده شير داده و از شير فرزند شوهر دوم پسرى را از خانواده ديگر، آن دو كودك خواهر و برادر رضاعى يكديگر نيستند و محرم نمى شوند، چنانكه خواهران و برادران ديگر آنها كه از مادر خودشان شير خورده اند با كودكى كه از شير آن زن (شيرى كه از شوهر ديگر پيدا كرده) خورده است، محرم نمى شوند. ولى اگر مرضعه، دختر و پسرى را كه از دو فاميل هستند، از شيرى كه از يك شوهر پيدا كرده است شير بدهد، آن دو كودك خواهر و برادر رضاعى مى شوند، ولى خواهران و برادران ديگر آنها كه از اين زن شير نخورده اند، هر يك به ديگرى محرم نمى شوند؛ يعنى مثلا اگر فاطمه و حسين را (كه دو كودك از خانواده هستند) خانمى شير بدهد، فاطمه به حسين محرم مى شود اما به برادر حسين (با فرض اينكه آن خانم به برادر حسين شير نداده) نامحرم است و مى تواند با او ازدواج كند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود