جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رو کردن به خدا و بنده را توضیح دهید.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما رو کردن به خدا و بنده را توضیح دهید.




    باسلام
    در روایات زیادی دیدیم که روزی دهنده خداوند کریم است.
    از طرفی حکمت خداوند روزی برخی را در دست برخی دیگر قرار داده تا با همبستگی و تعاون و دوست داشتن حق ادا شود.
    نفس اماره و لوامه هم راهنمایی میکند و هم هشدار میدهد، هم کنایه میزند که خدا بود رفتی طرف مردم!
    هم حس جمع بودن انسان او را برای رسیدن به کمال به سوی مردم خداشناس میبرد.
    رو کردن به خدا و بنده را توضیح دهید.آیا اگر برای کسب درآمد رو به مردم زدیم خداوند خشمگین میشود!؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,620
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    797 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    رو کردن به خدا و بنده را توضیح دهید.







    کارشناس بحث: استاد بصیر

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    رو کردن به خدا و بنده را توضیح دهید.


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط M.Javad نمایش پست
    رو کردن به خدا و بنده را توضیح دهید.آیا اگر برای کسب درآمد رو به مردم زدیم خداوند خشمگین میشود!؟
    باسلام و عرض ادب
    رازقِ حقیقی خداست اما باید به این نکته هم توجه داشت که خداوند متعال کارهایش را در دنیا بر اساس اسباب و مسببات دنیایی انجام می دهد، یعنی این که ما اگر رزق را از خدا می خواهیم و از او طلب می کنیم منافاتی با این ندارد که به سراغ مردم هم برویم و از آنها کمک بگیریم زیرا که یکی از اسباب و مسببات، همین مردم هستند و خداوند متعال آنها را برای ما قرار داده و سفارش کرده که به هم رجوع کنید؛ با این وجود، ما اطاعت خدا کرده ایم نه اطاعت مردم.
    منتها به هنگام رجوع به مردم و کمک خواستن از آنها باید به این نکته توجه داشته باشیم که خداوند متعال است که اینها را برای ما واسطه ی رسیدن به حوائجمان قرار داده است و خودِ آنها به تنهایی و استقلالا نمی توانند کاری بکنند و اگر خدا نمی خواست آنها نمی توانستند وسیله باشند و کاری از دست آنها بر نمی آمد.
    توجه به خدا در همه حال و این که رازق حقیقی و مسبب الاسباب اوست، انسان را از مستقل دانستن مردم در انجام کارهای دنیایی باز می دارد.
    از آنجایی که خداوند متعال کارهایش را با همین وسائل مادی و علتهای دنیای که بعضا ما آنها را می شناسیم، انجام می دهد که گاهی برای ما این مطلب عادی می شود و فراموش می کنیم که قدرتِ مسبب بودن را خداوند به اینها داده و گاهی اصلا خدا را فراموش می کنیم و از علت العلل بودن و مسبب الاسباب بودن حذف می کنیم و مستقیم سراغ علتهای مادی و دنیای می رویم و یادمان می رود که همه ی این اسباب را خداوند متعال خودش قرار داده و به آنها علیت بخشیده است.
    پیامبر (ص) فرمودند: اگر حقیت توکل بر خدا را داشتید، همانطور که پرندگان آسمان روزی می خورند که روز شکمهایشان خالی اس تو شب شکمهایشان پر است، شما هم روزی می خوردید و نگرانی ای نداشتید. همچنین پیامبر (ص) قومی را دیدند که کشاورز بودند اما زراعت نمی کردند، حضرت پرسیدند که شما چه قومی هستید؟ گفتند ما انسانهای متوکلی هستیم(توکل بر خدا می کنیم و کار نمی کنیم و به خلق خدا رو نمی زنیم). حضرت در جوابشان فرمودند: شما، نه، شما متوکل نیستید، شما متکل هستید یعنی کلّ و سربار جامعه هستید.(یعنی جارهایتان را باید مردم برایتان انجام بدهند و این توکل نیست) قَالَ ص: لَوْ تَوَكَّلْتُمْ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرَزَقَكُمْ كَمَا يَرْزُقُ الطَّيْرَ تَغْدُو خِمَاصاً وَ تَرُوحُ بِطَاناً وَ رَأَى رَسُولُ اللَّهِ ص قَوْماً لَا يَزْرَعُونَ قَالَ مَا أَنْتُمْ قَالُوا نَحْنُ الْمُتَوَكِّلُونَ قَالَ لَا بَلْ أَنْتُمُ الْمُتَّكِلوُن‏.(مستدرک الوسائل، ج 11، ص 217) پیامبر (ص) از جبرئیل در مورد تفسیر توکل سوال کرد: جبرائیل عرضه داشت: توکل این است که از مخلوق خدا مایوس باشی و بدانی که مخلوق نه می تواند ضرر برساند و نه نفعی، و نه عطا می کند و نه منع می نماید.(یعنی اگر مخلوق هم کاری می کند، همه به اذن الهی محقق شده است و همه کاره خداست و به دست قدرت اوست و اگر خدا نمیخواست هیچکدام ازا ین کارها محقق نمی شد.) َ سَأَلَ النَّبِيُّ ص جَبْرَئِيلَ عَنْ تَفْسِيرِ التَّوَكُّلِ فَقَالَ الْيَأْسُ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ وَ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَع‏.(همان)

    ویرایش توسط بصیر : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ در ساعت ۰۵:۲۲


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقش انگیزه در مراتب توکل
    برحسب روایات و مؤیدات عقلي، توکل مراتبي دارد و بالاترين مرتبه توکل اين است که انسان همه کارهاي خود را به خدا واگذار کند.
    اين نوع اختلاف در مراتب توکل به اصطلاح با کميت سنجيده مي‌شود،
    بدین معنا که اختلاف مراتب بر حسب این است که انسان چند درصد از کارهايش را به خدا وامي‌گذارد؛
    برخی ده درصد، برخی بيست درصد تا می‌رسد بدان‌جا که تمامی کارها به خدا واگذار شود.
    از لحاظ کیفیت نیز می‌توان مراتب توکل را تقسیم کرد. زیرا توکل فعلی اختياري است و کار اختياري نیازمند انگيزه است،
    بدین معنا که انسان باید هدفی را از آن کار دنبال کند. ممکن است کسی بدین خاطر بر خدا توکل کند که:
    توکل موجب موفقيت در کارها مي‌گردد (وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ).
    در این صورت انگيزه وی براي توکل، بهره‌مندی از نتايج آن است.
    اما اولیای خدا که دارای مراتب بالای توکل‌اند به خاطر این‌که خداوند توکل را دوست دارد بر خدا توکل می‌کنند،
    بدین معنا که اگر به فرض محال توکل ضرر هم داشت و باعث عدم موفقيت مي‌شد باز آن‌ها بر خدا توکل مي‌کردند.
    مرتبه توکل با چنین انگیزه‌ای بسیار بالاتر از مرتبه توکلي است که به انگیزه موفقیت صورت می‌گیرد.
    اختلاف مرتبه برحسب انگيزه‌ها و نيت‌ها در همه عبادت‌ها و فضليت‌ها وجود دارد،
    به گونه‌ای که گاه برخي نيت‌ها اصلا فضليت را به رذيلت تبدیل می‌کند.
    مثلا عبادتی که به انگيزه رياکاري و خودنمايي صورت می‌گیرد نه تنها فضليتي ندارد بلکه تبديل به رذيلت مي‌شود.
    پس گاهي نيت مي‌تواند يک کار بسيار خوب را به کاری بد تبدیل کند.
    بنابر این ارزش هر کاری وابسته به این است که فاعل آن چه اندازه از نيت خالص برخوردار باشد.


       
    آیةالله مصباح یزدی :جلسۀ بیست ویکم بحث اخلاق



  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود