صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *** مدیریت آرزوها ***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    *** مدیریت آرزوها ***




    سخنران حرم رضوی:
    مدیریت آرزوها یکی از راه‌های رضایت از زندگی استخبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این‌که مدیریت آرزوها یکی از عوامل رضایت از زندگی است، گفت: آرزوها می توانند با تدبیردینی انسان را به اوج برساند یا با بی‌تدبیری و بی‌دینی او را به حسرت و اندوه وادارد.


    به گزارش خبرنگار خبرگزاری در مشهد، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه علمیه، در سلسله برنامه های تبلیغی محرم الحرام حرم مطهر رضوی با تبیین «رضایت از زندگی» اظهار داشت: یکی از راه های رضایت از زندگی مدیریت آرزوهاست، آرزو یکی از نیروهای محرکه انسان است؛ که براساس روایات انسان به امید آرزوهایی که دارد زنده است.

    وی تصریح کرد: همه ما آرزوهایی داریم که برای آن آرزوها برنامه ریزی و سختی ها را تحمل می کنیم، این موضوع اساسی می تواند با تدبیردینی انسان را به اوج برساند یا با بی‌تدبیری و بی‌دینی او را به حسرت و اندوه وادارد.

    حجت الاسلام مهدوی ارفع عنوان کرد: أمل آن چیزی است که در دل انسان ایجاد امید و انگیزه می کند و سبب حرکت رو به جلو می‌شود و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) چگونگی برخورد با این آرزوها را بیان کرده اند که از انسان احساس خوشبختی کند و آنچه را هم دارد از دست ندهد.

    وی تصریح کرد: قبل از این که آرزو شعله‌ور شود و تو را به دنبال خود بکشاند بررسی کن ببین شدنی و دست یافتنی است؛ آرزوها باید قابل دستیابی باشند ولو با مشقت، ولی اگر غیر شدنی باشد انسان را غمگین می کند.

    استاد حوزه علمیه با بیان‌ این‌که آرزوها مشروع، معروف، معقول و حلال باشد و سبب ضایع کردن حق الله و حق الناس نشود و با پارتی بازی،و دادن رشوه و رباخواری حاصل نشود، افزود: سومین اصل این‌که آرزوها به طور مستقیم از جنس بقا باشد یعنی تا ابد برای انسان یا مقدمه ای برای بقا باشد.

    وی با بیان این‌که آرزوها واسطه باقیات الصالحات قرار گیرد، عنوان کرد: به طور مثال آرزوی داشتن مسکن را می توان این گونه در دل بپرواند: داشتن سرپناهی برای خانواده با محیطی امن، همسایگانی مومن و اهل صالح، با شرایط که بتوان در آن مجالس روضه و دعا برگزار کرد. این آرزو هم دنیا واسطه باقیات و صالحات می شود.

    حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به این‌که یکی از راه های رضایت از زندگی مدیریت آرزوهاست، افزود: کفران نعمت و ناشکری سبب نارضایتی از زندگی است اگر شاکر باشی لایق نعمت می‌شوی و نعمت‌ها افزایش می‌یابد.

    سخنران حرم رضوی با تاکید بر‌این‌که خود را با دیگران،خانواده، زندگی و دارایی های‌شان مقایسه نکنید، افزود: دین امور قابل مقایسه را به دو دسته معنوی و مادی تقسیم می‌کند که سبب رضایت از زندگی و ناکامی می‌شود؛ قاعده خوشبختی در امور مادی فانی است و سفارش شده در مادیات خود را با سطوح پایین از تر خود مقایسه کنید اما در امور معنوی با سطح بالاتر از خود، زیرا این مقایسه ایجاد انگیزه برای گرایش به سمت معنویات می کند./1308/پ202/ب4
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آرزوهای خارج از محدوده


    مدیریت آرزوهای تان را به دست بگیرید تا هم رویای کافی برای زندگی داشته باشید و هم گرفتار رویا پردازی های بیش از حد نشوید.

    *** مدیریت آرزوها ***
    یک آرزو کن و بگو کدام چشم؟ این جمله را تا بحال شنیده اید؟ بیشتر یاد دوران کودکی می افتیم و وقتی مژه ی یکی از چشم ها می افتاد و طرف مقابل با یک ذوق و شوق زیاد از ما می خواست بعد از آرزو کردن ، بگوییم مژه ی کدام چشم مان افتاده و اگر درست می گفتیم ،فرض بر این بود که آرزوی مان برآورده می شود. نمی دانم این خرافه از کجا شکل گرفته است اما نوعی بازی کودکانه بود مثل فوت کردن شمع های کیک تولد بعد از آرزویی که نباید به زبان می آوردیم و یقین داشتیم به زودی برآورده می شود.
    آرزوکردن از همان روزهای کودکی با ما همراه است واز آرزوی داشتن فلان اسباب بازی تا شاگرد اولی! یک آرزوی ساده این توانایی را دارد که تاثیر زیادی در کل زندگی مان داشته باشد. اما همانقدر که داشتن آرزوهای زیبا و معقول می تواند به زندگی مان رنگ و آب بهتری ببخشد و جهت تلاش هایمان را معلوم کند ، داشتن آرزوی های خارج از قاعده هم می تواند آسیب زننده باشد.پس داشتن آرزو هم مثل هر چیز دیگری در زندگی قواعد خاص خود را دارد.
    مدیریت کردن آرزوها یک مهارت مهم فردی برای موفقیت در زندگی است. با نگاهی به دستورات دینی و صحبت های بزرگان ، بزرگ ترین خط قرمز در دنیای آرزوها معلوم می شود:«آرزوهای دور و دراز» .این نوع از آرزو می تواند زندگی فرد را نابود کند. آرزوهای دراز مدت همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می‌شوند و هر لحظه انسان را تشنه‌تر می‌سازند تا از شدت تشنگی هلاك سازند.
    در جایی خواندم که: رویاهای گاه به گاه را باکی نیست ، به فرداهای دور میاندیش و تنها با امید، افق های امروز را بنگر.
    اما چرا آرزوهای دور و دراز به انسان آسیب می رساند؟

    - کسی که آرزوهای دراز دارد ، برای شادمانی به دنبال بهانه های بزرگ می گردد در حالی که رمز شادمانی ، دلخوش بودن به اتفاقات ساده و کوچک روزمره است در غیر اینصورت انسان همیشه منتظر یک فردا و یک اتفاق دیگر برای شادی کردن می ماند و فرصت هایش را از دست می دهد.
    - کسی که آرزوهای دراز دارد ، برای رسیدن به آنها که در خیلی از مواقع به طور معمول و از راه های صحیح ممکن نیست ، به بیراهه رفته و ممکن است مرتکب خطا شود.او همیشه به دنبال راهی برای رسیدن به رویاهایش می گردد و چون این رویاها خیلی دور و خیلی سخت هستند ، مجبور می شود به راه خطا برود. مانند قله ای که بسیار مرتفع باشد و برای رسیدن به آن فرد میانبر خطرناکی را انتخاب کند که جان خود را به خطر بیاندازد.
    آرزوهای دراز مدت همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می‌شوند و هر لحظه انسان را تشنه‌تر می‌سازند تا از شدت تشنگی هلاك سازند
    - یک مشکل بزرگی که آرزوهای خارج از محدوده ایجاد می کنند، فراموش کردن مدت دار بودن زندگی در این دنیاست. فردی که طومار آرزوهایش آنقدر بلند است که برای رسیدن به نیمی از آنها به عمر حضرت نوح نیاز دارد ، هیچ گاه به مرگ و کوتاه بودن زندگی فکر نمی کند و همین اعتقاد بر نوع رفتارها و باورهایش تاثیر می گذارد.
    - یکی از رموز زندگی موفق، زندگی در اکنون است. زندگی در لحظه باعث می شود که فرد توانایی لذت بردن از زندگی را به دست بیاورد. آنها که دایم افسوس گذشته را می خورند و آنها که فکر و ذکرشان در آینده و آرزوهای دور دست خلاصه می شود از لذت زندگی در لحظه محروم می مانند.
    - آرزوهای دراز، انسان را به آن‌چه ندارد و شاید هرگز به‌آن نمی‌رسد دلبند می‌سازد. به همین دلیل آن‌چه از نعمت‌های الهی در دست دارد كوچك می‌شمارد و نسبت به آنها بی‌اعتنا می‌شود و این كفران نعمت، پیامدهای شومی در دنیا و آخرت برای او دارد.
    امیرمۆمنان علی(ع) در این مورد می فرماید:

    « تَجَنَّبُوا الْمُنَى فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِبَهْجَةِ نِعَمِ اللَّهِ عِنْدَكُمْ وَ تُلْزِمُ اسْتِصْغَارَهَا لَدَیكُمْ وَ عَلَى قِلَّةِ الشُّكْرِ مِنْكُم‏»
    از آرزوهای دراز بپرهیزید که زیبایی نعمت‏های الهی را از نظر شما می‏برد و آنها را نزد شما کوچک می‏کند و به کمی شکر(و کفران نعمت) از سوی شما منتهی می‏شود!(غرر الحكم و درر الكلم)
    برای آنکه گرفتار آرزوهای دراز نشوید کافیست فراموش نکنید که طولانی ترین زندگی ها هم خیلی زود تمام می شود ، پس به جای فکر کردن به افق های خیلی دور ، در عین تلاش و کوشش ،به آسمان بالای سرتان نگاه کنید و لذت داشته های تان را ببرید.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا نباید آرزوهای بلند داشته باشیم؟!


    همه آرزوهایی داریم امّا شنیده اید سخن بزرگواری که می فرمود: آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است. چه اشکالی دارد انسان آرزوهای رنگارنگ داشته باشد؟ چرا آرزو قبیح و زشت دانسته شده است؟
    *** مدیریت آرزوها ***
    از کودکی آرزوهای بزرگ و کوچکی را در سر می پروراندیم. امروز نیز ذهن و دلمان از آرزوها خالی نیست. آرزوی یکی بزرگ است به انداه تمام دنیا و دیگری از این دنیا جز تکّه نانی آرزو نمی کند. همه آرزوهایی داریم امّا شنیده اید سخن بزرگواری که می فرمود: آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است. چه اشکالی دارد انسان آرزوهای رنگارنگ داشته باشد؟ چرا آرزو قبیح و زشت دانسته شده است؟

    کلام امام و آرزو

    حضرت علی (علیه السلام) در قسمتی از وصیت نامه ی خودشان به حضرت حسن (علیه السلام) می فرمایند: از تکیه نمودن بر آرزوها بپرهیزید که همانا سرمایه احمقان است و مانع خیر دنیا و آخرت می باشد. (نهج البلاغه نامه 31) و یا در جای دیگری از این کتاب می فرمایند:
    من بیش از هر چیزی برای شما از دو چیز هراس دارم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوهای طولانی. (همان،خطبه 28)
    و در خطبه دیگر ی می فرمایند: و بدانید آرزو باعث فراموشکاری و غفلت عقل می گردد و ذکر خداوندی را به فراموشی می اندازد؛ پس آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است و صاحب آرزو فریب خورده می باشد. (همان، خطبه 86)

    برای رسیدن به فهم درست معنا و مقصود این جمله ابتدا باید معنا و مفهوم آرزو را دریافت. به طور کلی گاهی برداشت های نادرستی در مورد الفاظ و واژه و مفاهیم صورت می گیرد که همین برداشت نادرست از برخی مفاهیم، برداشت از جمله، معنا و مقصود جمله را تحت الشعاع قرار داده و فرد را به اشتباه می اندازد.
    آرزو موجب فراموشکاری است و موجب غفلت عقل در کارهای آدمی می شود، آرزو موجب می شود تا مغز انسان با خیالات واهی مشغول شده و نسبت به حقایق بی اعتنا شود، آرزوهای بی اساس عامل مختل شدن فعالیت عقل است
    مقصود از آرزو

    ما نیز گاهی الفاظی را به کار می بریم که از نظر مفهومی به هم نزدیک هستند ولی توجّه به جایگاه استعمال آن نداریم و چه بسا در تشخیص مصداق آنها و احکامشان اشتباه می کنیم. از جمله این واژه ها دو لفظ (امید) و (رجاء) است و دیگری واژه های (أمنیه)، (تمنی) و (آرزو) و یکی هم واژه (أمل) است که گاهی به معنای امید استعما می شود و گاهی به معنای آرزو. علامّه جعفری آرزو را خواست امور غیر ضروری می داند که دور از توانایی ها ی فعلی آدمی است. فرق آرزو و امید در این است که امید به خواسته هایی تعلق می گیرد که به دست آوردن آن معقول بوده و وصول به آن امکان پذیر است. امیدورای اگر در جهت تأمین ضرورت های ابعاد طبیعی و روحی انسان باشد یک پدیده مطلوب است. حال که مقصود از آرزو در کلام حضرت امیر روشن شد به چند مورد از تبعات آرزو داشتن اشاره می کنیم.
    آرزو و نتایجی که به همراه دارد:
    با توجه به مجموع مطالبی که امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه در باب آرزو بیان کرده ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:
    *** مدیریت آرزوها ***
    1.آرزو موجب فراموشکاری است و موجب غفلت عقل در کارهای آدمی می شود، آرزو موجب می شود تا مغز انسان با خیالات واهی مشغول شده و نسبت به حقایق بی اعتنا شود، آرزوهای بی اساس عامل مختل شدن فعالیت عقل است. افرادی که دارای آرزوهای دور و دراز هستند در صورت برآورده نشدن آنها دچار ضربه های روحی و گاه افسردگی می شوند.
    پس به هر میلی که دل خواهی سپرد از تو چیزی در نهان خواهند برد
    2.آرزوه های بی پایه آدمی را هم از ذکر خدا غافل می سازد و هم از یاد آخرت و عاقبتِ حیات «اگر بنده پایان زندگی و سرنوشت نهایی خود را می دید آرزو را دشمن می داشت»(کلمات قصار 334) « از کسانی مباش که آخرت را بدون عمل آرزو می کنند و به آن امید دارند و به جهت طول آرزو توبه را به تأخیر می اندازند» (کلمات قصار 15) نسان آرزوگر که دل به خیالات خوشایند بسته است و همواره در فرداهایی موهوم که ساخته مغز بازیگر خویش است زندگی می کند، چگونه می تواند طعم واقعیت ها و قوانین جاریه در آنها را بچشد و چگونه می تواند دوام فیض خداوندی را بر آن واقعیات و قوانین درک نماید؟
    برای رسیدن به فهم درست معنا و مقصود این جمله ابتدا باید معنا و مفهوم آرزو را دریافت. به طور کلی گاهی برداشت های نادرستی در مورد الفاظ و واژه و مفاهیم صورت می گیرد که همین برداشت نادرست از برخی مفاهیم، برداشت از جمله، معنا و مقصود جمله را تحت الشعاع قرار داده و فرد را به اشتباه می اندازد
    3.آرزوی واهی موجب خود فریبی است. اگر انسان خود را فریب ندهد هرگز اسیر آرزوهای واهی نخواهد شد.
    4.آرزوهای دور و دراز موجب می شود تا آدمی دست به انتخاب صحیح نزند، حتی آرزوهای دور و دراز از رفتار و گفتار بر مبنای حق جلوگیری می کند، چرا که آرزو های واهی نمی گذارد تا عقل درست فعالیت کند «کسی که آرزوی دور و دراز در سر بپروراند عمل او بد خواهد گشت» ( کلمات 36 )
    آرزو جستن بود بگریختن پیش عدلش خون تقوا ریختن
    این جهان دم است و دانه اش آرزو در گریز از دام ها روی آرزو
    چوم چنین رفتی بدیدی صد گشاد چون شدی در ضد آن دیدی فساد

    در نهایت می توان گفت آنچه به عنوان آرزو اطلاق می شود امید داشتن به چیز ها یا اموری است که خارج از حیطه قدرت، توانایی و اختیار بشر است. آنچه حضرت در این جملات مذموم شمرده امید و آرزوی واهی است، یعنی آنچه دستیابی به آن دور از ذهن بوده و فرد با با فکر کردن به آن و صرف وقت و همّت خویش در آن راه، صرفاً عمر خویش را تباه کرده است.
    مریم پناهنده
    بخش نهج البلاغه تبیان

    منابع:
    1.نهج البلاغه ترجمه دشتی
    2.پند جاوید ، استاد محمد تقی مصباح یزدی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
    3.انسان الهی ، عبدالله نصری ، نشر فرهنگ اسلامی
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ویژگی دیگر آرزوهای دراز، این است که فریب دهنده هستند. آرزوها طولانی به خاطر ظاهر جذاب و فریبنده ای که دارند، انسان را فریب می دهند. این یک نیرنگ است که انسان تصور می کند با داشتن آرزوهای دراز به کامیابی می رسد ووقتی دچار این حالت شد، متوجه می شود که نه تنها کامیاب نشده، بلکه برخی از نعمتهای دیگر زندگی را هم از دست داده است

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    كلام امير كلام (ع)
    « وَ أَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْكَ إِلَى الرَّغْبَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تُعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِكَ عِوَضاً وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّا»(1) امير مؤمنان (ع) مي فرمايد: «خود را از هر پستى والاتر بدان، هر چند كه آن فرومايگى تو را به منافع كلان و لذات و خواسته هايت برساند، زيرا تو آنچه را كه از شخصيّت و انسانيت خود، از دست مي دهى، هرگز عوض آن را به دست نمى‏آورى، و بنده ديگرى[ غير خدا] مباش كه خداوند تو را آزاد قرار داده است.

    پي نوشت ها :
    1. مستدرك الوسايل ، محدث نوري، ج 7، ص 231، مؤسسه آل البيت، قم 1408 ش.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    289 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    *** مدیریت آرزوها ***

    علی عليه السلام :
    اتّقُوا خِداعَ الآمالِ ، فكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يومٍ لَم يُدْرِكْهُ ، و بانيِ بِناءٍ لَم يَسْكُنْهُ ، و جامِعِ مالٍ لَم يَأكُلْهُ !

    امام على عليه السلام :از فريبندگى آرزوها بپرهيزيد؛ زيرا، بسا آن كه در آرزوى روزى [ بهتر ]بوده ولى آن را در نيافته
    و بسا آن كه خانه اى ساخته امّا در آن ننشسته
    و بسا آن كه مالى گرد آورده و آن را نخورده است.
    *** مدیریت آرزوها ***

    عنه عليه السلام :
    إنَّ الأملَ يُذْهِبُ العقلَ ، و يُكْذِبُ الوَعدَ ، و يَحُثُّ علَى الغَفْلَةِ ،
    و يُورِثُ الحَسْرَةَ . فأكْذِبوا الأملَ ؛ فإنّه غَرُورٌ ، و إنَّ صاحِبَهُ مَأزُورٌ
    .
    امام على عليه السلام :آرزو عقل را مى برد، وعده پوچ مى دهد، به غفلت ترغيب مى كند
    و حسرت به بار مى آورد. پس، آرزو را دروغ شماريد، كه آرزو فريبنده است و آرزومند گناهكار است.

    *** مدیریت آرزوها ***




       
    میزان الحکمةحدیث:691-682






  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آرزوهاى دور و دراز به این دلیل موجب فراموشى آخرت مى شود كه تمام نیروهاى انسان را به خود جلب مى كند و با توجه به این كه نیروى انسان به هر حال محدود است؛ هنگامى كه آن را در مسیر آرزوهاى بى پایان سرمایه گذارى كند چیزى براى سرمایه گذارى در طریق آخرت نخواهد داشت، به خصوص این كه دامنه آرزوها هرگز محدود نمى شود و طبیعت آنها این است كه هر زمان انسان به یكى از آرزوهایش جامه عمل مى پوشاند آتش عشق آرزوى دیگرى در دل او زبانه مى كشد و نیروهایش را براى وصول به آن بسیج مى كند؛ بلكه گاه رسیدن به یك آرزو سبب دلبستگى به چند آرزوى دیگر مى شود
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0





    کلام امام و آرزو

    حضرت علی (علیه السلام) در قسمتی از وصیت نامه ی خودشان به حضرت حسن (علیه السلام) می فرمایند: از تکیه نمودن بر آرزوها بپرهیزید که همانا سرمایه احمقان است و مانع خیر دنیا و آخرت می باشد. (نهج البلاغه نامه 31) و یا در جای دیگری از این کتاب می فرمایند: من بیش از هر چیزی برای شما از دو چیز هراس دارم: یکی پیروی از هوای نفس و دیگری آرزوهای طولانی. (همان،خطبه 28) و در خطبه دیگر ی می فرمایند: و بدانید آرزو باعث فراموشکاری و غفلت عقل می گردد و ذکر خداوندی را به فراموشی می اندازد؛ پس آرزو را تکذیب کنید که موجب فریب است و صاحب آرزو فریب خورده می باشد. (همان، خطبه 86)
    برای رسیدن به فهم درست معنا و مقصود این جمله ابتدا باید معنا و مفهوم آرزو را دریافت. به طور کلی گاهی برداشت های نادرستی در مورد الفاظ و واژه و مفاهیم صورت می گیرد که همین برداشت نادرست از برخی مفاهیم، برداشت از جمله، معنا و مقصود جمله را تحت الشعاع قرار داده و فرد را به اشتباه می اندازد.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقصود از آرزو


    ما نیز گاهی الفاظی را به کار می بریم که از نظر مفهومی به هم نزدیک هستند ولی توجّه به جایگاه استعمال آن نداریم و چه بسا در تشخیص مصداق آنها و احکامشان اشتباه می کنیم. از جمله این واژه ها دو لفظ (امید) و (رجاء) است و دیگری واژه های (أمنیه)، (تمنی) و (آرزو) و یکی هم واژه (أمل) است که گاهی به معنای امید استعما می شود و گاهی به معنای آرزو. علامّه جعفری آرزو را خواست امور غیر ضروری می داند که دور از توانایی ها ی فعلی آدمی است. فرق آرزو و امید در این است که امید به خواسته هایی تعلق می گیرد که به دست آوردن آن معقول بوده و وصول به آن امکان پذیر است. امیدورای اگر در جهت تأمین ضرورت های ابعاد طبیعی و روحی انسان باشد یک پدیده مطلوب است. حال که مقصود از آرزو در کلام حضرت امیر روشن شد به چند مورد از تبعات آرزو داشتن اشاره می کنیم.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ارزش ما به اندازه آرزوهای ماست !


    آرزوهاى دور و دراز، انسان را گرفتار سوء رفتار و قبح اعمال مى کند. در زبان عرب دو لغت به معناى امید و آرزوست یکى «رجاء» و دیگرى «أمَل» است، اوّلى بار مثبت دارد و منظور از آن امید و آرزوى سازنده است، ولى «اَمَل» گاه بار منفى دارد و به معنى آرزوهاى غیرسازنده است. ظاهراً در فارسى «امید» معادل «رجاء» و «آرزو» معادل «امل» است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود