جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روایت شجرة

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    220 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    روایت شجرة




    سلام. آیا این روایت که پیامبر به حضرت علی فرمود: «ای علی، تو و من از درخت واحدی هستیم، و سایر مردم از درخت دیگری هستند» در اسناد اهل سنت هم ذکر شده است؟
    روزگار غریبی است

  2. تشکرها 3


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,733
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9,483 پست
    حضور
    141 روز 4 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    17



    با نام و یاد دوست






    روایت شجرة







    کارشناس بحث: استاد صدرا

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    روایت شجرة

  4. تشکرها 2


  5. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    مورد تشکر
    544 پست
    حضور
    7 روز 15 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    قرآن کریم امیر المؤمنین علیه السلام را نفس پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دانسته؛[1] ودر روایات متعددی از لسان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این حقیقت تصریح شده است.

    روایت:«انا و علی من شجرة واحدة»، یکی از این روایات است که با تعابیر مختلف؛ اما مضمونی واحد، در متون روایی اهل سنت از طریق جابر بن عبدالله انصاری و ابن عباس و عبدالله بن مسعود و ابن عمر و ابو امامه ی باهلی روایت شده است.

    مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در کتاب :«شرح احقاق الحق»، مجلد پنجم، ص257، به بیان این روایت از متون مختلف اهل سنت پرداخته اند.

    از کتب مرجعی که این روایت را نقل نموده اند می توان به مستدرک حاکم نیشابوری و معجم اوسط طبرانی اشاره نمود که ما به نقل روایات این دو کتب به شکل اختصار می پردازیم:

    الف) المستدرک علی الصحیحین:

    حاکم نیشابوری(م:405هـ)، از طریق جابر بن عبدالله انصاری روایت می کند:

    أخبرني الحسين بن علي التميمي ثنا أبو العباس أحمد بن محمد ثنا هارون بن حاتم أنبأ عبد الرحمن بن أبي حماد حدثني إسحاق بن يوسف عن عبد الله بن محمد بن عقيل عن جابر بن عبد الله رضي الله عنه قال :

    سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول لعلي: يا علي الناس من شجر شتى و أنا و أنت من شجرة واحدة ثم قرأ رسول الله صلى الله عليه و(آله)و سلم : (وجنات من أعناب وزرع ونخيل صنوان وغير صنوان يسقى بماء واحد)؛ از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله شنیدم که به علی علیه السلام می فرمود: ای علی مردم از درختهای مختلفی هستند، در حالی که من و تو از یک درخت می باشیم، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمودند: (و در زمين قطعاتى است كنار هم) و باغهايى از انگور و كشتزارها و درختان خرما، چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه، كه با يك آب سيراب مى ‏گردند...

    حاکم نیشابوری بعد از ذکر این روایت حکم آنرا بیان می دارد:
    «هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه»،این خبری صحیح الاسناد است؛ اما بخاری و مسلم آنرا در صحیح خود ذکر ننموده اند.[2]

    ب) المعجم الاوسط للطبرانی:

    طبرانی در «المعجم الاوسط» این روایت را از طریق جابربن عبدالله انصاری نقل نموده است:


    حدثنا علي قال نا محمد بن علي بن خلف العطار الكوفي قال نا عمرو بن عبد الغفار قال نا محمد بن علي السلمي عن عبد الله بن محمد بن عقيل عن جابر بن عبد الله قال سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول:

    «الناس من شجر شتى وانا وعلي من شجرة واحدة».[3]

    همچنین این روایت را بسیاری از حافظان حدیث در کتب حدیثی خویش ذکر نموده اند؛ ‌افرادی همچون: ابن مردویه اصفهانی، در کتاب «مناقب علی بن ابی طالب علیه السلام»؛[4] سییوطی در «جمع الجوامع»؛[5] و تفسیر«الدرالمنثور»؛‌[6] هیثمی در «مجمع الزوائد»؛[7] متقی هندی در «کنزالعمال»؛[8] دیلمی در «
    الفردوس بمأثور الخطاب»؛[9] ابن عرّاق در «تنزیه الشریعه»[10] و...

    همچنین این حدیث را اکثر صاحبان کتب مناقب در کتابهای خویش از طرق مذکور روایت نموده که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در تکمیل کتاب«احقاق الحق»، مرحوم میر حامد حسین هندی، در کتاب «شرح احقاق الحق، مجلد پنجم، ص257، به تفصیل به ذکر نام این افراد پرداخته اند.

    موفق باشید.


    [1]. سوره آل‏عمران، 61: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ؛ پس هر كه در اين [باره‏] پس از دانشى كه تو را [حاصل‏] آمده، با تو محاجه كند، بگو: «بياييد پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».

    [2].المستدرك على الصحيحين، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري، ح:2949، دار الكتب العلمية – بيروت.

    [3]. المعجم الأوسط، أبو القاسم سليمان بن أحمد الطبراني،ج4،ص263،ح:4150، دار الحرمين - القاهرة ، 1415.( لم يرو هذا الحديث عن عبد الله بن محمد بن عقيل الا محمد بن علي السلمي ولا عن محمد بن علي الا عمرو بن عبد الغفار تفرد به محمد بن علي بن خلف).

    [4]. مناقب علی بن ابی طالب، ابن مردویه، ح:403.

    [5]. جمع الجوامع أو الجامع الكبير للسيوطي، ح:1059.

    [6].الدر المنثور،‌ج4، ص605، دارالفکر.

    [7].مجمع الزوائد، الهیثمی، ح:14882.

    [8]. كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، علاء الدين علي بن حسام الدين المتقي الهندي البرهان فوري (المتوفى : 975هـ)، ج11، ص608، ح:32943، 32944، مؤسسة الرسالة.

    [9]. الفردوس بمأثور الخطاب، الدیلمی، ح:6888، دارالکتب العلمیة.

    [10]. تنزيه الشريعة المرفوعة عن الأحاديث الشنيعة الموضوعة،‌ ابن عراق،‌ج1،ص457، دارالکتب العلمیة.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۶:۴۹
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    220 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام. در روایات شیعی می خوانیم که، با نقل به مضمون، ولایت اهل بیت به سرزمینهایی ارائه شد و هر سرزمینی پذیرفت، سرسبز شد و هر سرزمینی نپذیرفت، خشک شد. آیا مشابه این در اسناد اهل سنت هم هست؟
    روزگار غریبی است

  7. #5
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    209
    مورد تشکر
    544 پست
    حضور
    7 روز 15 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سؤال: آیا حدیث «انا و علی من شجرة واحدة» در منابع اهل سنت نقل شده است؟

    جواب: قرآن کریم امیر المؤمنین (علیه السلام) را نفس پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بیان فرموده؛[1] ودر روایات متعددی از لسان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این حقیقت تصریح شده است.

    روایت: «انا و علی من شجرة واحدة»، یکی از این روایات است که با تعابیر مختلف؛ اما مضمونی واحد، در متون روایی اهل سنت از طریق «جابر بن عبدالله انصاری»؛[2] و «ابن عباس»؛[3] و «عبدالله بن مسعود»؛[4] و «ابن عمر»؛[5] و «ابو سعید خدری»؛[6] «ابو امامه ی باهلی»؛[7] روایت شده است.

    مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در کتاب : «شرح احقاق الحق»، مجلد پنجم، ص257، به بیان این روایت از متون مختلف اهل سنت پرداخته است.
    از کتب مرجعی که این روایت را نقل نموده اند می توان به «المستدرک علی الصحیحین» حاکم نیشابوری(م405هـ) و «المعجم الاوسط» طبرانی(م360هـ) اشاره نمود که ما به نقل روایت صاحبان این دو کتاب بسنده می نمائیم.

    الف) حاکم نیشابوری در مستدرک:
    حاکم نیشابوری(م:405هـ)، از طریق «جابر بن عبدالله انصاری»[8] روایت می کند: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لِعَلِيٍّ: «يَا عَلِيُّ، النَّاسُ مِنْ شَجَرٍ شَتَّى، وَأَنَا وَأَنْتَ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ» ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ تُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ)؛[9] «از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) شنیدم که به علی(علیه السلام) می فرمود: ای علی مردم از درختهای مختلفی هستند، در حالی که من و تو از یک درخت می باشیم، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمودند: (و در زمين قطعاتى است كنار هم) و باغهايى از انگور و كشتزارها و درختان خرما، چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه، كه با يك آب سيراب مى ‏گردند...».حاکم نیشابوری بعد از ذکر این روایت حکم آنرا بیان می دارد: «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ»،‌[10] این خبری صحیح الاسناد است؛ اما بخاری و مسلم آنرا در صحیح خود روایت ننموده اند.

    ب) طبرانی در معجم اوسط:
    ابوالقاسم طبرانی(م360هـ) در «المعجم الاوسط» این روایت را از طریق «جابربن عبدالله انصاری»،[11] روایت نموده که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) فرمودند: «النَّاسُ مِنْ شَجَرٍ شَتَّى، وَأَنَا وَعَلِيٌّ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ»؛[12] «مردم از درختهای مختلفی هستند، در حالی که من و علی از یک درخت هستیم».
    همچنین این حدیث را اکثر صاحبان کتب مناقب در کتابهای خویش از طرق مذکور روایت نموده اند که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در کتاب «شرح احقاق الحق»، مجلد پنجم، ص257، به تفصیل به ذکر این روایات پرداخته است.



    پی نوشت:

    [1] . سوره آل‏عمران، 61: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ؛ پس هر كه در اين [باره‏] پس از دانشى كه تو را [حاصل‏] آمده، با تو محاجه كند، بگو: «بياييد پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم». در شان نزول این آیه بیان شده که مراد از انفسنا، امام علی(علیه السلام) می باشد. ر.ک: الشريعة، أبو بكر الآجُرِّيُّ البغدادي (المتوفى: 360هـ)، ج5، ص2204، ح1692، دار الوطن - الرياض / السعودية: «وَأَنْبَأَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا يُوسُفُ الْقَطَّانُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَصْبَهَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا شَرِيكٌ, عَنْ جَابِرٍ, عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ , فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ: {فَقُلْ تَعَالَوْا نَدَعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} [آل عمران: 61] قَالَ: " الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ, وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ قَالَ: فَاطِمَةُ, وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ قَالَ: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ».

    [2] . المعجم الأوسط، أبو القاسم سليمان بن أحمد الطبراني،ج4،ص263،ح:4150، دار الحرمين - القاهرة ، 1415

    [3] . الفردوس بمأثور الخطاب، أَبُو شُجَاع شيرويه بن شهردار الديلمي، ج1، ص44، ح109؛ مناقب ابن المغازلی، ح454: «أخبرنا أبو عبد اللّه محمّد بن أبي نصر، حدّثنا أبو زكريّا عبد الرّحيم بن أحمد بن نصر الأزديّ الحافظ، حدّثنا أبو محمّد عبد الغنيّ بن سعيد الأزديّ الحافظ، حدّثنا يوسف بن القاسم الميانجيّ عن عليّ بن العبّاس المقانعيّ، عن محمّد بن مروان، عن إبراهيم بن الحكم، عن أبيه، عن أبي مالك، عن ابن‏ عبّاس‏ قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: أنا و عليّ من شجرة واحدة و الناس من أشجار شتّى‏».

    [4] . به نقل احقاق الحق،‌ التستری، ج5، ص262.

    [5] . الفردوس بمأثور الخطاب، أَبُو شُجَاع شيرويه بن شهردار الديلمي، ج4، ص303، ح6888: «ابْن عمر النَّاس من شجر شَتَّى وَأَنا وَعلي من شَجَرَة وَاحِدَة».

    [6] . شواهد التنزیل، الحسکانی، ج1، ص376: «حَدَّثَنَا أَبُو حَفْصٍ الْعَبْدِيُّ، عَنْ أَبِي هَارُونَ الْعَبْدِيِّ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا سَعِيدٍ الْخُدْرِيَّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ خَاصَّةً فَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ هُوَ يَقُولُ: خُلِقَ النَّاسُ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى، وَ خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِيٌّ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ- فَأَنَا أَصْلُهَا وَ عَلِيٌّ فَرْعُهَا، فَطُوبَى لِمَنِ اسْتَمْسَكَ بِأَصْلِهَا وَ أَكَلَ مِنْ فَرْعِهَا».

    [7] . تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، ج41، ص335، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع: « أخبرنا أبو الحسن الفرضي نا عبد العزيز بن أحمد نا أبو نصر المري نا أبو الحسن علي بن الحسن الطرسوسي نا أبو الفضل العباس بن أحمد الخواتيمي بطرسوس نا الحسين بن إدريس التستري نا أبو عثمان الجحدري نا طالوت بن عباد عن فضالة بن جبير عن أبي أمامة الباهلي قال قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) إن الله خلق الأنبياء من أشجار شتى وخلقني وعليا من شجرة واحدة فأنا أصلها وعلي فرعها والحسن والحسين ثمارها وأشياعها أوراقها فمن تعلق بغصن من أغصانها نجا ومن زاغ هوى ولو أن عبدا عبد الله عز وجل بين الصفا والمروة ألف عام ثم ألف عام ثم ألف عام ولم يدرك محبتنا لأكبه الله على منخريه في النار ثم تلا " قل لا أسألكم عليه أجرا إلا المودة في القربى "».

    [8] . سند حاکم نیشابوری بدین صورت است: «أَخْبَرَنِي الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ التَّمِيمِيُّ، ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، ثنا هَارُونُ بْنُ حَاتِمٍ، أَنْبَأَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ، حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ يُوسُفَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ».

    [9] . المستدرک علی الصحیحین، ج2، ص263، ح2949، دار الكتب العلمية – بيروت.

    [10] . همان.

    [11] . سند حدیث طبرای بدین صورت است: «حَدَّثَنَا عَلِيٌّ قَالَ: نا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ الْعَطَّارُ الْكُوفِيُّ قَالَ: نا عَمْرُو بْنُ عَبْدِ الْغَفَّارِ قَالَ: نا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ السُّلَمِيُّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُقَيْلٍ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ...».

    [12] . المعجم الأوسط، أبو القاسم سليمان بن أحمد الطبراني،ج4،ص263،ح:4150، دار الحرمين - القاهرة ، 1415.(طبرانی بعد از نقل حدیث می نویسد: لم يرو هذا الحديث عن عبد الله بن محمد بن عقيل الا محمد بن علي السلمي ولا عن محمد بن علي الا عمرو بن عبد الغفار تفرد به محمد بن علي بن خلف).
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ در ساعت ۲۲:۵۶
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود