جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مسخ شدن (تبدیل انسان به حیوان)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    مسخ شدن (تبدیل انسان به حیوان)





    پرسش:
    آیا مسخ و تبدیل شدن انسان به حبوان، واقعیت دارد؟

    پاسخ:
    مسخ در لغت به معنای عوض شدن شكل و صورت چیزی به صورت و شکلی دیگر است.[1] برخی معتقدند در مفهوم لغوی مسخ این معنا گنجانده شده است که صورت و شکل جدیدی که پدید می آید از صورت قبلی، اقبح و زشتتر است.[2] این تغییر شکل گاه درباره بدن ظاهری رخ می دهد و گاه در خُلق و خو.[3] از اینرو مسخ به دو بخش تقسیم می شود: مسخ جسمى و مسخ اخلاقى.[4] محور بحث جاری، مسخ جسمی است.
    مسخ (مسخ جسمی) انسان به این معناست که بدن آدمی به خلقت و ظاهری زشت و بدمنظره تغییر یابد[5]، همان طور که قرآن از مسخ گروهی از اقوام گذشته به خوک و میمون خبر داده است.[6]
    در تحلیل پدیده مسخ گفته می شود: نفس انسانی متاثر از افعال و رفتارهای انسان است یعنی اعمال و رفتار باعث می شوند در نفس انسان صورت و شکلی متناسب با آن رفتارها پدید آید. این شکل و صورت در ابتدا همچون نقش روی دیوار است یعنی قابل پاک شدن هستند؛ اما رفتارها اگر ادامه پیدا کند شکلی که حاصل آن است به مرور در نفس انسان رسوخ می کند و باعث تغییر صورت نفس انسان می شود، بطوری که روح انسان حالت و صورت انسانی و بشری خود را از دست می دهد و به شکل و صورتی متناسب با اعمالی که انجام داده در می آید. تا این جا مسخ باطنی (یا بگویید: مسخ اخلاقی یا مسخ معنوی) تحقق می یابد که مربوط می شود به چهره برزخی انسان.
    قابل ذکر است انسان یک چهره دنیوی و مادی دارد و یک چهره برزخی و این دو چهره در ارتباطی تنگاتنگ هستند تا زمانی که مرگ واقع شود و چهره انسان تماما برزخی شود. چهره برزخی برخی از انسان ها گاه می شود که به اذن و صلاحدید خداوند در همین دنیا نیز قابل مشاهده می گردد، یعنی چهره برزخی که ساخته و پرداخته رفتارها و اعمال انسان است در عالم ظاهر و ماده هم بروز می کند، که البته این تنها به اذن الهی و بصورت استثنایی و اعجازگونه رخ می دهد. این جا است که گفته می شود آن انسان دچار مسخ جسمی شده است.
    باید توجه داشت در این فرآیند، روح انسان ماهیت انسانی خود را داراست اما با شکل و صورتی دیگر؛ مثلا می شود انسانی که خوک است یا انسانی که میمون است، نه این که به کلی خوک یا میمون شود.[7] از اینرو فهم انسانی او نیز برقرار است. عاملی که موجب این تغییر در بدن و جسم انسان می شود نفس و روح تغییر شکل یافته اوست. نفس و روح از نظر وجودی قویتر از بدن جسمانی است و روی بدن تاثیر می گذارد. (مثلا عصبانیت باعث قرمز شدن انسان یا ورم رگ گردن می شود) گاه دامنه این تاثیرگذاری افزایش می یابد تا جایی که موجب تغییر بدن ظاهری می شود که همان مسخ جسمی است.[8]
    بنابراین مسخ اخلاقی، مقدمه و زمینه ساز مسخ جسمی است و می توان آن را «مسخ خفیف» نام داد، همان طور که می توان به مسخ جسمی، «مسخ شدید» گفت که تنها به اذن و اراده خاص خدا انجام می پذیرد.[9] از اینرو ما نمی توانیم پی ببریم چه گناهانی موجب مسخ جسمی می شود.
    همان طور که قبلا اشاره شد قرآن به وقوع مسخ جسمی در برخی از اقوام گذشته تصریح کرده است. در روایات انواع دیگری از مسخ (غیر از مسخ به میمون و خوک) نیز بیان شده است از قبیل مسخ به ماهی، سگ و تمساح.[10] اصل امکان این مسخ ها را قرآن بیان کرده است: «وَ لَوْ نَشاءُ لَمَسَخْناهُمْ عَلى‏ مَكانَتِهِمْ»[11] اما در برخی از این روایات به مطلبی اشاره شده است که جای تأمل و تردید دارد؛ این که ماهی، سگ و تمساح و برخی دیگر از حیوانات فعلی جزو انسان هایی بوده اند که در امت های سابق مسخ شده و نسل در نسل تا کنون باقی مانده اند؛ در حالی که طبق روایات دیگری که مورد تأیید دانشمندان اسلامی است، مسخ شدگان تنها چند روزى زنده مى ‏ماندند و سپس از دنيا مى‏ رفتند، و نسلى از آن ها به وجود نمى‏ آمد.[12]
    برخی از دانشمندان قایلند در آخرالزمان عده ای از امت اسلام نیز دچار مسخ خواهند شد که با عنوان «یهود امت اسلام» از ایشان یاد می شود، اما دیگران مشمول این عذاب نخواهند شد، زیرا نور ایمان توحیدی مانع چنین تغییر شکلی در جسم آن ها می شود.[13] با این وجود نمی توان در این باره اظهار نظر قطعی نمود.
    ممکن است این تصور برای برخی به وجود آید که مسخ انسان به میمون یا دیگر حیوانات می تواند شاهدی بر تایید نظریه تکامل انواع باشد یعنی نشان دهد که منشا خلقت انسان، میمون و دیگر حیوانات بوده است. بر اساس برخی از روایات، قبل از خلقت آدم(ع) انسانهای دیگری روی زمین زندگی می کرده اند[14]، که ویژگی های حضرت آدم(ع) و بنی آدم را نداشته اند و با نام «نسناس» از آن ها یاد شده (که شاید همان موجودات نئاندرتال یا میمون نما بوده اند)؛ و همین گروه هستند که در قرآن[15] به عنوان کسانی که میانشان فساد و قتل رواج داشته معرفی شده اند.[16] اما آن چه مسلم است این است که حضرت آدم و حوا و فرزندان ایشان از نسل موجودات پیش از خود مخصوصا نسناس نبوده اند.[17]
    بنابراین مسخ برخی از امت ها به میمون یا خوک را نباید به معنای منشأ میمونی یا خوکی داشتن آدم و بنی آدم قلمداد نمود.

    _______________
    (1) محمد بن مكرم ابن منظور، لسان العرب، دار صادر، 1414 ق، بيروت، چاپ سوم، ج ‏3، ص 55.
    (2) فخر الدين طريحى، مجمع البحرين، تحقيق: سيد احمد حسينى، كتابفروشى مرتضوى، 1375 ش، تهران، چاپ سوم، ج ‏2، ص 443.
    (3) حسين بن محمد راغب اصفهانى، المفردات في غريب القرآن، تحقيق صفوان عدنان داودى، دارالعلم الدار الشامية، 1412 ق، چاپ اول، دمشق بيروت، ص 768.
    (4) سيد على اكبر قرشى، قاموس قرآن، دار الكتب الإسلامية، 1371 ش، تهران، چاپ ششم، ج ‏6، ص 257.
    (5) سید محمدحسین طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم، 1374 ش، چاپ پنجم، قم، ج ‏17، ص 159.
    (6) مائده/ 60.
    (7) ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 314.
    (8) صدر المتألهين، مجموعه رسائل فلسفى صدر المتالهين‏، تحقيق و تصحيح از: حامد ناجى اصفهانى، انتشارات حكمت، 1375 ش، تهران، چاپ اول‏، ص 328.
    (9) حسن مصطفوى، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1360 ش، تهران، ج ‏11، ص 103.
    (10) محدث نورى، مستدرك الوسائل (18 جلدی)، مؤسسه آل البيت، 1408 ق، قم، ج 16، ص 170.
    (11) یس/ 67.
    (12) ناصر مكارم شيرازى، تفسیر نمونه، دار الكتب الإسلامية، 1374 ش، چاپ اول، تهران، ج ‏6، ص 427.
    (13) مجموعه رسائل فلسفى صدر المتالهين، ص 328.
    (14) علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء، 1404 ق، بيروت ـ لبنان، ج 54، ص 321.
    (15) بقره/ 30.
    (16) بحارالانوار، ج 54، ص 322.
    (17) ترجمه المیزان، ج 4، ص227؛ تفسیر نمونه، ج 11، ص 89.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود