جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آدم(ع) از گِل خشکیده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آدم(ع) از گِل خشکیده





    پرسش:
    احادیث و روایات مربوط به آفرینش انسان از گل خشکیده را نقل بفرمایید.

    پاسخ:
    از آيات کریمه قرآن استفاده مي‌شود كه انسان از دو چيز مختلف آفريده شده است كه يكي در حد اعلاي عظمت و ديگري ظاهراًَ در حد ادني از نظر ارزش قرار دارد.
    جنبه مادي انسان را، گل بدبوي تيره رنگ مي‌سازد، ولي جنبه معنوي او را چيزي به عنوان روح تشكيل مي‌دهد. بنابر این، آدم از دو بعد تشكیل شده؛ جسم و روح.
    خداوند نخست جسم او را آفرید، سپس روح شریفی در او دمید ‌و به صورت كامل او را زنده ساخت. از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی كه درباره چگونگی آفرینش انسان آمده استفاده می‌شود كه انسان در آغاز، خاک بوده است(1)، سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل درآمده است(2)، و بعد به گل بدبو (لجن) تبدیل شده(3)، سپس حالت چسبندگی پیدا كرده(4)، سپس به حالت خشكیده درآمده و هم چون سفال گردیده است(5).
    فاصله زمانی این مراحل كه چند سال طول كشیده، روشن نیست. این قسمت نشان دهنده مراحل تشكیل جسم آدم است، كه همچنان تكمیل شد تا به صورت یک جسد كامل درآمد. احادیث و روایاتی هم ذیل این آیات وارد شده که چند نمونه ذکر خواهد شد.(6)
    بیشتر روایاتی که در تفاسیر روایی ذیل موضوع «طین» یا «صلصال» وارد شده، چند دسته است که در ذیل نمونه هایی از آن ها را از مصادر اصلی شان، نقل می کنم:
    یک دسته روایاتی است که از قیاس اشتباه ابلیس در باب مقایسه آتش و گل آدم سخن می گوید؛ به عنوان نمونه:
    "ِعَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ إِبْلِيسَ قَاسَ نَفْسَهُ بِآدَمَ فَقَالَ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ وَ لَوْ قَاسَ الْجَوْهَرَ الَّذِي خَلَقَ اللَّهُ مِنْهُ آدَمَ بِالنَّارِ كَانَ ذَلِكَ أَكْثَرَ نُوراً وَ ضِيَاءً مِنَ النَّارِ"؛ از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: ابلیس خودش را با آدم قیاس نمود و گفت: [پروردگارا] مرا از آتش خلق نمودی و آدم را از گِل [و چون آتش نورانی است و گل تیره و تاریک، پس طبیعتا من بر آدم برتری دارم. بنابر این، بر موجودی پست تر از خودم سجده نمی کنم]، و اگر ابلیس جوهر حقیقی [و نورانی] که خداوند آدم را از آن ساخته بود، [می نگریست و آن را] با خود مقایسه می کرد، در می یافت که نور و روشنایی آن بر آتش برتری داشت!(7)
    دسته دیگر روایاتی است که خوردن خاک را حرام اعلام کرده زیرا خلقت اولیه آدم از خاک بوده؛ به عنوان نمونه:
    "عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ آدَمَ مِنَ الطِّينِ فَحَرَّمَ الطِّينَ عَلَى وُلْدِهِ..."؛ خداوند آدم را از گل آفرید لذا خوردن خاک را بر فرزندانش حرام نمود... .(8)
    دسته دیگر روایاتی است که در تفاسیر روایی ذیل همین آیات آمده، اما در مورد طینة (سرشت) است و درباره سرشت پیامبران و مؤمنان و ... سخن گفته (یعنی مطلبی عمومی و نه اختصاصی حضرت آدم)؛ به عنوان نمونه:
    "عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ طِينَةَ الْمُؤْمِنِ فَقَالَ مِنْ طِينَةِ الْأَنْبِيَاءِ فَلَمْ تَنْجَسْ أَبَداً"؛ راوی از امام صادق (ع) می پرسد: سرشت مؤمن را از چه چیزی آفریده؟ فرمود: از سرشت پیامبران که هرگز آلوده نمی شود.(9)
    روایات مفصل تر را از منابع داده شده پیگیری فرمایید. البته در دیگر منابع روایی غیر تفسیری و یا منابع غیر روایی، می توان به صورت پراکنده به روایات متناسب دیگر هم دست یافت؛ نمونه ای از این روایات:
    "و عن أمير المؤمنين (ع) إن الله تبارك و تعالى بعث جبرئيل ع و أمره أن يأتيه من أديم الأرض بأربع طينات طينة بيضاء و طينة حمراء و طينة غبراء و طينة سوداء و ذلك من سهلها و حزنها ثم أمره أن يأتيه بأربع مياه عذب و ماء مالح و ماء مر و ماء منتن ثم أمره أن يفرغ الماء في الطين فجعل الماء العذب في حلقه و جعل الماء المالح في عينيه و جعل الماء المر في أذنيه و جعل الماء المنتن في أنفه‏"؛ ترجمه: از امير المؤمنين (ع) روايت شده که خداوند تعالى به جبرئيل امين فرمان داد تا از پهنه زمين و دشت ها و بلندي هاى آن چهار نوع گل را فراهم سازد؛ گل سفيد و سرخ و سياه و خاكى رنگ. سپس به او فرمان داد تا چهار نمونه از آب هاى زمين يعنى آب گوارا، آب شور، آب تلخ و گنداب را به آن گل ها بيفزايد، آن گاه آب گوارا را در گلوى آدم، آب شور را در چشمان او، آب تلخ را در گوش هايش و آب متعفن را در ميان بينى او تعبيه و جارى ساخت.(10)
    بد نیست به مناسبت این بحث، این روایت که آلوسی (مفسر اهل سنت) نقل نموده را هم بیان کنم. آلوسی می نویسد: روایت شده که: «قالب آدم، 40 سال بر آستانه بهشت وجود داشت و در این فاصله 40 ساله، روح در او دمیده نشده بود».(11)

    _____________
    (1) حج/5.
    (2) انعام/2.
    (3) حجر/28.
    (4) صافات/11.
    (5) الرحمن/14.
    (6) برای مطالعه روایاتی که ذیل ماده «صلصال» یا «طین» وارد شده، به تفاسیر روایی، مانند البرهان یا نورالثقلین؛ برای ماده «صلصال» به ذیل آیات سوره حجر/26 و 28 و 33 و رحمن/14، و برای ماده «طین» به ذیل آیات انعام/2، اعراف/12، اسراء/61، مؤمنون/23 و آیات مشابه دیگر، مراجعه فرمایید. نیز می توانید به الكافي،ج 2، ص 2، "كتاب الإيمان و الكفر، بَابُ طِينَةِ الْمُؤْمِنِ وَ الْكَافِرِ" مراجعه فرمایید.
    (7) الكافي، ج 1، ص 58.
    (8) وسائل ‏الشيعه، ج 14، ص 529.
    (9) الكافي، ج 2، ص 3.
    (10) النور المبين في قصص الأنبياء و المرسلين، اثر محدث جزایری، ص 23.
    (11) روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج ‏2، ص 179.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود