جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بنی اسرائیل و قربانی کردن گاو خاص

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    بنی اسرائیل و قربانی کردن گاو خاص





    پرسش:
    چرا خدا می خواست بنی اسرائیل حتما یک گاو خاصی را قربانی کنند؟ چه حکمت یا حکمت هایی در این کار نهفته بود؟ آیا هدف تنها نشان دادن بهانه گیری های بنی اسرائیل بود یا حکمت دیگری در این موضوع نهفته بود؟

    پاسخ:
    بهانه‏ جويى شديد بنى اسرائيل در سراسر اين داستان نمايان است، و نيز درجه ايمان آنان را به گفتار موسى مشخص مي كند، و از همه مهم تر اين كه گواه زنده‏ اى است بر امكان رستاخيز.
    ماجرا (آن گونه كه از قرآن و تفاسير بر مى ‏آيد) چنين بود كه يك نفر از بنى اسرائيل به طرز مرموزى كشته مى‏ شود، در حالى كه قاتلش به هيچ وجه معلوم نيست. در ميان قبایل بنى اسرائيل، نزاع مى‏ شود و هر يک این قتل را به طايفه و افراد قبيله ديگر نسبت مى‏ دهد و خويش را تبرئه مى‏ كند. براى قضاوت و اتمام دشمنی، داوری به نزد موسى مى‏ برند و حل مشكل را از او خواستار مى‏ شوند، و چون از طرق عادى حل اين قضيه ممكن نبود، و از طرفى هم ادامه اين كشمكش ممكن بود منجر به فتنه عظيمى در ميان بنى اسرائيل گردد، موسى با استمداد از لطف پروردگار از طريق اعجاز آميزى به حل اين مشكل چنان كه در متن آيات 67 تا 73 سوره مبارکه بقره آمده، مى‏ پردازد.
    بدون شک «پرسش» كليد حل مشكلات و بر طرف ساختن جهل و نادانى است، اما مانند هر چيز اگر از حد و معيار خود تجاوز كند و يا بى‏ مورد مطرح شود، دليل بر انحراف پرسشگر و موجب زيان همه یا بخشی از مخاطبان خواهد بود، همان گونه كه نمونه‏ اش را در اين داستان می بینیم.
    بنى اسرائيل مامور بودند گاوى را ذبح كنند. بدون شک اگر قيد و شرط خاصى درباره آن گاو وجود داشت، از آن جا که تأخير بيان از وقت حاجت قبیح است و از خداوند حكيم سر نمی زند، لذا همین که آنان را به ذبح یک گاو و زدن بخشی از بدنش به بدن مقتول امر فرمود، اگر هر گاوی انتخاب می کردند، تکلیفشان را انجام داده بودند، چون هیچ قید و شرطی برای انتخاب آن گاو از سوی خدای متعال مطرح نشده بود، و در آیه کریمه هم آن را به صورت نکره «بقرةٌ» ذكر کرد؛ یعنی هر گاوی انتخاب می شد، مشکلی نداشت. ولى بنی اسرائیل بى اعتنا به اين اصل مسلم، شروع به سؤالات بیجا و بهانه گیری های گوناگون كردند. و شايد یک علتش این بوده که مى‏ خواستند حقيقت، لوث گردد و قاتل معلوم نشود، و اين اختلاف هم چنان ميان بنى اسرائيل ادامه يابد، هم چنان که جمله «فَذَبَحُوها وَ ما كادُوا يَفْعَلُونَ» (آنها گاو را ذبح كردند ولى نمى‏ خواستند اين كار انجام گيرد) نيز گویا اشاره به همين معنى است.
    قرائنی که در متن آیات مذکور آمده نشان مى‏ دهد كه آن ها نه معرفت كاملى نسبت به خداوند داشتند، و نه ایمان و شناخت قلبی درستی به موسى داشتند. لذا بعد از همه اين سؤال ها گفتند: «الآن جئت بالحق» (حالا حق را بيان كردى)؛ گويى هر چه قبل از آن از جانب خدا بیان کرده بودی، باطل بوده است!
    به هر حال، هر قدر آن ها سؤال كردند خداوند هم تكليف آن ها را سخت‏تر كرد، چرا كه چنين افراد لجوجی مستحق چنان مجازاتى هستند، لذا در روايات آمده كه «در هر مورد خداوند سكوت كرده، پرسش و سؤال نكنيد كه حكمتى داشته است». نیز در روايتى از امام رضا (علیه السلام) نقل شده که فرمود: «اگر آن ها در همان آغاز، هر ماده گاوى انتخاب كرده و سر بريده بودند، كافى بود اما آن ها سخت گيرى كردند، لذا خداوند هم بر آنها سخت گرفت.»

    _______________
    چکیده ای از تفسير نمونه، ج ‏1، ص 301 تا 307.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود