جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات خدا با اعداد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    اثبات خدا با اعداد





    پرسش:
    آیا امکان دارد بدون استفاده از آیات و روایات وجود خداوند را اثبات کرد؟ معمولا همه به «علت و معلول» اشاره می کنند ولی خود این یک ایراد بزرگ دارد، و آن این که اگر هرچیزی علتی دارد، خدا هم باید یه علتی داشته باشد.
    آیا می شود برای اثبات وجود خداوند این گونه استدلال نمود:
    استدلال اول: ما قبل از یک، عدد حقیقی دیگری نداریم. تا یک نباشد، دو پدید نمی آید. پس وجود یک، ضروری است. پس باید یک اولی باشد تا هستی بوجود آید و آن واجب الوجود، خداست.
    استدلال دوم: از آن جا که هر چقدر صفر بچینیم، عددی پدید نمی آید، نیازی به اعداد پشتی ندارد (یعنی کلا در ذات خود نیازی به اعداد پشت ندارد). پس خدا نیز نیازی به علت ندارد.
    استدلال سوم: اعداد هر چقدر بزرگ باشند، اگر به عقب برگردیم، آخر به یک میرسند. پس تسلسل نیز باطل است، چون به یک ختم می شود.

    پاسخ:
    نکته اول این که هرگز برای اثبات وجود خداوند از آیات و روایات استفاده نمی‌شود، چرا که اثبات آیات و روایات متوقف بر اثبات وجود خداوند است، و استفاده از آیات و روایات برای اثبات وجود خدا، دور خواهد بود که باطل است.
    در باب علت و معلول نیز هرگز کسی نمی گوید: «هر چیزی علتی دارد»، بلکه می‌گویند: «هر معلولی علتی دارد» یا «هر پدیده ای علتی دارد». پس ما هر موجودی را که مشاهده نمودیم اگر معلول باشد، یا به تعبیر فلسفی، ممکن باشد، نیازمند علت است و برای توجیه وجود او باید به سر سلسله ای ختم شود که او دیگر ممکن و معلول نباشد.
    اما در باب استدلال به اعداد برای اثبات وجود خدا:
    ابتدا باید عدد را تعریف کنیم: عدد کثیری است که مرکب از آحاد است، و شأن آن این است که بعضی از آن، بعضی دیگر را بشمارد.(1)
    اشکال اساسی این استدلال این است که:
    اولا: اعداد امری اعتباری هستند، و ضرورت وجود خارجی ندارند، یعنی عقل مانع از این نیست، که هیچ واحدی در عالم خارج وجود نداشته باشد. و اگر بگویید که وقتی اعداد و کثرات هستند باید عدد واحدی هم باشد، اشکال دیگری پیش می آید که در شماره ثانی به آن اشاره می کنیم.
    ثانیا: توقف عدد 2 بر عدد 1، توقف معلول بر علت نیست تا علیت را برای 1 اثبات سازد، بلکه صرفا تقدم رتبی است، و فقط چون 2 تشکیل شده از 1+1 است، شکل گیری عدد 1 مقدم بر 2 است، و هیچ رابطه علیت و فاعلیتی در کار نیست.
    ثالثا: وحدت اعداد، وحدت عددی است، یعنی عدد 1 که شما آن را فرض نموده اید، تکرار بردار هست، و با تکرار آن، عدد 2و3 و ... تقوم می یابند، در حالی که ما چنین وحدت عددی را بر ای خداوند قائل نیستیم،(2) چرا که خداوند وجود صرف و بسیط است که قابل تکرار نیست.
    هم چنین بازگشت اعداد بزرگتر به عدد 1 نیز از همین سنخ است، که نمی تواند نقش علیت عدد 1 برای اعداد دیگر را ایفا نماید، لذا نمی تواند اثبات علیت برای خداوند بنماید.

    _____________
    (1) فرهنگ معارف اسلامی، سید جعفر سجادی، ج 2، ص 124.
    (2) المظاهر الالهیة، ملاصدرا، ص 94.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود