جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدالت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۶
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عدالت




    مي شه برام دليل قراني بياريد كه امام زمان عدالت رو رعايت خواهد كرد ؟؟

  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    2 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : عدالت




    با عرض سلام
    اقاي عابر همانگونه كه مي دونيد عدالت در قران کريم و آموزه هاي ديني از اهميت‌ ويژه‌اي‌ برخوردار است‌ و چون حکومت حضرت امام زمان (روحي له الفداه ) حکومتي قراني خواهد بود لذا بعد از ظهور امام‌ زمان‌ (عجل الله تعالي فرجه الشريف ‌) عدالت‌ گسترش‌ يافته‌ و اين‌ مؤلفه‌ در تمام‌ ابعادش‌ رعايت‌ خواهد شد
    خداوند تبارک و تعالي در قران مي فرمايد: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ ..ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت عمل كنند. (سوره حديد ايه 25)
    و در روايت داريم که:بِالْعدلِ قامتْ السموات‌ والارض (عوالي اللالي ج 4 ص 103 انتشارات سيد الشهدا – قم 1405 هجري قمري )
    حاكميت‌ عدالت‌ بدان‌ معنا است‌ كه‌ حكومت‌ نسبت‌ به‌ مردم‌ ظلم‌ نمي‌كند وثروت‌هاي‌ عمومي‌ بر اساس‌ عدالت‌ توزيع‌ مي شود و قضاوت‌ها بر اساس‌ عدالت‌ شكل‌ مي‌گيرد و اين‌ خواست‌ همة‌ انسان‌هاي‌ حق‌ گرا است‌. امام‌ زمان‌(عليه السلام‌) با بر قراري‌ عدالت‌، خواست‌ انسان‌ها را بر آورده خواهد نمود . امام‌ رضا (عليه السلام ‌) در اين رابطه مي فرمايد: خداوند زمين‌ را به‌ دست‌ قائم‌ (عجل الله تعالي فرجه الشريف ‌) از هر ستمي‌ پاك‌ گرداند و از هر ستمي‌ پاكيزه‌ سازد... آن‌ گاه‌ كه‌ خروج‌ كند، ميزان‌ عدل‌ را ميان‌ مردم‌ نهد، و بدين‌ گونه‌ هيچ‌ كس‌ نتواند به‌ ديگري‌ ستمي‌ كند( بحار الانوار ج 52 ،ص 322، چاپ موسسه الوفاء بيروت )
    با تشكر از بحثهاي زيبايي كه ايجاد نموده ايد
    يا حق

  3. تشکر


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : عدالت




    به نام خدا و با عرض تبریک
    البته ترازو ترجمه درستی از میزان نیست
    میزان یعنی ملاک و میار سنجش حق از باطل....
    ضمناً به نظرم دلیل کامل نیست.
    آیات زیادی داریم که از اونا بهتر میشه برای پاسخ استفاده کرد.
    از جمله: بقیة الله خیر لکم...
    ... لیظهره علی الدین کله...
    و نرید ان نمن علی الدین استضعفوا ...
    و...

  5. تشکرها 2


  6. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۶
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : عدالت




    اقا فريد اين نشد كه شما بيايد و فقط ادعا كنيد لطف كنيد استدلالتان را به اين ايه ها درباره سوال من بگيد

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    1,094 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : عدالت




    به نام خدا
    با عرض سلام
    جناب اقاي فريد بنده هم با گفته شما موافقم ما دو نوع ترجمه داريم 1) ترجمه ازاد كه در اين نوع ترجمه ها انچه مهم است رساندن مفهوم سخن گوينده است 2) ترجمه تحت اللفظي كه سخن گوينده بصورت تحت اللفظي ترجمه مي شود قران به هر دو صورت ترجمه شده است و ترجمه اي كه اقاي زارع اورده اند از نوع دوم مي باشد .
    در مورد اياتي هم كه فرموده ايد هدف اينه كه بالاخره اين موضوع با استفاده از فران ثابت بشه حالا از يك ايه استفاده كنه يا از 10 ايه تفاوتي نمي كنه بله اگر كسي پيدا بشه و به دلالت ايه گفته شده اشكال كنه بايد از ايات ديگر هم براي اثبات مدعا استفاده نمود
    يا حق

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خونسرد نقل قول : عدالت




    با عرض معذرت .چون ديدم بحثتون قدري بي جونه گفتم مطلبي بيارم شايد كمك كنه به بحث شما.
    امام صادق(ع) درباره استقرار عدل و دادگری امام‌عصر(ع) در زمان قیام و ظهور و حكومتشان این‌چنین بیان می‌كنند: پس آگاه باشید. به خدا قسم كه قائم(عج) عدالت را به درون خانه‌های مردم وارد می‌سازد؛ چنان‌كه سرما و گرما وارد خانه‌های آنها می‌شود.
    با توجه به روایات مختلف، به مظاهر دولت و عدالت سایه‌گستر در حیات بعد از ظهور امام مهدی(عج) اشاره می‌كنیم:
    ▪ نتایج و ثمرات عدالت امام زمان(عج) احیای زمین و آدمیان است. عدالت مهدوی چنان نشاط‌آور است كه به تعبیر قرآن و روایات زمین پیش از تحقق آن عدالت، مرده و بی‌جان است و با برقراری آن زنده می‌گردد و حیات می‌یابد.
    هر كس و هر چیز كه استعداد زنده شدن داشته باشد به دست مهدی(عج) و با دولت او زنده می‌شود. چنانچه بنا بر روایات، تفسیر این آیهٔ كریمه احیای زمین با عدالت و بر پا ساختن حدود الهی است. تا جایی كه می‌فرمایند:عدالت حیات احكام است.
    ▪ ثمره برپایی قسط و عدل در حكومت حضرت مهدی(عج) فطرت و ایمان انسان است. پیامبر اكرم(ص) می‌فرمایند: ساعتی از دولت پیشوای عدل برتر از عبادت هفتاد سال است.
    ▪ عدالت دولت امام مهدی(عج) امنیتی فراگیر و همه‌جانبه را به ارمغان می‌آورد. امام باقر(ع) در توصیف امنیت فراگیر دوران ظهور می‌فرمایند: چنان امنیتی برقرار شود كه پیرزنی ناتوان از شرق به غرب رود و هیچ‌كس آزاری به او نرساند.
    ▪ عدالت ایشان در سیرهٔ اقتصادی به‌گونه‌ای است كه در دوران خویش اموال عمومی را بین مردم به‌طور مساوی تقسیم خواهند كرد و نخواهند گذاشت كسی از حق خود بی‌نصیب بماند.
    ▪ از نمونه‌های عدالت امام مهدی(عج) آن است كه ایشان به هر كس بنا بر شایستگی‌هایش سمت و مقام می‌دهد. پیامبر اكرم(ص) در خطبهٔ غدیرخم می‌فرمایند: آگاه باشید! آخرین امام از ما قائم مهدی خواهد بود... و آگاه باشید كه او هر صاحب فضلی را بر مبنای فضلش و هر صاحب جهلی را بر مبنای جهلش نشان و سمت می‌بخشد.
    ▪ نظام قضاوت و دادرسی نیز در حكومت مهدی(عج) شكل ویژه‌ای دارد. آن بزرگوار مانند حضرت داوود به حق حكم می‌كند. خداوند ایشان را از اسرار پنهانی مطلع می‌سازد و از شاهد و بینه بی‌نیازشان می‌گرداند.
    ▪ ظهور امام زمان(عج) و برقراری عدل از جانب ایشان به این معناست كه انسان‌ها نه فقط به دیگری ظلم نكنند بلكه در حق خود نیز ظلم ننمایند. به عبارتی عدل با تقوا برابر است و تقوا یعنی خودنگهداری و نگه‌داشتن اعضا و جوارح از انحراف برای تحقق هدف كه همان بندگی و عبودیت است.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    130 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : عدالت




    بسم الله الرحمن الرحيم
    با سلام و تشكر و عرض ارادت
    1. بر حسب برهان ، امام مجراي فيض الهي و بزرگ ترين و روشن ترين مظهر اسماء جلال و جمال الهي است . بنابراين اگر خدا عادل است - كه چنين است - امام كه مظهر تجلي صفت عدالت الهي است نمي تواند غير از اين باشد .
    2. در قرآن از امام زمان عليه السلام با واژه "بقية الله" ياد شده است "بقية الله خير لكم ان كنتم تعلمون" و امام عليه السلام بعد از ظهور مي فرمايند : "انا بقية الله" . بقية الله مطابق هر تفسيري بايد بيانگر صفات ذات حق باشد ؛‌ از جمله : عدالت محض و اين يك برهان لمي است نه اني .
    3. در دعايي كه توصيه كرده اند در آخر الزمان در تعقيبات نماز خوانده شود آمده است : "اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف نبيك اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني" . ملاحظه مي شود كه از خدايي خدا ، انسان هم پيامبر را و هم صفات او را مي شناسد و همينطور از خدايي خدا و پيامبري پيامبر ، حجت و صفات او شناخته مي شود . بنابراين امام زمان ، جلوه اي از پيامبر و پيامبر جلوه اي از ذات حق است . اين برهان نيز ، برهان لمي است . بر حسب آنچه گذشت تمام آياتي كه در قرآن بر عدالت ذات باري تعالي دلالت دارد - كه تعداد آن نيز زياد است - بر عدالت امام زمان عليه السلام نيز دلالت دارد .
    موفق باشيد
    حسن السئوال نصف العلم

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    110 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    9

    راهنما




    بسم الله الرحمن الرحیم
    چه دلیلی بارز تر و محکم تر از خود قرآن؟!!!
    قرآنی که تا قیامت به امامت پیوند خورده و این پیوند ناگسستنی دلیل محکمی بر ولایت ،امامت،عدالت،حضور و ....امام زمان عج است

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود