صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند از آینده مطلع است ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    50 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خداوند از آینده مطلع است ؟




    درود به همگی


    در برخی آیات آمده است که خداوند ، از آشکار و نهان و از آینده مطلع است :

    آیه 59 سوره انعام
    وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

    و كليدهاى غيب تنها نزد اوست جز او [كسى] آن را نمىداند و آنچه در خشكى و درياست مىداند و هيچ برگى فرو نمی افتد مگر [اينكه] آن را می داند و هيچ دانهاى در تاريكيهاى زمين و هيچ تر و خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت] است

    آیه 6 سوره هود
    وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

    و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را می داند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است



    بر طبق آیات بالا حتی یک برگ بر زمین نمی افتد مگر اینکه خداوند از آن اطلاع دارد . حال چگونه است که در برخی از آیات قرآن گفته میشود که خداوند انسان را برای شناختنش آزمایش میکند :



    آیه 31 سوره محمد :
    وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ ﴿31﴾

    و البته شما را می آزماييم تا مجاهدان و شكيبايان شما را بشناسیم و گزارشهاى [مربوط به] شما را رسيدگى كنيم



    آیه بالا نه تنها یک تناقض دیگر در قرآن است بلکه بطور کل دانایی خداوند از آینده و درون انسان را زیر سوال میبرد. امیدوارم که دوستان بجای توجیح کردن کمی تفکر کنند


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    337 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این جواب را قبلا داده ام:

    علم دو گونه است .

    یک علم همان علم عادی هست که همه آنرا میشناسیم یعنی وجود صورت ذهنی معلوم در ذهن یا همان مفهوم در ذهن

    شق دوم علم همان تحقق و وجود است .(به تحقق یافتن می گوییم علم به این دلیل که علم به معنی حضور معلوم هست که در تحقق یافتن چیزی این حضور هست )

    مثلا استاد طبق تجربه اش می داند شاگردش در اخر سال نمره قبول را می اورد .این می شود علم اولی .اما هنوز این قبول شدن محقق نشده است.وقتی نمره را اورد انوقت محقق می شود که این محقق شدن همان شق دوم علم هست .

    حال آیاتی که چنین میگوید :

    وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ
    و البته شما را می آزماييم تا مجاهدان و شكيبايان شما را بشناسیم و گزارشهاى [مربوط به] شما را رسيدگى كنيم

    منظور همان تحقق معلوم است که شق دوم علم است .


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اينكه خداوند مي فرمايد كه انسان را مي آزماييم، يعني اينكه به انسان بايد ثابت بشود كه دچار چه مشكلاتي هست. اگر خدا بدون آزمايش بنده را مجازات كند و يا پاداش دهد كه عدالت رعايت نمي شود. آزمودن يعني نشان دادن توان بنده به خود بنده، نه اينكه خدا نمي داند!!!
    فرياد علي(ع) پس از 1400 سال هنوز مي آيد.

  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    321
    مورد تشکر
    295 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب مدبر و جناب رضا

    آنچه شما مي گوييد در خصوص دانش داشتن درباره آينده درست است و مداخله در سرنوشت نيست. در واقع عالم بودن به سلسله عليتي است كه آينده را مي سازد. اما اگر اختيار را بعنوان يك عنصر به اين جمع اضافه كنيم بايد احتمالي را براي تغيير آينده نسبت به پيش بيني آن قائل بود.
    آنچه از لوح محفوظ برداشت مي شود بطور كل نفي كننده اختيار انسان است. بنابراين حتي معلم با احتمال ، نمره شاگردش را تخمين مي زند و هرچه دانش و شناختش بيشتر باشد دقت تخمينش بيشتر مي شود. نمره شاگرد در حوزه اختيار استاد نيست. اگر رفتار ما در حوزه اختيار خدا قلمداد شود و از خواست او گريزي نباشد بايد تمامي اعمال خود را از او و جبر او بدانيم و اگر آينده ما مطابق آنچه او مي خواهد رقم مي خورد، كيفر اعمال ما بي معني و غير منصفانه خواهد.

  5. تشکرها 2


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    50 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب مدبر عزیز

    در ادامه مطالب دکتر ذهن آزاد خدمتتان باید عرض کنم که طبق آیه شریفه 59 سوره انعام خداوند از نوع دوم علم نیز آگاه است چون حتی میداند در آینده چه برگی در چه زمانی به زمین می افتد و در کتابی نوشته شده است
    ولی در آیه 31 سوره محمد میگوید که خداوند آزمایش میکند تا بشناسد

    بار دیگر تاکید میکنم که قبل از اینکه در صدد توجیح بربیایی کمی تفکر کن

    موفق باشید


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    22
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق نمایش پست
    درود به همگی



    در برخی آیات آمده است که خداوند ، از آشکار و نهان و از آینده مطلع است :


    آیه 59 سوره انعام
    وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

    و كليدهاى غيب تنها نزد اوست جز او [كسى] آن را نمىداند و آنچه در خشكى و درياست مىداند و هيچ برگى فرو نمی افتد مگر [اينكه] آن را می داند و هيچ دانهاى در تاريكيهاى زمين و هيچ تر و خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت] است



    آیه 6 سوره هود
    وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

    و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را می داند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است



    بر طبق آیات بالا حتی یک برگ بر زمین نمی افتد مگر اینکه خداوند از آن اطلاع دارد . حال چگونه است که در برخی از آیات قرآن گفته میشود که خداوند انسان را برای شناختنش آزمایش میکند :



    آیه 31 سوره محمد :
    وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ ﴿31﴾

    و البته شما را می آزماييم تا مجاهدان و شكيبايان شما را بشناسیم و گزارشهاى [مربوط به] شما را رسيدگى كنيم



    آیه بالا نه تنها یک تناقض دیگر در قرآن است بلکه بطور کل دانایی خداوند از آینده و درون انسان را زیر سوال میبرد. امیدوارم که دوستان بجای توجیح کردن کمی تفکر کنند


    ازمايش دو جور است گاهي كسي انسان را آزمايش مي كند كه بفهمد او چند مرده حلاج است مانند امتحاناتي كه مثلا در مدارس مي گيرند يعني اين آزمايش ناشي از جهل آزمايش كننده است ؛ اما گاهي چنين نيست بلكه آزمايش به جهت مقام و منزلت طرف مقابل را بالا ببرد مثل اينكه معلمي شاگرد خودش را خوب مي شناسد مطالبي هم به او ياد داده است كه مي داند حتما از عهده او بر مي آيد اما باز شاگرد خود را در معرض آزمايش و امتحان قرار مي دهد تا ديگران نيز بفهمند البته اين مساله در بعد منفي هم مي تواند اتفاق بيفتند مثل اينكه كسي خيلي مدعي و فكر مي كند گل سر سبد آفرينش است و ديگران هم او را همينطور مي بينند ولي وقتي آزمايش شد بر ديگران وگاهي بر خود او داستان معلوم مي شود . بنابراين آزمايش هميشه به خاطر جهل آزمايش كننده نيست .
    اللهم صل علي محمد وآل محمد

  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    50 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رمضان نمایش پست
    ازمايش دو جور است گاهي كسي انسان را آزمايش مي كند كه بفهمد او چند مرده حلاج است مانند امتحاناتي كه مثلا در مدارس مي گيرند يعني اين آزمايش ناشي از جهل آزمايش كننده است ؛ اما گاهي چنين نيست بلكه آزمايش به جهت مقام و منزلت طرف مقابل را بالا ببرد مثل اينكه معلمي شاگرد خودش را خوب مي شناسد مطالبي هم به او ياد داده است كه مي داند حتما از عهده او بر مي آيد اما باز شاگرد خود را در معرض آزمايش و امتحان قرار مي دهد تا ديگران نيز بفهمند البته اين مساله در بعد منفي هم مي تواند اتفاق بيفتند مثل اينكه كسي خيلي مدعي و فكر مي كند گل سر سبد آفرينش است و ديگران هم او را همينطور مي بينند ولي وقتي آزمايش شد بر ديگران وگاهي بر خود او داستان معلوم مي شود . بنابراين آزمايش هميشه به خاطر جهل آزمايش كننده نيست .
    آیه 31 سوره محمد را مطالعه بفرمایید که نشان میدهد که آزمایش بخاطر جهل آزمایش کننده است


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    337 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ذهن آزاد

    آنچه از لوح محفوظ برداشت مي شود بطور كل نفي كننده اختيار انسان است. بنابراين حتي معلم با احتمال ، نمره شاگردش را تخمين مي زند و هرچه دانش و شناختش بيشتر باشد دقت تخمينش بيشتر مي شود. نمره شاگرد در حوزه اختيار استاد نيست. اگر رفتار ما در حوزه اختيار خدا قلمداد شود و از خواست او گريزي نباشد بايد تمامي اعمال خود را از او و جبر او بدانيم و اگر آينده ما مطابق آنچه او مي خواهد رقم مي خورد، كيفر اعمال ما بي معني و غير منصفانه خواهد.

    نمی دونم چرا تو این دنیا خیلی نمی تونن درک کنند که خداوند علم به عمل مختار ما دارد و در لوح محفوظ همان عملی که مختار ما واقع می شود ثبت می باشد
    راستی چرا ؟؟؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط منطق

    در ادامه مطالب دکتر ذهن آزاد خدمتتان باید عرض کنم که طبق آیه شریفه 59 سوره انعام خداوند از نوع دوم علم نیز آگاه است چون حتی میداند در آینده چه برگی در چه زمانی به زمین می افتد و در کتابی نوشته شده است
    ولی در آیه 31 سوره محمد میگوید که خداوند آزمایش میکند تا بشناسد
    بار دیگر تاکید میکنم که قبل از اینکه در صدد توجیح بربیایی کمی تفکر کن
    موفق باشید
    جناب منطق عزیز
    گویا دقت نکردی در گفته من یا اینکه اصلا متوجه نشدی

    خوب دقت کن :
    شق دوم علم همان تحقق و وجود است

    ببین تحقق با اون چیزی که در آیه امده کاملا فرق داره ..
    بله اگر در آیه 59 انعام گفته بود همه چیز در ازل نزد خداوند محقق شده بود حرف شما صحیح بود !
    ویرایش توسط مُدَبّر : ۱۳۸۷/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۰:۲۶

  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    50 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدبر نمایش پست

    جناب منطق عزیز
    گویا دقت نکردی در گفته من یا اینکه اصلا متوجه نشدی

    خوب دقت کن :
    شق دوم علم همان تحقق و وجود است

    ببین تحقق با اون چیزی که در آیه امده کاملا فرق داره ..
    بله اگر در آیه 59 انعام گفته بود همه چیز در ازل نزد خداوند محقق شده بود حرف شما صحیح بود !
    عزیز من . وقتی که خدا میدونه در آینده چه برگی در چه زمانی به زمین می افتد و چه جانداری در کجای زمین میمیرد چطور خبر ندارد که چه کسی نیکوکار است و چه کسی نیست ؟ و باید آزمایش کند تا آنها را بشناسد و اخبار آن آزمایش را بررسی کند ؟ !!. وقتی میگوید که آزمایش میکند تا بشناسد یعنی اینکه از قبل از نتیجه آزمایش خبر ندارد و بعد از آزمایش است که می فهمد که آن فرد چگونه انسانی است. و ممکن است که در آن آزمایش ، آن فرد عملکردهای مختلفی را ارائه بدهد در نتیجه آینده را تغییر خواهد داد و این با آیه 59 سوره انعام که میگوید خداوند از آینده کاملا مطلع است مغایرت دارد


  11. تشکر


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    337 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عزیز من . وقتی که خدا میدونه در آینده چه برگی در چه زمانی به زمین می افتد و چه جانداری در کجای زمین میمیرد چطور خبر ندارد که چه کسی نیکوکار است و چه کسی نیست ؟ و باید آزمایش کند تا آنها را بشناسد و اخبار آن آزمایش را بررسی کند ؟ !!. وقتی میگوید که آزمایش میکند تا بشناسد یعنی اینکه از قبل از نتیجه آزمایش خبر ندارد و بعد از آزمایش است که می فهمد که آن فرد چگونه انسانی است. و ممکن است که در آن آزمایش ، آن فرد عملکردهای مختلفی را ارائه بدهد در نتیجه آینده را تغییر خواهد داد و این با آیه 59 سوره انعام که میگوید خداوند از آینده کاملا مطلع است مغایرت دارد
    راستش من از اینکه برخی یا نمی فهمن یا نمی خوان بفمن احساس خستگی میکنم
    ببین دوست عزیز خداوند به علم غیب می داند که فلان کس خوب است یا بد اما به علم وجودی که هنوز محقق نشده که آنرا بگوییم داراست
    ویرایش توسط مُدَبّر : ۱۳۸۷/۰۶/۱۰ در ساعت ۰۴:۰۹

صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود