جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ----***تکیه خدا بر تخت پادشاهی***----

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ----***تکیه خدا بر تخت پادشاهی***----





    تکیه خدا بر تخت پادشاهی


    یکی از موضوعات قابل بررسی در قرآن، تعبیر «استوی علی عرش» در دسته‌ای از آیات مانند اعراف/54، یونس/3، رعد/2، طه/5، فرقان/59، سجده/4، فصلت/11 و حدید/4 می‌باشد. در این آیات بیان شده است که خداوند متعال پس از آفرینش آسمان‌ها و زمین بر تخت پادشاهی خویش تکیه زد. باید دید مقصود از این بیان در مورد ذات اقدس الله به چه معنا می‌تواند باشد.



    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ در ساعت ۱۱:۰۸
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گفتاری پیرامون معنای «عرش»‏

    راغب در مفردات گفته است: عرش در اصل به معنای چیزی است كه سقف داشته باشد. معنای «عرشت البئر» این است كه «من بر روی چاه سایه‏بان و سقف زدم». نشیمن‏گاه سلطان را به اعتبار بلندی آن عرش می‏نامند.
    از قدیم الایام عادت مردم برای حكام و مصادر امور خود نشیمن‏گاهی از قبیل بساط و یا متكا فراهم می‏كرده‏اند كه اختصاص به آنان داشته و از نشیمن‏گاه دیگران متمایز بوده است، این عادت هم‌چنان ادامه داشته تا آنكه رفته‌رفته برای سلاطین و حكام خود كرسی و تخت درست كرده و آن را «عرش» نامیدند كه اهمیتی فراتر از پشتی و متكا داشت و اختصاصش به سلطان بیش‌تر بود. تداول این امر سبب شد كه سلطان و تخت دو واژه ملازم یکدیگر گردند و كلمه عرش و تخت معنای سلطان و مقام او را دربرداشته باشد، تا مردم از شنیدن آن متوجه نقطه‏ای شوند كه مركز تدبیر امور مملكت و اداره شۆون آن است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بررسی استعمالات قرآنی «عرش»

    برای درك حقیقت معنی «عرش» بهترین راه این است كه موارد استعمال آن را در قرآن مجید دقیقاً مورد بررسی قرار دهیم:
    در آیات زیادی از قرآن این تعبیر به چشم می‏خورد.
    در بعضی از آیات پشت سر این تعبیر جمله «یدبر الامر» و یا تعبیراتی كه حاكی از علم و تدبیر پروردگار است دیده می‏شود.
    در برخی دیگر از آیات قرآن توصیفاتی برای عرش دیده می‏شود. مانند توصیف به «عظیم» آنجا كه می‏فرماید: «وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» (توبه- 129)
    گاه سخن از حاملان عرش است و گاه سخن از ملائكه‏ای است كه گرداگرد عرش را گرفته‏اند: «وَ تَرَی الْمَلائِكَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ» (زمر- 75)
    و گاه می‏گوید عرش خدا روی آب قرار گرفته است: «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ»
    از مجموع این تعبیرات و تعبیرات دیگری كه در روایات اسلامی وارد شده به خوبی می‏توان نتیجه گرفت كه عرش بر معانی مختلفی اطلاق شده هر چند ریشه مشتركی دارد.
    یكی از معانی عرش مقام «حكومت و مالكیت و تدبیر عالم هستی» است.
    دیگر از معانی عرش «مجموعه عالم هستی» است، چرا كه همگی نشانه عظمت او است و گاه «عرش» به معنی «عالم بالا» و «كرسی» به معنی عالم پائین به كار می‏رود. گاه «عرش» به معنی «عالم ماوراء طبیعت» و كرسی به معنی مجموع‏ عالم ماده اعم از زمین و آسمان استعمال می‏شود چنان كه در آیة الكرسی آمده است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و از آنجا كه مخلوقات و معلومات خداوند از ذات پاك او جدا نیستند گاهی عرش بر «علم خدا» اطلاق شده است.
    و اگر به قلب پاك بندگان با ایمان «عرش الرحمن» گفته شده به خاطر این است كه جایگاه معرفت ذات پاك او و نشانه‏ای از نشانه‏های عظمت و قدرت او است.
    بنابراین در هر مورد باید از قرائن فهمید كه منظور از عرش كدامیك از معانی آن است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عرش خدا چیست؟

    همان‌طور که می‌دانیم الفاظ برای بیان مشخصات زندگی محدود و ناچیز ما وضع شده‌اند و نمی‏تواند به درستی بیانگر عظمت خداوند و حتی عظمت مخلوقات بزرگ او باشند، به همین دلیل با استفاده از معانیِ كناییِ این الفاظ شبحی از آن همه عظمت را ترسیم می‏كنیم.
    و از جمله این الفاظ كلمه «عرش» است كه در لغت به معنی «سقف» یا «تخت پایه بلند» به کار رفته و سپس این كلمه در مورد تخت قدرت خداوند به عنوان عرش پروردگار استفاده شده است.
    در اینكه منظور از عرش خدا چیست و این كلمه كنایه از چه معنایی می‏باشد مفسران، محدثان و فلاسفه سخن بسیار گفته‏اند:
    ـ عرش خدا چیزی است كه بشر از درك حقیقت آن عاجز است، و تنها اسمی از آن می‏داند.
    ـ عرش خدا همان ملك اعلا و كرسی او، فلك كواكب است، و به فرمایش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) استدلال كرده‏اند كه فرمودند: «آسمان‏های هفتگانه و زمین‏های هفتگانه در برابر كرسی جز حلقه‏ای در برابر بیابان پهناوری نیست، و كرسی خدا هم در برابر عرش او همین نسبت را دارد»
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ـ عرش را به معنی «علم بی‌پایان پروردگار» (تفسیر كرده‏اند. تفسیر نمونه، ج‏20، ص: 36)
    ـ مقصود از آن را «مالكیت و حاكمیت خدا» دانسته‌اند.
    ـ به معنی هر یك از صفات كمالیه و جلالیه او می‌دانند چرا كه هر یك از این اوصاف بیانگر عظمت مقام او می‏باشد، همان‌گونه كه تخت سلاطین نشانه عظمت آن‌ها است.
    صحیح آن است که مفهوم «عرش» به صفات ذات پاك پروردگار بازگشت می‏كند و به یك وجود خارجی دلالت ندارد.
    بعضی از روایاتی كه از طرق اهل بیت (علیه السلام) رسیده نیز همین معنا را تأیید می‏نماید:
    حفص بن غیاث از امام صادق (علیه السلام) نقل می‏كند كه از امام در باره تفسیر «وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» سۆال كردند. فرمودند: «منظور علم او است»
    و در حدیث دیگری از همان امام (علیه السلام) «عرش» را به معنی علمی كه انبیا را بر آن واقف كرده و «كرسی» را به معنی علمی كه هیچ‌كس را از آن آگاه نكرده است تفسیر فرموده است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  8. تشکرها 3


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منبع:
    المیزان فی تفسیر القرآن، سید محمد حسین طباطبایی، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، ج‏8، ص: 186 تا 188.
    تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج 20، ص 35 و 36.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  10. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود