جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نائب عام امام زمان(عج)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    نائب عام امام زمان(عج)





    پرسش:
    علت مخالفت برخی بزرگان چون شیخ اعظم انصاری(ره) با مسئله ولایت فقیه چه بوده است؟ به چه دلیل به ولی فقیه «نائب امام زمان(عج)» گفته می‌شود؟

    پاسخ:
    این سوال دارای دو بخش است:
    الف) علت مخالفت برخی فقها چون شیخ انصاری(ره)
    در این مورد باید توجه نمود که:
    اولا: اصل ولایت فقیه یک مسئله اجماعی بین فقهای شیعه است (1) و هیچ مجتهدی از جمله شیخ انصاری(ره) با اصل آن مخالف نیست، بلکه اختلاف در حیطه اختیارات فقیه است، نه در اصل ولایت فقیه.
    ثانیا: همواره فقها در مباحث فقهی دیدگاه های مختلفی داشته و دارند، اما این امر در حیطه مباحث تخصصی فقه است و برای غیر متخصصین تشخیص موضع درست در بین فقهاء ممکن نیست، همان طور که یک فقیه نمی تواند در باب اختلاف نظر دو پزشک نظر داده، یا نظر یکی را بر دیگری ترجیح بدهد.
    اما در باب علت مخالفت شیخ انصاری(ع) با گستره قلمرو ولایت فقیه، یعنی «ولایت مطلقه» به نظر می رسد روش شیخ انصاری(ره) در این بحث، کاملا نقلی و صرفا با استفاده از روایات است، به همین خاطر با توجه به این که ایشان دلالت روایات را بر مسئله ولایت مطلقه فقیه ناکافی می داند، قائل به ولایت مطلقه نمی‌شوند(2)، که اولا این نظر به برداشت ایشان از روایات بر می‌گردد، و ثانیا چه بسا اگر ایشان به دلالت مستقلات عقلیه، یا همان ادله عقلی محض، هم نظر می داشت، و قواعدی چون «اصل تنزل تدریجی» را در نظر می‌گرفت، شاید نتیجه فرق می‌کرد، چرا که حتی اگر این ادله را، دلیل مستقلی حساب نکنیم حداقل می توانست به عنوان موید در برداشت ولایت مطلقه از روایات به حساب آید.
    علاوه بر این‌که قائل نشدن ایشان به ولایت مطلقه فقیه، غیر از مخالفت با آن است، که حتی در صورت مخالفت قطعی ایشان هم باز صرفا اجتهاد ایشان می بود که در مقابل اجتهاد سایر فقهاء قرار می‌گیرد، و چیزی را نفی یا اثبات نمی‌کند.
    ب) ولایت و نیابت
    نائب یعنی کسی که برجای کسی ایستاده باشد(3)، و به اصطلاح وظایف او را انجام دهد، و در مورد نیابت از امام زمان(ع) گاهی مستقیما با اسم و رسم انتخاب و معرفی می شود، که به آن «نائب خاص» گفته می‌شود، مانند نواب اربعه، و گاهی با اوصاف معین می شود مانند علما و مراجع.
    این که برخی از پذیرش واژه نائب امام زمان(ع) در مورد رهبری یا مراجع إبا دارند به این خاطر است که گمان می کنند نائب، تنها نائب خاص است که باید حضرت خودشان او را معرفی نموده باشند، و روشن است این با فلسفه غیبت سازگار نیست، و کسی نیز چنین ادعایی ندارد که خود امام زمان(ع) مستقیما با بردن نام مقام معظم رهبری ایشان را به عنوان نائب خویش انتخاب کرده اند.
    بلکه چون در زمان غیبت طبق روایات وظائف امام زمان(ع) با علما و مراجع هست، آن ها را نائب یا جانشینان حضرت ولی عصر(عج) می‌نامند، به عنوان نمونه، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِم‏»؛ به درستی که علما وارثان انبیاء هستند، و انبیاء درهم و دیناری به ارث نمی گذارند بلکه احادیثی از احادیث آن ها را به ارث می برند.(4)
    وقتی کسی را وارث کسی می نامیم یعنی هر چه مورث داشته است به وارث می رسد، دلالت این روایت نیز چنین است، الا آن چه که با دلیل دیگری خارج شود، مثلا عقل می گوید روشن است که درهم و دینار آن ها به علما نمی رسد، همانطور که امام صادق(ع) هم به آن اشاره فرمودند، پس می ماند وظیفه هدایت علمی، رهبری سیاسی، و ...
    یا خود امام زمان(ع) وظایف خویش در دوران غیبت را بر عهده عالمان نهاده‌اند و مردم را به ایشان ارجاع داده‌اند: «أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏»؛ اما در حوادثی که اتفاق می افتد، به راویان حدیث ما رجوع کنید، به درستی که آن ها حجت من بر شما هستند و من حجت خداوند بر ایشانم.(5)
    پس به کار بردن تعبیر «نائب امام زمان(ع)» برای مقام معظم رهبری به این خاطر است که وظایف حضرت(ع) در زمان غیبت بر عهده ایشان است، یعنی خود حضرت اوصافی را برای نائبشان تعیین نموده اند و خبرگان رهبری تشخیص داده است که مقام معظم رهبری دارای این اوصاف هستند، لذا برای ایشان تعبیر «نائب» به کار برده می شود.
    با این اوصاف روشن می شود که مراجع نیز نائبان امام زمان(ع) محسوب می شوند، بنا بر ولایت فقهی که بر مردم دارند، اما مقام معظم رهبری ولایتشان اعم از سایر مراجع بوده و حتی بر مراجع نیز ولایت دارند، چرا که علاوه بر ولایت فقهی، ولایت حکومتی و سیاسی امام زمان(ع) در دوران غیبتشان با ایشان است.

    __________________
    (1) رسائل، محقق کرکی، دفتر نشر اسلامی، چاپ اول، 1409ق، قم، ج1، ص 142؛ عوائد الایام، ملا احمد نراقی، چاپ اول، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1417ق، قم، ص 536؛ جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، نشر دار الاحیاء التراث العربی، چاپ هفتم، 1404ق، بیروت، ج 21، ص 397.
    (2) المکاسب، شیخ انصاری، نشر دارالذخائر، چاپ اول، 1411ق، تهران، ج 2، ص 84و 85.
    (3) فرهنگ لغت نامه دهخدا، مدخل نائب.
    (4) الکافی، شیخ کلینی، نشر الاسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق، تهران، ج 1، ص 32.
    (5) کمال الدین، شیخ صدوق، نشر الاسلامیة، چاپ دوم، 1395ق، تهران، ج 2، ص 484.



    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ در ساعت ۰۴:۴۷

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود