صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تمایز احاطی چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18

    تمایز احاطی چیست؟




    سلام. ابتدا خواهشمندم کارشناس محترم در مورد تمایز احاطی توضیحاتی بدهند تا وارد بحث بشویم.
    سلام هی حتی مطلع الفجر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    تمایز احاطی چیست؟






    سوال :فلسفه عرفان
    کارشناس بحث: استاد سمیع

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تمایز احاطی چیست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست
    سلام. ابتدا خواهشمندم کارشناس محترم در مورد تمایز احاطی توضیحاتی بدهند تا وارد بحث بشویم.
    باسمه تعالی
    باسلام:
    مغایرت وتمایز میان دو شئ به دو گونه قابل فرض و تحقیق است:
    الف)مغایرت وتمایز تقابلی:
    گاهی دو چیز با یکدیگر مغایرت تقابلی دارند ،بدین صورت که هر گاه آن دو چیز با یکدیگر مقایسه شوند ،در می یابیم اموری را که شئ اول دارد ،شئ دوم ندارد و بر عکس ،حقایق وکمالات یا نقص هایی در شئ دوم هست که در اولی یافت نمی شود.
    این نوع تقابل خود به خود موجب تمایز ومغایرت آن دو می گردد که در اصطلاح با تمایز تقابلی از آن یاد می شود.
    همه موجوداتی که در عرض یکدیگر قرار دارند ،از چنین مغایرت وتمایزی بر خوردارند ،برای مثال مغایرت بدن ما با کتابی که در دست داریم ،مغایرت و تمایز تقابلی است، زیرا بدن ما بهره ای از کمال وجودی دارد که این کتاب ازآنها بی بهره است .همچنین ،این کتاب حیطه ای از وجود را پر کرده است که بدن ما ارتباطی با آن ندارد.
    بنابر این ،بدن وکتاب دوشئ مقابل اند وتمایز آنها از نوع تمایز قسم اول است




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب)تمایز ومغایرت احاطی
    این قسم از تمایز با مباحث عرفانی عرفا مطرح شده است وهمچنانکه از اصطلاح تمایز احاطی بر می آید،این نوع مغایرت، میان محیط ومحاط وجودی جریان دارد.
    اما پیش از آنکه به تحلیل این نوع مغایرت بپردازیم،مثالی را که عارفان در تبیین تمایز احاطی می آورندبررسی کنیم:
    عرفا برای نزدبک سازی به ذهن،از مثال عام وخاص استفاده می کنند،هر عامی نسبت به افراد خود چگونه است؟
    در منطق ،انسان را به حیوان ناطق تعریف کرده اند،
    در منطق،اسب را به حیوان ساهل تعریف کردهاند
    در منطق حمار را به حیوان ناهق تعریف کرده اند......
    عام مانند حیوان از آن جهت که عام است وعمومیت دارد ،عین انواع خود است ،در این مثال ،حیوان به صورتی کامل در نوع انسان ،با وی یکی است ،همچنانکه با نوع بقر،غنم اسب.... اتحاد کامل دارد وعین آنهاست.
    اما از سوی دیگرهمین عام مانند حیوان،باز از آن روی که عام است وعمومیت دارد،از تک تک انواع خود مغایر است،یعنی هر چند حیوان به جهت عمومیتش انسان را پوشش می دهد وعین اوست ،به همان جهت عمومیتش غیر از انسان است ودر دیگر انواع (غنم ،بقر، اسب.....)نیز حضور دارد



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هرچند این مثال ذهنی است ولی از جنبه های زیادی به بحث مورد نظر عرفا در نسبت حق و خلق شباهت دارد زیرا باتوجه به مباحث عرفانی در زمینه وحدت شخصی وجود باید گفت وقتی یک وجود بی نهایت و نامحدود را با وجودهای متناهی و محدود مقایسه می کنیم در می یابیم که وجود نامحدود از آن جهت که غیر متناهی و نا محدود است و احاطه وجودی بر همه چیز دارد عین همه اشیاست و تمام تارو پود موجودات محدود را فرا می گیرد به گونه ای که هیچ مکان و موطن و مرتبه ای از او خالی نیست اما در نگاهی دیگر از همان جهتی که محیط بر کل و مطلق و بی نهایت است غیر از همه اشیاست بنابراین اگر وجود حق تعالی را که غیر متناهی است با مثلا وجود این کتاب در نظر آوریم وجود حق از آن جهت که بی نهایت است عین این کتاب است و نیز از همان جهت که بی نهایت است مغایر و متمایز از کتاب است
    از این رو از منظر عرفانی حق هم عین خلق است وهم غیر خلق و این از عجایب آموزه های عرفانی است که در عین اثبات عینیتی شدید میان حق و خلق مغایرت و تمایزی اساسی میان آنها ایجاد می کند(1)(2)
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1-صائن الدین ترکه التمهید فی شرح قواعد التوحید فصل 17ص 262
    2-مبانی و فلسفه عرفان نظری



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با توجه به اینکه تمایز حق تعالی از خلق از نوع تمایز احاطی است ،که در این نوع تمایز ،تمایز به نفس احاطه است ،یعنی به نفس احاطه ،محیط عین محاط وبه نفس احاطه ،محیط غیر محاط است،از جمله پی آمدهای بسیار مهم مسئله تمایز احاطی ،فهم عمیق تر آیات و روایاتی است که در آنها بدین معنا اشاره شده است.
    اینکه در برخی روایت ها حق تعالی را چنین وصف کرده اند که(داخل فی الاشیاء لا بالممازجة=حق تعالی داخل در اشیاست اما نه به صورت امری ممزوج(1) به همین معنا اشاره دارد که تمایز حق از خلق از نوع تمایز تقابلی نیست بلکه در عین حال که حق غیر اشیاست داخل در آنها نیز هست از این رو خارج عن الاشیاءلا بالمباینة(2)=حق خارج از اشیاست اما نه به صورت مباینت
    بنابراین تمایز او از خلق و عینیت او با خلق از نوع تمایز و عینیت احاطی است
    پی نوشت:
    1-شیخ کلینی اصول کافی ج 1 باب انه لا یعرف الا به ص 85
    2- همان



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست
    با توجه به اینکه تمایز حق تعالی از خلق از نوع تمایز احاطی است ،که در این نوع تمایز ،تمایز به نفس احاطه است ،یعنی به نفس احاطه ،محیط عین محاط وبه نفس احاطه ،محیط غیر محاط است،از جمله پی آمدهای بسیار مهم مسئله تمایز احاطی ،فهم عمیق تر آیات و روایاتی است که در آنها بدین معنا اشاره شده است.
    اینکه در برخی روایت ها حق تعالی را چنین وصف کرده اند که(داخل فی الاشیاء لا بالممازجة=حق تعالی داخل در اشیاست اما نه به صورت امری ممزوج(1) به همین معنا اشاره دارد که تمایز حق از خلق از نوع تمایز تقابلی نیست بلکه در عین حال که حق غیر اشیاست داخل در آنها نیز هست از این رو خارج عن الاشیاءلا بالمباینة(2)=حق خارج از اشیاست اما نه به صورت مباینت
    بنابراین تمایز او از خلق و عینیت او با خلق از نوع تمایز و عینیت احاطی است
    پی نوشت:
    1-شیخ کلینی اصول کافی ج 1 باب انه لا یعرف الا به ص 85
    2- همان
    سلام علیکم و رحمة الله.

    1. تمایز مخلوقات از یکدیگر چگونه است؟ تقابلی یا احاطی؟

    2. از دید عرفا، تمایز امور وجودی از یکدیگر، چگونه تمایزی است؟

    3. در بحث حضور خدا در تمام مراتب، یا عین همه چیز بودن ولی محدود هیچ چیز نبودن، یا محیط بلا احاطه، مفهوم این احاطه قدری نامعلوم است. آیا احاطه ای مکانی و فیزیکی مدّ نظر است؟ اینکه خدا در تار و پود هر موجودی هست، ولی محدود به آن نیست، قدری نامفهوم است.

    4.لطفاً بفرمایید نامحدود بودن خدا دقیقاً یعنی چه؟ منظورتان عدم محدودیت مکانی است، دارا بودن تمامی امور وجودی است یا چیزی دیگر؟

    با سپاس


    سلام هی حتی مطلع الفجر


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست
    سلام علیکم و رحمة الله.

    1. تمایز مخلوقات از یکدیگر چگونه است؟ تقابلی یا احاطی؟

    2. از دید عرفا، تمایز امور وجودی از یکدیگر، چگونه تمایزی است؟

    3. در بحث حضور خدا در تمام مراتب، یا عین همه چیز بودن ولی محدود هیچ چیز نبودن، یا محیط بلا احاطه، مفهوم این احاطه قدری نامعلوم است. آیا احاطه ای مکانی و فیزیکی مدّ نظر است؟ اینکه خدا در تار و پود هر موجودی هست، ولی محدود به آن نیست، قدری نامفهوم است.

    4.لطفاً بفرمایید نامحدود بودن خدا دقیقاً یعنی چه؟ منظورتان عدم محدودیت مکانی است، دارا بودن تمامی امور وجودی است یا چیزی دیگر؟

    با سپاس


    باسمه تعالی
    1- تمایز مخلوقات از یکدیگر، تمایز تقابلی است
    2-از دید عرفا، تمایز امور وجودی از یکدیگر، تقابلی است
    3-در بحث حضور خدا در تمام مراتب، یا عین همه چیز بودن ولی محدود هیچ چیز نبودن منظور این است که خدا در تار و پود هر موجودی هست، ولی محدود به آن نیست. مانند اینکه آب دریا، در تمام تار و پود موج قرار دارد ولی محدود به این موج نمی شود. بلکه دریا این موج است و سایر امواج دیگر
    مانند اینکه نفس در تار و پود قوه باصر، قرار دارد ولی محدود به قوه باصره نیست، چون نفس، قو
    ه سامعه هم هست، و همین طور سایر قوا
    4-منظور نامحدود بودن در همه زمینه ها، عدم محدودیت مکانی، زمانی، دارا بودن تمامی امور وجودی
    . همه مراد است
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۴:۲۵


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18



    سلام علیکم و رحمة الله

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست

    2-از دید عرفا، تمایز امور وجودی از یکدیگر، تقابلی است
    وقتی که تمام امور وجودی در ذات خدا وجود دارند و این امور وجودی از هم تمایز تقابلی دارند، چگونه ذات خدا مرکّب از امور وجودی نیست؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست

    3-در بحث حضور خدا در تمام مراتب، یا عین همه چیز بودن ولی محدود هیچ چیز نبودن منظور این است که خدا در تار و پود هر موجودی هست، ولی محدود به آن نیست. مانند اینکه آب دریا، در تمام تار و پود موج قرار دارد ولی محدود به این موج نمی شود. بلکه دریا این موج است و سایر امواج دیگر
    مانند اینکه نفس در تار و پود قوه باصر، قرار دارد ولی محدود به قوه باصره نیست، چون نفس، قو
    ه سامعه هم هست، و همین طور سایر قوا


    مفهوم حضور خدا در تار و پود هر چیز زیاد برایم روشن نیست. آیا منظور این است که هر امر وجودی که در مخلوق هست در خالق هم هست و از این حیث خدا در تار و پود مخلوقات حاضر است؟ راستش این توضیحات زیاد روشن نیستند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست

    4-منظور نامحدود بودن در همه زمینه ها، عدم محدودیت مکانی، زمانی، دارا بودن تمامی امور وجودی. همه مراد است
    اینکه وجودی مستقل از خدا ولی مخلوق او، در جهان باشد، چه محدودیتی برای خدا ایجاد می کند؟


    بعلاوه: آیا وحدت برای وجود حقیقی است، یا امور وجودی نیز هر کدام واحد هستند؟(یعنی از یک امر وجودی خاص، بیش از یکی، در هستی نباشد)

    با سپاس

    ویرایش توسط tazkie : ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۱:۴۰
    سلام هی حتی مطلع الفجر


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18



    سلام. با توجه به اینکه بنده تا شنبه مسافرت هستم، خواهشمندم اگر کارشناس تشریف آوردن، بحث رو قفل نکنند تا از هفته بعد بحث رو ادامه بدهیم.
    سلام هی حتی مطلع الفجر

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود