جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آیه إِلَهِ النَّاسِ در سوره «ناس»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما تفسیر آیه إِلَهِ النَّاسِ در سوره «ناس»




    باسلام
    لا اله الا الله معبود همه مردم است.
    درجات مردم متفاوت هست و ما همدیگر را دوست داریم و خداوند غالب بر ماست.
    در برخی کشورها غیر خدا را پرستیدند و میپرستند.
    خدا لعنت کند صنمی قریش را که از اینجا تفرقه ها شروع شد.
    وقتی میگوئیم إِلَهِ النَّاسِ چطور باید به باوری برسیم که ضمن رعایت حق درجات افراد مومن تر خدا را پرستش کنیم نه بنده او را!؟
    آیا نعمت دوست داشتن افراد نور الله نیست که در قلوب مومنین روشن است و حکمت دوست داشتن هم همان نور الله نیست که خود نوعی همبستگی فکری و اخلاقی را بهمراه دارد.؟!
    لطفا از مراجع و علمای مختلف تفسیر را بفرمائید تا ان شاالله بهترین تفسیر که نزد امام عصر عج هست را بیشتر دریابیم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    تفسیر آیه إِلَهِ النَّاسِ در سوره «ناس»






    سوال :تفسیر آیات قران
    کارشناس بحث: استاد صدیقین

    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ در ساعت ۰۴:۲۸ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تفسیر آیه إِلَهِ النَّاسِ در سوره «ناس»


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    در ابتدا لازم به ذکر است جمله (لا اله الا الله) معبود نیست؛ کلمه توحید است که با آن به وحدانیت باری تعالی شهادت داده می شود. معبود، ذات اقدس اله است.
    همچنین بت و بت پرستی از زمان قوم نوح نبی یا قبل از او مطرح بوده است، بنابراین ذکر بت های قریش خصوصیتی ندارد.

    به هر حال، اگر منظورتان تفسیر آیه «اله الناس» سوره ناس است، در این آیه کریمه و آیات قبل و بعدش، خدای متعال به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دستور می دهد از وسوسه خناسان به خداوندی که پروردگار همه مردم و مالک آنان و آفریدگار آنان است، پناه ببرد.

    خدای متعال در سوره ناس، روى سخن را به شخص پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نموده و به عنوان سرمشق و مقتدا و پيشواى مردم به ایشان مى‏ فرمايد: بگو پناه مى‏ برم به پروردگار مردم (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ)، به مالک و حاكم مردم (مَلِكِ النَّاسِ)، به خدا و معبود مردم (إِلهِ النَّاسِ)، از شر وسواس خناس (مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ)، همان كسى كه در سينه‏ هاى انسان ها وسوسه مى‏ كند (الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ)، وسوسه‏ گرانى از جن يا از انسان (مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ).

    وسواس در اینجا یعنی وسوسه‏ گر. خناس نیز به معنى جمع شدن و عقب رفتن است و اين به خاطر آن است كه شياطين هنگامى كه نام خدا برده مى‏ شود عقب نشينى مى‏ كنند، و از آنجا كه اين امر غالبا با پنهان شدن توأم است، اين واژه به معنى مخفی شدن نيز آمده است، بنا بر اين مفهوم آيات چنين است: «بگو من از شر وسوسه‏ گر شيطان صفتى كه از نام خدا مى‏ گريزد و پنهان مى‏ گردد، به خدا پناه مى‏ برم».

    در اين آیات روى سه وصف از اوصاف بزرگ خداوند (ربوبيت و مالكيت و الوهيت) تكيه شده است كه همه آنها ارتباط مستقيمى به تربيت انسان، و نجات او از چنگال وسوسه‏ گران دارد. با گفتن «رب الناس» اعتراف به ربوبيت پروردگار مى‏ كند و خود را تحت تربيت او قرار مى‏ دهد. با گفتن «مَلِكِ النَّاسِ» خود را ملک او مى‏ داند و بنده سر به فرمانش مى‏ سپارد، و با گفتن «إِلهِ النَّاسِ» در طريق عبوديت او گام مى‏ نهد و از عبادت غير او پرهيز مى‏ نماید. بدون شک كسى كه به اين صفات سه‏ گانه مؤمن باشد، و خود را با هر سه هماهنگ سازد از شر همه وسوسه‏ گران در امان خواهد بود.

    عبارت «مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ» هم هشدار مى‏ دهد كه «وسواسان خناس» تنها در ميان يك گروه و يك جماعت، و در يك قشر و يك لباس نيستند، در ميان جن و انس پراكنده‏ اند و در هر لباس و هر جماعتى يافت مى‏ شوند، پس بايد مراقب همه آنها بود و بايد از شر همه آنها به خدا پناه برد؛ دوستان ناباب، همنشين هاى منحرف، پيشوايان گمراه و ظالم، كارگزاران جباران و طاغوتيان، نويسندگان و گويندگان فاسد، مكتب هاى الحادى، وسایل ارتباط جمعى وسوسه‏ گر، همه اينها و غير اينها در مفهوم گسترده «وسواس خناس» واردند كه انسان بايد از شر آنها به خدا پناه برد.

    البته منظور از پناه بردن به خدا اين نيست كه انسان تنها با زبان اين جمله را بگويد، بلكه بايد با فكر و عقيده و عمل نيز خود را در پناه خدا قرار دهد و از راه هاى شيطانى، برنامه‏ هاى شيطانى، افكار و تبليغات شيطانى، مجالس و محافل شيطانى، خود را كنار كشد و در مسير افكار و تبليغات رحمانى جاى دهد، و گرنه انسانى كه در عمل خود را در معرض طوفان آن وسوسه‏ ها قرار داده، تنها با خواندن اين سوره و گفتن اين الفاظ به جايى نمى‏ رسد! *


    ---------------------------
    * تفسير نمونه، ج‏27، ص 471 تا 474
    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۳/۱۳ در ساعت ۰۶:۴۶ دلیل: حذف نقل قول پرسشگر
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود