جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند، احسن الخالقین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 14 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    خداوند، احسن الخالقین





    پرسش:
    انسان ها گاهی با ساختن چیزی به خود «أحسنت» می گویند و این به خاطر ضعف و محدودیتشان است (در گذشته توان آن را نداشته و شاید در آینده بهتر از آن را بسازد)؛ پس چرا خداوند با تعبیر «فتبارک الله أحسن الخالقین» به خودش «احسنت» گفت؟

    پاسخ:
    خداوند در دو آیه، تعبیر «أحسن الخالقین» را برای خودش به کار برده است، یکی در آیه 14 مومنون، بعد از بیان مراحل خلقت جسمانی انسان، و یکی در آیه 125 سوره صافات، که از زبان حضرت الیاس(ع)، برای پرهیز از شرک، خطاب به قومش بیان شده است. برای فهم دقیق معنای آن، و مقایسه این وصف، با «أحسنت»ی که مردم به خود می‌گویند بیان 3 نکته لازم است:
    نکته اول: أحسنی که خداوند خود را به آن وصف می‌نماید، به معنای «بهترین» است و این غیر از أحسنتی است که یک نجار یا آهنگر هنگام ساختن چیزی به خود می‌گوید، که به معنای «نیکو انجام دادی»، یا همان «آفرین» خودمان است. اولی صفت مبالغه است و دومی فعل است؛ این از حیث لغت؛ اما از حیث اصطلاح نیز اولا: أحسن در مورد فعل خداوند حقیقتا به معنای بهترین فعل ممکن هست، اما أحسنت در مورد فعل نجار، به معنای بهترین فعل تا آن زمان است، و ثانیا: فعل و خلقت موجودات محدود، با توجه به نواقص علمی و توانایی و مهارتی، لاجرم محدود خواهد بود که با توجه به تجربیاتی که در آینده کسب خواهند کرد یقینا بهتر خواهد شد و رشد خواهد کرد، و این بر خلاف خداوند است که همه کمالات را بدون محدودیت، و بالفعل دارد، علم به بهترین جهان ممکن، قدرت بر خلق بهترین جهان ممکن و رحمت و فیاضیت نسبت به ایجاد آن چه خیر و مصلحت است.
    نکته دوم: اصلا «احسن الخالقین» بودن خداوند هیچ نسبت و رابطه انحصاری با خلقت انسان ندارد، خداوند در خلقت هر چیزی، بهترین را خلق می‌کند: «الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَه‏»؛ او همان كسى است كه هر چه را آفريد نيكو آفريد.(1)
    باید دقت کرد که به کار رفتن تعبیر «احسن الخالقین» درآیه 14 مومنون، مربوط به خلقت جسم انسان است، و خلقت جسم انسان، در برابر خلقت آسمان‌ها و زمین و... ناچیز است، همان‌طور که خود قرآن می‌فرماید: «لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ»؛ همانا آفرينش آسمان ‏ها و زمين از آفرينش انسان بزرگ‌تر است.‏(2)
    و در جای دیگر می‌فرماید: «أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِب‏»؛ آيا آفرينش آنان سخت‏تر و دشوارتر است يا آن چه [مانند فرشتگان، آسمان‏ ها، زمين، كوه ‏ها و...] آفريده ‏ايم؟ [به يقين آفرينش آنان كارى ناچيز است چون‏] ما آنان را از گِلى چسبنده آفريده ‏ايم‏.(3)
    نکته سوم: یکی از حکمت‌های این که وصف «أحسن الخالقین» بعد از اشاره به خلقت انسان آمده، اولا به خاطر این است که مخاطب، خود انسان‌ها هستند، لذا در مقام خطاب، به خلقت خودشان اشاره فرموده است، و ثانیا: برای دور ساختن آن ها از شرک است، همان‌طور که برای نهی بت پرستان از شریک قرار دادن بتی به نام «بعل»، خداوند را با همین وصف «احسن الخالقین» با ناتوانی «بعل» در خلقت مقایسه نموده است: «أَ تَدْعُونَ بَعْلاً وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقينَ»؛ آيا بت «بعل» را مى‏ پرستيد و بهترين آفرينندگان را رها مى‏ كنيد؟(4)
    و در آیات مشابه دیگری نیز این مقایسه را به کار برده است: «إِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَه‏»؛ يقيناً كسانى كه به جاى خدا مى‏ پرستيد، هرگز نمى ‏توانند مگسى بيافرينند اگر چه براى آفريدن آن متحد شوند.(5)
    پس خداوند در حقیقت به خاطر همه مخلوقاتش برای خود تعبیر «أحسن الخالقین» را به کار برده است، چه بابت موجوداتی که در مراتب پایین تر از انسان بوده و هستند، و چه بابت خلقت انسان که اشرف مخلوقات است.
    ______
    (1) سجده/7.
    (2) غافر/57.
    (3) صافات/11.
    (4) صافات/125.
    (5) حج/73.




    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود