صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روح ايمان يعني روي سجاده با دست خالي بروم(استاد شجایی)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    روح ايمان يعني روي سجاده با دست خالي بروم(استاد شجایی)




    روح ايمان يعني روي سجاده با دست خالي بروم(استاد شجایی)

    سلسله بحثهای خانواده آسمانی


    روح ايمان يعني روي سجاده، با دست خالي بروم. در ارتباط با خدا بايد با فقر مطلق برويم. «انتم الفقراء الي الله» همه چيزمان مال خداست «الحمدلله». هرقدر ايمان يک شخص بيشتر شود، روح انساني و باطن انساني بهتر و قدرتمندتري پيدا مي‌کند و روز به روز به حق تعالي و خانواده آسمانيش شبيه‌تر مي‌شود. حيات جاودانه انسان در بهشت و بالاتر از بهشت فقط با روح ايمان تأمين مي‌شود.



    • روح ايمان



    امام رضا «عليه‌السلام» فرمودند: اگر انسان دست از روش‌هاي غلط خود برندارد، مورد نفرين قرار مي‌گيرد، مگر اين‌که توبه کند و اگر توبه نکرد و به روش غلط خود ادامه داد، روح ايمان از قلب او خارج مي‌شود.

    انسان روح‌هاي مختلف دارد؛ روح گياهي، عقلاني، انساني و ايماني

    سوره انفال، آيه «يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول إذا دعا کم لما يحييکم»؛ اي کساني که ايمان آورده‌ايد اجابت کنيد خدا و رسول را هنگامي که شما را دعوت مي‌کنند به چيزي که آن چيز شما را حيات مي‌دهد. منظور از حيات، حيات انساني، حيات طيبه و حيات ايماني است. خداوند حيات انساني را مخصوص مؤمنين مي‌داند و مؤمن بوسيله آن باطن انساني پيدا مي‌کند.

    هرقدر ايمان يک شخص بيشتر شود، روح انساني و باطن انساني بهتر و قدرتمندتري پيدا مي‌کند و روز به روز به حق تعالي و خانواده آسمانيش شبيه‌تر مي‌شود.

    حيات جاودانه انسان در بهشت و بالاتر از بهشت فقط با روح ايمان تأمين مي‌شود.

    آن شخصيتي که انسان با خودش به برزخ مي‌برد، روح ايماني است. کسي که به معصيت‌ کردن اصرار دارد، روح ايمان از او گرفته مي‌شود.

    در روح انساني، انسان حقيقتا با غيب ارتباط دارد.

    پيامبر «صلي‌الله عليه و آله و سلم» فرمودند: کسي که نمازش او را از فحشاء باز ندارد، هرقدر نماز بخواند از خدا دورتر مي‌شود.



    • اظهار فقر در برابر خدا



    ارتباط ما با «الله» خيلي رسمي است. اين معصوم است که با همه دارايي‌اش وقتي دستش را بالا مي‌برد، اين‌گونه به ما دعا کردن را ياد مي‌دهد: «لا املک لنفسي نفعا و لا ضرا و لا موتا و لا حياتا و لا نشورا»؛ خدايا من هيچي ندارم. «عبدا مسکينا»

    فقير کسي است که درآمد دارد ولي دو برابر درآمدش هزينه دارد. مسکين کسي است که هيچ چيزي ندارد و تمام ضعف و التجا و بدبختي‌اش را پيش خدا برده است. مسلم است کسي که با اين حالت پيش خدا برود، حتما دعايش اجابت مي‌شود.

    در زيارت جامعه کبيره مي‌گوييم: من پناهنده شدم به قبر شما. اگر واقعا پناهنده شويم و به اضطرار برسيم، حتما جواب خواهيم گرفت.

    ايمان يعني همان چيزي که انسان بوسيله آن «الله» را باور کرده و مي‌تواند از او کمک بگيرد. «اياک نعبد و اياک نستعين»

    نمازت را که خواندي بنشين با خدا و با غيب حرف بزن. ضعف و گرفتاري‌هاي خود را مطرح کن. ما چون غيب را باور نکرديم کمکي هم دريافت نمي‌کنيم.

    روح ايمان يعني روي سجاده، دست خالي بروم. در ارتباط با خدا بايد با فقر مطلق برويم. «انتم الفقراء الي الله» همه چيزمان مال خداست «الحمدلله»

    امام سجاد «عليه‌السلام» به خدا عرض مي‌کند: خدايا از من بدحال‌تر کسي را داري؟


    قدرت گرفتن از خانواده آسماني و اتصال به کانون عشق


    روح ايمان، ارتباط حقيقي را اقتضا مي‌کند يعني وقتي شما امام زمان «عليه‌السلام» را صدا مي‌کني مي‌داني يک پدر به نام امام زمان داري و سرشار از عشق او هستي. هيچ‌کس هم نداشته باشي، با خدا و اهل بيت سرمايه‌دارترين آدم‌ها هستي.
    من يک انسانم و کانون‌هاي عشق و عاطفه آسماني دارم. اگر خانواده زميني‌ام مرا تحويل نگيرند، هرگز احساس حقارت به من دست نمي‌دهد. کسي که کانون‌هاي عشق و عاطفه را باور کرده قيمتش هم به همان مقدار است.
    روح ايمان، متعلقات روح و دارايي‌هايش را با خودش مي‌آورد.
    اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم»؛ منظور خدا، رفاقت با شهداء، انبياء، صديقين و صالحين است «و حسن اولئک رفيقا» اگر با وجود اين همه رفيق باز احساس تنهايي کنيد، خيلي گدا هستيد.

    روح ايمان يعني باور کني اين رفقا را داري و ديگر احساس تنهايي نکني.

    بزرگ‌ترين و ثروتمندترين انسان‌هاي تاريخ، پدر يا مادرشان را در همان کودکي از دست دادند.

    پيامبر اسلام با وجود بدي‌هايي که مردم آن زمان در حق ايشان کردند،
    «رحمه للعالمين» بودند و به همه با مهرباني جواب مي‌دادند.
    آسيه با وجود اين‌که از فرعون خيري نمي‌بيند ولي با خدا آن‌قدر رفيق است که مي‌گويد: «رب ابن لي عندک بيتا في الجنه»؛ خدايا يک خانه پيش خودت در بهشت به من بده.
    وقتي روح ايمان نداشته باشيم، همه کارهايمان پر از اشتباه مي‌شود.
    ما فکر مي‌کنيم خداوند فرشته‌ها و انبياء و اولياء را براي آخرت نگه داشته است. در صورتيکه ما در همين دنيا مي‌توانيم با آن‌ها رفاقت برقرار کنيم.
    امام سجاد «عليه‌السلام» در مناجات متوسلين به خداوند عرض مي‌کند؛ «يا خير من خلا به وحيد و آوا اليه طريد»؛ اي بهترين کسي که خلوت مي‌کند با او شخص تنها و پناه مي‌گيرد شخص رانده شده.



    • اطاعت از پيامبر


    گاهي وقت‌ها نزديک نماز که مي‌شد پيامبر آن‌قدر بي‌تاب مي‌شد که لحظه‌شماري مي‌کرد و وقت اذان که مي‌شد مي‌فرمود: «أرحنا يا بلال»

    «المؤمن في المسجد کالسمک في الماء»؛ مؤمن در مسجد مثل ماهي در آب است.

    «الموت عرس المؤمن»؛ وقتي به مؤمن مي‌گويند وقت رفتن است، به شادي مي‌رسد. مي‌داند که قرار است به 100%درصد رحمت خداوند برسد.

    سوره حجرات،‌ آيه «وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في‏ كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ»؛ بدانيد که پيامبر در ميان شماست. اگر در بسياري از امور رأي شما را پيروي کند خود به رنج و زحمت مي افتيد. (يک مربي بايد به آن‌چه صلاح مي‌داند عمل کند. اگر بخواهد به ميل فرزند برخورد کند، فرزند بدبخت مي‌شود.



    • عشق به مظاهر الهي


    «وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ»؛ خدا ايمان را پيش شما قشنگ جلوه داده است. اگر به عشق «الله» کاري را انجام داديد، خداوند جزايش را به شما مي‌دهد. هرچيزي که علامت خدا و ايمان را نشان دهد، دوست دارد. اگر کسي از علامت‌هاي ايمان بدش بيايد خيلي وضعيت خطرناکي دارد و در نزد خدا خيلي پست و کوچک است. هر چيزي که برايت زيباست، قيمتت همان است.

    ....
    ......

    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ در ساعت ۱۰:۲۷ دلیل: اصلاح فونت
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....

    عاشق الله متنفر از مظاهر شیطان است

    کسی که روزانه، بارها جمله «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را در نمازهایش به زبان می‌آورد، دائماً در حال اعلام این نکته است که پروردگارا تنها تو و مظاهر تو محبوب من هستید و من سبک زندگی‌ام را تنها از تو دریافت می‌کنم آیا می‌توان با چنین اقراری، بازهم به سراغ دشمنان الله رفت و از آنان سبک زندگی دریافت نمود؟!!


    • نفرت از مظاهر شیطان



    «و کرّه الیکم و الفسوق و العصیان»
    می‌دانیم که محبت (توّلا) و تنفر (تبرّی) دو روی یک سکه‌اند. اساساً ممکن نیست عشق در جایی حضور داشته باشد، اما پای تنفر در میان نباشد. هر چه عشق انسان به الله عمیق‌تر می‌شود، بر سطح نفرت او از تمام مظاهری که او را از آغوش معشوقش جدا می‌کنند، بیشتر می‌گردد. نمی‌توان عاشق الله بود، اما از مظاهر شیطان نفرت نداشت. نمی‌توان فرهنگ اهل‌بیت را پذیرفت، اما قلباً عاشق فرهنگ دشمنان اهل‌بیت بود. از همین رو خداوند همواره محبت را در کنار بغض و دشمنی آورده است.
    ......

    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ در ساعت ۱۰:۱۷
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....

    برای آنکه بدانیم چقدر در محبت به الله و خانواده آسمانی‌مان، صادقیم، باید خود را در ظرفّ تبرّی محک بزنیم. تبرّی، علامتِ روشن یک شیعه حقیقی است، به طوری که دوستی‌ِ اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بدون تبرّی، یک دوستی ضعیف و کم فایده است. غالباً شیعیان در مجالس عزاداری اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بسیار باشکوه، پرشور و فعال شرکت می‌کنند، اما به‌ همان مقدار، در مجالس فساد نیز حضور دارند. این مسئله نشان می‌دهد که آنان در عینِ ابراز محبّت به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» از تبرّی کافی برخوردار نیستند و قادرند به راحتی با مظاهر شیطان ارتباط برقرار نمایند. تنفر از مظاهر باطل، میزان صداقت انسان را در محبت به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» ثابت می‌کند.
    کسی که روزانه، بارها جمله «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را در نمازهایش به زبان می‌آورد، دائماً در حال اعلام این نکته است که پروردگارا تنها تو و مظاهر تو محبوب من هستید و من سبک زندگی‌ام را تنها از تو دریافت می‌کنم آیا می‌توان با چنین اقراری، بازهم به سراغ دشمنان الله رفت و از آنان سبک زندگی دریافت نمود؟!!
    خداوند در این آیه رسماً اعلام نموده است که کفر و فسق و عصیان را در نگاه کسانی که اهل رشد انسانی هستند منفور گردانیده است. اگر حقیقتاً این مظاهر در نزد ما منفور نیستند باید اعتراف کنیم که روح ایمان در ما نفوذ نکرده است.
    کفر یعنی پذیرش شرایطی (ازدواج، شغل، فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و ...) که انسان را از آغوش الله و از ادامه حرکت به سوی او باز می‌دارد. حال ممکن است این شرایط از نظر معیارهای دنیایی، بسیار عالی و قابل تحسین باشند.
    نکته قابل توجه در مسئله تبرّی آن است که تمایل و علاقه قلبی به مظاهر فساد (نحوه پوشش، مهمانی‌ها، روابط خانوادگی، انتخاب موسیقی‌های گناه‌آلود و ...) حتی اگر در عمل نیز انسان به انجام آنها تن ندهد، سبب ثبت آنها در قلب و شکل‌گیری نفس به هیبت باطل می‌گردد. تنها تنفر قلبی از مظاهر فساد است که سبب می‌شود قلب انسان آن را دریافت ننماید، لذا اگر گاهی به گناهی نیز مبتلا گردد، به جزع و فزع افتاده و اضطراب تمام وجودش را فرا می‌گیرد چرا که غلبه روح ایمان بر نفس سبب می‌شود که شخص آسان از کنار گناهانش رد نشده و به وسیله ناله و توبه آن را جبران نماید.
    بنابراین آثار این گناه توسط نفس او جذب نمی‌گردد و آن را در نامه عمل خویش نخواهد دید.
    کسی که روح ایمان بر او حکومت نمی‌کند از فحشاهای باطنی خود (خودبرتربینی، حسادت، رقابت، زودرنجی، عصبانیت و ...) رنج نبرده و عذاب نمی‌کشد. او دائماً با میل خود در حال در آغوش کشیدن جهنمی است که لحظه به لحظه آن را شعله‌ورتر می‌نماید.
    ....


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    ....
    روح ایمانی سبب مقاومت انسان در برابر آتش‌هایی می‌گردد که به او عرضه می‌گردد. او با یک بار افتادن در دام خودبینی، حسادت، تندی و ... به عذاب و رنج افتاده و تلاش می‌کند آن را با استغفار جبران نماید. او دائماً در حال استغفار است و بدین وسیله نفس خود را از آلودگی‌ها پاک می‌نماید. فراموش نکنیم که روح، بدون استغفار، آرام آرام به سوی دوزخ حرکت خواهد کرد.
    آگاه باشیم که بدون نفرت از مظاهر شیطان، نمی‌توان به سوی نور حرکت کرد. تنها کسی می‌تواند از معارف اهل‌بیت «علیهم‌السلام» استفاده نموده و در سایه ولایت آنان به سوی الله حرکت کند که از گناه، فحشاهای باطنی و مظاهر شیطانی متنفر باشد. اما حضور روح ایمان در نفس کسی سبب می‌شود که سالهای طولانیِ گناه نیز نتواند او را از رسیدن به ساحل نجات باز دارد.


    والحمدلله رب العالمین


    .....
    ادامه دارد


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    روح ايمان يعني روي سجاده با دست خالي بروم(استاد شجایی)
    محبت و مودّت اهل‌ البیت هسته مرکزیِ روح ایمان
    هر چه دلدادگی، محبت و عشق انسان به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بیشتر می‌شود، ایمان او محکم‌تر و غلبه روح ایمان در وجود او بیشتر و قدرتمندتر می‌گردد. دلدادگی و سرسپردگی به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» نشان می‌دهد که این شخص در نزد اهل‌بیت «علیهم‌السلام» محبوب بوده و توجه آسمان را به خویش جلب نموده است.



    محبت و مودّت اهل‌بیت «علیهم‌السلام»؛ عالی‌ترین بُعد روح ایمان


    محبت و مودّت اهل‌بیت «علیهم‌السلام»، هسته مرکزی روح ایمان است و بقیه ابعاد، شاخ و برگ‌های آن می‌باشد.
    این نعمت، بالاترین و عظیم‌ترین نعمتی است که خداوند در وجود گروهی از انسانها قرار داده است و محال است نعمتی بالاتر از آن در عالم وجود داشته باشد.
    امام صادق «علیه‌السلام» می‌فرمایند: دوستی ما علامت ایمان و دشمنی ما نشانه کفر است؛ چرا که خداوند ایمان را محبوب دلهای شما گرداند و ... .

    ......


    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۱:۲۷ دلیل: اصلاح فونت
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    محبت و مودّت اهل‌بیت «علیهم‌السلام»؛ عالی‌ترین بُعد روح ایمان




    .......


    هر چه دلدادگی، محبت و عشق انسان به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بیشتر می‌شود، ایمان او محکم‌تر و غلبه روح ایمان در وجود او بیشتر و قدرتمندتر می‌گردد. دلدادگی و سرسپردگی به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» نشان می‌دهد که این شخص در نزد اهل‌بیت «علیهم‌السلام» محبوب بوده و توجه آسمان را به خویش جلب نموده است. به طور کلی می‌توان گفت که نظام حبّ و بغض انسان، آرزوهای او، دغدغه‌ها، علاقه‌ها و تمایلاتش نشان می‌دهد که او به چه میزان از رشد انسانی دست یافته است.
    رفت و آمد با غیب، دغدغه‌های قلبی برای ارتباط با خانواده آسمانی، ملائکه، بهشتیان و ...، تفکرِ زیاد در لحظه تولد به برزخ و ...
    علامت بزرگی برای تعیین میزان رشد انسانی است. اگر چنین تمایلاتی در قلب ما وجود ندارد، باید بترسیم. زیرا در این صورت ما در نگاه اهل غیب قیمتی و محبوب نبوده و مورد توجه آنها نمی‌باشیم.
    راشد به کسی اطلاق می‌شود که مدیریت قلبش را به دست آورد. معشوق‌های قلب او سازمان دهی شده و کاملاً به ترتیب اولویت‌های انسانی در حال تعادل‌اند. چنین قلب مدیریت شده‌ای، قطعاً مورد توجه غیب واقع خواهد شد. در غیر اینصورت، قلب بی‌تعادلی که دائماً مشغولِ امورات واهیِ دنیاست، مرکز توجه شیاطین و معصیت کاران است. چنین فردی در عین دارایی‌ها و ثروت‌های مادی، فقیری بیش نخواهد بود.

    ......

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    .....


    نماز، وسیله‌ای قدرتمند برای مدیریت قلب است. حضور قلب در نماز سبب می‌شود که ناخودآگاه مسیر حرکت قلب انسان با حرکتی اشراف قیامت هماهنگ شده و او با گروه «أنعمت علیهم» و در مسیر آنان ادامه مسیر دهد.


    هر چه قلب انسان بیشتر مدیریت شده و از مشغولیاتِ دست و پاگیر دنیا خالی‌تر گردد، بیشتر مورد توجه غیب واقع می‌شود. به طوری که انسان روز به روز افزایش تمایل خود را به ارتباط به الله، خانواده آسمانی و غیب بیشتر احساس نموده و به لذت عمیق‌تر و بالاتری نایل می‌گردد.

    عدم حضور دلدادگی و سرسپردگی به خانواده آسمانی در قلب انسان، علامت حضور کفر در قلب اوست، حتی اگر او به ظاهر فرد متدین و پرهیزکاری باشد.



    اما حضور محبت و مودّت اهل‌بیت «علیهم‌السلام» (روح ایمان) در قلب شخص، سبب نجات او از گناهان و نیز فحشاهای باطنی شده و او را تا ساحلِ سعادت راهنمایی خواهد نمود.


    فراموش نکنیم که برای آموختن هر مهارتی، باید در نزد استاد آن فن زانو زد. برای رسیدن به مقامِ خلیفه اللهی نیز، سرسپردگی و اطاعت از اساتید معصومِ انسانی، واجب و لازم است. بدون حرکت در سایه معصوم، هرگز نمی‌توان به سلامت به مقصد رسید.


    والحمد لله رب العالمین


    .....
    ادامه دارد


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    بايد خود را در ظرف تبرّي محك بزنيم

    کسی که روزانه، بارها جمله «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را در نمازهایش به زبان می‌آورد، دائماً در حال اعلام این نکته است که پروردگارا تنها تو و مظاهر تو محبوب من هستید و من سبک زندگی‌ام را تنها از تو دریافت می‌کنم آیا می‌توان با چنین اقراری، بازهم به سراغ دشمنان الله رفت و از آنان سبک زندگی دریافت نمود؟!!


    • نفرت از مظاهر شیطان


    «و کرّه الیکم و الفسوق و العصیان»

    می‌دانیم که محبت (توّلا) و تنفر (تبرّی) دو روی یک سکه‌اند. اساساً ممکن نیست عشق در جایی حضور داشته باشد، اما پای تنفر در میان نباشد. هر چه عشق انسان به الله عمیق‌تر می‌شود، بر سطح نفرت او از تمام مظاهری که او را از آغوش معشوقش جدا می‌کنند، بیشتر می‌گردد. نمی‌توان عاشق الله بود، اما از مظاهر شیطان نفرت نداشت. نمی‌توان فرهنگ اهل‌بیت را پذیرفت، اما قلباً عاشق فرهنگ دشمنان اهل‌بیت بود. از همین رو خداوند همواره محبت را در کنار بغض و دشمنی آورده است.

    برای آنکه بدانیم چقدر در محبت به الله و خانواده آسمانی‌مان، صادقیم، باید خود را در ظرفّ تبرّی محک بزنیم. تبرّی، علامتِ روشن یک شیعه حقیقی است، به طوری که دوستی‌ِ اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بدون تبرّی، یک دوستی ضعیف و کم فایده است. غالباً شیعیان در مجالس عزاداری اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بسیار باشکوه، پرشور و فعال شرکت می‌کنند، اما به‌ همان مقدار، در مجالس فساد نیز حضور دارند. این مسئله نشان می‌دهد که آنان در عینِ ابراز محبّت به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» از تبرّی کافی برخوردار نیستند و قادرند به راحتی با مظاهر شیطان ارتباط برقرار نمایند. تنفر از مظاهر باطل، میزان صداقت انسان را در محبت به اهل‌بیت «علیهم‌السلام» ثابت می‌کند.
    کسی که روزانه، بارها جمله «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را در نمازهایش به زبان می‌آورد، دائماً در حال اعلام این نکته است که پروردگارا تنها تو و مظاهر تو محبوب من هستید و من سبک زندگی‌ام را تنها از تو دریافت می‌کنم آیا می‌توان با چنین اقراری، بازهم به سراغ دشمنان الله رفت و از آنان سبک زندگی دریافت نمود؟!!

    خداوند در این آیه رسماً اعلام نموده است که کفر و فسق و عصیان را در نگاه کسانی که اهل رشد انسانی هستند منفور گردانیده است. اگر حقیقتاً این مظاهر در نزد ما منفور نیستند باید اعتراف کنیم که روح ایمان در ما نفوذ نکرده است.

    کفر یعنی پذیرش شرایطی (ازدواج، شغل، فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و ...) که انسان را از آغوش الله و از ادامه حرکت به سوی او باز می‌دارد. حال ممکن است این شرایط از نظر معیارهای دنیایی، بسیار عالی و قابل تحسین باشند.
    .....


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    .....

    نکته قابل توجه در مسئله تبرّی آن است که تمایل و علاقه قلبی به مظاهر فساد (نحوه پوشش، مهمانی‌ها، روابط خانوادگی، انتخاب موسیقی‌های گناه‌آلود و ...) حتی اگر در عمل نیز انسان به انجام آنها تن ندهد، سبب ثبت آنها در قلب و شکل‌گیری نفس به هیبت باطل می‌گردد. تنها تنفر قلبی از مظاهر فساد است که سبب می‌شود قلب انسان آن را دریافت ننماید، لذا اگر گاهی به گناهی نیز مبتلا گردد، به جزع و فزع افتاده و اضطراب تمام وجودش را فرا می‌گیرد چرا که غلبه روح ایمان بر نفس سبب می‌شود که شخص آسان از کنار گناهانش رد نشده و به وسیله ناله و توبه آن را جبران نماید.
    بنابراین آثار این گناه توسط نفس او جذب نمی‌گردد و آن را در نامه عمل خویش نخواهد دید.


    کسی که روح ایمان بر او حکومت نمی‌کند از فحشاهای باطنی خود (خودبرتربینی، حسادت، رقابت، زودرنجی، عصبانیت و ...) رنج نبرده و عذاب نمی‌کشد. او دائماً با میل خود در حال در آغوش کشیدن جهنمی است که لحظه به لحظه آن را شعله‌ورتر می‌نماید.


    روح ایمانی سبب مقاومت انسان در برابر آتش‌هایی می‌گردد که به او عرضه می‌گردد. او با یک بار افتادن در دام خودبینی، حسادت، تندی و ... به عذاب و رنج افتاده و تلاش می‌کند آن را با استغفار جبران نماید. او دائماً در حال استغفار است و بدین وسیله نفس خود را از آلودگی‌ها پاک می‌نماید. فراموش نکنیم که روح، بدون استغفار، آرام آرام به سوی دوزخ حرکت خواهد کرد.
    آگاه باشیم که بدون نفرت از مظاهر شیطان، نمی‌توان به سوی نور حرکت کرد. تنها کسی می‌تواند از معارف اهل‌بیت «علیهم‌السلام» استفاده نموده و در سایه ولایت آنان به سوی الله حرکت کند که از گناه، فحشاهای باطنی و مظاهر شیطانی متنفر باشد. اما حضور روح ایمان در نفس کسی سبب می‌شود که سالهای طولانیِ گناه نیز نتواند او را از رسیدن به ساحل نجات باز دارد.
    والحمدلله رب العالمین


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    روح ايمان يعني روي سجاده با دست خالي بروم(استاد شجایی)

    عشق ما به خورشیدِ پشت ابر، بزرگترین سرمایه ماست

    بزرگترین وظیفه هر کدام از ما، تنظیم سبک زندگی ما براساس قواعد متخصص معصوم است. ممکن است انسان علیرغم بیماری‌هایی در قلب خود، ادعای ولایت‌پذیری معصوم را داشته باشد. اما این نوع ولایت‌پذیری اساساً فایده‌ای برای او نخواهد داشت، چرا که رشدی در قلبش ایجاد نخواهد کرد. تنها زمانی ولایتِ معصوم، انسانها را به هدف خواهد رساند، که آنان سایه به سایه و قدم به قدم در معیّت اهل‌بیت حرکت نموده و تمام قواعد سبک زندگی خود را از آنان دریافت نمایند.



    • هشدار! محدوده خروج از ولایت معصوم!



    «و خرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیباً فی ولایتنا»


    و از ولایت من خارج می‌شود و او را بهره‌ای از ولایت ما نخواهد بود.


    این هشدار ابالحسن، بسیار جدی، قاطع، صریح، کوبنده و کمرشکن است. ایشان به گروهی از انسانها که تمام زوایای سوء نیت را در نفس خود حذف ننموده و آن را به واسطه توبه جبران نکنند، اخطار خروج از دایره ولایت معصوم را می‌دهند و چنین انسانهایی را از ولایت و دوستیِ با اهل‌بیت‌ «علیهم‌السلام» بی‌بهره می‌دانند.


    این فرمایش ابالحسن را می‌توان به دو صورت تعبیر نمود؛ اول آنکه اگر در نفس کسی نسبت به دیگران سوء نیت و یا بدخواهی وجود داشته باشد، از دایره ولایت معصومین «علیهم‌السلام» خارج می‌شود. و دوم آنکه کسی که ادعای زندگی در سایه ولایت معصوم را دارد، امکان ندارد در نفس خود به سوء نیت نسبت به دیگران مبتلا باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که پذیرشِ حقیقیِ ولایت معصوم و اطاعت از ایشان، انسان را به سرحدّی از رشد انسانی خواهد رساند که چنین نقاط تاریکی در نفس او باقی نماند.



    ....

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. بر چه مبنایی دانه‌های تسبیح 101 عدد است؟
    توسط monemizadeh در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۲۲, ۱۵:۴۶
  2. امام رضا(ع) با چه دعایی افطار می‌کرد؟
    توسط monemizadeh در انجمن روزه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۱۷:۰۵
  3. بانویی که علما برای دیدارش وقت می گرفتند+عکس
    توسط monemizadeh در انجمن فعالان قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۶, ۰۵:۲۸
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۷:۱۷
  5. (**آشنایی با کاندیداهای ریاست جمهوری+تصاویر **)
    توسط شهید هدایت در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۰, ۱۲:۱۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود