صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ به سؤالات و شبهات دینی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پاسخ به سؤالات و شبهات دینی




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام خدمت بازدید کنندگان گرامی و محترم...
    به حول وقوه الهی و با عنایت اهل بیت(ع)، بنده قصد دارم تا حد توان پرسشها و شبهات متداول دینی را مطرح کرده و پاسخ های مناسب و به روز را در این تاپیک با بهره گیری از منابع مفید و معتبر، بدهم
    امید که مورد استفاده و پسند شما عزیزان واقع گردد...ان شاء الله


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:آیا سوره حمد ۷برابر ارزشمندتر از کل قرآن است؟
    پاسخ:پیامبر اکرم(ص)هنگام آموزش سوره فاتحه به جابر بن عبدالله انصاری،آن را برترین سوره قرآن معرفی کرد
    در این روایت، تنها به برتری سوره حمد نسبت به دیگر سوره ها تأکید شده است ولی در منابع اهل سنت روایتی وجود دارد که برتری هفت برابری سوره حمد را به کل قرآن اعلام می کند
    به هر حال دلیل این بزرگی و عظمت سوره حمد می تواند به این دلیل باشد که سوره حمد چکیده وعصاره کل محتویات قرآن است
    به بیان دیگر،این سوره با تمام اختصاری که دارد در حقیقات مشتمل بر عصاره معارف گسترده قرآن کریم است
    البته این به آن معنا نیست که نباید سوره های دیگر را بخوانیم،که اگر اینگونه بود نیازی به نزول سوره های دیگر نبود
    آنچه که مهم است این است که نباید به قرائت قرآن مانند یک کار تجاری نگاه کنیم،وبه دنبال این باشیم که سوره هایی که ثواب بیشتری دارند را قرائت کنیم واز خواندن سوره های دیگر محروم بمانیم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:چرا بعد از خرده گیری یهودیان تغییر قبله رخ داد واز ابتدا کعبه به عنوان قبله معرفی نشد؟
    پاسخ:کعبه نماد حضرت ابراهیم(ع) و اولین نماد توحید بود،اما باید توجه داشت که خداوند تمام سمتها و جهت ها را پر کرده وبه هر سمت انسان رو کند در مقابل خدا ایستاده است.
    چنان نیست که خدا در جهت معینی مانند بیت المقدس باشد که اگر به آن سمت رو نکردی ازخدا روی گردانیده ای،بلکه خدا همه جا هست وقبله یک موضوع قراردادی و اعتباری است وخدا هرجا را تعیین کند،همانجا قبله محسوب می شود
    حال زمانی ممکن است مصلحت اقتضا کند که زمانی یک جهت و زمانی دیگر جهت دیگری قبله باشد
    دلیل این امر این بود که کعبه بتخانه شده بود ونماز بسوی کعبه یک نوع بها دادن به بت پرستان بود.بر این اساس دستور داده شد که مسلمانان موقتا" به سوی بیت المقدس نماز بخوانند
    اما هنگامی که پیامبر اکرم(ص) به مدینه مراجعت کردند واز طرفی خرده گیری یهودیان از آن جهت که بیت المقدس قبله یهودیان هم بود،دیگر ادامه این وضع ضرورتی نداشت.
    مقصود ازتغییر قبله آزمایشی بود برای جداسازی مؤمنان ومنافقان
    مسجد الاقصی یا قبله اول مسلمانان هم بعد از تغییر قبله از ارزشش کاسته نشد،بلکه تغییر شرایط بود که مسلمانان را به سمت نماد اول توحید برگرداند.
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــ
    ١-ترجمه تفسیر المیزان:ج۱ص ۴۸۸،قم،دفتر انتشارات اسلامی

    ۲-تفسیر نمونه:ج۱ص ۴۸۶،تهران،دارالکتب الاسلامیه
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۷:۳۴


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:چرا حضرت ذکریا(ع) سه روز یا سه شب با مردم سخن نگفت؟

    پاسخ:در آیه اول«سه روز»آمده بوده و درآیه دوم«سه شب» واین دو منافاتی با یکدیگر ندارند و تعبیر سه روز شامل شبهای آن نیز می شود
    گفتگو نکردن حضرت ذکریا(ع) با مردم به اختیار خودش نبوده که نخواهد با مردم گفتگو کند،بلکه اعجاز و نشانه الهی این بوده که ایشان توانایی سخن گفتن با مردم نداشته باشد ولی در همین مدت هم آن حضرت(ع) قادر به ذکر و مناجات با خدا بود
    به عبارت دیگرسخن نگفتن با مردم، نشانه ای از طرف خدا بود که حضرت ذکریا(ع) برای بشارت به فرزند در سن پیری،
    آن را دریافت می کند تا قلبش سرشار از اطمینان گردد
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
    ۱-تفسیر المیزان ج۱۴ص۱۸،قم،دفتر انتشارات اسلامی
    ۲-تفسیر جوامع الجامع ج۱ص۱۷۳،قم،انتشارات دانشگاه تهران
    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۸:۳۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:با توجه به آیاتی که شهیدان را زندگانی اعلام می کنند که نزد خدا روزی می خورند،آیا زندگی آنان در برزخ با مردگان عادی متفاوت است؟
    پاسخ:منظور از زنده بودن و زندگی در این آیات،همان حیات و زندگی برزخی است که ارواح پس از مرگ دارند
    ولی از آنجا که حیات شهیدان یک حیات فوق العاده عالی و آمیخته با انواع نعمتهای معنوی است،تنها نام از آنها برده شده است
    آنها به قدری غرق در نعمتهای معنوی در حیات برزخی هستند که گویا زندگی سایر برزخیان در مقابل آنها چیزی نیست
    شهیدان زنده اند‌ ونزد خدا بوده و رزق و روزی آنها نیز نزد خداست.
    درباره اینکه این رزق چه رزقی است؟تعابیر مختلفی شده است.از جمله رزقی که مناسب مقامشان نزد پروردگار باشد یا رزق کریمانه ای است که ما از آن اطلاعی نداریم
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ
    تفسیر نمونه ج۳ص۱۶۹،تهران،دارالکتب الاسلامیه
    الاصفی فی تفسیر القرآن ج۱ص۱۸۲،قم،مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش: با آنکه هنگام خواب روح از بدنمان جدا می شود پس چگونه هنوز زنده ایم؟

    پاسخ: انسان ترکیبى از روح و جسم است؛ روح گوهرى است غیر مادى که ارتباط آن با جسم مایه نور و حیات آن است.
    اما باید توجه داشت روح یا نفس انسان دارای مراتب و درجات است.
    در حالت مرگ تقریباً تمام مراتب روح از بدن جدا می‌شود؛ اما در حالت خواب برخی از مراتب روح در بدن باقی است. در برخی از روایات، مرتبه‌ای از انسان که در حالت خواب در بدن می‌ماند «روح» نامیده شد و مرحله‌ای از آن که از بدن جدا می‌شود «نفس» گفته شد.
    به بیان دیگر رابطه روح با جسم به هنگام خواب به حداقل می‌رسد و بسیارى از پیوندهاى این دو قطع می‌شود، اما نه آن‌چنان‌که رابطه به کلى قطع شود، بنابر این روح نسبت به بدن داراى سه حالت است:

    1. ارتباط تام(حالت حیات و بیدارى)، 2. ارتباط ناقص(حالت خواب)، 3. قطع ارتباط به طور کامل(حالت مرگ).
    به همین جهت «خواب» چهره ضعیفى از«مرگ» است، و «مرگ» نمونه کاملى از «خواب» است.
    از آن جهت که خواب و مرگ در اصل انقطاع روح از بدن، مشترک‌اند، در برخی آیات قرآن خواب و مرگ کنار هم آمدند: «خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می‌کند، و ارواحى را که نمرده‌‏اند نیز به هنگام خواب دریافت می کند».


    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ در ساعت ۲۰:۰۸


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش: آیاتی از قرآن اعلام می کنند که برخی پیامبران برتر از پیامبران دیگر می باشند، اما در آیات دیگری اعلام شده که ما به تفاوتی میان آنان معتقد نیستیم. آیا این دو گروه از آیات ناهمخوان نیستند؟


    پاسخ: با مقداری دقت و تامل در این آیات آشکار می‌شود که بین این دو دسته از آیات قرآن تضادی وجود ندارد؛ به دلیل آن‌که آیات فرق‌نگذاشتن(لا نفرّق بَینَ اَحَدٍ مِن رُسُلِه)، مربوط به ایمان‌آوردن به پیامبران است؛ یعنی نباید در ایمان‌آوردن به آنها تفاوت و فرق گذاشته شود؛ نباید به برخی ایمان آورد و برخی دیگر را منکر شد؛ زیرا گوینده این سخن انبیا و مؤمنان هستند که بر اساس دستور خداوند باید به همه‌ی پیامبران ایمان بیاورند و در چنین ایمانی بین آنها فرقی نگذارند. و این سخن، منافاتی با آن ندارد که پیامبران از نظر شرافت و فضیلت وجودی با یکدیگر تفاوتهایی داشته باشند.
    با مقداری دقت و تامل در این آیات آشکار می‌شود که بین این دو دسته از آیات قرآن تضادی وجود ندارد؛ به دلیل آن‌که آیات فرق‌نگذاشتن(لا نفرّق بَینَ اَحَدٍ مِن رُسُلِه)، مربوط به ایمان‌آوردن به پیامبران است؛ یعنی نباید در ایمان‌آوردن به آنها تفاوت و فرق گذاشته شود؛ نباید به برخی ایمان آورد و برخی دیگر را منکر شد؛ زیرا گوینده این سخن انبیا و مؤمنان هستند که بر اساس دستور خداوند باید به همه‌ی پیامبران ایمان بیاورند و در چنین ایمانی بین آنها فرقی نگذارند. و این سخن، منافاتی با آن ندارد که پیامبران از نظر شرافت و فضیلت وجودی با یکدیگر تفاوتهایی داشته باشند.
    اگر در آیاتی که به تفاوت‌نگذاشتن میان پیامبران اشاره می‌کند، دقت کنیم، به این واقعیت دست خواهیم یافت:
    1. «قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما اُنْزِلَ اِلَیْنا وَ ما اُنْزِلَ اِلى‏ اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْاَسْباطِ وَ ما اُوتِیَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ وَ ما اُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ اَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ».

    (اى مؤمنان) بگویید: ما به خداوند و آنچه به سوى ما فرو فرستاده شده و به آنچه به سوى ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط (نوادگان یعقوب) فرو فرستاده شده و به آنچه به موسى و عیسى و آنچه به پیامبران از جانب پروردگارشان داده شده ایمان آوردیم، میان هیچ‌یک از آنان (در این‌که حقّند و مبعوث از جانب خداوند) فرقى نمی‌گذاریم و ما در برابر او تسلیم هستیم.
    2. «آمَنَ الرَّسُولُ بِما اُنْزِلَ اِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ اَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ اَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیرُ».
    فرستاده ما بدانچه از جانب پروردگارش به سوى او نازل شده ایمان آورده و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتاب‏‌ها و فرستادگان او ایمان آورده‏‌اند (و گفتند) میان هیچ‌یک از فرستادگان او فرق نمی‌گذاریم، و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا عفوت را می‌طلبیم، و بازگشت (همه) به سوى تو است.
    3. «قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما اُنْزِلَ عَلَیْنا وَ ما اُنْزِلَ عَلى‏ اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْاَسْباطِ وَ ما اُوتِیَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ اَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ».
    بگو: ما به خدا و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط (پیامبران از اولاد یعقوب) نازل شده و آنچه به موسى و عیسى و پیامبران از جانب پروردگارشان داده شده ایمان آوردیم، (و در اعتقاد به نبوت و بعث از طرف یک مبدا) میان هیچ‌یک از آنان جدایى نمی‌افکنیم و ما تسلیم اوییم.
    همانگونه که مشاهده می‌کنید در موارد فوق که سخن از عدم تفاوت است، اصل رسالت و پیامبر بودن و عدم تفاوت در هدف، مورد نظر بوده و به عبارتی نشانگر آن است که همه‌ی انبیای مامور از جانب پروردگار، همه از یک منبع، وحى و الهام دریافت می‌کردند؛ همه برای تبلیغ توحید؛ نشر معنویت؛ برپایی عدالت و برچیدن شرک و کفر مبعوث شدند؛ لذا خداوند به مؤمنان توصیه می‌کند به تمام پیامبران الهى یکسان احترام بگذارند، ولى این موضوع مانع از آن نمی‌شود که آنان از نظر شرافت و فضیلت مختلف ‌باشند
    و خداوند برخی را برخی دیگر فضیلت و برتری عنایت کند،و بفرماید: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ».


    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ در ساعت ۲۰:۰۹


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش: آیا خواندن شعر درست و حق نیز در شب و روز جمعه کراهت دارد؟


    پاسخ: شعر و شاعری در بین همه ملت‌ها بخصوص عرب‌زبانان جایگاه رفیعی داشته و دارد. اسلام؛ ضمن تایید چنین فرهنگی، اما سعی دارد تا انسان­ها را از تلف کردن­ وقت و احیاناً گمراه‌کردن مردم به وسیله سرودن اشعار بی‌محتوا یا دروغ، بر‌حذر دارد و این خصلت و هنر انسانی را در راستای تعالی نوع بشر قرار دهد. توصیه بزرگان دین به سرودن اشعار حکمت‌آمیز و پرهیز از سرودن اشعاری که در خدمت منافع ظالمان و شهوترانان است از جمله این سفارش‌هاست. از طرفی در برخی از زمان­ها و مکان­ها که وقت و مکان مناسبی برای ارتباط برقرار کردن بهتر و سریعتر با خداوند است، اشتغال به اشعاری که در راستای این ارتباط الهی نباشد، مکروه به شمار آمده و نهی شده است تا چنین فرصت‌هایی از دست نرود اما واضح است که سرودن و خواندن اشعار حکمت‌آمیز در این ایام و غیر آن اشکالی ندارد.
    ضمائم:
    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال،چنین است:

    حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
    دلیلی بر کراهت مطلق شعر در شب جمعه و روز آن و سایر شب‌ها وجود ندارد.
    حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    نگاه به مجموع روایاتى که در این زمینه وارد شده، نشان مى‏‌دهد که مراد از شعر مکروه، اشعار باطلى است که به خصوص در زمان‌هاى جاهلیّت براى هجو و بدنام‌کردن کسى به کار گرفته مى‌شده و یا خیال‌‌پردازى‌هایى بود که در زمینه عشق‌هاى مجازى و در وصف زیبارویان از زنان و در راستاى ارضاى شهوترانی‌هاى غیرمجاز سروده و یا خوانده مى‏‌شد.
    بنابراین، مقصود از «مکروه‌بودن شعر حق»، اشعار غیر دروغ و مطابق واقع است. یعنى راوى سؤال مى‏‌کند: اگرچه دروغ نباشد و محتواى شعر واقعیّت داشته باشد؟ حضرت جواب مى‌دهد: آرى، شعرى که خالى از حکمت باشد و بى‌هدف سروده یا خوانده شود، مکروه است اگرچه دروغ نباشد، و الّا چگونه مى‌‏توان پذیرفت خواندن اشعار فراوانى که سراینده آن خود اهل‏بیت عصمت(ع) هستند در شب یا روز جمعه کراهت داشته باشد؟!
    برای مطالعه بیشتر در این زمینه، می‌توانید به کتاب «مفاتیح نوین‏» ذیل عنوان
    «اعمال شب جمعه» مراجعه فرمایید.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش: آیا سرمه کشیدن نماز را باطل می کند؟ آیا درست است که پیامبر اکرم(ص) همیشه سرمه در چشم می کردند؟

    پاسخ: سُرمه اگر فقط داخل چشم باشد مانع به شمار نمی آیداما درباره قسمت دوم پرسش باید گفت؛ از سنت‌هایی که پیامبر(ص) به آن سفارش نموده و خود نیز به آن عمل می‌کرده است، سرمه کشیدن بوده که برای آن، آداب و دستوراتی در روایات آمده است:
    1. روش پیامبر گرامی اسلام(ص) این بود که در چشم راست سه میل و در چشم چپ دو میل سرمه می‌کشید و می‌فرمود: «شخص در سه بار سرمه کشیدن و زمان آن مختار است و کم و زیاد آن مانعی ندارد»، پیامبر سرمه‌دانى داشت که در شب از آن سرمه می‌کشید و سرمه او اثمد
    بود.
    2. امام صادق(ع) فرمود: «پیامبر وقت رفتن به بستر سرمه می‌کشید».
    3. امام باقر(ع) می‌فرماید: «سرمه‏ کشیدن با إثمد مژگان را می‌رویاند، و سبب قوّت بینایى می‌گردد و به شب‌زنده‌دارى کمک می‌کند».
    در پایان تذکر این نکته ضروری است که مقتضیات زمان و مکان را هم در این امور نباید از نظر دور داشت و انگشت‌نما و مشهور شدن مورد تأیید اسلام نیست.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ در ساعت ۱۵:۰۶


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    پرسش: اگر فردی توان هک‌کردن و از بین‌بردن چند سایت که باعث گناه دیگران می‌شود را داشته باشد، جایز است این کار را انجام دهد؟

    پاسخ: اگر فعالیت سایت‌های مذکور، فقط ترویج مفاسد و امور خلاف شرع باشد و نصیحت و اخطار تاثیری نکند، لازم است هک شود، ولی بهتر است در این خصوص، مسئولان مربوطه در جریان قرار گیرند و در همین راستا، چنانچه اقدام فردی خلاف مقررات باشد، جایز نیست.
    ضمائم:
    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

    حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
    تابع قوانین و مقررات مربوطه است.
    حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
    اگر امر اهم یا مساوی با حرمت تصرف بدون اذن در مال دیگری در بین باشد جایز است و گرنه جایز نیست.
    حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
    اگر سایت ممحض در خلاف شرع باشد و نصیحت و اخطار تاثیری نکند لازم است هک شود.
    حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    اگر خلاف مقررات باشد جایز نیست ولی می‌تواند آنها را به مسئولین مربوطه اطلاع دهد.
    حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
    به مقتضای قوانین نظام اسلامی عمل شود.



صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود