صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ------***چگونه‌ عيبهاي‌ خودرا برطرف‌ كنيم‌؟***------

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ------***چگونه‌ عيبهاي‌ خودرا برطرف‌ كنيم‌؟***------




    مقدمه‌

    از مهمترين‌ وظايف‌ هر انساني‌،شناخت‌ عيوب‌ خود براي‌ برطرف‌نمودن‌ آنها مي‌باشد.چنانچه‌ فردي‌ بتواند اين‌ كار را به‌ نحو احسن‌ انجام‌دهد،علاوه‌ بر پاداشهاي‌ اخروي‌،به‌ موفقيتهاي‌ زيادي‌ در زندگي‌ خوددست‌ پيدا مي‌كند.موفقيتهايي‌ در حيطة‌ زندگي‌ شخصي‌ وخصوصي‌وخانوادگي‌ خود وموفقيتهايي‌ در زندگي‌ شغلي‌ واجتماعي‌ خود.اگر مي‌بينيم‌ كه‌ پس‌ از هزارسال‌ نام‌ حاتم‌ طائي‌ باقي‌ است‌ براي‌ اين‌است‌ كه‌ او عيب‌ خود يعني‌ بخل‌ وخساست‌ را شناخت‌ وآن‌ را درمان‌كرد .كاري‌ كه‌ بسياري‌ از انسانها آن‌ را نكردند.واگر نام‌ رستم‌ را با افتخارمي‌برند براي‌ اين‌ است‌ كه‌ او عيب‌ خود يعني‌ ترسوبودن‌ را شناخت‌ وآن‌را از بين‌ برد.واگر پيامبران‌ واولياء خدا وامامان‌ بسيار بزرگوار ما در دل‌دوستان‌ ومحبان‌ خود جاي‌ دارند براي‌ اين‌ است‌ كه‌ خودرا از عيوب‌ پاك‌كرده‌ بودند.پس‌ بيائيم‌ عيبهاي‌ خود را بفهميم‌ وبراي‌ درمان‌ آنها چاره‌انديش‌ نمائيم‌ وسراغ‌ عيبهاي‌ ديگران‌ نباشيم‌ كه‌ آنوقت‌ از خود غافل‌مانده‌ وروزبروز تخم‌ عداوت‌ وكينه‌ را در بين‌ افراد مي‌كاريم‌.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حسادت

    حسودان دو دسته اند

    مبتلايان به بيمارى مهلك حسد دو دسته اند:1. كسانى كه بر يك نعمت مخصوص حسد مى برند و آن بر حسب شخص حسود ويا محيطى كه در آن زندگى مى كند، مختلف مى باشد.بيش تر موارد اين گونه حسد، جايى است كه ميان حاسد و محسود، جهت اشتراكى باشد، از قبيل خويشاوندى يا هم شهرى بودن يا باهم در رشته مخصوصى اشتغال داشتن يا رقابت در مقامى داشتن يا مورد احتياج بودن ومانند اين ها كه جهات ارتباط ميان مردم مى باشد؛ ولى گاهى هم كار پليدىِ حسود بالا مى گيرد و با نبودن هيچ گونه اشتراكى، حسد مى برد و بدخواهى مى كند.


    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راهنمايى اميرالمؤمنين(ع)

    حضرت على(ع) مى فرمايند: «روزى، از آسمان، مانند قطرات باران مى آيد و به هر كس به اندازه اى كه نصيب اوست -چه زياد و چه كم- مى رسد. اگر يك تن از شما ديد كه برادرش در جهتى فزونى دارد، با او دشمن نشود؛ زيرا مسلمان تا موقعى كه از او كار زشتى سر نزده است كه از ذكرش در دهان ياوه گويان، شرمنده گردد، مانند قمارباز برنده اى است كه پى درپى مى برد و باخت ندارد. مسلمانى كه از خيانت پاكيزه باشد، چنين است كه پيوسته يكى از دو موفقيت در انتظار اوست: يا خدا او را به مهمانى مى خواند - كه پذيرايى خدايى بالاترين چيزهاست و يا روزى خدايى به وى مى رسد؛ در اين صورت او كسى است كه داراى فرزند و همسر و مال و منال است و معزّز و محترم مى باشد- و دين و شرافت خود را حفظ كرده است.» (2)اينك به ذكر چند مورد از موارد حسد اين دسته، مى پردازيم:
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حسد بر جاه و جلال

    نمونه كامل و فرد بارز حسد، رشك بردن بر جاه وجلال است؛ اين گونه حسود، از ديدن مقام شامخ ديگران رنج مى برد و با دارندگان آن، از در دشمنى داخل مى شود و به اين بسنده نمى كند؛ بلكه با هر كس كه آنان را به نيكى ياد كند، دشمن مى شود و طاقت شنيدن مدح و ستايش ديگران را ندارد؛ تا از كسى در حضور او تعريفى بشود، تكذيب مى كند و انتقاداتى چند از آن مى شمرد و يا مى گويد كه لياقت اين مقام را ندارد؛ اگر حسود رياكار باشد و خواسته باشد به صورت ظاهر از غيبت اجتناب كند، در موقع شنيدن تعريف، سكوت مى كند و با سكوت خود تعريف را باطل مى كند و يا مى گويد من نمى دانم و يا خبر ندارم؛ آن گاه در جايى كه مناسب بداند به طور كلى شروع به انتقاد مى كند كه تعريف كننده و هم چنين شنوندگان تعريف، خود به خود پى به بطلان آن سخن ببرند.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حسد بر ثروت

    كسى كه در محيط مالى و زراعتى و تجارتى باشد و به طور كلى كسى كه فكرش پست باشد و پيوسته در امور مالى دور بزند، بر ثروت حسد مى برد و بدخواه كسى مى شود كه ثروتى دارد و آرزومند است كه ثروت از دستش برود. براى رسيدن بدين آرزو، از هيچ اقدامى فروگذار نمى كند بلكه مى كوشد كه مال او را از ميان ببرد.در معاملات او را مغبون مى كند و به اصطلاح كلاه سرش مى گذارد، وى را به قماربازى ترغيب مى كند، يا وسايلى برمى انگيزد كه اموال او ضبط شود، يا اگر خودش قلدر باشد، ثروت او را غصب مى كند، ويا به مجالس عيش و نوش و باغ وبستانش مى خواند، يا او را در فكر انتخاب و نمايندگى مجلس شورا مى اندازد. يا چنان چه روش مالكين زورگو و ستم كار است، دستور مى دهد آب اندازند و قنات آن بى گناه را خراب كنند و يا محصول او را غارت كرده، به يغما ببرند، يا نقشه ديگرى مى كشد و او را به نام آن كه دنياى ديگرى را ببيند، در فكر سفر به دنياى غرب مى اندازد ويا به اقسام ديگر از بين بردن ثروت، متشبث مى شود كه در اين جهت همگى با هم شريك ومانند پول به دريا ريختن مى باشد.ديگر از كارهايى كه اين گونه حسود انجام مى دهد، اين است كه مى گويد: ثروت ثروتمندان نامشروع است و همه از دزدى وكلاه بردارى به دست آمده است؛ من نمى گويم كه ثروت آنان همگى از راه حلال به دست آمده است؛ بلكه شايد بسيارى از ثروتمندان از طريق نامشروع ثروت پيدا كرده اند؛ ولى بايد گفت حمله عمومى به ثروتمندان از حسد سرچشمه مى گيرد.پيدايش حزب كمونيست در جهان، از ميان اين دسته از حسودان بوده است. گمان نرود كه اين گونه حسودان بايد فقير باشند؛ بلكه بسيار ديده شده است كه حسود توانگر است ولى به قدرى پليد است كه نمى تواند ديگرى را ثروتمند ببيند.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حسد بر دانش

    كسانى كه در محيط تحصيلى و رشته علم ودانش قدم مى زنند، بر برترى علمى ديگران حسد مى برند و مى كوشند كه صيت علمى آن ها را از بين ببرند؛ يا اگر محصّلى را ديدند كه با جدّيت مشغول تحصيل است وآينده درخشانى دارد، براى او ايجاد موانع مى كنند، وسائل تفريح وعيش و عشرت را براى او فراهم مى كنند و او را با لطائف الحيل از تحصيل باز مى دارند.اگر استادى در محيطى علمى باشد و روز به روز در اثر فكر و كار، ترقى علمى كند، او را به هجرت از محيط دانش وادار مى كنند و به محيط جهل مى فرستند؛ در فكر نمايندگى مجلس و پست هاى حساس مى اندازند، تا در پى آن برود و از درگاه دانش رانده شود.شنيدم كه بيمارستانى، جراح فاضل و دانشمندى داشت كه پى درپى عمل جراحى مى كرد و دانشمندتر مى گرديد؛ وى را ترقى دادند و به مقامى بالاتر بردند تا در بيمارستان نماند؛ زيرا اگر در آن جا مى ماند، تخصصش در جراحى افزوده مى گشت و مقام شامخى را حائز مى شد.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حسد روحیه خواری و خودکم بینی است که فرد حسود در خود می بینید که به دنبال آن آرزو می کند که نعمت واقعی یا خیالی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد، حال چه آن نعمت واقعی یا خیالی را خود داشته باشد و یا نداشته باشد یا به او برسد یا نرسد.
    ------***چگونه‌ عيبهاي‌ خودرا برطرف‌ كنيم‌؟***------
    پیدایش حسد، عوامل گوناگونی دارد که هر یک به تنهایی نیز می توانند باعث پیدایش حسد شوند، لذا بسته به کمی یا زیادی این عوامل، حسد زدایی از سختی و آسانی برخوردار است.حسادت در همه کارها وجود دارد، مراد «حسادت» در تمام معانی است. این یک مرض است، لذا باید یک علاجی برای آن باشد، و باید علاج آن را به شکلی به دست آورد. حسد روحیه خواری و خودکم بینی است که به دنبال آن فرد آرزو می کند که نعمتی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد.
    برای درمان این روحیه راهکارهایی پیشنهاد می شود از جمله تفکر در مورد ضررهایی که حسد بر روح و روان، دین و آخرت دارد. 2. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی.3. انجام دادن رفتاری خلاف مقتضای حسادت.4. دعا و راز و نیاز با خدا که بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی است. برای پاسخ به پرسش ریشه های حسد و شیوه های درمان آن، دانستن برخی مطالب از جمله تعریف حسد؛ فرق حسد با غبطه و غیرت؛ ریشه های پیدایش حسد، شیوه های از بین بردن آن لازم است.
    تعریف حسد: حسد روحیه خواری و خودکم بینی است که فرد حسود در خود می بینید که به دنبال آن آرزو می کند که نعمت واقعی یا خیالی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد، حال چه آن نعمت واقعی یا خیالی را خود داشته باشد و یا نداشته باشد یا به او برسد یا نرسد[1].
    تفاوت حسد با غبطه: غبطه روحیه ای است که در پی آن فرد می خواهد نعمت و کمالی را که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوی نابودی آن را در دیگری بنماید.[2] فرق حسد با غیرت: غیرت روحیه ای است که به دنبال آن، فرد خواهان نداشتن زشتی و بدی در فرد دیگری است.[3]
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ریشه های پیدایش حسد

    پیدایش حسد، عوامل گوناگونی دارد که هر یک به تنهایی نیز می توانند باعث پیدایش حسد شوند، لذا بسته به کمی یا زیادی این عوامل، حسد زدایی از سختی و آسانی برخوردار است. 1. خباثت و زشتی باطنی: روحیه عده ای این گونه شکل گرفته است که نمی توانند دارایی مادی و معنوی را در دیگری ببینند. 2. احساس تهی و خواری کردن[5]: یعنی چون در خود احساس خواری و کوچکی می کند، نمی تواند کمال یا خوبی ای را در دیگری ببیند. 3. روحیه خود خواهی و خودستایی: چون می خواهد فقط خود مورد ستایش باشد و مشهور شود، نابودی عوامل آنها را در دیگری خواهان است. 4. روحیه دشمنی: چون نسبت به فرد مورد حسادت، دشمنی دارد، نمی خواهد دارایی ها و زیبایی های او را ببیند.
    شیوه های درمان حسادت:[6]
    1.فکر کردن در ضررهایی که حسد بر روح و روان دارد:چون حسود همواره در غم و غصه خواهد بود، زیرا نعمت های الهی نسبت به دیگران هم همیشگی است و هم بی شمار و او در این آتش نگرانی و افسردگی می سوزد.
    2. فکر کردن در مورد ضررهایی که معصومین (علیهم السلام) برای دین و آخرت حسود بیان کرده اند که برخی از آنها را بیان می کنیم: حسد آفت دین، از بین برنده ایمان، باعث خروج از ولایت و دوستی ذات حق تعالی، دشمنی با کارهای خداوند، موجب عدم قبولی طاعت و توبه و شفاعت، و از بین برنده خوبی ها و منشأ بسیاری از گناهان است. [7]
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3. تقویت ایمان نسبت به خدا و صفات و افعال او، و این که او هر دارایی، خوبی و زیبایی روحی و دنیوی و اخروی که به هر فردی داده است به خاطر رحمت، عدالت، حکمت و امتحان می باشد و بداند که اگر فردی از آنها بی بهره است بر اساس حکمتهای الهی مانند امتحان و یا بالابردن درجات روحی و اخروی و...است.
    4. بدست آوردن روحیاتی که در ضدیت با منشأ حسد هستند؛ یعنی به جای زشتی باطنی، پاکی و گستردگی درونی داشته باشد. به جای احساس تهی و کوچکی از دارایی دیگران، عزت و کرامت نفس داشته باشد؛ به جای خود خواهی و خود ستایی، خدا خواهی، خداشناسی و فروتنی؛ و به جای دشمنی، دوستی با دیگران را پیشه خود سازد.
    5. رفتاری خلاف مقتضای حسادت انجام دهد: به جای نگرانی خوشحالی؛ به جای ترش رویی، خوش رویی و به جای بدگویی، تعریف نماید به گونه ای این نوع رفتار ها ادامه یابد که مایه دوستی و مهربانی شود.
    6. راز و نیاز داشتن با خدا،که هم بی نیاز است و هم بی نیاز کننده؛ راز و نیاز، بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری های روحی و روانی مثل حسادت می باشد. امام زین العابدین و سید الساجدین (علیه السلام)در راز و نیازش با خدا عرضه می دارد: خداوندا به تو پناه می برم از طوفانی شدن حرص و شعله ور گردیدن خشم و غالب شدن حسادت[8].
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    پی نوشت ها :
    [1] چهل حدیث امام خمینی ره، ص 105، معراج السعادة مرحوم نراقی، ص 347، کیمیایی سعادت غزالی، ج 2، ص 126.
    [2] معراج السعادة، ص 347؛ در خصوص ارزش غبطه رجوع شود به کتب اخلاقی و تفاسیر قرآن ذیل آیات: مطففین، 26، حدید، 21‌ و مائده، 48.
    [3] همان.
    [4] نک: کیمیای سعادت و معراج سعادت، بحث حسادت.
    [5] امام خمینی حسد را همین روحیه،و ذل نفس،‌ می دانند. نک: چهل حدیث، ص 107.
    [6] همه این شیوه ها و با شیوه های دیگری تحت همین عناوین و یا عناوین دیگر در همین کتاب های اخلاقی ذکر شده و ذکر نشده،‌ بیان شده اند.
    [7] برای اطلاع بیشتر، نک: کافی،ج2، ص307؛ وسائل الشیعه،ج15، ص366؛ مستدرک الوسائل،ج12، ص20 و کیمیای سعادت و معراج سعادت، بحث حسادت.
    [8] «اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب و غلبة الحسد». صحیفه سجادیه،ص56، کان من دعائه (علیه السلام)فی الاستعاذة من المکاره و سیئی الاخلاق و مذام الافعال.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود