صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پيوند مقامات با صوت و لحن قرآن

  1. #1
    baquran
    شروع کننده موضوع

    پيوند مقامات با صوت و لحن قرآن




    پيوند مقامات با صوت و لحن قرآن

    برای‌ آنکه‌ هدف‌ اصلی‌ قرائت‌، که‌ همان‌ القای‌ درست‌ و شایستة‌ معانی‌ قرآن‌ است‌، تحقق‌ یابد، رعایت‌ دو اصل‌ مهم‌ ضرورت‌ دارد:
    اصل‌ اول‌: درک‌ احساس‌ خاص‌ از هر مقام‌. در این‌باره‌ نمی‌توان‌ احساس‌ کلی‌ را بیان‌ کرد و توقع‌ داشت‌ که‌ همه‌، این‌ احساس‌ را نسبت‌ به‌ مقامات‌ داشته‌ باشند. زیرا نفوس‌ انسانها مختلف‌ است‌، و هر کس‌ از آنچه‌ که‌ در پیرامونش‌ می‌گذرد، احساس‌ خاصی‌ دارد. با وجود این‌، یک‌ احساس‌ کلی‌ و اجماعی‌ در میان‌ قاریان‌ معروف‌ نسبت‌ به‌ یکایک‌ مقامات‌ شکل‌ گرفته‌ است‌، که‌ در اینجا به‌ اختصار بدان‌ می‌پردازیم‌:
    1. مقام‌ بیات‌: بی‌اغراق‌ زیباترین‌ مقام‌ قرآنی‌،بیات‌ است‌؛ چه‌ از لحاظ‌ لطافت‌ و حزن‌ معنوی‌ و چه‌ از نظر وسعت‌ گوشه‌ها و گستردگی‌ آنها. به‌ همین‌ دلیل‌ آن‌ را «ام‌النغمات‌» می‌گویند.
    2. مقام‌ رست‌: مقامی‌ است‌ بسیار زیبا که‌ حالت‌ وقار، صلابت‌، متانت‌ و بیانگری‌ دارد، و بدان‌ «ملک‌ المقامات‌» گویند.
    3. مقام‌ سگاه‌: این‌ مقام‌ حالت‌ هیجانی‌ نفسانی‌ در انسان‌ برمی‌انگیزد. برخی‌ از گوشه‌ها سگاه‌ حالت‌ امید، رجا و شادمانی‌ معنوی‌ در قاری‌ ایجاد می‌کند و برخی‌ از گوشه‌های‌ آن‌، حزنی‌ معنوی‌ در نفس‌ به‌ وجود می‌آورد.
    4. مقام‌ حجاز: نغمة‌ جذاب‌ و گسترده‌ای‌ است‌. برخی‌ از گوشه‌هایش‌ سرور معنوی‌ به‌ ارمغان‌ می‌آورد و برخی‌ از آنها، حالت‌ بشارت‌ دهنده‌ دارد و عشق‌ و محبت‌ الهی‌ را در انسان‌ زنده‌ می‌سازد.
    5. مقام‌ چهارگاه‌: مقامی‌ است‌ که‌ همراه‌ با جذابیت‌ و سادگی‌اش‌، حالت‌ یادآوری‌ و خاطره‌انگیزی‌ دارد، و برخی‌ از گوشه‌هایش‌ انسان‌ را متأثر از حزنی‌ معنوی‌ می‌گرداند.
    6. مقام‌ صبا: مقامی‌ است‌ که‌ حُزن‌ زایدالوصفی‌ در انسان‌ ایجاد می‌کند و نیز حالت‌ هشدار و بیدارباش‌ دارد. بعضی‌ از گوشه‌های‌ آن‌، تحسّر و تأثر شدیدی‌ در قاری‌ به‌ وجود می‌آورد.
    7. مقام‌ نهاوند: مقامی‌ است‌ که‌ بعضی‌ از گوشه‌های‌ آن‌، همچون‌ گلی‌ رنگارنگ‌ و خوشبوست‌ و از حیث‌ لطافت‌، نسیم‌ سحرگاهان‌ را می‌ماند، و حالت‌ محبّت‌، سرور و بهجت‌ در نفس‌ ایجاد می‌کند.
    اصل‌ دوم‌: شناخت‌ موضوعات‌ متنوع‌ قرآن‌ کریم‌ و درک‌ تناسب‌ آنها با مقامات‌ است‌. برای‌ عملی‌ شدن‌ این‌ اصل‌، لازم‌ است‌ موضوعات‌ متنوع‌ قرآن‌ را استخراج‌ و جمع‌آوری‌ کرده‌، هریک‌ از مقامات‌ را به‌ آنها عرضه‌ کرد. سپس‌ نسبت‌ مقامات‌ و آیات‌ را تعیین‌ نمود. برای‌ نمونه‌، توحید و اسما و صفات‌ الهی‌ با مقامات‌ بیات‌، نهاوند، رست‌ و برخی‌ از گوشه‌های‌ حجاز تناسب‌ دارد. نشانه‌های‌ الهی‌ با مقامات‌ سگاه‌، چهارگاه‌، رست‌ و برخی‌ از گوشه‌های‌ حجاز؛ نبوت‌ عامه‌ با مقامات‌ بیات‌ و رست‌؛ تاریخ‌ انبیا با مقام‌ چهارگاه‌؛ نبوت‌ خاصه‌ با مقامات‌ بیات‌؛ اخلاق‌ با مقامات‌ بیات‌ و نهاوند؛ معاد با مقامات‌ بیات‌ و صبا؛ مؤمنین‌ با مقامات‌ بیات‌، نهاوند، سگاه‌ و حجاز، و مشرکین‌ و کفار با مقامات‌ چهارگاه‌ و صبا تناسب‌ دارند. روشن‌ است‌ که‌ تلاوتی‌ که‌ خالی‌ از این‌ تناسبها باشد، بی‌روح‌ و بعضاً بی‌معنا می‌شود. با شناخت‌ حالت‌ هر مقام‌ و موضوعات‌ آیات‌ و تناسب‌ آنها با یکدیگر و رعایت‌ تناسب‌، تلاوت‌ قاری‌ قرآن‌ علاوه‌ بر بیان‌ لفظی‌، بیان‌ تصویری‌ پیدا می‌کند. این‌ بیان‌ یکی‌ از مصادیق‌ اعجاز لفظی‌ قرآن‌ است‌، و تنها هنری‌ که‌ می‌تواند آن‌ را به‌ منصة‌ ظهور برساند، هنر قرائت‌ است‌

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    540
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انواع ردیف مقامات در ترتیل...




    تقدم و تأخر نغمات و چینش مقامات و كیفیت انتقال از یك نغمه به نغمه دیگر نیز از فنون قرائت است كه در ترتیل بایستی مورد توجه قرار گیرد. هر نغمهای را در هر جای تلاوت نمیتوان اجرا كرد؛ بلكه انتخاب هر نغمه به نغمات قبل و بعد آن بستگی دارد. در انتخاب نغمه، ملاكهایی وجود دارد؛ مانندِ:


    الف) هماهنگی با نغمه قبلی و بعدی؛


    ب) موضوع و مفهوم آیت؛


    ج) مدت تلاوت ترتیل؛


    د) طبقه صوتی كه در آن تلاوت میكنیم؛


    ه) قالب و شكل كلمات و ظاهر آیت؛


    و) طولانی بودن یا كوتاه بودن آیت.


    در ترتیلخوانی میتوانیم از ردیفهای زیر برای تنغیم استفاده كنیم:


    بیات ----› صبا ----› حجاز ----› سهگاه ----› رست ----› چهارگاه


    نهاوند----› رست----› بیات----› صبا ----› حجاز----› سهگاه


    عجم ----› نهاوند ----›چهارگاه ----› صبا ----› سهگاه ----› رست


    رست ----› بیات----› صبا ----› نهاوند ----› حجاز


    صبا ----› حجاز ----› نهاوند ----› رست ----› بیات


    حجاز ----› سهگاه ----›رست ----› نهاوند----› صبا


    چهارگاه ----› رست ----› نهاوند ----› صبا ----› عجم


    عجم ----›صبا ----› نهاوند----› حجاز----› سهگاه


    سهگاه ----›رست----› بیات ----› نهاوند ----› حجاز ----› چهارگاه


    سهگاه ----› رست----› بیات----› صبا ----›عجم----› نهاوند




    منبع:
    پایگاه حوزه

    ویرایش توسط مرتضی کمیل : ۱۳۸۷/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۱:۰۵
    تزول الجبال و لا تزل عض على ناجذك اعرالله جمجمتك تد فى الارض قدمك و اعلم ان النصر من عندالله

    اگر كوه ها از جا كنده شوند تو استوار باش دندان ها را بر هم بفشار كاسه سرت را به خدا عاريت ده پاى بر زمين ميخكوب كن و بدان كه پيروزى از سوى خداست.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    170
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم.
    ممنون دوست گرامی از پست زیباتون.
    ولی من چیزی متوجه نشدم.
    یکی بیاد به من درست یاد بده.
    التماس دعا.

  5. تشکرها 3


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آشنایی کلی با نغمه ها و مقامات1




    نقل قول نوشته اصلی توسط ذوالقرنین نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم.
    ممنون دوست گرامی از پست زیباتون.
    ولی من چیزی متوجه نشدم.
    یکی بیاد به من درست یاد بده.
    التماس دعا.

    سلام دوست عزیز
    بنده سر رشته ای در قرائت و صوت و لحن قرآن ندارم اما به خاطر علاقه شخصی، نوارهای مختلفی از قرائت اساتید بزرگ گوش داده ام. چند سال پیش هم نوار صوتی یکی از اساتید قرائت ایرانی بدستم رسید که ایشان مقامات و دستگاههای قرآنی را برای شاگردانشان تدریس می کردند و بنده هم برای اطلاعات عمومی توضیحات ایشان را یاداشت نمودم (الان نام این استاد را بخاطر ندارم). بیانات ایشان را برای شما نقل می کنم، ان شاء الله که مفید باشد.
    البته برخی بیانات ایشان با آنچه که در لینک زیر آمده، متفاوت است اما قضاوت نهایی را به عهده عزیزانی می گذاریم که در رشته قرائت قرآن تخصص دارند (و قاعدتا این مباحث بیشتر برای کسانی مفید است که دوست دارند قرائت قرآن را به صورت تخصصی و زیر نظر اساتید فن، آموزش ببینند):



    -----------------------------------

    دستگاههای قرآنی
    آشنایی کلی با نغمه ها و مقامات


    به صدای قاری، صوت می گویند اما به آهنگ صدای او، نوا یا نغمه یا مقام یا دستگاه یا لحن اطلاق می شود.
    نغمه های اصلی رایج در عرب، هفت نغمه است:
    1-صبا
    2-نهاوند(نهوند)
    3-عجم
    4-بیات
    5-سه گاه(سیکاه)
    6-حجاز
    7-رست


    بیشتر این مقامها، ایرانی الاصل است و طی قرون مختلف در بین اعراب رایج شده و به عنوان الحان عربی، شناخته شده است.

    هر یک از این نغمات، گوشه ها(تعبیر فارسی) و فروعات(تعبیر عربی) بسیار دارد.

    تعداد نغمات اصلی و فرعی به بیش از 300 نغمه می رسد که تنها بخشی از این نغمات فرعی، در قرائت قرآن کریم کاربرد دارد.
    برای آشنایی آسان و بدون پیچیدگی با نغمات، کافی است برخی تواشیح خوانده شده در هر یک از این نغمات را، با راهنمایی یک استاد مسلط گوش داده و به خاطر بسپاریم.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۲۷ در ساعت ۲۱:۳۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آشنایی کلی با نغمه ها و مقامات2




    یک قاری مبتدی، ابتدا باید از یک استاد خوب تقلید نماید؛ آن هم به مدت طولانی. یکی از فواید این کار، صیقل دادن ناهنجاری های صدای اوست. (تقلید یعنی تمرین سرمشق استاد)
    -هر نغمه و دستگاه سه بخش دارد:
    1-قرار(مقدمه) (شروع مقام)
    2-جواب (که معمولا ارتفاع صوتی بالاتری از قرار دارد)
    3-جواب جواب (معمولا ارتفاع صوتی بالاتری از قرار و جواب دارد. این بخش را در برخی نغمه ها، به دلیل ارتفاع صوتی بالایی که دارد، اجرا نمی کنند.)
    تفاوت این سه بخش ، هم در لحن است و هم در طبقه و ارتفاع صوتی.
    -بهترین جاهای تغییر طبقه صوتی یک مقام، در محل کشش (مثل مدها) یا حروف دو حرکتی مثل الف، می باشد.

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آشنایی کلی با نغمه ها و مقامات3




    ترکیب (اجرای دو لحن، در یک نفس):

    1-ترکیب متجانس: ترکیب طبقات مختلف یک مقام با یکدیگر؛
    مثلا قرار و جواب قرار بیات با هم در یک نفس قرائت شود.

    2-ترکیب متقارب: ترکیب دو لحن نزدیک به هم و متقاربین (1)؛
    مثال صبا + عجم ، صبا + حجاز

    3-ترکیب متباعد: ترکیب دو لحن دور از هم و متباعد(2)؛
    مثال: صبا + رست ، صبا + سه گاه

    پس گاهی قاری دو نغمه اصلی یا دو یا سه طبقه یک مقام و نغمه را در یک نفس ترکیب نموده و اجرا می نماید؛ مثلا گاهی قرار و جواب قرار، و جواب جواب قرار بیات را در یک نغمه اجرا می نماید.

    -شروع نغمه ها در قرائت، معمولا با نغمه بیات است.

    -شروع و اتمام قرائت هم باید با یک نغمه صورت گیرد و هم با یک طبقه؛ یعنی با همان نغمه و طبقه صوتی که تلاوت آغاز شده، با همان نیز به انجام برسد.

    -یک قاعده فنی در قرائت: همان سیر اجرای نغمه و طبقه صوتی که رفته ایم، برمی گردیم و تلاوت را اجرا می کنیم.

    -درک حال و هوای هر مقام و نغمه در اجرای تلاوت، مهم است. (دیده اید که نغمه حجاز فلان استاد با نغمه حجازی که استاد دیگر قرائت نموده، فرق دارد. در یکی طراوت خاصی می بینید که در تلاوت استاد دیگر نمی بینید! یک دلیلش همین است.)

    -هر مضمون و آیه ای را با هر مقامی اجرا نمی کنند. بین مفهوم و مضمون آیه و مقام اجرایی باید هماهنگی خاصی باشد؛ آیات حزین، مهیج و ...

    پی نوشت:
    --------------------------------

    1- الحان متقاربین عبارتست از نغمه هایی که بدون نیاز به مبدل و رابط و بدون ایجاد ناهمگونی در آهنگ صدا بتوان به یکدیگر متصل نمود مانند ترکیب نغمه های صبا و عجم


    2-الحان متباعد عبارتست از نغمه هایی که برای اتصال و ترکیب آنها و جلوگیری از ناهمگونی آهنگ و نوا نیازمند رابط و مبدل است . مانند صبا و رست (مبدل صبا و سه گاه، رَمَل است)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۳:۲۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آشنایی کلی با نغمه ها و مقامات4




    دستگاههای قرآنی (عجم)
    معمولا در قرائت ها، عجم را در بین یا به همراه الحانی همچون صبا و نهاوند و چهارگاه می آورند. مثلا جواب جواب صبا و جواب جواب عجم، در یک طبقه صوتی اند لذا می توان از اولی به دومی منتقل شد (به صورت ترکیبی «=در یک نفس» ) و بعد ادامه تلاوت را در مقام عجم اجرا نمود، یا اینکه دوباره به صبا برگردد.


    دستگاههای قرآنی (چهارگاه)
    چهار گاه، یک نغمه غیر اصلی است اما اهمیتش کمتر از نغمات اصلی نیست.
    این مقام، تقسیم بندی قرار و جواب را ندارد .
    این نغمه بعد از مقام رست خوانده می شود. نغمه رست مبدل مقام چهارگاه است؛ یعنی برای انتقال از سایر نغمات به نغمه چهارگاه، از رابط رست استفاده می کنیم.
    از مثالهای خوب اجرای این مقام، سوره تکویر استاد عبدالباسط است. استاد شحات هم، آیه 4 اسراء را در چهارگاه قرائت نموده اند. استاد شحات در اجرای این نغمه، تبحر خاصی دارند.



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۳:۱۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آشنایی کلی با نغمه ها و مقامات5




    دستگاههای قرآنی (بیات)
    گسترده ترین نغمه ها از حیث فروع است. (فروعات بسیاری برای این مقام ذکر شده)
    معمولا در شروع قرائت استفاده می شود.
    تلاوت استاد مصطفی اسماعیل، در این نغمه شهرت دارند.
    بعد از دستگاه بیات، اگر صدا اوج نگرفته باشد (طبقه صوتی پایین)، به رست منتقل می شویم؛ روش استاد شحات و منشاوی چنین است و اگر صدا اوج گرفته باشد(=طبقه صوتی بالا)، به صبا منتقل می شویم؛ روش استاد عبد الباسط و مصطفی اسماعیل چنین است.


    دستگاههای قرآنی (مقام صبا)
    اجرای این مقام در طبقه (=پرده) صوتی بالا، زیبایی خاصی دارد.
    معمولا بعد از بیات، صبا اجرا می شود و بعد حجاز .
    یک مقام فرعی در این دستگاه، رمل است که در بین نغمه صبا اجرا می شود و مخصوصا در جاهایی استفاده می شود که کلمه خاصی در آیه وجود دارد.




    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۳:۱۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    دستگاههای قرآنی (حجاز)
    نغمه حجاز، لحنی حزین دارد. اذان مکه مکرمه و مدینه منوره، به سبک حجاز است. استاد منشاوی، مشهورترین قاری مصری در این سبک است. مقام مناسب اجرا قبل از حجاز، صبا و نهاوند است و مقام مناسب اجرا بعد از حجاز، نهاوند و سه گاه است که بدون مبدّل، این تبدیل مقام صورت می گیرد.



    دستگاههای قرآنی (نهاوند)
    نغمه نهاوند، نوایی معتدل است؛ نه مانند صبا و حجاز، حزین است و نه مانند بعضی نغمات دیگر، مهیج است.
    قدرت مانور قاری در این مقام بیشتر است و چون قراء، این مقام را دوست دارند، زمان بیشتری به اجرای آن می پردازند.
    دو مقامی که در ترکیب، زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، نهاوند و رست است .
    هر یک از اساتید در اجرای نغمه نهاوند، سبکی خاص دارند، لکن شاکله و خمیر مایه تلاوت آنها، یکی است.
    یک مقام فرعی که در حین اجرای این مقام خوانده می شود و زیبایی خاصی به این مقام می دهد، مقام فرعی "دیگ ریز" است.
    بعد از سه گاه، اجرای مقام نهاوند آسان است.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۳:۱۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    روش تلاوت اساتید بزرگ قرائت




    ترتیب اجرای نغمات در قرائت های استاد مصطفی اسماعیل: بیاتصباحجازسه گاه - ...
    ایشان تقریبا در تمام قرائتهایشان، تمام دستگاههای قرآنی را اجرا می کنند.


    استاد عبدالباسط بیشتر نغمات بیات و صبا را اجرا می کنند.


    استاد شحات در اجرای نغمات نهاوند و سه گاه، مهارت خاصی دارند.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۳/۳۱ در ساعت ۱۳:۱۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  16. تشکرها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود