صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: √√√ تفسیر سوره مبارکه فجر √√√

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90

    √√√ تفسیر سوره مبارکه فجر √√√




    √√√ تفسیر سوره مبارکه فجر √√√




    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم


    وَالْفَجْرِ
    ﴿١﴾

    وَلَیَالٍ عَشْرٍ
    ﴿٢﴾

    وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ
    ﴿٣﴾

    وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ
    ﴿٤﴾

    هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ
    ﴿٥﴾

    أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ
    ﴿٦﴾

    إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ
    ﴿٧﴾

    الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلادِ
    ﴿٨﴾

    وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ
    ﴿٩﴾

    وَفِرْعَوْنَ ذِی الأوْتَادِ
    ﴿١٠﴾

    الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ
    ﴿١١﴾

    فَأَکْثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ
    ﴿١٢﴾

    فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذَابٍ
    ﴿١٣﴾

    إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ
    ﴿١٤﴾

    فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ
    ﴿١٥﴾

    وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ
    ﴿١٦﴾

    کَلا بَل لا تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ
    ﴿١٧﴾

    وَلا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ
    ﴿١٨﴾

    وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلا لَمًّا
    ﴿١٩﴾

    وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا
    ﴿٢٠﴾

    کَلا إِذَا دُکَّتِ الأرْضُ دَکًّا دَکًّا
    ﴿٢١﴾

    وَجَاءَ رَبُّکَ وَالْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا
    ﴿٢٢﴾

    وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الإنْسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّکْرَى
    ﴿٢٣﴾

    یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی
    ﴿٢٤﴾

    فَیَوْمَئِذٍ لا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ
    ﴿٢٥﴾

    وَلا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ
    ﴿٢٦﴾

    یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
    ﴿٢٧﴾

    ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً
    ﴿٢٨﴾

    فَادْخُلِی فِی عِبَادِی
    ﴿٢٩﴾

    وَادْخُلِی جَنَّتِی
    ﴿٣٠﴾




    ویرایش توسط سالار زینب : ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۲:۲۴
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    به نام خداوند بخشنده مهربان


    1)سوگند به سپيده‏دم

    2) و به شب‏هايي ده‏گانه

    3
    ) و به زوج و فرد

    4) و به شب هنگامي كه [به طرف صبح] سير مي‏كند، [سوگند به همه اينها كه خداوند كفار را عذاب خواهد كرد.]

    5)آيا در اين امور سوگندي براي صاحب خرد هست؟ [آري براي كسي كه از شرافت و اسرار اين امور آگاه باشد سوگند هست.]

    6
    ) آيا به چشم دل نديدي و ندانستي كه پروردگار تو با عاد [قوم هود] چگونه رفتار كرد!

    7) با [اهالي شهر] ارم كه داراي قصرهاي مرتفع، و ستون‏هاي برافراشته، و انسان‏هاي بلند قامت بود.

    8) شهري كه مانندش در ميان شهرها [به دست بشر] آفريده نشده بود.

    9) و با ثمود [قوم صالح] آنها كه صخره‏ها را در دل آن وادي [ميان عمان و حضرموت] مي‏بريدند [و ساختمان مي‏ساختند].

    10) و با فرعون داراي سپاهيان نيرومند، يا داراي ميخ‏ها [يي كه براي خيمه‏ ها و براي شكنجه محكومان آماده كرده بود].

    11) همانها كه در شهرها طغيان كردند.

    12
    ) و در آنها فساد بسياري به راه انداختند.

    13) پس پروردگارت بر [سر] آنها تازيانه عذاب‏هايي گوناگون فرو ريخت.

    14) حقّا كه پروردگار تو در كمين‏گاه است.

    15
    ) اما انسان هر گاه كه پروردگارش او را آزمايش كند و اكرام نمايد و نعمت بخشد، گويد: پروردگارم مرا گرامي داشت [پس به هر عملي اذن داد].

    16) و اما هر گاه كه او را آزمايش كند و روزي را بر او تنگ گيرد، گويد: پروردگارم مرا خوار كرد.

    17) چنين نيست [كه مي‏پنداريد كه زيادي نعمت، آزادي عمل دادن است و كمي آن خوار شمردن و تنها پندارتان خطا نيست] بلكه يتيم را گرامي نمي‏داريد.

    18) و بر اطعام فقيران يكديگر را ترغيب نمي‏كنيد.

    19) و ميراث خود را همراه با ارث ديگران مي‏خوريد، و هر ميراث را هر چند ميّت از حلال و حرام جمع نموده باشد تصرف مي‏كنيد.

    20) و مال [دنيا] را كاملا دوست مي‏داريد.

    21) نه چنان است [كه شما پنداريد] آن گاه كه [بلندي‏هاي] اين زمين پياپي درهم كوبيده و متلاشي شود [و زمين صاف و مسطح گردد].

    22) و [فرمان مؤكّد و تجلّي جلال و حاكميت مطلقه] پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف به صف [به صحنه محشر فرود] آيند.

    23) و در آن روز جهنم را [به نزديك] آورند آن روز است كه انسان [به حقايق توحيد و اهداف تكوين و تشريع] متذكر مي‏شود، اما كجا اين تذكر براي او [سودمند] خواهد بود؟

    24) گويد: اي كاش براي زندگي [ابدي] خويش [چيزي] از پيش فرستاده بودم!

    25) پس در آن روز هيچ كس مانند عذاب او [خدا] عذاب نكند [عذابي كه هيچ كس در دنيا مانند آن را نمي‏توانست بكند].

    26) و هيچ كس همانند در بند كشيدن او در بند نكشد.

    27) اي جان آرام گرفته [جاني كه در سايه كمال تقوا به مرتبه‏اي رسيده كه هواها و شياطين توان انحرافش را ندارند]،

    28) به سوي پروردگار خويش بازگرد در حالي كه تو از او خشنود و او از تو خشنود است.

    29) پس در ميان بندگان من درآي.


    30) و در بهشت من داخل شو.


    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    این سوره در مکه نازل شده و داراى 30 آیه است

    محتوى و فضیلت سوره (فجر):

    ایـن سـوره هـمـانـنـد بـسـیـارى دیـگـر از سـوره هـایـى کـه در مـکـه نازل شده داراى آیاتى کوتاه ، تکان دهنده ، پر طنین ، و تواءم به انذارهاى فراوان است .

    در بـخـش اول ایـن سـوره بـه سـوگـنـدهـاى مـتعددى برخورد مى کنیم که در نوع خود بى سابقه است ، و این قسمها مقدمه اى است براى تهدید جباران به عذاب الهى .

    در بخش دیگرى از این سوره اشاره اى به بعضى از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان کرده است ، تا قدرتهاى دیگر حساب خود را برسند.

    در سومین بخش این سوره به تناسب بخشهاى گذشته اشاره مختصرى به امتحان و آزمایش انسان دارد، و کوتاهى او را که در اعمال خیر به باد انتقاد مى گیرد.

    در آخـریـن بـخش این سوره به سراغ مسئله معاد و سرنوشت مجرمان و کافران ، و همچنین پاداش عظیم مؤ منانى که صاحب نفوس ‍ مطمئنه هستند مى رود.

    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    سوگند به چهارده معصوم :

    در آغازین این سوره به پنج سوگند بیدارگر اشاره شده .

    نخست می فرماید: والفجر قسم به شکافنده پرده سیاه شب .

    فجر در اصل به معنای شکافتن وسیع است و از آنجا که نور صبح تاریکی شب را می شکافد از آن تعبیر به فجر شده است و می دانیم فجر بر دوگونه است : کاذب و صادق

    فـجـر کـاذب : هـمـان سـپـیدى طولانى است که در آسمان ظاهر مى شود و آن را تشبیه به دم روباه مى کنند که نقطه باریک آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان .


    فجر صادق : از همان ابتدا در افق گسترش پیدا مى کند، صفا و نورانیت و شفافیت خاصى دارد، مانند یک نهر آب زلال افق مشرق را فرا مى گیرد، و بعد در تمام آسمان گسترده مى شود.

    فجر صادق اعلام پایان شب ، و آغاز روز است ، در این موقع روزهداران باید امساک کنند، و وقت نماز صبح وارد مى شود.

    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90




    بـعـضى (
    فجر) را در این آیه به معنى مطلق آن یعنى سپیده صبح تفسیر کرده اند که مـسـلمـا یـکى از نشانه هاى عظمت خداوند است ، نقطه عطفى است در زندگى انسانها و تمام مـوجـودات زمـیـنـى ، و آغـاز حـاکـمـیـت نـور و پـایـان گرفتن ظلمت است ، آغاز جنبش ‍ و حرکت مـوجـودات زنده ، و پایان یافتن خواب و سکوت است ، و به خاطر این حیات خداوند به آن سوگند یاد کرده .

    ولى بـعـضـى آن را بـه مـعـنـى فـجـر آغـاز مـحـرم کـه آغـاز سال جدید است تفسیر کرده اند.

    و بـعـضـى بـه (
    فـجـر روز عـیـد قـربان ) که مراسم مهم حج در آن انجام مى گیرد، و مـتـصـل بـه شـبـهـاى دهگانه است . و بالاخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارک رمضان و یا (فجر صبح جمعه ).

    ولى آیـه مفهوم وسیعى دارد که همه اینها را شامل مى شود، هر چند بعضى از مصداقهاى آن از بعضى دیگر روشن تر و پراهمیت تر است .
    بـعـضـى مـعـنـى آیـه را از ایـن هـم گسترده تر دانسته اند، و گفته اند منظور از فجر هر روشنایى است که در دل تاریکى مى درخشد.

    بـنابر این درخشیدن اسلام و نور پاک محمدى (صلى الله علیه و آله و سلم ) در تاریکى عـصـر جـاهـلیـت یکى از مصادیق فجر است ، و همچنین درخشیدن سپیده صبح قیام مهدى (علیه السـلام ) بـه هـنـگام فرو رفتن جهان در تاریکى و ظلمت ظلم و ستم ، مصداق دیگرى از آن محسوب مى شود (همانگونه که در بعضى از روایات به آن اشاره شده است ).

    ویرایش توسط سالار زینب : ۱۳۹۳/۱۱/۱۲ در ساعت ۰۵:۳۳
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90




    و قیام عاشوراى حسینى در آن دشت خونین کربلا، و شکافتن پرده هاى تاریک ظلم بنى امیه ، و نشان دادن چهره واقعى آن دیو صفتان مصداق دیگر بود.

    و هـمـچـنـیـن تـمـام انـقـلابـهـاى راسـتـیـنـى کـه بـر ضـد کـفـر و جهل و ظلم و ستم در تاریخ گذشته و امروز انجام مى گیرد.

    و حـتـى نـخـسـتین جرقه هاى بیدارى که در دلهاى تاریک گنهکاران ظاهر مى شود و آنها را به توبه دعوت مى کند
    (فجر) است .

    ولى البـتـه ایـن یک توسعه در مفهوم آیه است در حالى که ظاهر آیه همان فجر به معنى طلوع سپیده صبح است .

    لیال عشر
    شبهاى دهگانه

    مشهور همان شبهاى دهگانه ذى الحجه است که شاهد بزرگترین و تکاندهنده ترین اجتماعات عبادى سیاسى مسلمین جهان است .

    این معنى در حدیثى از (جابر بن عبدالله انصارى ) از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است .

    بـعـضـى نـیز آن را به ده شب آخر ماه مبارک رمضان که شبهاى قدر در آن است تفسیر کرده اند.

    و بعضى آن را به شبهاى آغاز ماه محرم .

    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90




    در بـعـضـى از روایـاتى که اشاره به بطون قرآن مى کند فجر به وجود حضرت مهدى (علیه السلام ) و لیال عشر به ده امام قبل از او، و (شفع ) که در آیه بعد مى آید به حضرت
    (على) و (فاطمه زهرا) (علیهاالسلام ) تفسیر شده است .

    بـه هـر حـال سـوگـنـد بـه ایـن شـبـهـاى دهـگـانـه بـه هـر تـفـسـیـرى کـه بـاشـد دلیل بر اهمیت فوق العاده آنها است چرا که همیشه سوگند به امور مهمه یاد مى کنند جمع میان معانى نیز ممکن است .

    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    سپس سوگندها را ادامه داده مى افزاید:

    و الشفع و الوتر قسم به زوج و فرد

    در ایـنـکـه مـنـظـور از (شـفـع ) و (وتـر) (زوج و فـرد) در ایـن آیـه چـیـست ؟ مفسران اقـوال و احـتـمـالات فـراوانـى ذکـر کـرده انـد: بـعـضـى بـالغ بـر بـیـسـت قـول و بـعـضـى از آن هـم فـراتـر رفـتـه و بـالغ بـر سـى و شـش قول نقل کرده اند!.

    و مهم ترین آنها اقوال زیر است .


    1 - مـنـظـور اعـداد زوج و فـرد اسـت ، مـطـابـق ایـن تـفـسـیـر خـداونـد بـه کـل اعـداد کـه از زوج و فرد تشکیل شده است سوگند یاد کرده ، اعدادى که همه محاسبات و نظامها بر محور آن مى چرخد، و سراسر عالم هستى را فرا مى گیرد، گویى فرموده است قـسم به نظم و حساب ، و در حقیقت مهم ترین مطلب در جهان هستى همین مسئله نظم و حساب و عـدد اسـت و در زنـدگـى انـسـانـهـا نـیـز پـایـه اصـلى را تشکیل مى دهد.


    2 - منظور از (شفع) مخلوقات است چرا که همه آنها داراى زوج و قرینى هستند و منظور از (وتـر) خـدا اسـت کـه هـیـچ شبیه و نظیر و مانند ندارد، بعلاوه ممکنات همگى مرکب از (ماهیت) و (وجود) هستند که در فلسفه از آن تعبیر به (زوج ترکیبى) مى شود، تـنـهـا هـسـتـى بـى انـتها و بدون ماهیت ذات پاک خدا است (این تفسیر در بعضى از روایات معصومین به آن اشاره شده است).
    ویرایش توسط سالار زینب : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ در ساعت ۰۸:۰۹
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    3 - مـنـظـور از زوج و فـرد کـل مخلوقات جهان است که از یک نظر بعضى زوجند و بعضى فرد.


    4 - منظور نمازها است که بعضى از نظر تعداد رکعات زوج است و بعضى فرد (این معنى نـیز در روایتى از معصومین (علیهم السلام ) نقل شده است) یا اینکه منظور همان نماز شفع و وتر است که در آخر نافله شب خوانده مى شود.


    5 - مـنـظـور از (شـفع ) روز (ترویه ) (هشتم ماه ذى الحجة که حاجیان آماده کوچ به عـرفـات مـى شـوند) و منظور از (وتر) روز (عرفه ) است که زائران خانه خدا در عـرفـاتند، یا اینکه منظور از شفع روز عید قربان (دهم ذى الحجه ) و منظور از وتر روز (عرفه ) است (این تفسیر نیز در روایات معصومین آمده است ).
    عـمده آن است اگر الف و لام در این دو کلمه براى عموم باشد همه این معانى در آن جمع مى گردد، چرا که هر کدام از این تفسیرها و غیر اینها بیان مصداقى است از مصداقهاى (شفع ) و (وتـر)، و ذکـر هر یک به خصوص به معنى انحصار در آن مفهوم نیست ، بلکه از قبیل تطبیق بر یک مصداق روشن است .
    ولى اگـر الف و لام در آنـهـا بـراى عـهد باشد اشاره به زوج و فرد خاصى است ، و در ایـنـجـا بـه تـنـاسب سوگندهاى گذشته دو معنى از همه مناسب تر است نخست اینکه منظور روز عـیـد و روز عـرفـه بـاشـد کـه بـا شـبـهـاى دهـگـانـه آغـاز ذى الحـجـه مـنـاسـبـت کامل دارد، و مهم ترین قسمتهاى مناسک حج در آنها انجام مى شود، و یا اینکه نمازها است به تـنـاسـب سـوگـند به فجر که وقت سحرگاهان و وقت راز و نیاز به درگاه پروردگار اسـت بـه خـصـوص ایـنـکـه هـر دو تـفـسـیـر در روایـاتـى کـه از مـعـصـومـیـن نقل شده نیز وارد است .

    ویرایش توسط سالار زینب : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ در ساعت ۰۸:۱۳
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90




    و بـالاخـره در آخـریـن سـوگـنـد مـى فـرمـایـد:
    (و قـسـم بـه شـب هـنـگامى که به سوى صـبـحـگـاهـان و روشـنـایـى روز پـیـش مـى رود) (و اللیل اذا یسر).

    چه تعبیر جالبى که راه رفتن را به خود شب نسبت داده است ؟ آن هم راه رفتن در شب (زیرا
    (یـسر) از ماده(سرى ) (بر وزن شما) به گفته راغب در مفردات به معنى راه رفتن در شب است ).

    گویى شب موجود زنده اى است و داراى حس و حرکت که در تاریکى خود گام برمى دارد، و به سوى صبحى روشن حرکت مى کند.

    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود