صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حدیث ثقلین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1

    حدیث ثقلین




    دو میراث گرانبها







    حدیث ثقلین تواتر معنوی دارد، یعنی معنی آن متواتر است نه الفاظ آن. معنایی که از کل احادیث بر می‌آ‌ید به این شکل است:

    «انّی تارکٌ فیکم الثِّقلَین کتاب اللهِ و عترتی ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض»

    این حدیث در کتابهای صحاح سته یافت می شود، در تاریخ‌ها، تفسیرها و لغت به مناسبات مختلف نقل و روایت شده.

    ثقلان در قرآن به معنی جنس و انس به کار گرفته شده ولی در این روایت از قرآن به ثقل اکبر و از اهل بیت به ثقل اصغر تعبیر شده‌است. در بعضی از احادیث سؤال شده که ثقلان چیست؟ حضرت فرموده‌اند: کتاب خدا و اهل بیت. مطلب بسیار مهم دیگر این است که پیغمبر فرمود این دو از هم جدا نمی شوند.

    و چنگ زدن به هر دوی این‌ها اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان گفت «حسبنا کتاب‌الله» یا «حسبنا ما روی لنا من اهل البیت»

    و دیگر اینکه رسول اکرم می‌گوید اگر به این دو چنگ بزنید هرگز گمراه و بدبخت نمی‌شوید. و انحراف مسلمین از آن وقتی شروع شد که خواستند بین کتاب خدا و اهل بیت فاصله و جدایی بیندازند.

    و در واقع دین در تمام مراتب احتیاج به کسی دارد که آن را نسبت به زمان تفسیر کند. و این فهم دقیق از قرآن فقط از طریق یک علم خاص صورت می‌پذیرد و هر فرقه‌ای هر کدام از این دو را کنار گذاشته به انحراف کشیده شده‌اند.


    حدیث ثقلین و عصمت


    مسئله در باب توانایی معنوی امام بعد از پیغمبر است که عقلاً باید معصوم از خطا و لغزش باشد و ما حدیث ثقلین را دلیلی بر این امر می‌دانیم این حدیث توسط شیعه و سنی بسیار نقل شده است. وقتی که پیامبر صلی‌الله علیه و آله کتاب‌الله و عترتی را کنار هم می‌آورد یعنی نوع هدایت آن دو از یک سنخ است. و تمسک به هر دوی آن ها باید از یک سنخ باشد.

    و تأکید حضرت بر این است که باید مردم این خود را از این دو منبع بگیرند و مرجع آن ها کتاب‌ خدا و عترت باشد. و وقتی که حضرت با این قاطعیت می‌فرمایند که از این دو منبع دین خود را بگیرید تا هرگز گمراه نشوید یعنی این دو منبع اشتباه ناپذیرند و پیروی و چنگ زدن به آن دو شما را از ضلالت و گمراهی بر حذر می‌دارد.

    منبع: سیری در نهج البلاغه؛ مرتضی مطهری

    حدیث ثقلین

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    حدیث ثقلین حدیثی مشهور و متواتر از پیامبر اسلام(ص) درباره لزوم پیروی از قرآن کریم و اهل بیت پیامبر(ص) پس از آن حضرت.
    بنابر این حدیث، پیامبر(ص) فرمان داده است که پس از درگذشت ایشان، باید به قرآن و اهل بیت تمسک جست و این دو منبع، همواره در کنار یکدیگرند.


    صحّت انتساب این حدیث به پیامبر(ص) را همه مسلمانان، شیعه و سنی، پذیرفته و حدیث را در کتاب‌های حدیثی خود آورده‌اند.
    شیعیان با تکیه بر این حدیث لزوم امامت و عصمت امامان(ع) و نیز دوام امامت در همه زمان‌ها را ثابت می‌کنند.
    حدیث ثقلین

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    این حدیث در نقل‌های مختلف، با عبارت‌های گوناگون آمده است که محتوای همه آنها یکی است.

    در اصول کافی که از کتب اربعه و اصلی شیعه است، آمده است:



    «...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...». [۱]


    ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرا دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند.ای مردم بشنوید من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید؛ پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.
    حدیث ثقلین

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    در اینکه پیامبر اسلام(ص) حدیث ثقلین را در چه زمان و مکانی بیان کرده‌اند، اختلاف است؛ مثلاً ابن حجر هیتمی گوید[۲۶] رسول اکرم این حدیث را در بازگشت از فتح مکه، در راه طائف گفته‌اند؛ اما دیگران زمان و مکان آن را متفاوت از این دانسته‌اند.

    با تأمل در این موارد، می‌توان برخی از آنها را گزارشی از پیشامدی واحد دانست؛ اما قطعاً درباره برخی دیگر نمی‌توان چنین داوری کرد؛ زیرا به‌صراحت نشان می‌دهند پیامبر اکرم(ص) در مکان‌های متعدد و مناسبت‌های گوناگون، به‌ویژه در آخرین روزهای زندگی، بارها به مقام این دو گوهر ارزشمند (قرآن و اهل بیت) توجه داده است.
    حدیث ثقلین

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    عترت چه کسانی‌اند؟


    در بیشتر نقل‌ها، عبارت «‌اهل بیت(ع)»، برای توضیح «‌عترت‌» آمده است؛ اما در برخی نقل‌ها فقط عترت [۳۹] و در برخی دیگر فقط اهل بیت(ع)[۴۰] آمده و در پاره‌ای موارد سفارش به اهل بیت(ع) تکرار شده است.[۴۱]


    در برخی نقل‌های شیعه از حدیث ثقلین، در توضیح اهل بیت(ع)، به دوازده معصوم(ع) اشاره شده است.[۴۲]
    حدیث ثقلین

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    علمای شیعه در بسیاری از کتاب‌هایشان این حدیث را نقل کرده، با استفاده از آن به تحکیم عقاید شیعه پرداخته‌اند. میرحامد حسین کنتوری (هندی، متوفی ۱۳۰۶) فصلی جامع در عَبِقات الانوار (جلد۱تا۳) به این حدیث و راه‌های نقل آن اختصاص داده و بااستناد به منابع اهل‌ سنت، به معرفی اهمیت این حدیث پرداخته است. او در بحث امامت، این حدیث را بر تمام احادیث مقدم کرده است. از این حدیث چند نکته مهم را می‌توان اثبات کرد که جزو باورهای شیعه‌اند.
    لزوم تبعیت از اهل بیت(ع)

    در این روایت، اهل بیت(ع) در کنار قرآن قرار داده شده‌اند و همان‌طور که بر مسلمانان تبعیت از قرآن لازم است، تبعیت از اهل بیت(ع) نیز لازم است.
    عصمت اهل بیت(ع)

    دو نکته در حدیث ثقلین در اثبات‌ عصمت اهل بیت(ع):

    • تأکید بر اینکه اگر از قرآن و اهل بیت(ع) پیروی کنید، گمراه نخواهید شد. این نکته نشان می‌دهد در آموزه‌های اهل بیت(ع) خطایی وجود ندارد.


    • همراه‌کردن قرآن با اهل بیت(ع) است. از آنجا که به اجماع همه مسلمانان هیچ اشتباهی در قرآن راه ندارد، پس در ثِقل دیگر نیز اشتباهی وجود نخواهد داشت.

    حدیث ثقلین

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    لزوم دوام امامت


    در متن حدیث نکاتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان لزوم همیشگی‌بودن امامت را ثابت کرد.

    • نخست همراهی اهل بیت(ع) با قرآن با توجه به این نکته که قرآن منبع ابدی هدایت در اسلام است. پس همیشه فردی از اهل بیت(ع) نیز همراه قرآن وجود خواهد داشت که به او مراجعه شود.


    • دوم آنکه پیامبر(ص) تأکید کرده‌اند این دو تا کنار حوض کوثر از هم جدا نمی‌شوند.


    • سوم آنکه پیامبر(ص) فرموده‌اند اگر این دو گران‌سنگ را دستاویز قرار دهید، تا ابد گمراه نخواهید شد.

    حدیث ثقلین

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    مرجعیت علمی اهل بیت(ع)


    از آنجا که قرآن منبع اصلی عقاید و احکام عملی همه مسلمانان است و این حدیث نیز اهل بیت(ع) را همراه جدایی‌ناپذیرِ قرآن معرفی می‌کند، به‌سادگی می‌توان نتیجه گرفت اهل بیت(ع) نیز مرجع علمی‌ای خطاناپذیر در همه زمینه‌های علوم اسلامی‌اند.

    سید عبدالحسین شرف الدین در بحثی که با شیخ سلیم بُشری داشته است ـ در کتاب المراجعات ـ به‌خوبی مرجعیت علمی ائمه(ع) و لزوم تبعیت از آنان را ثابت کرده است.[۴۶]


    منابع


    • ابن‌اثیر، علی بن‌ابی‌الکرم، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، بیروت، دار الکتب العلمیة، ۱۴۱۵ق.
    • احمد بن‌حنبل، مسند الامام احمد بن‌حنبل، قاهره، بی‌تا.
    • امینی (علامه)، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة، ۱۴۱۶ق.
    • البانی، ناصرالدین، ظلال الجنة.
    • بحرانی، سیدهاشم بن‌سلیمان، غایة المرام و حجة الخصام.
    • البزاز، احمد بن‌عمرو، البحر الزخار (معروف به مسند بزاز)، مکتبه العلوم و الحکم.
    • ترمذی، محمد بن‌عیسی، سنن الترمذی، استانبول، ۱۴۰۱ق.
    • جوینی خراسانی، ابراهیم بن‌محمد، فرائدالسمطین فی فضائل المرتضی و البتول و السبطین و الائمة من ذریتهم علیهم السلام، بیروت، چاپ محمدباقر محمودی، ۱۳۹۸ـ۱۴۰۰ق.
    • حاکم نیشابوری، محمدبن عبداللّه، المستدرک علی الصحیحین، بیروت، دارالمعرفه، [بی‌تا].
    • حسینی میلانی، سیدعلی، نفحات الأزهار فی خلاصة عبقات الأنوار، تهران، ۱۴۰۵ق.
    • دارقطنی، علی بن‌عمر، المؤتلف و المختلف، بیروت، دار المغرب الاسلامی.
    • دارمی، عبداللّه بن‌عبدالرحمن، سنن الدارمی، استانبول، ۱۴۰۱ق.
    • دیلمی، حسن بن‌محمد، ارشاد القلوب، قم، ۱۳۶۸ش.
    • الزرقانی، محمد بن‌عبدالباقی، شرح المواهب اللدنیه، بیروت، دار الکتب العلمیه.
    • سخاوی، شمس‌الدین، استجلاب ارتقاء الغرف، قم، بنیاد معارف اسلامی، ۱۴۲۱ق.
    • سمهودی، علی بن عبداللّه، جواهرالعقدین فی فضل الشرفین، بیروت، چاپ مصطفی عبدالقادر عطا، ۱۴۱۵ق.
    • شرف الدین، سیدعبدالحسین، المراجعات، بیروت، چاپ حسین راضی، ۱۴۰۲ق.
    • صدوق، محمد بن‌علی، الامالی، بیروت، ۱۴۰۰ق.
    • صدوق، محمد بن‌علی، عیون اخبارالرضا، قم، چاپ مهدی لاجوردی، ۱۳۶۳ش.
    • صدوق، محمد بن‌علی، کمال الدین و تمام النعمة، قم، چاپ علی‌اکبر غفاری، ۱۳۶۳ش.
    • صفار قمی، محمد بن‌حسن، بصائرالدرجات فی فضائل آل محمد «‌ص»، قم، چاپ محسن کوچه‌باغی تبریزی، ۱۴۰۴ق.
    • طبرانی، سلیمان بن‌احمد، المعجم الکبیر، بیروت، افست، چاپ حمدی عبدالمجید سلفی، ۱۴۰۴ق.
    • طبرانی، سلیمان بن‌احمد، المعجم الاوسط، دار الحرمین، ۱۴۱۵ق.
    • طبرسی، احمد بن‌علی، الاحتجاج، نجف، محمدباقر موسوی خرسان، ۱۳۸۶ش.
    • عسقلانی، ابن‌حجر، الاصابه.
    • العقیلی، محمد بن‌عمرو، الضعفاء الکبیر، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۸ق.
    • عیاشی، محمدبن مسعود، کتاب التفسیر، قم، چاپ هاشم رسولی محلاتی، ۱۳۸۰ـ۱۳۸۱ش.
    • قندوزی، سلیمان بن‌ابراهیم، ینابیع الموَدَّةِ لِذَوی القُربی، قم، چاپ علی جمال اشرف حسینی، ۱۴۱۶.
    • کلینی، محمد بن‌یعقوب، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
    • متقی هندی، علی بن‌حسام‌الدین، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، چاپ بکری حیانی و صفوة السقّا، ۱۴۰۹ق.
    • مجلسی، محمد‌باقر، بحار الانوار. بیروت، مؤسسه الوفاء.
    • معین، محمد بن‌محمد، دراسات اللبیب، کراچی، بجنه احیاء الادب السندی، ۱۹۵۷م.
    • مفید، محمد بن‌محمد، الارشاد فی معرفة حجج اللّه علی العباد، قم، ۱۴۱۳ق.
    • مناوی، محمد عبدالرؤوف بن‌تاج‌العارفین، فیض القدیر، بیروت، شرح الجامع الصغیر، ۱۳۹۱ق.
    • نسائی، احمد بن‌شعیب، السنن الکبری، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۱۱ق.
    • النیسابوری، مسلم بن‌حجاج، صحیح مسلم، استانبول، ۱۴۰۱ق.
    • واعظ‌زاده خراسانی، محمد، «حدیث الثقلین»، قوام‌الدین محمد وشنوی، حدیث الثقلین، تهران، ۱۴۱۶ق.
    • الهیتمی، ابن‌حجر، الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع و الزندقة، قاهره، چاپ عبدالوهاب عبداللطیف، ۱۳۸۵ق.
    • الهیثمی، علی بن‌ابی‌بکر، کشف الاستار عن زوائد البزار، بیروت، مؤسسه الرسالة، ۱۹۷۹م.




    حدیث ثقلین

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    حدیث ثقلین، حدیثی متواتر از پیامبر اکرم در باره ارزش و جای‌گاه قرآن و عترت نبوی می‌باشد.
    حدیث ثقلین

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,915
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    858 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    معنای ثقل در لغت

    در لغت ، ثَقَلْ به معنای بار و کالای مسافر [۱] [۲] و هر شیء گران‌بها و ارزشمندی است که باید در نگهداری آن کوشش شود. [۳] [۴]
    برخی از اهل لغت ، ثِقْل و ثَقَل را به یک معنا دانسته‌اند، [۵] [۶] اما برخی دیگر میان آن دو تفاوت قائل شده‌اند. [۷] [۸]
    جمع هر دو واژه « اثقال » است. [۹] [۱۰] [۱۱] [۱۲]

    حدیث ثقلین

  21. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود