جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مرز بین ساده زیستی و تظاهر به فقر کجاست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53

    مرز بین ساده زیستی و تظاهر به فقر کجاست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط محب رهبر نمایش پست
    امام صادق علیه السلام : إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُجَصِّصُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ.


    امام صادق عليه السلام : خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است. هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش را گچكارى كند، جلوى در حياط خود را جاروكند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند.


    وسایل الشیعه ج 5 ، ص 7 ، ح 5746 {شبیه این حدیث در ارشاد القلوب دیلمی ص195}

    مرز بین ساده زیستی و تظاهر به فقر کجاست؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    806 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    مرز بین ساده زیستی و تظاهر به فقر کجاست؟






    سوال :اخلاق
    کارشناس بحث: استاد سینا

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    مرز بین ساده زیستی و تظاهر به فقر کجاست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یکی از اموری که در روایات به ما توصیه شده است این است که نسبت به نعمتهای الهی شاکر باشید و در عین حال نعمتهایی که در هر زمینه خداوند به شما بخشیده است را بر زبان آورید و هرگز در برابر دیگران از کمی ها و کمبودها ناله وشکوه ننمایید بلکه به نعمات الهی اشاره کنید و قدردان خداوند باشید چرا که خداوند دوست دارد بنده اش نعمتش را در مقابل دیگران ظاهر کرده و بهره ی مناسب از نعمات ببرد.در عین حال سفارش شده ایم که در زندگی قناعت پیشه کنیم و اسراف ننماییم و بیشتر از حد نیاز خود بدنبال دنیا و جمع کردن مال دنیا نباشیم و از طرف دیگر ساده زیستی سیره ی ائمه ی معصومین علیهم السلام بوده است اما دقت کنید که انسان می تواند بین تمام این امور جمع ببندد به گونه ای که هم قانع باشد و هم ساده زیست و در عین حال از نعمات الهی نیز بهره ببرد و شکرگزار خداوند هم باشد.

    قانع بودن و قناعت کردن بدین معنا که انسان نسبت به آنچه بدو بخشیده شده راضی باشد و طمع و زیاده خواهی را از خود دور کند و با این وجود دست از تلاش برندارد. حال انسان نتیجه ی تلاش خویش را باید در زندگی به منصه ی ظهور گذارده و درصدد رفع نیازهای خود و خانواده ی خویش باشد تاجایی که احتیاجات انها را به بهترین شکل ودر حد عرف برآورده نماید. چنین شخصی می تواند در رفع نیازها به نیازهای ضروری و مهم و با اهمیت توجه کرده و بدنبال رفع آنها باشد ویک زندگی معمولی و آرام را تجربه کند که مملو از سادگی می باشدبه گونه ای که هرگز در آن زندگی شاهد مدگرایی و تنوع طلبی و زیاده خواهی نباشیم به چنین زندگی که مد و تنوع و اسراف و زیاده خواهی در آن نباشد زندگی ساده می گویند اما همین شخص می تواند بعد از رفع نیاز بدنبال نیازتراشی باشد و اموری که نه فایده ی دنیوی دارد و نه اخروی را مهم تلقی کرده و در صدد رفع انها باشد و بدین ترتیب چنین زندگی از ساده گی دور شده و به تجمل گرایی گرایش می یابد.

    توصیه ی به ساده زیستی در آموزه های اسلام سپری است در برابر حریص بودن انسان و کنترل این ویژگی. توجه کنید که دین اسلام دین اعتدال است بنابراین دستور اسلام به ساده زیستن نه به معنای بیچارگی و گداپروری است و نه به معنای بهره نبردن از نعمات بلکه تنها به معنای این است که انسان با ساده زیستی خود بتواند جلوی حرص و طمع و دنیازدگی خود را بگیرد.

    در سورة مائده می خوانیم: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛1
    ای کسانیکه ایمان آورده اید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید و از حد تجاوز ننمایید؛ زیرا خداوند، متجاوزان را دوست ندارد.»

    بنابراین استفاده از زینت و زیبایی اگر در حد اعتدال باشد هیچ اشکالی ندارد از نظر مکتب اسلام، دلباختگی نسبت به امور دنیا و زرق و برق آن - که در قالب تجملگرایی ظاهر میشود- محکوم است نه بهره گیری معتدل و حساب شده از نعمتهای این جهان.
    قرآن کریم می فرماید: « اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلادِ ... وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ؛2 زندگی دنیا بازی و سرگرمی و تجمل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ... و دنیا جز متاع فریب نیست.»

    نتیجه این که ساده زیستی به معنای دور بودن از تجملات است بدین معنا که انسان دغدغه ی دنیا را نداشته باشد و نسبت به آنچه خداوند داده راضی باشد اما در عین حال تظاهر به فقر و نداری در بین دیگران نکند بلکه یادآور نعمات الهی باشد.




    1 سورة المائدة، آیة87.
    2 سوره الحديد، آیه20.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ در ساعت ۱۳:۰۶
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    سلام علیکم
    ممنون از توضیحات کاملتون
    فقط یک مطلب دیگه
    اگر زندگی انسان طوری باشه که نیاز هاش به طور کامل برآورده بشه و از رفاه نسبی برخوردار باشه لازمه که جلوه های ظاهری زندگیش هم در حد عرف جامعه باشه؟ حتی اگه بدون اون ها هم زندگی راحتی داشته باشه


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    سلام علیکم
    ممنون از توضیحات کاملتون
    فقط یک مطلب دیگه
    اگر زندگی انسان طوری باشه که نیاز هاش به طور کامل برآورده بشه و از رفاه نسبی برخوردار باشه لازمه که جلوه های ظاهری زندگیش هم در حد عرف جامعه باشه؟ حتی اگه بدون اون ها هم زندگی راحتی داشته باشه

    سلام و عرض ادب

    آنچه که ما بدان سفارش شده ایم این است که نیازهای زندگی خود را برآورده نماییم اما قناعت نیز دستور موکد اسلام است و همانطور که گفتم از نیاز تراشی های بی مورد باید پرهیز کنیم.

    متاسفانه امروزه مردم ما نیازهای بی مورد را جزء نیازهای اصلی زندگی تلقی می کنند و بعد برای رفع این نوع نیازهای کاذب خود را به دردسر می اندازند تاجایی که حتی ممکن است مسیر حرام را برای رفع نیازهای کاذب بپیمایند.

    بنابراین توصیه ی اخلاقی در این باب این است که ما سعیمان در جهت رفع نیازهای واجب و ضروری زندگی باشد و چنانچه بتوان در زندگی بدون بعضی از امور مادی نیز به رفاه نسبی رسید تامین این دسته از نیازها توصیه نمی شود چرا که ممکن است کم کم به سمت اسراف کشیده شویم لذا تامین نیازهای اصلی در مرحله ی اول سفارش می شود البته گاهی تامین یک سری از نیازها که ضروری هم نیست اما اگر تامین شود زندگی راحت تر خواهد بود،در امور تربیتی و برای تشویق مخصوصا برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد می شود.

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی:

    پرسش:
    مرز بین ساده زیستی و تظاهر به فقر کجاست؟

    پاسخ:
    یکی از اموری که در روایات به ما توصیه شده است این است که نسبت به نعمت های الهی شاکر باشید و در عین حال نعمت هایی که در هر زمینه خداوند به شما بخشیده است را بر زبان آورید و هرگز در برابر دیگران از کمی ها و کمبودها ناله و شکوه ننمایید بلکه به نعمات الهی اشاره کنید و قدردان خداوند باشید چرا که خداوند دوست دارد بنده اش نعمتش را در مقابل دیگران ظاهر کرده و بهره ی مناسب از نعمات ببرد. در عین حال سفارش شده ایم که در زندگی قناعت پیشه کنیم و اسراف ننماییم و بیشتر از حد نیاز خود بدنبال دنیا و جمع کردن مال دنیا نباشیم و از طرف دیگر ساده زیستی سیره ی ائمه ی معصومین علیهم السلام بوده است اما دقت کنید که انسان می تواند بین تمام این امور جمع ببندد به گونه ای که هم قانع باشد و هم ساده زیست و در عین حال از نعمات الهی نیز بهره ببرد و شکرگزار خداوند هم باشد.
    قانع بودن و قناعت کردن بدین معنا که انسان نسبت به آنچه به او بخشیده شده راضی باشد و طمع و زیاده خواهی را از خود دور کند و با این وجود دست از تلاش برندارد. حال انسان نتیجه ی تلاش خویش را باید در زندگی به منصه ی ظهور گذارده و در صدد رفع نیازهای خود و خانواده ی خویش باشد تاجایی که احتیاجات آنها را به بهترین شکل و در حد عرف برآورده نماید.
    چنین شخصی می تواند در رفع نیازها به نیازهای ضروری و مهم و با اهمیت توجه کرده و بدنبال رفع آنها باشد و یک زندگی معمولی و آرام را تجربه کند که مملو از سادگی می باشد به گونه ای که هرگز در آن زندگی شاهد مدگرایی و تنوع طلبی و زیاده خواهی نباشد به چنین زندگی که مد و تنوع و اسراف و زیاده خواهی در آن نباشد زندگی ساده می گویند اما همین شخص می تواند بعد از رفع نیاز بدنبال نیازتراشی باشد و اموری که نه فایده ی دنیوی دارد و نه اخروی را مهم تلقی کرده و در صدد رفع انها باشد و بدین ترتیب چنین زندگی از ساده گی دور شده و به تجمل گرایی گرایش می یابد.
    توصیه ی به ساده زیستی در آموزه های اسلام سپری است در برابر حریص بودن انسان و کنترل این ویژگی. توجه کنید که دین اسلام دین اعتدال است، بنابراین دستور اسلام به ساده زیستن نه به معنای بیچارگی و گداپروری است و نه به معنای بهره نبردن از نعمات بلکه تنها به معنای این است که انسان با ساده زیستی خود بتواند جلوی حرص و طمع و دنیازدگی خود را بگیرد.
    در سورة مائده می خوانیم: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ.»(1)
    «ای کسانیکه ایمان آورده اید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید و از حد تجاوز ننمایید؛ زیرا خداوند، متجاوزان را دوست ندارد.»
    بنابراین استفاده از زینت و زیبایی اگر در حد اعتدال باشد هیچ اشکالی ندارد، از نظر مکتب اسلام دلباختگی نسبت به امور دنیا و زرق و برق آن - که در قالب تجمل گرایی ظاهر میشود- محکوم است نه بهره گیری معتدل و حساب شده از نعمت های این جهان.
    قرآن کریم می فرماید: « اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلادِ ... وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.»(2)
    «زندگی دنیا بازی و سرگرمی و تجمل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ... و دنیا جز متاع فریب نیست.»
    نتیجه این که ساده زیستی به معنای دور بودن از تجملات است بدین معنا که انسان دغدغه ی دنیا را نداشته باشد و نسبت به آنچه خداوند داده راضی باشد اما در عین حال تظاهر به فقر و نداری در بین دیگران نکند بلکه یادآور نعمات الهی باشد.


    ــــــــــــــــــــــ
    (1) سورة المائدة، آیة87.
    (2) سوره الحديد، آیه20.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۸:۴۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  9. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود