صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیشوایی کردن از پس پرده غیبت؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پیشوایی کردن از پس پرده غیبت؟




    سلام. اگر امام زمان، پیشوای ماست، چرا آشکارا، به بین مردم نمی آید و مدتی در سرداب و الان در غیبت کبری به سر می برد؟ البته برخی بحث آفتاب از پشت ابر را مطرح می کنند، شاید این از حیث هدایتگر و نذیر بودنِ ایشان، صحیح باشد، ولی از حیث رهبری و پیشوایی مسلمین که نمی توانیم بگوییم ایشان در حالی که اکثر مردم ایشان را نمی بینند رهبر هستند. اگر هم ولی فقیه یا مراجع، امین ایشان بین ما باشند، باز پیشوا و رهبر فعلی ولی فقیه یا مراجع پیشوا هستند، و فعلاً ایشان پیشوای ما نیستند.

    با تشکر
    روزگار غریبی است


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    پیشوایی کردن از پس پرده غیبت؟







    کارشناس بحث: استاد طاها

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    پیشوایی کردن از پس پرده غیبت؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ظاهرا شما پیشوا و پیشوایی را منحصر به حضور فیزیکی میان مردمی که پیرو آن پیشوا هستند میدانید بطوری که هم او مردم را ببیند و هم مردم او را ببینند و دخل و تصرفات او هم در معرض دید همگان باشد.

    طبق این ملاک لزوما باید پیشوای مردم روستاها و شهرهای بسیاری را در گذشته و حال، همان کدخدا و فرماندار و شهردار بدانیم نه امپراطورها و ملکه ها و رئیس جمهورها و... زیرا بسیاری از مردم (مخصوصا در زمانهای گذشته که رسانه هایی از قبیل تلوزیون و ماهواره) وجود نداشت حتی یکبار هم حضور فیزیکی آن پیشوا را احساس نمیکردند و نهایتا فرمانهای ایشان توسط مجریانی از قبیل حاکمان محلی و فرماندار و ... خوانده و اعمال میشد.

    با این حساب امپراطورها تنها و تنها پیشوای اطرافیان خود بودند و نیز مردمی که حداقل یکبار آنها را دیده باشند و لا غیر.

    این در حالی است که همه اندیشمندان جهان (با هر عقیده ای) چنین برداشتی از پیشوا و پیشوایی را مردود میدانند. با این حساب آیا شما باز هم بر ملاک یاد شده پای میفشرید؟

    ضمنا مطلبی که بیان شد درباره ولی فقیه و مراجع نیز صادق است یعنی طبق ملاک شما آنها هم تنها پیشوای شیعیانی هستند که حضور فیزیکی ایشان را درک کرده باشند و صرفا اطلاع داشتن از وجود ایشان و صلاحیتشان در مرجعیت و فقاهت، کفایت نمیکند.

    با توجه به مطالب یاد شده به نظر میرسد ، مشاهده شدن فیزیکی او یا اقداماتش، عنصر اصلی پیشوایی نیست.

    در پناه حق


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    ظاهرا شما پیشوا و پیشوایی را منحصر به حضور فیزیکی میان مردمی که پیرو آن پیشوا هستند میدانید بطوری که هم او مردم را ببیند و هم مردم او را ببینند و دخل و تصرفات او هم در معرض دید همگان باشد.

    طبق این ملاک لزوما باید پیشوای مردم روستاها و شهرهای بسیاری را در گذشته و حال، همان کدخدا و فرماندار و شهردار بدانیم نه امپراطورها و ملکه ها و رئیس جمهورها و... زیرا بسیاری از مردم (مخصوصا در زمانهای گذشته که رسانه هایی از قبیل تلوزیون و ماهواره) وجود نداشت حتی یکبار هم حضور فیزیکی آن پیشوا را احساس نمیکردند و نهایتا فرمانهای ایشان توسط مجریانی از قبیل حاکمان محلی و فرماندار و ... خوانده و اعمال میشد.

    با این حساب امپراطورها تنها و تنها پیشوای اطرافیان خود بودند و نیز مردمی که حداقل یکبار آنها را دیده باشند و لا غیر.

    این در حالی است که همه اندیشمندان جهان (با هر عقیده ای) چنین برداشتی از پیشوا و پیشوایی را مردود میدانند. با این حساب آیا شما باز هم بر ملاک یاد شده پای میفشرید؟

    ضمنا مطلبی که بیان شد درباره ولی فقیه و مراجع نیز صادق است یعنی طبق ملاک شما آنها هم تنها پیشوای شیعیانی هستند که حضور فیزیکی ایشان را درک کرده باشند و صرفا اطلاع داشتن از وجود ایشان و صلاحیتشان در مرجعیت و فقاهت، کفایت نمیکند.

    با توجه به مطالب یاد شده به نظر میرسد ، مشاهده شدن فیزیکی او یا اقداماتش، عنصر اصلی پیشوایی نیست.

    در پناه حق
    سلام. ممنون از پاسخ شما.

    در انواع حکومت، از پادشاهی تا دموکراسی، حاکم اصلی خودش در عزل و نصب نمایندگانش نقش مستقیم دارد، پس حکومت او به سلسله مراتبی با نقش مستقیم خودش تا نفرات دورترین نقاط امتداد دارد، بعلاوه اینکه مردم دورترین نقاط نیز می توانند برای دیدن او به پایتخت بروند، و پیشوایی شاه یا رئیس جمهوری در این حکومتها، ملموس است.

    در مقابل، در پیشوایی امام زمان، عزل و نصب نمایندگان با ایشان نیست بلکه با افراد غیرمعصوم است! امام زمان نمی گوید به دنبال آیت الله خمینی بروید یا به دنبال آیت الله شریعتمداری، و نمی گوید به دنبال آیت الله خامنه ای بروید یا به دنبال آیت الله منتظری، و امام زمان نیست تعیین می کند که آقای صانعی مرجعیت دارد یا خیر.

    همچنین، مردم عادی، قادر به دیدن و ملاقات ایشان و دریافت مستقیم سخنان ایشان نیستند و کسانی هم که با ایشان ملاقات دارند نه مطرح می کنند و نه اگر مطرح کنند می توانند ثابت کنند که به راستی پیام امام زمان را رسانده اند.

    و در آخر، حکومت امام زمان ملموس نیست، و ما حکومت افراد غیرمعصوم را برای قرنها بر ممالک اسلامی شاهد هستیم.



    البته می دانم مقصر خود مسلمین هستند که حکومت ایشان را برپا نکرده اند، ولی به هر حال ما یک پیشوایی از ایشان را دریافت نمی کنیم.
    روزگار غریبی است


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    اگر امام زمان، پیشوای ماست، چرا آشکارا، به بین مردم نمی آید و مدتی در سرداب و الان در غیبت کبری به سر می برد؟ البته برخی بحث آفتاب از پشت ابر را مطرح می کنند، شاید این از حیث هدایتگر و نذیر بودنِ ایشان، صحیح باشد، ولی از حیث رهبری و پیشوایی مسلمین که نمی توانیم بگوییم ایشان در حالی که اکثر مردم ایشان را نمی بینند رهبر هستند. اگر هم ولی فقیه یا مراجع، امین ایشان بین ما باشند، باز پیشوا و رهبر فعلی ولی فقیه یا مراجع پیشوا هستند، و فعلاً ایشان پیشوای ما نیستند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    ظاهرا شما پیشوا و پیشوایی را منحصر به حضور فیزیکی میان مردمی که پیرو آن پیشوا هستند میدانید بطوری که هم او مردم را ببیند و هم مردم او را ببینند و دخل و تصرفات او هم در معرض دید همگان باشد.
    طبق این ملاک لزوما باید پیشوای مردم روستاها و شهرهای بسیاری را در گذشته و حال، همان کدخدا و فرماندار و شهردار بدانیم نه امپراطورها و ملکه ها و رئیس جمهورها و... زیرا بسیاری از مردم (مخصوصا در زمانهای گذشته که رسانه هایی از قبیل تلوزیون و ماهواره) وجود نداشت حتی یکبار هم حضور فیزیکی آن پیشوا را احساس نمیکردند و نهایتا فرمانهای ایشان توسط مجریانی از قبیل حاکمان محلی و فرماندار و ... خوانده و اعمال میشد.
    با این حساب امپراطورها تنها و تنها پیشوای اطرافیان خود بودند و نیز مردمی که حداقل یکبار آنها را دیده باشند و لا غیر.
    این موضوع نیاز به بررسی کاملی دارد!
    آیا معنای اصلی امام همان پیشوایی است!
    در لینک های زیر مختصراً توضیحاتی آمده است:


    بعد از مطالعه آنها اگر با من کار یا فرمایشی داشتید در خدمت هستم!
    سپاسگزارم
    التماس دعا

    ویرایش توسط Partofar : ۱۳۹۳/۱۱/۱۵ در ساعت ۱۲:۲۴ دلیل: اصلاح فونت
    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    ولی به هر حال ما یک پیشوایی از ایشان را دریافت نمی کنیم.
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    شما در پست گذشته خویش فرمودید:

    1- اگر امام زمان، پیشوای ماست، چرا آشکارا، به بین مردم نمی آید.
    2- از حیث رهبری و پیشوایی مسلمین که نمی توانیم بگوییم ایشان در حالی که اکثر مردم ایشان را نمی بینند رهبر هستند.
    3- اگر هم ولی فقیه یا مراجع، امین ایشان بین ما باشند، باز پیشوا و رهبر فعلی ولی فقیه یا مراجع پیشوا هستند، و فعلاً ایشان پیشوای ما نیستند.

    این سه عبارت حاکی از این بود که گویا شما تنها عنصر اصیل در پیشوایی را : آشکارا به میان مردم آمدن و مشاهده شدن توسط اکثر مردم، میدانید و حتی اموری که ولی فقیه و مراجع به عنوان امین ایشان میان مردم انجام میدهند را نمیتوان به آن امام منتسب کرد و از اینرو پیشوا در حقیقت همین امینان هستند نه امام زمان.

    ما در پست پیشین خود عرض کردیم اینطور نیست؛ در تعریف اندیشمندان جهان از پیشوا نیامده است که برای پیشوا بودن شخصی برای مردم ، لزوما او باید به میان مردم بیاید و توسط دیگران دیده شود. بلکه همینکه مردم با تکیه بر خبر موثق از وجود او اطلاع داشته باشند و بدانند کسانی مانند فرمانداران و ... از ناحیه او مامور هستند و دستورات او را انجام میدهند همین کافی است.

    خوب، اعتقاد یک شیعه درباره امام زمان نیز همین است یعنی شیعیان بواسطه خبرهای موثق در کنار استدلالهای عقلی بر ضرورت وجود امام از اصل وجود او مطلعند و از طرفی نگاهشان به مراجع و ولی فقیه به این عنوان است که ایشان با دستور مستقیم امام متصدی امور مردم هستند و دستوراتی را انجام میدهند که مورد امضای امام است.

    و اما پست اخیر شما،

    اینکه میگویید: « در انواع حکومت، از پادشاهی تا دموکراسی، حاکم اصلی خودش در عزل و نصب نمایندگانش نقش مستقیم دارد، پس حکومت او به سلسله مراتبی با نقش مستقیم خودش تا نفرات دورترین نقاط امتداد دارد » دچار نوعی تعارض است: از طرفی میگویید انتخاب با نقش مستقیم و از طرفی میگویید بواسطه سلسله مراتب. اگر منظورتان حقیقتا انتخاب بر مبنای سلسله مراتب است باید عرض کنیم این همان مطلبی است که ما درباره امام زمان و نائبان خاص و عامش قایلیم یعنی نائبان امام زمان با سلسله مراتبی به امام زمان میرسند.

    اینکه میگویید: « مردم دورترین نقاط نیز می توانند برای دیدن او به پایتخت بروند، و پیشوایی شاه یا رئیس جمهوری در این حکومتها، ملموس است» ضمن اینکه باعث نمیشود مشاهده شدن پیشوا از عناصر اصلی پیشوایی قلمداد شود، باید عرض کنیم شیعیان نیز میتوانند به خدمت امام زمان برسند همانطور که در گذشته عده ای از شیعیان (اعم از عالم و غیر عالم) به خدمت ایشان شرفیاب شده اند. بله برای ملاقات لازم است تلاش نمود و در اصل این تلاش فرقی میان تلاش برای ملاقات با شاه و رئیس جمهور و فرماندار و مرجع تقلید نیست؛ بله برای ملاقات با امام زمان تلاش نسبتا سخت تری لازم است اما «سخت تر بودن» منجر به این نمیشود که از اساس او را فاقد پیشوایی بدانیم. ضمنا کسانی که به ملاقات ایشان رسیده اند یا همان نائبان بوده اند یا کسانی که مورد تایید همان نائبان بوده اند.

    اینکه میگویید: « در پیشوایی امام زمان، عزل و نصب نمایندگان با ایشان نیست بلکه با افراد غیرمعصوم است » باید عرض کنیم اولا همین داستان درباره پیشوایان دیگر نیز مطرح است. ضمنا به اعتقاد شیعه، دستور العمل عزل و نصب نمایندگان توسط امام زمان ابلاغ شده است و به نمایندگان و مردم متدین اجازه داده شده است در این زمینه اقدام کنند و خود نیز بر این امر نظارت دارد.

    اینکه میگویید« حکومت امام زمان ملموس نیست » بله در مقایسه با حکومتهای عادی و جاری ، شبیه آنها نیست اما این به معنای نفی دخالت ایشان در امور مربوطه هم نیست.

    حاصل سخن تا اینجا این است که عنصر اصلی پیشوایی، دخالت مستقیم در عزل و نصب نیست.

    اینک اضافه میکنیم سخن درباره امامت اهلبیت سخن در هر نوع پیشوا و پیشوایی کردن نیست بلکه سخن در پیشوایی ولی خداست. ولی خدا بودن به معنا و مفهوم پیشوا، حقیقتی متعالی میبخشد تا جایی که سخن از ولایت تکوینی امام بر همه مخلوقات جهان مطرح میشود و این سطحی فوق العاده بالاتر از حکومتها و دخالتهای اعتباری دنیوی است که در صورت نیاز در پستهای آتی بیشتر مورد بحث قرار میدهیم.

    در پناه حق
    ویرایش توسط :طاها: : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ در ساعت ۰۴:۵۹

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    شما در پست گذشته خویش فرمودید:

    1- اگر امام زمان، پیشوای ماست، چرا آشکارا، به بین مردم نمی آید.
    2- از حیث رهبری و پیشوایی مسلمین که نمی توانیم بگوییم ایشان در حالی که اکثر مردم ایشان را نمی بینند رهبر هستند.
    3- اگر هم ولی فقیه یا مراجع، امین ایشان بین ما باشند، باز پیشوا و رهبر فعلی ولی فقیه یا مراجع پیشوا هستند، و فعلاً ایشان پیشوای ما نیستند.

    این سه عبارت حاکی از این بود که گویا شما تنها عنصر اصیل در پیشوایی را : آشکارا به میان مردم آمدن و مشاهده شدن توسط اکثر مردم، میدانید و حتی اموری که ولی فقیه و مراجع به عنوان امین ایشان میان مردم انجام میدهند را نمیتوان به آن امام منتسب کرد و از اینرو پیشوا در حقیقت همین امینان هستند نه امام زمان.

    ما در پست پیشین خود عرض کردیم اینطور نیست؛ در تعریف اندیشمندان جهان از پیشوا نیامده است که برای پیشوا بودن شخصی برای مردم ، لزوما او باید به میان مردم بیاید و توسط دیگران دیده شود. بلکه همینکه مردم با تکیه بر خبر موثق از وجود او اطلاع داشته باشند و بدانند کسانی مانند فرمانداران و ... از ناحیه او مامور هستند و دستورات او را انجام میدهند همین کافی است.

    خوب، اعتقاد یک شیعه درباره امام زمان نیز همین است یعنی شیعیان بواسطه خبرهای موثق در کنار استدلالهای عقلی بر ضرورت وجود امام از اصل وجود او مطلعند و از طرفی نگاهشان به مراجع و ولی فقیه به این عنوان است که ایشان با دستور مستقیم امام متصدی امور مردم هستند و دستوراتی را انجام میدهند که مورد امضای امام است.

    و اما پست اخیر شما،

    اینکه میگویید: « در انواع حکومت، از پادشاهی تا دموکراسی، حاکم اصلی خودش در عزل و نصب نمایندگانش نقش مستقیم دارد، پس حکومت او به سلسله مراتبی با نقش مستقیم خودش تا نفرات دورترین نقاط امتداد دارد » دچار نوعی تعارض است: از طرفی میگویید انتخاب با نقش مستقیم و از طرفی میگویید بواسطه سلسله مراتب. اگر منظورتان حقیقتا انتخاب بر مبنای سلسله مراتب است باید عرض کنیم این همان مطلبی است که ما درباره امام زمان و نائبان خاص و عامش قایلیم یعنی نائبان امام زمان با سلسله مراتبی به امام زمان میرسند.

    اینکه میگویید: « مردم دورترین نقاط نیز می توانند برای دیدن او به پایتخت بروند، و پیشوایی شاه یا رئیس جمهوری در این حکومتها، ملموس است» ضمن اینکه باعث نمیشود مشاهده شدن پیشوا از عناصر اصلی پیشوایی قلمداد شود، باید عرض کنیم شیعیان نیز میتوانند به خدمت امام زمان برسند همانطور که در گذشته عده ای از شیعیان (اعم از عالم و غیر عالم) به خدمت ایشان شرفیاب شده اند. بله برای ملاقات لازم است تلاش نمود و در اصل این تلاش فرقی میان تلاش برای ملاقات با شاه و رئیس جمهور و فرماندار و مرجع تقلید نیست؛ بله برای ملاقات با امام زمان تلاش نسبتا سخت تری لازم است اما «سخت تر بودن» منجر به این نمیشود که از اساس او را فاقد پیشوایی بدانیم. ضمنا کسانی که به ملاقات ایشان رسیده اند یا همان نائبان بوده اند یا کسانی که مورد تایید همان نائبان بوده اند.

    اینکه میگویید: « در پیشوایی امام زمان، عزل و نصب نمایندگان با ایشان نیست بلکه با افراد غیرمعصوم است » باید عرض کنیم اولا همین داستان درباره پیشوایان دیگر نیز مطرح است. ضمنا به اعتقاد شیعه، دستور العمل عزل و نصب نمایندگان توسط امام زمان ابلاغ شده است و به نمایندگان و مردم متدین اجازه داده شده است در این زمینه اقدام کنند و خود نیز بر این امر نظارت دارد.

    اینکه میگویید« حکومت امام زمان ملموس نیست » بله در مقایسه با حکومتهای عادی و جاری ، شبیه آنها نیست اما این به معنای نفی دخالت ایشان در امور مربوطه هم نیست.

    حاصل سخن تا اینجا این است که عنصر اصلی پیشوایی، دخالت مستقیم در عزل و نصب نیست.

    اینک اضافه میکنیم سخن درباره امامت اهلبیت سخن در هر نوع پیشوا و پیشوایی کردن نیست بلکه سخن در پیشوایی ولی خداست. ولی خدا بودن به معنا و مفهوم پیشوا، حقیقتی متعالی میبخشد تا جایی که سخن از ولایت تکوینی امام بر همه مخلوقات جهان مطرح میشود و این سطحی فوق العاده بالاتر از حکومتها و دخالتهای اعتباری دنیوی است که در صورت نیاز در پستهای آتی بیشتر مورد بحث قرار میدهیم.

    در پناه حق
    سلام. فرض کنید روزی پادشاهی و یا رئیس جمهوری، بنا به دلیلی از دیده ها پنهان می شود ولی می گوید فلانی امین من است و هر چه بگوید شما باید انجام بدهید. حالا مردم وقتی آن امین دستوری بدهد، باید عمل کنند، ولی آیا دستورات آن فرد مطمئناً دستورات آن پادشاه یا رئیس جمهور است؟ ممکن است باشد و ممکن است نباشد. پس عملاً دستورات آن پادشاه یا رئیس جمهور عملی نمی شود، یا مطمئن نیستیم که عملی می شود. ما فقط یک فرد امین داریم که ممکن است بر اساس دستورات سری آن مرد یا صرفاً بر اساس قوانین موجود، دستورات را صادر نماید.
    روزگار غریبی است

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    ولی آیا دستورات آن فرد مطمئناً دستورات آن پادشاه یا رئیس جمهور است؟
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    همینکه این فرد به عنوان امین از طرف امام معصوم معرفی شده است کافی است که مردم به دستورات او عمل کنند و جز این وظیفه ای ندارند. امام زمان فرمود:

    وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏؛ و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد ؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 484)

    اگر هم کسی در صدد است که آیا فلان دستور این شخص امین در چارچوب منشور اسلام و دستورات امام زمان است یا خیر، لازم است آستین بالا بزند و تخصص لازم در این باره را پیدا کند یعنی در علومی که برای فهم عمیق دستورات دینی لازم است خبره و متخصص شود.

    ضمنا عرض شد امام با اینکه در غیبت هستند اما بر حال نائبان عام خود و نیز تمام مسلمین نظارت دارند؛ (بداية المعارف الالهية، ج‏2، ص: 157)

    همانطور که خود در نامه ای به شیخ مفید فرمودند:

    إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ؛ ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نمى بریم. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏53، ص: 175)

    و باز هم تاکید میکنیم ولایت امام به عنوان پیشوای الهی دایره گسترده ای از شئون را در ایشان به وجود آورده است که حضور و دخل و تصرف ملموس امام میان مردم (بصورت عادی و طبیعی) تنها یکی از آن شئون است و نبود آن باعث نمیشود ایشان را فاقد پیشوایی بدانیم.

    در پناه حق

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    همینکه این فرد به عنوان امین از طرف امام معصوم معرفی شده است کافی است که مردم به دستورات او عمل کنند و جز این وظیفه ای ندارند. امام زمان فرمود:

    وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏؛ و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد ؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 484)

    اگر هم کسی در صدد است که آیا فلان دستور این شخص امین در چارچوب منشور اسلام و دستورات امام زمان است یا خیر، لازم است آستین بالا بزند و تخصص لازم در این باره را پیدا کند یعنی در علومی که برای فهم عمیق دستورات دینی لازم است خبره و متخصص شود.

    ضمنا عرض شد امام با اینکه در غیبت هستند اما بر حال نائبان عام خود و نیز تمام مسلمین نظارت دارند؛ (بداية المعارف الالهية، ج‏2، ص: 157)

    همانطور که خود در نامه ای به شیخ مفید فرمودند:

    إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ؛ ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نمى بریم. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏53، ص: 175)

    و باز هم تاکید میکنیم ولایت امام به عنوان پیشوای الهی دایره گسترده ای از شئون را در ایشان به وجود آورده است که حضور و دخل و تصرف ملموس امام میان مردم (بصورت عادی و طبیعی) تنها یکی از آن شئون است و نبود آن باعث نمیشود ایشان را فاقد پیشوایی بدانیم.

    در پناه حق
    سلام.

    گرامی بحث بر سر پیروی از آن امین نیست، بلکه بحث بر سر این است که در آن دوران پیشوایی از آنِ امین است و نه امام زمان.

    برعکس شما به نظر من حضور و دخل و تصرف ملموس امام، از ملزومات پیشوایی ایشان است.
    روزگار غریبی است

  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    گرامی بحث بر سر پیروی از آن امین نیست، بلکه بحث بر سر این است که در آن دوران پیشوایی از آنِ امین است و نه امام زمان.

    برعکس شما به نظر من حضور و دخل و تصرف ملموس امام، از ملزومات پیشوایی ایشان است.

    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    بنابراین لازم است دوباره مروری بر پستهای سابق داشته باشید.

    در پناه حق

  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ماجرای زن آمریکایی و چادرش
    توسط monemizadeh در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۱۲, ۱۶:۱۰
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۱۰, ۱۴:۱۵
  3. سوره‌هایی که پیامبر(ص) را پیر کرد
    توسط monemizadeh در انجمن سور ه ها و آیات
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۴, ۱۳:۳۷
  4. خدایی غیر قابل پیش بینی
    توسط مطهره111 در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۳, ۲۰:۰۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود