-
۱۳۸۷/۰۶/۱۲, ۱۴:۵۹ #1
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 4
- مورد تشکر
- 1 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
روزه مسافر(فوري فوري)
با سلام به كارشناسان سايت كانون گفتمان قرآن
در خوابگاه چند نفر با مراجع مختلف وجود دارند اگر درباره احكام نماز و روزه مسافر لطف كنيد فتواي مراجع محترم (آيات عظام خامنه اي ، مكارم، فاضل،بهجت،سيستاني، وحيد، تبريزي،صانعي و...) را برايم ذكر كنيد ممنون مي شوم
1.چه مشاغلي از نظر كدوم مرجع شغل محسوب مي شود(مثلا آيا دانش آموز و دانشجو يا سرباز) و كدوم شغل نيست ؛ لطفاً نظر مراجع به طور جدا
2. شرط سفر كمتر از ده روز (حداقل در كمتر از ده روز به محل كار سفر مىكنند،)در فتوي كدام مرجع مي باشد
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۶/۱۴, ۱۱:۴۲ #2
سلام
دوست عزيز طبق نظر مراجع عظام در محل تحصيل در صورتي كه قصد اقامت نكنند ودر حال رفت و امد بين محل تحصيل و محل زندگيشان باشند به اين ترتيب است
آيات عظام امام و خامنهاى: در همه سفرها شكسته است.(1)
آيتالله سيستانى: بايد در ماه اول احتياط كند يعنى، نماز را شكسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا كند.(2)
آيات عظام صافى، فاضل و نورى: بايد نماز را شكسته بخواند و روزه صحيح نيست.(3)
آيتالله وحيد: در ماه اول و دوم بايد احتياط كند يعنى، نماز را شكسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا كند.(4)
آيتالله مكارم: بايد در چند سفر اول احتياط كند يعنى، نماز را شكسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا كند.(5)
آيتالله تبريزى: بايد احتياط كند يعنى، نماز را شكسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحيح است و قضا ندارد.(6)
آيتالله بهجت: اگر در سفر اول، فاصله آن از مسافت هشت فرسخ بيشتر باشد، بايد نماز را تمام بخواند و اگر كمتر از اين مقدار باشد، بايد شكسته بخواند.(7)
پىنوشت
(1) توضيح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط هفتم آيتالله خامنهاى، اجوبةالاستفتاءات، س 256.
(2) آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، صلاة المسافر، الخامس و sistani.org نماز مسافر.
(3) آيتالله صافى، جامع الحكام، ج 1، نماز مسافر دفتر آيتالله فاضل و آيتالله نورى.
(4) دفتر: آيتالله وحيد.
(5) آيتالله مكارم، استفتاءات، ج 2، 482.
(6) آيتالله تبريزى، استفتاءات، س 105.
(7) دفتر آيتالله بهجت.
-
تشکرها 5
-
۱۳۹۱/۰۳/۲۷, ۱۸:۵۱ #3
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,189
- مورد تشکر
- 9,649 پست
- حضور
- 63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام و درود
در این رابطه چند مطلب بیان می شود:
مطلب اول: تعریف
سفر شغلی: سفری که خود آن سفر، شغل است، مانند راننده اتوبوس و کامیون که شغلشان مسافرت کردن است.
سفر مقدمه شغل: سفری که خودش شغل نیست ولی برای کار و شغلی انجام می شود، مانند کسی که محل کارش در شهر دیگری است و این سفرش برای رفتن به محل کار است.
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 3
-
۱۳۹۱/۰۳/۲۷, ۱۸:۵۵ #4
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,189
- مورد تشکر
- 9,649 پست
- حضور
- 63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مطلب دوم: کثیرالسفر
آیات عظام بهجت صافی، فاضل و نوری: اگر شخص در هر 10 روز حداقل یکبار به مسافرت برود، کثیرالسفر محسوب می شود، و نمازش کامل و روزه هم صحیح است.
آیت الله وحید: اگر در هر هفته حداقل چهار روز رفت و آمد داشته باشد و این کار برای مدت یکسال یا بیشتر ادامه داشته باشد، شخص کثیرالسفر است، و نماز در آنجا تمام و روزه هم صحیح است.
ولی اگر 2 یا 3 روز در هفته است، باید احتیاط کند؛ یعنی نماز را هم کامل و هم شکسته بخواند و روزه را هم بگیرد، و سپس قضای آن را نیز به جا آورد.
و اگر یک روز در هفته است، نماز شکسته و روزه هم صحیح نیست.
آیات عظام امام و رهبری: سفر یا باید سفر شغلی باشد و یا مقدمه شغل باشد، تا بتواند در مسافرتهای کمتر از 10 روز، کثیرالسفر بر آن صدق کند. لذا در غیر این دو مورد، هر چند سفر هم تکرار شود، کثیرالسفر صدق نمی کند و مسافر محسوب شده و نماز شکسته و روزه هم صحیح نیست.
بنا بر این، دانشجو ـ چون سفرش، شغلی و یا مقدمه شغل، محسوب نمی شود ـ مسافر است و نمازش شکسته و روزه هم نمی تواند بگیرد.
البته رهبری، در این مورد اجازه داده اند تا مقلدین ایشان در صورت تمایل، به مجتهد دیگر مراجعه نمایند، مشروط بر این که مجتهد جدید فتوا به صحیح بودن نماز و روزه اساتید و دانشجو داده باشد و رجوع به مساوی را نیز جایز بداند.
آیات الله سیستانی: اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعی رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه برای مدتی (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلی) ادامه یابد؛ کثیر السفر محسوب می شوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه شان صحیح است.
ـ اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نکنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنی نمازشان را همه تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
آیت الله مکارم: اگر اساتید و دانشجویان در هر هفته حداقل سه روز، بین وطن و محل تحصیل در رفت و آمد باشند یعنی صبح به سفر رفته و شب برگردند، و این مسافرتها برای مدتی ادامه می یابد کثیرالسفر محسوب می شوند، و نمازشان کامل و روزه نیز صحیح است.
اساتید و دانشجویان اگر برای مدت قابل ملاحظه ای ـ مثلا یک سال یا بیشتر ـ در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل در حکم وطن آنها است، و نماز و روزه در آنجا تمام می باشد، و ماندن ده روز پی در پی در آن جا شرط نیست.
ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۸:۵۷
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 3
-
۱۳۹۱/۰۳/۲۷, ۱۸:۵۸ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,189
- مورد تشکر
- 9,649 پست
- حضور
- 63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مطلب سوم: سفر اول
اگر کثیرالسفر در این بین، 10 روز در جایی ـ خواه وطن یا جای دیگر ـ بماند، کثیرالسفر بودنش از بین می رود و سفر بعدی سفر اول است.
و در سفر اول، حکم مسافر را دارد، یعنی نماز شکسته و روزه هم صحیح نیست. (همه مراجع عظام)
البته آیت الله بهجت در باره سفر اول می فرمایند: اگر مسافت این سفر بيشتر از هشت فرسخ (45 کیلومتر) است، در همان سفر اول هم نماز کامل و روزه صحيح است؛ در غير اين صورت در سفر اول نماز شکسته است.
در سفر دوم به بعد، دو باره حکم کثیرالسفر را دارد و نماز کامل و روزه هم صحیح است. (همه مراجع)
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 3
-
۱۳۹۱/۰۳/۲۸, ۱۶:۱۷ #6
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,189
- مورد تشکر
- 9,649 پست
- حضور
- 63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مطلب چهارم: ادامه دار بودن سفرها
تا چه مدت باید مسافرت ادامه داشته باشد تا صدق کند که سفر شغل او است؟
آیت الله صافی: مدت لازم برای صدق شغل سفر 4 ماه است.
آیت الله سیستانی: در صورتی که برای مدتی، به طور مثال شش ماه در یک سال، و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلی، ادامه یابد.
آیت الله مکارم: این برنامه باید برای حداقل 2 ماه ادامه داشته باشد.
آیات عظام بهجت و فاضل: اگر رفت و آمد تا مدتی ادامه داشته باشد ـ به طوری که نزد عرف "سفر" کار آن شمرده شود. ولو این مدت برای یک ماه ادامه داشته باشد.
آیت الله وحید: در صورتی که رفت و آمد او برای مدتی مثلا 4 یا 5 ماه ادامه داشته باشد.
آیت الله نوری: کسی که می داند این برنامه در سال، حداقل 3 یا 4 ماه ادامه دارد.
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
-
۱۳۹۱/۰۳/۲۸, ۱۶:۱۸ #7
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,189
- مورد تشکر
- 9,649 پست
- حضور
- 63 روز 11 ساعت 17 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مطلب پنجم: حکم محل تحصیل
آیا محل تحصیل، در حکم وطن محسوب می شود؟
اکثر مراجع عظام: خیر، در حکم وطن محسوب نمی شود.
آیت الله سیستانی: اگر برای مدت دو سال یا بیشتر، دو روز در هفته کاملا می ماند، آن جا در حکم وطن است.
آیت الله مکارم: اگر برای مدت یک سال یا بیشتر، سه روز در هفته کاملا می ماند، آن جا در حکم وطن است.
آیت الله وحید: اگر برای مدت یک سال یا بیشتر، چهار روز در هفته کاملا می ماند، آن جا در حکم وطن است.
نکته: محلی که در حکم وطن محسوب می شود، همان احکام وطن را دارد.
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک
خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.
-
تشکرها 4
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری